Adelinde Cornelissen wint GP én Special in Rotterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Adelinde Cornelissen wint GP én Special in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 17:48

KNHS/CHIO
Sport

Afbeelding
Adelinde Cornellissen met Fleau de Baian. Foto: Marlies Trap Fotografie

CHIO Rotterdam is gisteren op stralende wijze geopend. Met de spannende landenwedstrijden in het verschiet, staan deze eerste dag de nationale dressuurcompetities centraal. In de nationale Grand Prix was zojuist een hoofdrol weggelegd voor Adelinde Cornelissen in het zadel van Jazz-zoon Fleau de Baian.

Naast de FEI Nations Cup Dressage geldt ook deze Nationale Grand Prix als observatiemoment voor het aankomende EK in Riesenbeck. Hoewel het een nationale rubriek betreft, wordt de proef verreden ten overstaande van dezelfde EK-juryleden als bij de internationale Grand Prix. Deze jury zette TeamNL amazone Adelinde Cornelissen en KWPN-hengst Fleau de Baian unaniem op de eerste positie (72.826%). Devenda Dijkstra liet met Johnson-zoon Hero 70.500% noteren en verzekerde zich zo van de tweede plek. De derde positie werd bezet door Judith Ribbels en Fun Fun EB, die, net als nummer vier Laurens van Lieren en Grandeur A, 68.413% bijeen reden.

Marten Luiten had eerder die dag de primeur om de eerste rubriek van CHIO Rotterdam op naam te schrijven. Luiten stuurde zijn Ampère-dochter Fynona naar 72.949% in de nationale U25 Grand Prix. Het KNHS Talent van het Jaar sloeg hiermee een gat van ruim tweeëneenhalf procent naar zijn grootste concurrenten Thalia Rockx met Gerda Nova de La Fazenda en Kim Noordijk met Joep, die beiden exact 70.740% op het scoreboard zagen verschijnen.

Na de winst in de Para Dressuur landenwedstrijd in Kronenberg, bemachtigde Demi Haerkens vandaag de dagwinst met EHL Daula N.O.P. Dankzij een totaalscore van 76.574% bleef Haerkens haar teamlid in Kronenberg Sanne Voets en Demantur RS2 N.O.P. (73.935%) ruim voor. Britney de Jong en Caramba wonnen afgelopen weekend zowel de individuele proef als de kür in Grade V en sloten vandaag met 73.761% aan op de derde positie.

Vanmorgen is de FEI Nations Cup van start gegaan met de CDIO4* International Grand Prix. Diederik van Silfhout, Hans Peter Minderhoud, Emmelie Scholtens en Marlies van Baalen verdedigden hierin de Nederlandse driekleur. Later op de dag verschijnen de eerste springcombinaties in de ring met als hoogtepunt de CSIO5* 1.55m proef die als kwalificatie geldt voor de Grand Prix van zondag.

De beste acht van de nationale Grand Prix gisteren mochten hun avontuur vanochtend in alle vroegte nog even vervolgen in de Grand Prix Special. De top drie werd hetzelfde als gisteren. De overwinning ging naar Adelinde Cornelissen en haar, in eigen woorden, blije gup, Fleau de Baian (v. Jazz) met een score van 72.659 %. De tweede plaats was wederom voor Devenda Dijkstra met Hero (v. Johnson), vandaag met een score van 71.468 %. Nummer drie werd Judith Ribbels met Fun Fun EB (v. Sorento) met 69.298 %.

Adelinde: “Vandaag ook weer fijn gereden. Fleau doet altijd gruwelijk zijn best en wil het allemaal zo goed mogelijk doen. Dat is voor een ruiter natuurlijk heel fijn. We hadden vandaag wel een foutje, de laatste wissel in de serie om de twee, dat was jammer. Maar ik ben zeker heel tevreden”.

We spraken ook een hele gelukkige nummer twee, Devenda Dijkstra: “Klopt, ik ben heel blij. Dat was ik al toen ik hoorde dat ik na vorig jaar ook dit jaar weer hier mocht rijden en dan twee keer tweede worden is natuurlijk geweldig. Het kan altijd beter, maar vandaag was ik echt tevreden. Gisteren vond Hero het nog een beetje spannend ondanks dat hij al in diverse grote stadions heeft gelopen en was mijn proef wat rommelig. Vandaag was hij een stuk beter. Ik had wel een fout in de wissels om de pas, maar was bijvoorbeeld heel blij met mijn aanleuning. Hero is een paard met drie goede gangen en hij heeft een super instelling, hij wil geen fouten maken. Als je net Grand Prix rijdt, is het overleven, maar nu wordt het steeds makkelijker en kan ik echt bewust mijn proeven rijden. Rotterdam was voor mij regen, warmte, bos, een fantastische sfeer, woorden te kort. Het allerleukste vond ik misschien nog wel dat Hero met een stuk tak in zijn mond terug kwam bij ons vrachtwagentje die hij had afgebeten op de terugweg door het bos. Echt een Penny momentje”.