Sport
Tekst door Cynn, foto's door team van Ros Fotografie
Luhmühlen organiseert al meer dan 60 jaar internationale eventingsport. De categorie 5* werd in 2019 geïntroduceerd n.a.v. gewijzigde categorieaanduidingen door de FEI per 1 januari 2019. Hierbij werden bestaande niveaus verhoogd met een enkele ster. (Dus bijvoorbeeld de 3* werd een 4* en de 4* werd hierdoor de 5*).
De 5*-eventing is het hoogste niveau van de eventingsport. De lengte en tijdsduur van een 5*- eventing parcours ligt ongeveer tussen de 6.270-6.840 meter en 11-12 minuten.
Luhmühlen is één van de zes internationale eventingcompetities met vijf sterren in de wereld, waarvan twee op Engelse grond (Burghley en Badminton). Eén in Duitsland (Luhmühlen), één in Frankrijk (Pau) en twee in Amerika (Maryland en Kentucky).
Vorig jaar september zijn we voor het eerst naar Burghley geweest in Engeland. Benieuwd hoe het daar was? Neem dan nog even een kijkje in het topic dat we destijds gemaakt hebben.
We hadden Luhmühlen al een tijdje hoog op ons lijstje staan, maar door omstandigheden kwam het er iedere keer niet van. Dit jaar is het mij en mijn vriend gelukkig gelukt om dit fantastische evenement te bezoeken! We zijn enkel op de dag van de cross aanwezig geweest.
Het was een lange rit in de auto, maar we zijn een dag van tevoren vertrokken om bij een hotel vlak bij het terrein te slapen en dan na een korte rit van 20 minuten de volgende ochtend bij de wedstrijd te kunnen zijn. En dit keer geen gedoe met aanrijden, files of parkeertickets. Gewoon in één stuk door kunnen rijden en een groot parkeerterrein waar je goede instructies kreeg waar je mocht staan zonder dat Jan en alleman nog ter plekke parkeertickets moest kopen. Het liep allemaal vlot door. Wat heerlijk om je ochtend zo in alle rust te kunnen beginnen!
Op het terrein zelf was er een groot strodorp te vinden maar al gauw kwam je bij de hoofdarena waar ook een aantal hindernissen stonden. Zowel de 5*-L als de 4*-S zouden op het hoofdterrein komen om een aantal hindernissen in het traject af te leggen. Qua mensen was het heel goed te doen. Natuurlijk trokken het hoofdterrein en de grote waterhindernissen wat meer mensen, maar in de rest van de omgeving was het niet zo druk als het in Engeland was. Daar kon je regelmatig amper doorlopen vanwege de grote mensenmassa, wat mij betreft wel wat te veel van het goede. Ik was hier veel meer in mijn element!
Kijken jullie mee naar de dag van de cross?
We beginnen de dag met de klasse 5*-L.

Hier op één van de drie waterelementen, rijdt Arne Bergendahl (GER) met Luthien. Eerst over een dikke boomstam, gevolgd door een stuk water.

Om daarna even alle zeilen te moeten bijzetten om over een smalletje heen te komen! Maar dit ging goed en uiteindelijk komen ze uit op een mooie 14e plaats in het klassement.

Een 5* eventingwedstrijd lijkt mij al reusachtig pittig, laat staan als je met drie verschillende paarden meedoet! Maar Boyd Martin (USA) doet dat gewoon even alsof het niks is. Hier op hetzelfde waterelement als voorgaande foto's, rijdt hij met Tsetserleg TSF naar een 25e plaats.

Muzi Pottinger (NZL) met Just Kidding eindigde op een 19e plaats.

In Burghley kwamen we haar ook tegen, Kitty King (GBR) met haar mooie schimmel Vendredi Biats. Hier op de eerste hindernis in het parcours.

Op haar terugweg richting de finish kwamen we haar nog een keer tegen en wat had zij een fantastisch weekend! Een heel mooi resultaat, ze werd tweede in het eindklassement.

Mijn vriend offerde zijn blote benen op om even tussen de brandnetels te gaan staan om Fiona Kashel (GBR) met Creevagh Silver de Haar vast te leggen op deze spectaculaire hindernis. Deze combinatie eindigde op een keurige 12e plaats.

In de 5* zaten maar liefst 3 waterelementen. Hier rijdt Emily King (GBR) met Valmy Biats op het waterelement die tijdens de 4* niet gebruikt werd. Er was ook een alternatieve route met een grote lus wat meer tijd kostte voor de combinaties, maar in de tijd dat wij bij deze hindernis stonden hebben we geen enkele combinatie het alternatief zien nemen. Gewoon gaan met die banaan en de kortste route pakken dus! Als zullen ze er vast tussen gezeten hebben. Emily reed naar een uiteindelijke 24e plaats.

Daar hebben we hem weer, op hindernis 15 een grote sprong de berg op. Boven op de berg stond vervolgens nog een smalletje om te nemen. Wij hadden geen persaccreditatie aangevraagd bij dit evenement en konden prima plaatjes nemen vanaf de zijlijn, maar hier waren we wel lichtelijk jaloers op de persfotograaf die een camera opgesteld had staan. Wij doen dit namelijk ook wel eens! Al scheelde het ons wel weer sleepwerk, minder camera-apparatuur meenemen. Boyd Martin (USA) haalde een mooie 8e plaats met Fedarman B.

Gaat altijd alles even soepel? Nee, maar echt rare dingen hebben we ook niet gezien. Maar Blue Bird de Beaufour van Florian Ganneval (FRA) begon wel even letterlijk te vliegen!

Op de terugweg kwamen we ze nog een keertje tegen. Ze behaalden uiteindelijk de 26e plaats.

Harry Meade (GBR) met Tenareze had een zeer goed weekend en eindigde op de 5e plaats.

Er liepen natuurlijk ontzettend veel persfotografen over het hele terrein en mijn vriend zag er eentje die gewoon zijn eigen viervoeter mee had op sleeptouw. Of wij Misty (onze poes) nou blij maken met dit idee, maar dit vonden we te schattig om niet te delen in ons verslag.

Even de camera de lucht in houden voor een overzichtsfoto van het veld met Seppe Vilain (BEL) en 5 Kawa de la Cour Z over de hindernis.

En de winnares van dit weekend in opperste concentratie door het veld. Super knap, voor de derde keer een vijfsterrenwedstrijd op je naam kunnen schrijven met hetzelfde paard. Laura Collet (GBR) met London 52 deed het gewoon! Eerst in Pau, toen in Badminton en nu weer in Luhmühlen. Wat een combinatie!

Tamra Smith (USA) met 4 Solaguayre California had helaas een minder weekend. Zij moest helaas in de cross besluiten dat het niet meer ging en heeft het parcours vrijwillig verlaten.

En ook William Levett (AUS) met Huberthus AC ging het minder goed af. Zij moesten helaas de cross verlaten.

De top 3 in het eindklassement wordt afgesloten door Yasmin Ingham (GBR) met Rehy DJ. Zij reden samen uitstekend dit weekend.

En niet alleen Boyd Martin deed vaker mee, nee Oliver Townend (GBR) reed twee paarden op dit zware niveau. Hier met Tregilder op hindernis 15.

Later komt Oliver nogmaals voorbij met Swallow Springs. Samen reden ze naar een mooie 7e plaats.

Als allerlaatste met paard nummer 3 van de dag, komt Boyd Martin (USA) nogmaals voorbij. Dit keer met Luke 140. Ook nu reed hij weer fantastisch en hij eindigde net buiten het podium op een 4e plaats.
Top 5 van de 5*-L:
1. Laura Collet (GBR) met London 52. Eindscore van 20.3 punten.
2. Kitty King (GBR) met Vendredi Biats. Eindscore van 27.2 punten.
3. Yasming Ingham (GBR) met Rehy DJ. Eindscore van 27.9 punten.
4. Boyd Martin (USA) met Luke 140. Eindscore van 30.1 punten.
5. Harry Meade (GBR) met Tenareze. Eindscore van 30.7 punten.
Klik hier voor de volledige uitslag.
Na de 5*-L was er een pauze van een uur. De zon was inmiddels flink aan het schijnen dus het was een mooi moment om weer een nieuwe laag zonnebrand te smeren, een curryworst te halen op het hoofdterrein want dat hoort er uiteraard bij als je naar Duitsland toe gaat, en even te kijken naar de route van de 4*-S.

De dag ging voor Ingrid Klimke (GER) met Equistro's Siena Just Do It niet helemaal zoals gepland met een val op het C element van hindernis 14. Na een controle in het ziekenhuis blijkt ze haar sleutelbeen te hebben gebroken waar een operatie aan te pas moet komen.
Op de foto is ze nog in actie te zien op het water.

Hier Jennifer Kuehnle (IRL) met Polly Blue Eyes. Zij werden uiteindelijk 17e in het eindklassement.

En nog een keer in actie over een dubbel smalletje na de hindernis van voorgaande foto.

Op dezelfde hindernis combinatie rijdt hier Felix Etzel (GER) met TSF Polartanz.

En na de smalletjes reden ze op naar de 16e plaats.

Ik word altijd heel vrolijk als ik de combinatie al lachend door cross zie gaan en dat was zeker zo bij Hanne Wind Ramsgaard (DEN) met Amequ Torino. Met een big smile kwam ze mij hier voorbij.

Calvin Böckmann (GER) met The Phantom Of The Opera reed naar een hele nette 6e plaats.

Maar Anna Lena Schaaf (GER) met Fairytale 39 zetten er nog een tandje bij en kwamen net buiten het podium terecht op plaats 4.

De rustige en mooie omgeving vroeg om een zwart-wit foto toen Virginie Caulier (BEL) met 8 Hobama de la Baille Rouge voorbij kwamen vliegen.

Helaas voor Hallie Coon (USA) het avontuur op bij hindernis 10. Zij besloot Cute Girl terug te trekken uit de cross.

Uit het bos komt hier Cathal Daniels (IRL) met CDS Cairnview Romolu in galop aan. Helaas heeft zij bij de inspectie voor het springen besloten om zich terug te trekken uit de wedstrijd.

En het weekend van Christoph Wahler (GER) met D'Accord 70 ging super, Christoph de 2e plaats na drie zware dagen in Luhmühlen.

Uiteindelijk hadden we nog maar een uur te gaan voor de laatste deelnemers van start zouden gaan, wat vliegt de tijd toch voorbij op zo'n dag als je het naar je zin hebt! Langzaam besloten we om terug te lopen richting het hoofdterrein, want die hadden we tenslotte nog niet gehad. Onderweg kwamen we Sofia Sjoborg (SWE) met Bryjamolga van het Marienshof Z nog tegen. Zij had ook een prima weekend en behaalde de 8e plaats.

Rondom de arena was het natuurlijk druk, zeker aan het einde van de dag besloten mensen zich hier meer te gaan verzamelen. Toch nog even de laatste paar combinaties kijken voordat mensen voor de ergste drukte uit weer opwaarts naar huis zouden gaan. Ik besloot om even een plaatje voor de sfeer te schieten van Julia Krajewski (GER) met Nickel 21. Zij reed eerder op de dag al rond met 3 Ero de Cantraie, waar zij uiteindelijk ook de winnaar mee werd! Met Nickel stond ze ook nog eens op het podium, maar dan op plaats 3. Ook een geweldig weekend voor haar dus!

En nog even vanuit het perspectief van mijn partner.

Nog een plaatje voor de sfeer van de grote arena met Lara de Liedekerker-Meier (BEL) op achtergrond met Hooney d'Arville. Zij sloten het weekend af met een 7e plaats.

Als allerlaatste van de 4* reed Nadine Marzahl (GER) met Valentine FRH de arena in. Samen vlogen ze over deze fantastische hindernis heen en terwijl zij de arena uitreed om de rest van het cross traject af te leggen, liep ik samen met mijn vriend op naar de auto om de lange reis naar huis te maken.
Top 5 van de 4*-S:
1. Julia Krajewski (GER) met Ero de Cantraie. Eindscore van 30.6 punten.
2. Christoph Wahler (GER) met D’Accord 70. Eindscore van 34.4 punten.
3. Julia Krajewski (GER) met Nickel 21. Eindscore van 36.3 punten.
4. Anna Lena Schaaf (GER) met Fairytale 39. Eindscore van 37.8 punten.
5. Nadine Marzahl (GER) met Valentine FRH. Eindscore van 38.9 punten.
Klik hier voor de volledige uitslag.
Hopelijk hebben jullie een beetje kunnen meegenieten met dit verslag en wij kijken uit naar het volgende evenement op de agenda: CHIO Aken!
Tot de volgende keer!
Laatst bij de cross in Kronenberg ook een paar internationale ruiters blij weten te maken.
.