Anke Akkerman-Minnema: Van tuigpaardmerrie naar Gelderse elitemerrie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Anke Akkerman-Minnema: Van tuigpaardmerrie naar Gelderse elitemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 16:08

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Anouk Noordman met Zeronica. Foto: Marlies Trap Fotografie

Ook dit jaar lichten we weer een aantal fokkers uit die mee hebben gedaan met de #proudKWPNbreeder-actie. Anke Akkerman-Minnema uit het Friese Schalsum fokte drie jaar geleden haar eerst veulen. Inmiddels werd een aantal werken geleden het derde veulen uit haar Saffraan-merrie Aronica I op de wereld gezet.

In 2019 begon Anke Akkerman-Minnema met het fokken van haar eerste veulen. “Ik was niet van plan om te gaan fokken, maar mijn merrie werd ouder en ik was heel blij met haar. Daarom wilde ik graag een nakomeling van haar waar ik verder mee kon in de sport.”

Ronica-stam
A.E. Haarman uit Heeten fokte de merrie Aronica I, die afstamt van Saffraan en komt uit de stermerrie Peronica van Droomwals. Peronica is eveneens de moeder van de Nando-zoon Veron, die met de Amerikaanse Joe Yoder uitkwam in het Internationaal 1* mennen en de Nando-zoon Zeron, die met de Belgische Glenn Geerts uitkomt in het internationaal 4* mennen. Uit deze Ronica-stam komt ook de tuigpaardmerrie Zeronica (v.Talos), die onder Anouk Noordman op het hoogste niveau in de dressuursport uitkomt. Aronica I zelf bracht Anke Akkerman-Minnema uit op ZZ-Zwaar-niveau. “Het zijn hele fijne paarden die graag voor je werken. Als ze bij de juiste mensen terecht komen, kunnen ze heel ver komen.”

Geen wedstrijdambities
“Ik kocht Aronica in 2014 als negenjarige zo uit het land. We waren in eerste instantie op zoek naar een paard voor een vriendin en ik was haar bijrijder. Ze was nooit echt doorgereden. We hebben haar toen gewoon gekocht en niet eens laten keuren, ze liep goed en ik vond het een leuk beest. Zo ben ik haar gaan rijden. Door gezondheidsklachten van mijn vriendin bleek rijden voor haar geen optie meer en zodoende heb ik Aronica van haar overgenomen. We zijn samen begonnen in de wedstrijdsport. Ik had eigenlijk helemaal geen ambitie om wedstrijden te rijden, want mijn vorige paard was meer van het crossen. Maar deze merrie wil zo graag voor je werken en ze vond het echt leuk.”

Gelders Paard
“Op een gegeven moment startten we Z2 dressuur en ik wilde graag het sportpredicaat bij haar, maar in de Tuigpaardenrichting kon dat niet. Toen adviseerde iemand me om eens in de Gelderse richting te informeren of ze misschien in die richting past. Ik heb haar toen aangeboden op de keuring en daar werd ze ster. Daar werd ik gevraagd of ik ook met haar naar de Dag van het Gelders Paard wilde gaan, zodat ze wellicht ook nog keur kon worden. In eerste instantie wist ik niet zo goed wat ik daar met haar als twaalfjarige merrie tussen de modernere en vooral iets jongere generatie Gelderse paarden kon verwachten. Ik heb haar toch meegenomen en daar werd ze vervolgens keur verklaard. Ik had haar nog nooit op de foto’s laten zetten, maar op een gegeven moment was ze al vijftien en ik wist ik niet of ik er nog goed aan deed om haar op de foto te laten keuren. Ik heb het uiteindelijk toch gedaan en toen is ze ook PROK geworden, waardoor ze elite werd verklaard. Ik wilde eigenlijk alleen het sportpredicaat, maar toen had ik zomaar ineens een elitemerrie.”

Eerste veulen
In 2019 besloot Anke Akkerman-Minnema een veulen te fokken uit Aronica. Als gevolg werd daar in 2020 de For Ferrero-merrie Puckaronica geboren. “Puckaronica was echt een superlief veulen, daar was ik echt heel tevreden mee. Maar fokken doe ik voor de hobby en ik moest een keuze maken: of het veulen houden, of de merrie. Op dat moment kon ik nog geen afscheid nemen van de merrie. Ik startte haar op dat moment ZZ-Zwaar en ik wilde toch kijken of ik daar nog wat meer uit kon halen. Daarom heb ik besloten om Puckaronica te verkopen. Soms heb ik daar nog wel eens spijt van, want anders had ik nu een leuk rijpaard gehad, maar ze staat nu op een plek waar ze alle kansen krijgt. De nieuwe eigenaren zijn haar aan het klaarmaken voor de keuring en houden me heel erg op de hoogte van alles. In de Gelderse richting moeten de paarden ook een sprongetje maken en dat pakt ze ook verrassend leuk op.”

Blessure
“Aronica heeft uiteindelijk wat pech gehad en kreeg te maken met een peesblessure, waardoor het opstarten wat langer duurde dan gehoopt. Dus toen moest er toch maar weer een veulentje komen”, lacht Anke. “Dan wil je nog weer betere keuzes maken en je gaat je nog meer verdiepen in de hengsten en wat aansluit bij de merrie. In eerste instantie wilde ik haar weer terug dekken met For Ferrero, maar toen ik bij Stal van de Sande langs ging om te kijken of ik het een aansprekende hengst vond, werd ik verliefd op een andere hengst: Next Level. Dat was een grote gok, omdat hij natuurlijk nog nergens is goedgekeurd, maar ik was verliefd op die hengst. Zijn moeder en de moederlijn spraken me aan en passen bij het beeld dat ik voor ogen heb. Ik heb zo wat nieuwer bloed met wat ouder bloed gekruist.”

Droomveulen
Zo werd daar in 2022 het merrieveulen Sannaronica geboren. “Sannaronica was echt mijn droomveulen. Ze was een heel luxe veulen. Helaas heeft ze als veulen een ongelukje gehad in het weiland met de stroomdraden. Ik heb haar nog steeds, maar of we samen gaan stralen in de ring weten we nog niet zeker.”

Robuuster
En zo was daar het derde veulen. Op 20 mei werd de Next Level-dochter Tikitaronica geboren. “Met Tikitaronica ben ik ook weer heel tevreden. Dit veulen lijkt wat meer op haar moeder. Ik denk dat ze goed past in de Gelderse richting, want ze is wat robuuster gebouwd dan Sannaronica. Dit veulen wil ik ook aanhouden en dan wil ik over drie jaar kijken met welke van de twee ik graag verder zou willen in de sport.”

Zilverappel
Anke fokt met een tuigpaardgefokte merrie die in de Gelderse richting geregistreerd staat en dekt met dressuurhengsten. “Er is best veel inteelt binnen de fokrichting, maar het is wel de bedoeling dat ik uiteindelijk ga terugdekken met een Gelderse hengst. Ik wil graag de Gelderse eigenschappen behouden, maar toch wat meer bloedspreiding toevoegen. Mijn merrie heeft de kleur zilverappel zwart en er zijn best wat Gelderse hengsten die het gen ook bij zich dragen. Ik zou daarom graag eens gebruikmaken van Danser, maar die zit met het bloed van Fabricius wat te dicht op mijn merrie. Dus om wat meer bloedspreiding aan te brengen in het lijntje heb ik een dressuurhengst gebruikt. Ik ben niet iemand die veel springt, dus ik heb bewust een hengst gekozen die me aansprak. Ik zou heel graag nog eens een veulen fokken met het zilverappelgen.” Aronica I is inmiddels achttien en gaat dit jaar naar een nieuw huisje. “Met haar nakomelingen wil ik later ook graag naar de keuring om eventuele verdere predicaten voor Aronica te kunnen behalen. Ik ben een beetje verslaafd geworden aan het fokken, dus gelukkig heb ik nu nog twee merries uit haar.”