Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26583
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-23 21:50

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Andreas Helgstrand en Revolution in 2019. Foto: Aniek Molenaar Fotografie


Helgstrand Dressage heeft op 20 juni 2023 een persbericht uitgegeven waarin zij zich al op voorhand afkeren van de documentaire Operation X, die nog moet worden uitgezonden op de Deense televisiezender TV2.

Andreas Helgstrand, die samen met Waterland Private Equity group eigenaar is van Helgstrand Dressage, geeft deze verklaring af op het Deenstalige deel van de website en op hun Facebook-pagina. Hierin bekritiseert hij de methodes van TV2.

“Het is ongelooflijk beledigend en enorm verontrustend dat de privacy van mijn medewerkers en mijzelf is geschonden, enkel en alleen om een spannende documentaire te maken”, zegt Helgstrand. “Iedereen die iets te maken heeft met paardrijden weet dat paarden groot en sterk zijn, en dat bepaalde hulpmiddelen soms nodig zijn. Deze gebruiken we dus ook op bij ons op stal. We hadden dit graag laten zien op TV2. Maar niemand van de redactie heeft contact met ons opgenomen om zodoende het gesprek aan te gaan en begrip te krijgen.”

Operation X heeft een persoon ingehuurd om undercover als groom te werken bij Helgstrand Dressage. Deze persoon heeft met een verborgen camera opnamen gemaakt.

“Dit voelt heel onplezierig, het voelt alsof er een inbreker in je huis is geweest en je kamers en kasten heeft doorzocht”, verklaart Helgstrand. “Ongeacht onze openheid en bereikbaarheid, is Helgstrand een privé-bedrijf, en dus een privé-omgeving. Noch ik, noch onze medewerkers hoeven elke dag in omstandigheden te leven waarin het risico om in de gaten gehouden en gefilmd te worden door nationale media een onlosmakelijk onderdeel van onze werkdag is. Dit is zeer beledigend kan niet legaal zijn.”

TV2 en Morten Spiegelhauer, de presentator van de documentaire, hebben intussen een verzoek gedaan aan Helgstrand Dressage voor een interview.

“Zonder mij eerst het materiaal te laten zien dat u hebt en waaruit een aantal anonieme experts al een aantal beelden hebben kunnen zien, vraagt u mij nu om een ontmoeting, waarbij ik voor het oog van draaiende camera’s dit materiaal mag zien”, gaat Helgstrand verder. Daarna laat hij in het persbericht weten: “Voordat ik dit interview overweeg, vraag ik TV2 om mij te complete ruwe tapes van de verborgen opnames te sturen. Pas nadat ik gelegenheid heb gehad om het materiaal te zien, kunnen we een afspraak maken voor een interview.”


Afbeelding

Link naar modopmerking; Muiz @ [VN] Helgstrand Dressage geeft statement af over undercover-opnames
Moderatoropmerking:
Het is fijn dat er hier een goede discussie loopt. Wel willen we jullie vragen om de discussie niet uit zijn verband te trekken en elkaar niet persoonlijk aan te vallen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 23-08-23 08:52, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Modopmerking

suffie
Berichten: 5718
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:19

Het nieuwe normaal; jezelf ongevraagd uitnodigen om mensen schade te berokkenen.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 22:59

Het is geen klein middel, een verborgen camera.

Maar wat Helgstrand - wellicht in the heat of the moment - zei over dat paarden groot en sterk zijn 'en dus bepaalde hulpmiddelen gebruikt moeten worden' klinkt laten we zeggen niet handig.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:03

Janneke2 schreef:
Het is geen klein middel, een verborgen camera.

Maar wat Helgstrand - wellicht in the heat of the moment - zei over dat paarden groot en sterk zijn 'en dus bepaalde hulpmiddelen gebruikt moeten worden' klinkt laten we zeggen niet handig.


Dit inderdaad.
Ik vind het not done dat mensen zomaar ergens undercover gaan. Maar de reactie die gegeven word doet wel vermoeden dat er daar iets niet pluis is. Ik hoop maar dat dat vermoeden misplaatst is…

HorseChica

Berichten: 889
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over underover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:20

Tsja, een bit is ook nog steeds een hulpmiddel, een zweepje , sporen of bijzet touwtjes voor het longeren ook… in die zin snap ik zijn opmerking wel.

pillow
Berichten: 7844
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:21

Ik geef Helgstrand groot gelijk. Wat een lage manier van doen.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:24

Ik vermoed dat ze dingen hebben gefilmd die het daglicht niet kunnen verdragen, viezigheid, en dat helgstrand nu verdraaid zenuwachtig geworden is.

Ze spelen de rol van klokkenluider en dat vind ik bijzonder waardevol. Immers, als je aankondigd dat je komt filmen zie je nooit wat er echt gebeurd. En dat is in elke bedrijfstak zo. Van paardenstallen tot aan tata steel.

ikke

Berichten: 37644
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:30

troi schreef:
Ik vermoed dat ze dingen hebben gefilmd die het daglicht niet kunnen verdragen, viezigheid, en dat helgstrand nu verdraaid zenuwachtig geworden is.

Ze spelen de rol van klokkenluider en dat vind ik bijzonder waardevol. Immers, als je aankondigd dat je komt filmen zie je nooit wat er echt gebeurd. En dat is in elke bedrijfstak zo. Van paardenstallen tot aan tata steel.

Je kunt probleemloos elk bedrijf in een kwaad daglicht zetten.

Bij elk bedrijf, waar ook ter wereld, kun jij dingen vinden die niet kloppen. Als je dat maar genoeg uitvergroot, wordt het vanzelf een crimineel bedrijf.
Wie namelijk niet in staat is een fout te maken, is tot niets in staat!

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:38

ikke schreef:
troi schreef:
Ik vermoed dat ze dingen hebben gefilmd die het daglicht niet kunnen verdragen, viezigheid, en dat helgstrand nu verdraaid zenuwachtig geworden is.

Ze spelen de rol van klokkenluider en dat vind ik bijzonder waardevol. Immers, als je aankondigd dat je komt filmen zie je nooit wat er echt gebeurd. En dat is in elke bedrijfstak zo. Van paardenstallen tot aan tata steel.

Je kunt probleemloos elk bedrijf in een kwaad daglicht zetten.

Bij elk bedrijf, waar ook ter wereld, kun jij dingen vinden die niet kloppen. Als je dat maar genoeg uitvergroot, wordt het vanzelf een crimineel bedrijf.
Wie namelijk niet in staat is een fout te maken, is tot niets in staat!


Natuurlijk niet. Je kan geen moord of doodslag filmen als je stiekem in mijn huis opnames maakt, daar is namelijk geen moord en doodslag. Simpel zat.

Kan je sturen, zeker. Je zou mijn stemvolume bijvooebeeld kunnen versterken zodat het lijkt alsof ik schreeuw. Maar dat is dan ook wel de limit.

pillow
Berichten: 7844
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over underover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:51

Dit is wel een privestal hé. En inderdaad een groot bedrijf met veel mensen en paarden dus dan kun je wel wat negatiefs vinden. Je kunt ook op een melkvee bedrijf gaan filmen, er komt vast wel eens een kreupele koe, een dood kalf of een flinke uierontsteking in beeld. Het is maar met welke intentie je gaat filmen. En omdat dit stiekem is gedaan weet je wel wat de bedoeling is.

Bielsje

Berichten: 1409
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-23 23:57

Je kunt zoveel uit context halen door een video een beetje creatief te editten. Helgstrand zegt niet te weten wanneer er is gefilmd, lijkt me dat hij dan ook niet weet wat er is gefilmd. Vragen om het ruwe materiaal lijkt mij dan ook niet meer dan logisch voor ze hem tussen de camera's zetten, hem een stukje video laten zien en hem dan "dwingen" tot een uitspraak terwijl hij waarschijnlijk niet zelf op beeld staat en dan zonder context uitleg moet gaan geven.

Lijkt mij dat de beelden er echt niet anders van worden als ze hem eerst het ruwe materiaal laten zien!

En een hengstenketting of een zweepje is al een hulpmiddel, lijkt mij fijn als je die er even bij kunt pakken (zoder misbruik) voor je eigen veiligheid als groom. Hij zal ook aan zijn werknemers moeten denken natuurlijk.

friendly
Berichten: 8401
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 00:04

troi schreef:
Ik vermoed dat ze dingen hebben gefilmd die het daglicht niet kunnen verdragen, viezigheid, en dat helgstrand nu verdraaid zenuwachtig geworden is.

Ze spelen de rol van klokkenluider en dat vind ik bijzonder waardevol. Immers, als je aankondigd dat je komt filmen zie je nooit wat er echt gebeurd. En dat is in elke bedrijfstak zo. Van paardenstallen tot aan tata steel.


Ik kan hier half in mee gaan. Ze hadden t wat mij betreft prima in beginsel op deze manier kunnen aanpakken maar nadat ze dan de undercover beelden hadden geschoten een “deel 2” kunnen filmen door het gesprek met Helgstrand aan kunnen gaan, kijken waarmee ze dan komen en dit kunnen samenvoegen tot 1 geheel. Dan heb je wellicht een beter beeld van wat er allemaal gebeurt of je hebt meteen 2 vliegen in 1 klap; niet alleen de misstanden op beeld maar ook de leugens. Potentieel. Had ook waardevol kunnen zijn.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 06:55

Mij verbazen de reacties me hier eigenlijk.
Undercover beelden kunnen heel waardevol zijn. Denk aan de zorgboerderij recent, misstanden in de slachterijen etc etc.
Natuurlijk valt of staat het met de kwaliteit van datgene wat wordt uitgezonden (en dan bedoel ik niet qua aantal pixels). Maar de manier van samenvoegen, context schetsen en niet maar lukraak knippen en plakken van filmpjes waardoor een onterecht beeld ontstaat.
Nu al zeggen dat het belachelijk is, vind ik wat voorbarig. Al vind ik wel dat er echt wat aan de hand moet zijn, dus misstanden die worden uitgezonden, om deze enorme privacyinbreuk te rechtvaardigen.
Al hoop ik natuurlijk dat er van deze misstanden geen sprake is!

Concluderend heeft deze manier van journalistiek echt niet mijn voorkeur, maar het is soms wel de enige manier om misstanden naar buiten te brengen.

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:21

Nee maar het echt werken in de paarden is geen Pennyartikel. Het is geen koetsjiekoetsjie lief paardjuh.
Ik ben tegen mishandeling maar door vele tere zieltjes wordt veel al als mishandeling gezien. Werken met paarden en met name het corrigeren en scholen gaat meestal niet met suikerklontjes en braaf. Daar heb je vaak hulpmiddelen voor nodig, voor je eigen veiligheid.
Ik heb de beelden van Helgstrand niet gezien maar ik heb zelf genoeg gezien van grote bekende stallen om hier een mening over te hebben. Niet alles was oké maar het meeste begreep ik wel. De noodzaak ervan dan.

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:27

Simbaa schreef:
Mij verbazen de reacties me hier eigenlijk.
Undercover beelden kunnen heel waardevol zijn. Denk aan de zorgboerderij recent, misstanden in de slachterijen etc etc.
Natuurlijk valt of staat het met de kwaliteit van datgene wat wordt uitgezonden (en dan bedoel ik niet qua aantal pixels). Maar de manier van samenvoegen, context schetsen en niet maar lukraak knippen en plakken van filmpjes waardoor een onterecht beeld ontstaat.
Nu al zeggen dat het belachelijk is, vind ik wat voorbarig. Al vind ik wel dat er echt wat aan de hand moet zijn, dus misstanden die worden uitgezonden, om deze enorme privacyinbreuk te rechtvaardigen.
Al hoop ik natuurlijk dat er van deze misstanden geen sprake is!

Concluderend heeft deze manier van journalistiek echt niet mijn voorkeur, maar het is soms wel de enige manier om misstanden naar buiten te brengen.



Maar dan pak je het dus ook echt anders aan. Dan heb je er toch ook geen bezwaar tegen dat helgstrand eerst even die ruwe beelden mag zien.
Mag bekijken wat ze bij hem en zijn personeel gezien denken te hebben en hem de tijd geven om dat even uit te zoeken en een net antwoord te formuleren.
Als de beelden echt erg genoeg zijn om deze zeer heftige methode te rechtvaardigen zal hij het lelijks er toch ook wel niet vanaf kijken/ recht kunnen praten toch?

Iemand zo on the spot zetten dient alleen een sensatie doel.

Als ik me zou bedenken dat iemand mij al maanden stiekem filmt zou ik ook echt not amused zijn. Brrr wat een inbraak op je privacy.
Ik heb echt niks te verbergen. Maar ik weet ook vrij zeker dat je ook hier best een wat lelijke stukken kunt maken met genoeg effort.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:32

En daarbij de kans krijgen zelf te handelen wanneer blijkt dat een bepaald personeelslid over de schreef gaat en dat dat niet bedrijfsmatig breed is gebeurt of bekend is bij de eigenaar.
Dan zou ik het ook eerst willen zien en die persoon kunnen ontslaan voordat het breed uitgemeten op tv komt en het lijkt of het normaal is in je bedrijf.

Maar goed, dit alles blijft speculeren. De vertaling naar Nederlands mist soms ook wat punten op uitspraken.
Tot de beelden te zien zijn, weten we niet waar het om of over gaat. En of er misstanden hebben plaatsgevonden.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:34

Ik weet niet waar Helgstrand gevestigd is, maar valt dat dan niet onder inbraak? Als mensen zonder dat je het weet je terrein opkomen, als het geen openbaar terrein is?

Ik vind het heel lastig.. misstanden openbaar brengen is grotendeels goed, maar jezelf toegang geven tot prive terrein, dat is denk gewoon iets wat niet mag.

(een zorgboerderij is misschien geen prive terrein, dus dat is anders).

het hierboven gegeven voorbeeld dat je bij iemand in huis geen moord en doodslag kan filmen, omdat dat niet gebeurd is een gek voorbeeld. Want als mensen ongezien een camera in je huis hangen en je slaapkamer (of keukentafel) avonturen filmen en dat openbaar tonen omdat ze daar wat van vinden, is denk toch ook niet heel gaaf. Of wanneer je kind schreeuwend op de grond ligt omdat het geen snoepje krijgt, en ze framen het als mishandeling...

Ik weet niet hoe dat met een prive stal gaat.

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Helgstrand Dressage geeft statement af over underover-opnames

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:35

Ze zijn niet zonder weten op het terrein gekomen. Ze waren aan het werk als groom/stalhulp en hebben toen undercover de beelden geschoten.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:36

Verandert dat dan iets voor de wet? Mag je op prive terrein filmen? Ik weet niets van Deens recht (ook niet van Nederlands recht op dat gebied trouwens).

Is dat dan hetzelfde als dat je baby sitter in je in je huis filmt (om even iets vergelijkbaars te bedenken) en mag die dat dan openbaar brengen?
Ik denk dat een manege meer openbaar is, dus dat het daar anders zou kunnen zijn?

fleurtjeuh
Berichten: 10365
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:37

Ok, aankomende situatie schets hangt van aannames en invullingen aan elkaar.

Maar stel:
Helgstrand is natuurlijk een grote stal en volgens mij hebben ze ook wat hengsten. De meeste mensen weten wel dat een hormonale hengst niet altijd een mak schaapje is.
En stel dat over een periode van 3 weken 1x in de 3 dagen een willekeurige hengst over de vlos gaat. En hier komt een pittige correctie op en uit eigen ervaring weet ik dat je met sommige hengsten een zweepje bij de hand houdt om je arm te kunnen verlengen en te kunnen afblokken. Niet slaan, maar een tikje tegen de borst om te voorkomen dat ze doordenderen en het gevaarlijk wordt. En om de aandacht van de hengst terug te krijgen of om te waarschuwen klinkt er wel eens een felle 'HE!' door de stallen
En stel dat je dat in die 21 dagen dat je daar bent, dat dus 7 keer filmt. Dan heb je een hoop materiaal om iets creatiefs van te knippen wat een heel ander beeld laat zien.
'werknemers hebben altijd zweep bij zich om zich te beschermen tegen gevaarlijke hengsten'
'werknemers schreeuwen tegen de paarden'
'hengsten onhandelbaar en gevaarlijk'

En again, bovenstaande is puur speculatie, ik heb geen beelden gezien, heb geen uitgesproken mening over helgstrand of over de mensen die de beelden hebben gemaakt.
Maar als je eerlijke journalistiek wilt toepassen, dan doe je toch hoor en wederhoor? Laat hem de beelden dan zien en kijk wat zijn verklaring is.

Als mensen bij mij zouden filmen dan zouden ze ook horen hoe ik mijn katten 'uitscheld' en soms 'teleurgesteld' ben dat ze nog leven :') wij hebben hele zwarte humor en zouden nooit willen dat ze dood gaan natuurlijk, maar dr is genoeg creatiefs van te knippen om me zwart te maken maar dat heeft dan niks met de waarheid te maken

c_alsemgeest

Berichten: 20706
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:38

Ik reageerde op deze zin:

Citaat:
Als mensen zonder dat je het weet je terrein opkomen, als het geen openbaar terrein is?


Maar ik denk dat dat wel iets veranderd. Of je dan zo maar wel verborgen mensen mag opnemen op beeld denk ik ook niet. Maar het wordt redelijk vaak gedoogd mits er misstanden naar voren komen.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:44

Deze man is eerder in opspraak geweest ivm extreem grof rijden. Wie niet geleerd heeft van zijn fouten wordt hier inderdaad erg zenuwachtig van.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:46

pol013 schreef:
Simbaa schreef:
Mij verbazen de reacties me hier eigenlijk.
Undercover beelden kunnen heel waardevol zijn. Denk aan de zorgboerderij recent, misstanden in de slachterijen etc etc.
Natuurlijk valt of staat het met de kwaliteit van datgene wat wordt uitgezonden (en dan bedoel ik niet qua aantal pixels). Maar de manier van samenvoegen, context schetsen en niet maar lukraak knippen en plakken van filmpjes waardoor een onterecht beeld ontstaat.
Nu al zeggen dat het belachelijk is, vind ik wat voorbarig. Al vind ik wel dat er echt wat aan de hand moet zijn, dus misstanden die worden uitgezonden, om deze enorme privacyinbreuk te rechtvaardigen.
Al hoop ik natuurlijk dat er van deze misstanden geen sprake is!

Concluderend heeft deze manier van journalistiek echt niet mijn voorkeur, maar het is soms wel de enige manier om misstanden naar buiten te brengen.



Maar dan pak je het dus ook echt anders aan. Dan heb je er toch ook geen bezwaar tegen dat helgstrand eerst even die ruwe beelden mag zien.
Mag bekijken wat ze bij hem en zijn personeel gezien denken te hebben en hem de tijd geven om dat even uit te zoeken en een net antwoord te formuleren.
Als de beelden echt erg genoeg zijn om deze zeer heftige methode te rechtvaardigen zal hij het lelijks er toch ook wel niet vanaf kijken/ recht kunnen praten toch?

Iemand zo on the spot zetten dient alleen een sensatie doel.

Als ik me zou bedenken dat iemand mij al maanden stiekem filmt zou ik ook echt not amused zijn. Brrr wat een inbraak op je privacy.
Ik heb echt niks te verbergen. Maar ik weet ook vrij zeker dat je ook hier best een wat lelijke stukken kunt maken met genoeg effort.


Daar heb je een punt, dit had ik gemist.
Bij goede journalistiek hoort ook hoor- en wederhoor en is dat ook zeer waardevol.
Wat dat betreft laten ze flinke steken vallen, wat inderdaad te twijfelen geeft over de journalistieke kwaliteit en wat meer neigt naar sensatiejournalistiek.
Ben hoe dan ook benieuwd.

Elisa2

Berichten: 37603
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 07:54

fleurtjeuh schreef:
Ok, aankomende situatie schets hangt van aannames en invullingen aan elkaar.

Maar stel:
Helgstrand is natuurlijk een grote stal en volgens mij hebben ze ook wat hengsten. De meeste mensen weten wel dat een hormonale hengst niet altijd een mak schaapje is.
En stel dat over een periode van 3 weken 1x in de 3 dagen een willekeurige hengst over de vlos gaat. En hier komt een pittige correctie op en uit eigen ervaring weet ik dat je met sommige hengsten een zweepje bij de hand houdt om je arm te kunnen verlengen en te kunnen afblokken. Niet slaan, maar een tikje tegen de borst om te voorkomen dat ze doordenderen en het gevaarlijk wordt. En om de aandacht van de hengst terug te krijgen of om te waarschuwen klinkt er wel eens een felle 'HE!' door de stallen
En stel dat je dat in die 21 dagen dat je daar bent, dat dus 7 keer filmt. Dan heb je een hoop materiaal om iets creatiefs van te knippen wat een heel ander beeld laat zien.
'werknemers hebben altijd zweep bij zich om zich te beschermen tegen gevaarlijke hengsten'
'werknemers schreeuwen tegen de paarden'
'hengsten onhandelbaar en gevaarlijk'

En again, bovenstaande is puur speculatie, ik heb geen beelden gezien, heb geen uitgesproken mening over helgstrand of over de mensen die de beelden hebben gemaakt.
Maar als je eerlijke journalistiek wilt toepassen, dan doe je toch hoor en wederhoor? Laat hem de beelden dan zien en kijk wat zijn verklaring is.

Als mensen bij mij zouden filmen dan zouden ze ook horen hoe ik mijn katten 'uitscheld' en soms 'teleurgesteld' ben dat ze nog leven :') wij hebben hele zwarte humor en zouden nooit willen dat ze dood gaan natuurlijk, maar dr is genoeg creatiefs van te knippen om me zwart te maken maar dat heeft dan niks met de waarheid te maken


Ja mee eens, beelden kunnen erg gemanipuleerd en geframed worden. Toevallig ken ik een van Helgstrand riders. Kan allicht eens vragen wat zij van de situatie denkt.


Aan de andere kant, als er echt misstanden plaats vinden dan is het wel goed als die aan de kaak gesteld worden. Ik ben dus heel erg benieuwd wat er bedoeld wordt met misstanden en hulpmiddelen.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 08:24

ikke schreef:
troi schreef:
Ik vermoed dat ze dingen hebben gefilmd die het daglicht niet kunnen verdragen, viezigheid, en dat helgstrand nu verdraaid zenuwachtig geworden is.

Ze spelen de rol van klokkenluider en dat vind ik bijzonder waardevol. Immers, als je aankondigd dat je komt filmen zie je nooit wat er echt gebeurd. En dat is in elke bedrijfstak zo. Van paardenstallen tot aan tata steel.

Je kunt probleemloos elk bedrijf in een kwaad daglicht zetten.

Bij elk bedrijf, waar ook ter wereld, kun jij dingen vinden die niet kloppen. Als je dat maar genoeg uitvergroot, wordt het vanzelf een crimineel bedrijf.
Wie namelijk niet in staat is een fout te maken, is tot niets in staat!


Maar wat als er daadwerkelijk niet veel hoeft te worden uitvergroot?
Dat het beeldmateriaal an sich al duidelijk genoeg is?

Wanneer is het een fout èn wanneer is het willens en wetens leed veroorzaken?

Zonder de beelden te zien is er al helemaal niet over te oordelen.