Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
loekie schreef:haha zeker leuke reactie hebben die ponies geen mok? door al die modder of kent niemand hier op bokt die ene ooms ofzow
nasheeta schreef:onze paarden staan ook steeds buiten. De man die zxe verxorgt en waarvan we het land met zelfgebouwde schuilhut hebben gehuurd vroeg ook al of de DB niet lanmgs zou kunnen komen en ze in beslag te nemen. Volgens deze man is er op Europees niveau een wet in de maak waarbij de paarden verplicht binnen moeten staan in de winter, van november tot februari ofzoiets. Ze mogen dan dus niet in de wei gezet worden. Kent iemand deze wet-in-de-maak? Voor ons zou het een ramp zijn, aangezien we een zo natuurlijk mogelijk leven voor onze paarden willen. Als de wet er eenmaal door is ben je de klos, buiten lopende dieren worden accuut in beslag genomen...etc
Citaat:loekie schreef:
haha zeker leuke reactie hebben die ponies geen mok? door al die modder of kent niemand hier op bokt die ene ooms ofzow
Ik heb een tijdje dit onderwerp gevolgt en wil hier nu toch wel op reageren.
Ik heb oa 2 ponys ( een shet en een welshje) die dag en nacht, zomer en winter buiten lopen. Ze KUNNEN schuilen. Ze hebben een stalletje met stro erin en het stukje ervoor wat betegeld is.
Ze KUNNEN vrij droog lopen ( op een opgehoogt gedeelte)
Maar dit doen ze niet!
Als het regend staan ze 9 van de 10 keer buiten hun huisje.Ook in de stortregen en hagel.
Ze lopen ook bijna heel de dag door de modder te banjeren ( wat op sommige plaatsen echt tot de knieen komt) terwijl de helft van het landje ( wat dus opgehoogt is) gewoon te doen is ( ok de hoefjes worden vies...)
Deze paardjes lopen al hun hele leven buiten. En, even afkloppen, ze mankeren nooit wat! Nooit geen mok, geen rotstraal, geen brokkelhoeven, ze hoesten nooit. Goh, hoe zou dat nou komen????
De meeste mensen lopen gewoon te mutsen met hun paarden. Tuurlijk is een dik strobedje in een droog stalletje fijn, maar denkt het paard daar ook zo over?
Mensen zitten hier hele discussies te houden over dat het zielig zou zijn dat er paarden in de modder staan ( terwijl ze ook droger kunnen staan) maar is het niet zielig dan dat een paard bijna 24 uur in een binnenbox staat???? O nee 23 uur, want ze rijden zeker elke dag een uur in de bak.
Geen boze reacties hierop graag want dit is gewoon mijn mening.
( en ik scheer niet iedereen over 1 kam ik weet heus wel dat er uitzonderingen zijn)
Iedereen zorgt op zijn manier het beste voor zn paard. Iedereen doet dat op zn eigen manier en dat kan niet iedereen waarderen.
Ik vind dat het belangerijkste is dat een paard een droog plekje heeft en het is dan aan het paard zelf of hij er ook gaat staan of dat hij ervoor kiest om gewoon tot zn knieen in de modder te gaan staan.
Wel vind ik dat een paard wat door weer en wind buiten staat wel wat te doen moet hebben, dus voldoende voeren ( ze hebben wat extra energie nodig om warm te blijven) en zorgen dat ze lekker wat hooi te knabbellen hebben.
Dit is mijn mening over dit hele verhaal...
nasheeta schreef:tja, ik weet nog niet hoe het ervoor staat met die wet, zal eerdaags het productschap vlees en vee wel eens bellen. Misschien weten zij het al....wat betreft die rassen...op zich ook zeer discutabel welke rassen er wel tegen kunnen en welke niet, onze volbloed arabier, NRPS (75% arabisch bloed) en AndalusierxArabier staan dag en nacht buiten, zomer en winter, zonder deken, met alleen een schuilhut en goed hooi en vitaminen/mineralen supplement. Krachtvoer krijgen ze in de winter niet, dan worden ze lnamelijk slechts lichtjes bereden, maximaal 2 maal per week. De Andalusier presteert het om zelf met dit dieet dik te blijven indien hij niet getraind wordt.
Trixy"]
[quote="nasheeta schreef:onze paarden staan ook steeds buiten. De man die zxe verxorgt en waarvan we het land met zelfgebouwde schuilhut hebben gehuurd vroeg ook al of de DB niet lanmgs zou kunnen komen en ze in beslag te nemen. Volgens deze man is er op Europees niveau een wet in de maak waarbij de paarden verplicht binnen moeten staan in de winter, van november tot februari ofzoiets. Ze mogen dan dus niet in de wei gezet worden. Kent iemand deze wet-in-de-maak? Voor ons zou het een ramp zijn, aangezien we een zo natuurlijk mogelijk leven voor onze paarden willen. Als de wet er eenmaal door is ben je de klos, buiten lopende dieren worden accuut in beslag genomen...etc