Algemeen
De Australische zesvoudig olympisch amazone Mary Hanna heeft bekendgemaakt dat er huidkanker bij haar is geconstateerd en dat ze de komende anderhalve maand behandeld zal worden. Ze zal volgens een licht schema rijden en trainen.
Huidkanker
De 68-jarige Hanna maakte het nieuws van de diagnose bekend op Facebook.
"Ik vind het moeilijk om aan vrienden, familie en klanten uit te leggen wat er op dit moment in mijn leven gebeurt, dus ik heb besloten om het gewoon te vertellen", schreef ze. "Ik heb onlangs een plaveiselcelcarcinoom uit mijn gezicht laten verwijderen. Scans laten zien dat het een zenuw heeft bereikt. Ik zal nu 6 weken lang dagelijks bestraald worden en wekelijks chemotherapie ondergaan."
Een plaveiselcelcarcinoom is een veel voorkomende vorm van huidkanker, die voorkomt op plaatsen waarop je huid aan de zon is blootgesteld. Een onbehandeld plaveiselcelcarcinoom van de huid kan nabijgelegen gezond weefsel vernietigen en uitzaaien naar de lymfeklieren of andere organen. Over het algemeen is de overlevingskans van plaveiselcelcarcinoom erg hoog. Als het in een vroeg stadium wordt ontdekt, is de overlevingskans na vijf jaar 99 procent. Zelfs als plaveiselcelcarcinoom is uitgezaaid naar nabijgelegen lymfeklieren, kan de kanker effectief worden behandeld met een combinatie van chirurgie en bestraling.
Licht schema
Hanna zal tijdens haar behandeling rijden en trainen volgens een licht schema.
"Ik zal me waarschijnlijk moe en niet goed voelen naarmate de behandeling vordert, dus ik zal minder paarden per dag rijden en mijn vaste leerlingen alleen lesgeven als ik dat tussen de behandelingen door kan doen", zegt ze. "Hopelijk komt alles goed, omdat we er snel bij waren."
Mary, die regelmatig naar Europa reist, is in Australië sinds ze thuiskwam van het WK van 2022 in Herning, nadat ze Calanta daar had teruggetrokken uit de competitie. De merrie is nu helemaal teruggetrokken uit de sport. Mary rijdt nog steeds actief en heeft Ivanhoe, een 10-jarige KWPN-ruin van Desperado x Jazz x Komeet, als mogelijke olympische kandidaat voor Parijs. Op de nationale wedstrijd van afgelopen weekend in Boneo Park wonnen ze de Grand Prix met 69,511%, in een veld van vijf deelnemers.
"Ondertussen tovert deze prachtige kleine raket Ivan elke dag een glimlach op mijn gezicht", zegt Mary.
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.