Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elisa2 schreef:En dan vind ik een painface bij een ontspannen paard "betrouwbaarder" dan bij een paard dat hard of geconcentreerd aan het werk is, maar ook niet iets wat je van één foto afleest.Nou dat dus..vind die painface zo'n onzin.
Zie genoeg plaatjes van paarden in de wei met een painface, en ik vind Dier en Recht al helemaal niet in de positie dat zij zoiets kunnen beoordelen.
josien_m_ schreef:Topsporters lijden ook pijn maar kiezen daarvoor. Dat ligt bij paarden anders en geeft mensen ook een andere verantwoordelijkheid. Dus de wetenschap van de pijn op het gezicht zien, zou ik ook weer niet zomaar aan de kant durven schuiven. De vraag is meer wat we als mensen acceptabel vinden en welke als onprettig/ pijnlijk ervaren hulp/dwangmiddelen we acceptabel vinden.
DanielleDV schreef:De 'painface' in de draf- en rensport (of bij bijvoorbeeld springen en eventing) komt over het algemeen eerder door het tegenovergestelde: paard wil direct voluit gaan, jockey/pikeur houdt ze tegen. 'Keen' noemen we dat hier en dat ziet er zelden mooi uit, maar ze lopen toch echt zelf zo het bit in.Op zich zijn er natuurlijk wel tegenstrijdige belangen. Aan de ene kant wil je goed voor je paard zorgen, maar je wilt natuurlijk ook winnen. Het probleem is denk ik wel dat iedereen zijn paard zoveel mogelijk pushed om te winnen en daarin kunnen de paarden wel vergeten worden. Mensen bepalen zelf hoe ver ze zichzelf pushen, maar bij paarden bepaald de rijder dat ook voor een groot deel.
josien_m_ schreef:Voor mij ligt er een duidelijke grens bij het paard de mogelijkheid geven om de druk niet te voelen, ze de keuze geven. Waarmee ik ook niet wil zeggen dat je je paard net zo lang moet 'pesten' tot het ja zegt, maar het bij je houden van een draver, renpaard, springpaard of eventer is hoofdzakelijk veiligheid. Je wilt niet bovenop het paard voor je terechtkomen en je wilt ook niet in een hindernis belanden. Dat je daarin dan af en toe wat strenger bent, vind ik dan niet zo'n ramp.Ze (de paarden) doen het zelf... in omstandigheden die de mens creeert. Doe je geen rennen (of rijden) met ze dan hebben ze dat niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat je geen enkele inbreuk op hun leven mag doen. Waar ligt een grens? Die verschuift onder invloed van meer kennis, veranderende tijden enzovoort.