RTV Drenthe
Algemeen
Ingezonden door een Bokker
De subsidie die sinds 1 april beschikbaar is voor het plaatsen van wolfwerende rasters voor houders van landbouwdieren anders dan schapen en geiten, blijkt niet toereikend voor Drentse opfokstallen. De eisen waar zo'n omheining aan moet voldoen, maken het veel duurder dan een wolfwerend raster dat in de schapenhouderij wordt gebruikt.
De beschikbare subsidie dekt de kosten totaal niet en dat is een reden voor sommige paardenfokkers om hun veulens 's nachts binnen te zetten en geen wolfwerend raster te plaatsen. RTV Drenthe sprak met acht paardenfokkers en daarvan hebben er twee subsidie aangevraagd voor een wolfwerend raster. De andere bedrijven kiezen ervoor om hun veulens 's nachts op stal te zetten.
Kilometers permanent kabel
Kees Kloet heeft met zijn vrouw Irma Sieling een opfokbedrijf in Grolloo. Ze fokken goede paarden voor klanten uit de hele wereld op van veulen tot ongeveer drie jaar. Ook fokken ze zelf en hebben ze een sportstal. Momenteel hebben ze 140 paarden, waaronder zeven veulens en jonge paarden. Ze zijn momenteel bezig met het plaatsen van een wolfwerend raster met vijf stroomdraden. Het terrein dat ze moeten afrasteren is 36 hectare. Irma Sieling heeft berekend dat daar 15 kilometer kabel voor nodig is. Voor het wolfwerend raster gebruiken Kloet en Sieling een zogeheten permanent kabel dat meer dan een euro per strekkende meter kost.
Subsidie alleen bijdrage materiaalkosten
"Als je alleen staaldraad zou hebben en het paard komt in het raster, dan is dat vaak fataal. En met deze kabel niet", aldus Kloet. "Dan wordt het paard vrijwel niet beschadigd, terwijl je wel de duurzaamheid hebt van staalkabel; het gaat heel lang mee." Kloet doet de aanleg zelf en is voor het materiaal al bijna twee keer zoveel geld kwijt dan dat hij krijgt aan subsidie. "Wij krijgen 12.000 euro aan subsidie en dat is best veel geld. Maar ik heb berekend dat ik tot nu toe al op 23.000 euro zit."
Rient Meursing uit Oud-Annerveen heeft ook een opfokstal en een paar pensioenpaarden. Hij kiest ervoor om geen wolfwerende rasters te plaatsen. "Ze lopen met een groep van dertig en zorgen voor elkaar. Er zitten er wel een paar bij die op de wolf af zullen gaan. De veulentjes heb ik het allerliefste binnen staan 's nachts. Dan weet je in ieder geval zeker dat je de volgende dag nog een veulen hebt."
Meursing heeft ook zijn bedenkingen bij een wolfwerend raster. "Dan moet ik 8 kilometer afrasteren. Het gras moet steeds worden gemaaid bij de onderste draad, anders lekt de stroom weg. En dan moet ik de sloten weer schoon maken in de herfst. En als ik die omheining heb geplaatst, heb ik geen garantie dat de wolf niet binnen komt."
Buiten beter dan binnen?
Kloet geeft de voorkeur aan het houden van veulens buiten: "Sowieso is het houden van veulens buiten beter omdat ze meer bewegen. Ze staan in een groep veulens met merries en worden veel socialer en minder bang. Het worden echt veel fijnere paarden." Meursing zegt dat de meningen zijn verdeeld of je een veulen 's nachts buiten neer moet zetten. Hij heeft er zelf dit jaar maar één en dat is van hemzelf. "Dit veulen wat hier loopt is van onszelf, dus daar kunnen we zelf over beslissen. Als het een veulen van een ander zou zijn, dan valt daarover te discussiëren."
Kloet vindt dat hij geen keus heeft met het plaatsen van een wolfwerend raster. Want hij zorgt voor andermans paarden. Hij heeft zijn bedrijf via mond-tot-mondreclame opgebouwd in tientallen jaren. "Ik denk dat we wel kunnen stoppen als hier een veulen of een jong paard wordt gepakt door een stel wolven." Met de nieuwe omheining hoopt Kloet de wolf buiten zijn percelen te houden. Maar wat als de wolf toch een paard of veulen pakt? "Ik weet wel dat de veulens die hier lopen op veilingen wel tot 50.000 euro op kunnen brengen. Je kan deze paarden van een internationaal klantenbestand niet vergelijken met een gemiddeld paard in Nederland", zegt Kloet.
Verwachtingswaarde ongelijk aan marktwaarde
Hij geeft aan dat de kosten die hij heeft gemaakt voor ieder veulen al rond de 6.000 euro zijn voor het dekken en het spoelen van de embryo's. De waarde van een veulen uit zijn stal is volgens hem lastig te bepalen. "Bij jonge paarden wordt de waarde bepaald door de verwachtingswaarde. We hebben hier voor het grootste deel paarden uit goede stammen. Het gaat om goede merrielijnen en dure vaders, waaronder topspringers. Ik verwacht niet dat een taxateur een waarde kan bepalen die echt hout snijdt. Ik verwacht dan problemen tussen de vergoeding en onze klant", aldus Kloet.
Voor foto's en een filmpje kijk hier.
Reageren op dit artikel kan hier: [PP] Wolf, Nl, Be, Du