KNHS
Sport
Het was een gezellige en sportieve sfeer op de ruime buitenaccommodatie van PSV de Weelruiters in Nisse, waar afgelopen zaterdag de 3e Districtswedstrijd KNHS Jeugdspringen georganiseerd werd door PSV de Schouwse Ruiters voor het district Zuid-West. Van 0.30- tot de 1.30 meter werd er genoten door de jeugd onder 9 (JO9) tot jeugd onder 22 jaar (JO22) van het rijden met de eigen leeftijdgenoten, van de tips en tops van de jury via de omroeper en beviel het nieuwe jeugdparcours (basisparcours op stijl en barrage op tijd) heel goed.
Ook op deze districtswedstrijd werden er boeiende interviews afgenomen met de deelnemende jeugd. Ze praten graag mee met de KNHS over de inrichting van de wedstrijdsport en geven nuttige feedback. Een aantal quotes uit de interviews: “Ik vind het gezellig om te rijden op een wedstrijd met juist alleen leeftijdgenoten, waar de paarden ook aan meedoen. Zo zie ik mijn wedstrijdvrienden nog die al wel bij de paarden zitten, terwijl ik nog bij de pony's rijd.” Een andere deelnemer zegt het volgende: “Het is leuk om samen los te rijden, je kletst makkelijker, omdat iedereen van jouw leeftijd is, je staat dichter bij elkaar". Dit is iets wat vaak terug te horen is in de interviews. En een quote van een JO22 ruiter met paard: “Het is leuk om een wedstrijd te kunnen rijden, waar niet iedereen alleen meedoet om te winnen, soms veel ouder is of vaak prof rijdt.”
Onderdeel van de jeugdrubrieken springen is het geven van tips en tops door de jury via de omroeper. De ruiters zeiden hierover het volgende: “Het is heel leuk en leerzaam om tips en tops te horen in je eerste rondje op rijstijl, dat kun je dan meteen toepassen in je barrage op tijd". En “Ik vind het fijn te horen van de jury waarom ze hun rijstijlpunten hoger of lager geven, dan snap ik het beter en kan ik daarop gaan trainen”.
In de jeugdrubrieken mogen paarden en pony’s door elkaar deelnemen aan dezelfde parcours- hoogtes als ze in dezelfde jeugdklasse vallen. In de barrage op tijd heeft de één met paard voordeel met grotere galopsprongen en de ander met pony door snellere wendbaarheid. Alleen bij het inrijden zou een aantal deelnemers het toch prettiger vinden als paarden en pony's gescheiden kunnen inrijden, zeker als er jonge paarden in de baan zijn. Deze feedback neemt de KNHS dan ook mee in de evaluatie. Alle deelnemers geven aan dat ze graag willen dat er vaker Jeugdwedstrijden worden georganiseerd in de regio en zullen dan zeker vaker meedoen.