NVWA maakt werkinstructie welzijn paarden openbaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NVWA maakt werkinstructie welzijn paarden openbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-23 17:04

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Na een verzoek om openbaarmaking heeft de NVWA een groot aantal werkinstructies voor de handhaving in de dier- en veehouderij gepubliceerd. Daaronder ook een werkinstructie voor de beoordeling van het welzijn van paarden. Uit de documenten blijkt dat de Gids voor Goede Praktijken van de Sectorraad Paarden een rol speelt bij de toetsing of er sprake is van aantasting van het welzijn. Deze gids bevat echter aanbevelingen en geen voorschriften.

Het Besluit Houders van Dieren blijft uitgangspunt voor de handhaving, aldus de werkinstructie. De Gids voor Goede Praktijken kan wel gebruikt worden ter onderbouwing van de regelgeving. Maar de werkinstructie waarschuwt dat de richtlijnen in de gids een leidraad zijn en dus geen norm. ''Afwijking van de genoemde richtlijnen zijn dus niet direct een overtreding, maar moeten per situatie beoordeeld worden en getoetst worden aan het Besluit houders van Dieren. De richtlijnen zijn echter wel breed gedragen door de sector en wetenschappelijk onderbouwd. Aarzel dus niet om deze te gebruiken'', zo staat in de werkinstructie te lezen.

Handhavers kunnen bewijs ontlenen aan Gids voor Goede Praktijken
De Gids voor Goede Praktijken geeft paardenhouders richtlijnen op het gebied van voeding, huisvesting en beweging, gezondheid, gedrag en transport. Wie de richtlijnen volgt, waarborgt volgens de werkinstructie een goed basisniveau van paardenwelzijn. De richtlijnen geven een verantwoorde invulling aan de in de artikelen 1.6 tot en met 1.8 van het Besluit Houders van Dieren opgenomen basiseisen op het gebied van houden, verzorgen en huisvesten van dieren. Deze basiseisen zijn zogeheten ''open normen'', waar handhavers in de praktijk doorgaans weinig aan hebben omdat ze niet concreet genoeg zijn. De Gids voor Goede Praktijken biedt meer houvast. Hieraan kan 'dus wel bewijs worden ontleend, zo wordt op basis van jurisprudentie in de werkinstructie vastgesteld.

Behalve de Gids voor Goede Praktijken, verwijst de werkinstructie naar een reactie van Wageningen Universiteit (WUR/LR), die de Gids Goede Praktijken positief heeft beoordeeld en van enkele aanvullingen heeft voorzien. Ook de Welzijnsmonitor Paardenhouderij en het boek Paardsignalen worden in de werkinstructie als bronnen genoemd, die handhavers kunnen raadplegen wanneer zij in een bepaalde situatie het welzijn van paarden moeten beoordelen. In de werkinstructie staan ook gegevens over de voedingsconditie van paarden: zijn ze te mager of te dik, of goed op gewicht? De welzijnsmonitor is onder meer van belang voor de beoordeling van het sociale contact. Een situatie waarin een paard geen zicht op of fysiek contact heeft met een ander paard, wordt als niet-acceptabel beoordeeld.

Werkinstructie hitte bij paarden
Ook voor de beoordeling of het welzijn van paarden bij hitte wordt aangetast, is een werkinstructie beschikbaar. Daarin staat dat er vanaf 27 graden Celcius minimale beschermingsmaatregelen moeten worden getroffen: schaduw en voldoende toegang tot water. De werkinstructie bevat ook een opsomming van kenmerken van hittestress, zoals opengesperde neusgaten, verhoogde ademhaling, diepere ademhaling, onrustig knikken met het hoofd, en apathie. Als een paardenhouder geen beschermende matregelen heeft getroffen, is er sprake van een zware overtreding, die kan leiden tot een bestuurlijke boete en/of een last onder dwangsom.

Popstra

Re: NVWA maakt werkinstructie welzijn paarden openbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:20

Dus met die steeds hetere toekomstige zomers zou je denken het een paardenhouder ook makkelijker gemaakt moet kunnen worden om schuil mogelijkheden neer te zetten in weilanden/paddocks zonder beschutting.
Laat dat nu net een hekel punt zijn omdat je daar vaak geen vergunning voor kan krijgen bij je desbetreffende gemeente.
Mss moeten ze die eens een boete gaan geven voor het weigeren van het afgeven daarvan.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:27

Popstra schreef:
Dus met die steeds hetere toekomstige zomers zou je denken het een paardenhouder ook makkelijker gemaakt moet kunnen worden om schuil mogelijkheden neer te zetten in weilanden/paddocks zonder beschutting.
Laat dat nu net een hekel punt zijn omdat je daar vaak geen vergunning voor kan krijgen bij je desbetreffende gemeente.
Mss moeten ze die eens een boete gaan geven voor het weigeren van het afgeven daarvan.

Precies dit! Paard staat op een landgoed en op een bepaalde tijd van de dag bieden de bomen geen schaduw. Maar een schuilstal of mobiele schuilstal neerzetten mag niet vanwege het beeld van het landschap..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:33

Ja, daar kan alleen de NVWA helemaal niks aan doen helaas.

Op zich ben ik blij met deze ontwikkeling naar duidelijkere richtlijnen en stappen om paardenwelzijn te verbeteren.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:39

Onrustig knikken met het hoofd. Succes aan alle eigenaren van headshakers ;)

Hoewel ze inmiddels geen echte headshaker meer is heeft ze wel ontdekt dat die beweging erg goed werkt tegen vliegend gespuis :o

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 07:58

Ben benieuwd wat die 27 graden norm gaat betekenen voor bvb opfokbedrijven.

Denk dat er een mooie nieuwe bedrijfstak komt voor losstaande schaduw constructies oid.

Geldt dit voor bvb koeien en schapen ook?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:08

Popstra schreef:

Of je weet als eigenaar dat het geen geschikt land is voor je paard.

Ik word altijd wat moe van deze stelling.
Iedereen heeft de schuld dat er geen schaduw is.
Maar voor koop of huur eens bedenken is dit geschikt blijkt wel een enorme ingewikkelde kwestie te zijn voor veel paardenhouders...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:36

DuoPenotti schreef:
Maar voor koop of huur eens bedenken is dit geschikt blijkt wel een enorme ingewikkelde kwestie te zijn voor veel paardenhouders...

De stukken weiland waar nog natuurlijke beschutting is zijn er nauwelijks ( meer). Weiland met schuilstallen mogelijk nog minder omdat dat niet mag van onze "overheid" of de gemeentes.

Dus nee, niet iedereen heeft de schuld dat er geen schaduw is; dat heeft puur te maken met het belachelijke beleid van gemeentes en het doorlopend en steeds meer kappen van bomen. :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 08:40

Kappen van bomen?
Dat mag meestal niet zomaar.
Dus dat herken ik niet.

Het plaatsen van schuilstallen buiten bouwblok heeft nooit gemogen dus dat is vooraf te weten.

En eerlijk.. Blij toe.
Elke 5000m2 een hok met bijbehorende rommel is dan wat je gaat krijgen.
Laat dat beetje groen nog zo.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:02

DuoPenotti schreef:
Kappen van bomen?
Dat mag meestal niet zomaar.
Dus dat herken ik niet.

Er worden hele bossen met de grond gelijk gemaakt.............Door particulieren mag dat inderdaad niet zomaar; door de overheid en gemeentes ( diezelfde gemeentes die geen vergunning afgeven voor een schuilstal?!) gebeurt het op grote schaal.

Citaat:
Elke 5000m2 een hok met bijbehorende rommel is dan wat je gaat krijgen.
Laat dat beetje groen nog zo.

Welk groen? Dat beetje gras en bomen? Als er eisen gesteld worden aan schuilstallen kan dat in de hand gehouden worden en elke 5000 m2? Hoezo? Zijn alle stukjes voor paarden 5000m2 en liggen die allemaal naast elkaar _O- .

Dan maar weer alle paarden gewoon lekker, koel op stal zetten, toch? Want een andere optie is er dus niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 09:55

DuoPenotti schreef:
Popstra schreef:

Waar wij wonen is er gelukkig veel groen aan bomen en daarvan de schaduw maar Penotti, de helft van ons land is platteland met enkel sloten om de wei. Rij maar eens naar noord holland bijv.
Vind het dus niet zomaar iets om zo over te oordelen als in dat jij er moe van word omdat jij toevallig in een deel ons land woont
waar veel bomen staan!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:06

Popstra
Maar dan weet je toch dat je land niet geschikt is om met warm weer dieren te houden?
Daar gaat het om.
Je weet toch vooraf of er bomen staan en als ze er staan of ze daar schaduw van hebben?
Dat is toch niet iets om later als je er al paarden neer hebt gezet om te gaan zeuren, ja maar de gemeente....
Mooi hooiland dan.

@Elcid, ja hele bossen wel.
Helaas.
Maar dat heeft naar mijn idee niet zoveel te maken met de bomen rondom een weiland :)

Ja gras is ook groen.
En een mooi weids uitzicht over akkers en weilanden teniet doen met schuilstallen...
Elke 5000 m2 was even een voorbeeld, veel paardenhouders hebben geen hetares en hectares aan elkaar liggen.
Dus word het al snel de ene schuilstal naast de andere, bij wijze van.
Met waterbakken, pakken hooi stuk bestrating, want dan word er vaak van alles bijgesleept.

Terwijl van te voren gewoon duidelijk is, daar is geen bouwblok.
Dat zijn de bomen of niet.
En dan kun je kiezen of het een geschikte plek is.
Zo ook met nat, want dat zijn dezelfde topics, ik mag in mijn wei geen schuilstal zetten en niet verharden....
Ja... Niet alles is idd geschikt voor paarden en hoeft daar ook niet voor te wijken.

hafrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:24

Een schaduwdoek ophangen tussen 4 palen zou al mooi zijn maar zelfs dat mag hier niet. Kijken ook per dag aan waar het beter vertoeven. Binnen of buiten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:47

DuoPenotti schreef:

Wel mee eens hoor... Is een party tent niet ook mogelijk? Je hebt heel degelijke exemplaren. Die staat bv bij ons op stal in 't land.

Zelf heb ik voor een paar 10tjes een stalen frame gekocht die de grond in gaat en een schaduwdoek erop. Valt amper op in 't landschap, is zo weg te halen. En toch schaduw.

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 10:59

hafrocky schreef:
Een schaduwdoek ophangen tussen 4 palen zou al mooi zijn maar zelfs dat mag hier niet. Kijken ook per dag aan waar het beter vertoeven. Binnen of buiten.

Ook niet als je 't paar uur per dag op hangt?

Als alternatief staat mijn Shetlander het heetst van de dag een paar uur binnen. Uit de zon. Die heeft wel een hokje maar staat alsnog in 't hete zand.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:47

Voertonnen vullen met cement met paal erin met oogje eraan en daar doek tussen hangen.

Het is op zich best absurd dat je zelfs op heleboel plekken niet eens bomen aan mag planten (ook al duurt dat ook weer heel lang voordat het überhaupt groot genoeg is)

Maar ik vroeg me dus nog steeds af of het voor schapen en koeien ook geldt want die staan toch met diezelfde temperaturen ook buiten. Het zou de nvwa en overheid eieren als ook het gesprek aangegaan zou worden zodat bvb tijdelijke schaduwplekken en/of aanplanting iets makkelijker gemaakt zou worden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:56

Ik heb, toen ik bij de AID werkte, gehoord dat bij sommige gemeentes er wel een verrijdbare schuilplaats geplaatst mag worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 11:57

DuoPenotti schreef:
Popstra
Maar dan weet je toch dat je land niet geschikt is om met warm weer dieren te houden?
Daar gaat het om.
Je weet toch vooraf of er bomen staan en als ze er staan of ze daar schaduw van hebben?
Dat is toch niet iets om later als je er al paarden neer hebt gezet om te gaan zeuren, ja maar de gemeente....
Mooi hooiland dan.

Helaas.
Maar dat heeft naar mijn idee niet zoveel te maken met de bomen rondom een weiland :)

Ja gras is ook groen.
En een mooi weids uitzicht over akkers en weilanden teniet doen met schuilstallen...
Elke 5000 m2 was even een voorbeeld, veel paardenhouders hebben geen hetares en hectares aan elkaar liggen.
Met waterbakken, pakken hooi stuk bestrating, want dan word er vaak van alles bijgesleept.

Zo ook met nat, want dat zijn dezelfde topics, ik mag in mijn wei geen schuilstal zetten en niet verharden....
Ja... Niet alles is idd geschikt voor paarden en hoeft daar ook niet voor te wijken.

Penotti, de zomers worden steeds heter en droger door een in rap tempo veranderend klimaat, wist jij dat destijds toen je jou stek kocht?

Herbiederuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:00

Mijn Fries staat met een kudde in een weide met 5 bomen in het midden . En daar staan ze lekker onder dus wij hebben het goed geregeld

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:01

chanicha schreef:
Ik heb, toen ik bij de AID werkte, gehoord dat bij sommige gemeentes er wel een verrijdbare schuilplaats geplaatst mag worden.

Bij sommige gemeentes word dat inderdaad gedoogd. :j
Maar veel mensen denken ten onrechte dat als het verrijdbaar is dat het altijd mag, maar dat is niet zo.

Popstra schreef:
Penotti, de zomers worden steeds heter en droger, wist jij dat destijds toen je jou stek kocht?

Nee dat wist ik niet.
Maar ook toen waren er genoeg dagen boven de 25 waar ik een schuilstal ook al nodig vond.

Daarnaast zit ik in een gebied met erg veel dazen.
En het enige wat daar tegen helpt is een stal met alle wanden dicht en alleen een deur er in.
Dus geen open voorkant.

Dus ook daarvoor vind ik het hebben van een schuilstal een must en was dus idd hier mijn eis 20 jaar geleden dat ze daar gebruik van konden maken :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:07

Kennissen van mij hebben een legertent als schuilstal staan..je moet wat inderdaad.

Bij een vriendin van me staan ze in de zomer s"nachts buiten en overdag op stal, ook vanwege de insecten.

Zou wel fijn zijn als er gekeken kan worden naar meer schuil en schaduwmogelijkheden bij dit steeds meer veranderende klimaat en de vaak stugge gemeentes.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:25

DuoPenotti schreef:
Popstra
Daar gaat het om.
Mooi hooiland dan.

Helaas.

Ja gras is ook groen.

Helemaal met je eens, wij als paardenmensen vinden dat we overal maar paarden moeten kunnen houden. En er is inderdaad veel verrommeling bij dat soort stukjes met paarden wat zeker niet in het landschap past.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:32

Steppe schreef:
Helemaal met je eens, wij als paardenmensen vinden dat we overal maar paarden moeten kunnen houden. En er is inderdaad veel verrommeling bij dat soort stukjes met paarden wat zeker niet in het landschap past.

Ja dat :j

Soms denk ik echt waarom denken wij dat we dat allemaal mogen?
Terwijl bij wijze van een ander niet eens een dakkapel mag bouwen want past niet in het straatbeeld.
Staan wij dan ineens boven de regels omdat we op dat plekje perse een paard willen neer zetten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:32

Geen vergunning en het conflict met goed voor je dieren zorgen op een perceel waar je ze volgens het bestemmingsplan houden mag!, geeft die verrommeling. Vergunning/ontheffing en eisen stellen aan kleur, hoogte, begroeing er omheen, etc. kom je uit op een uniforme uitstraling met hoger dierenwelzijn zoals dat in een beschaafd land hoort te kunnen. Je enkel verschuilen achter het mag niet of het moet zo heeft in de geschiedenis meer ellende opgeleverd dan goed gedaan. Leer er van.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 12:35

Dat iets /nu/ niet mag want $reden, betekent niet dat het niet ter discussie gesteld mag worden.

Een te hardnekkige “het mag niet, want $reden” instelling betekent over het algemeen alleen maar dat mensen steeds creatiever worden in het omzeilen van $reden. Het is over het algemeen veel beter om het gesprek aan te gaan en een tussenoplossing/compromise te sluiten die wel werkt.