Bokt Community
Tekst en beeldmateriaal door Ineke2
Ik ben gisteren naar het NK Working Equitation in Someren geweest. Mijn vriendin en ik kwamen rond 12:00 uur aan op het terrein, na een reis van 2 uur. Het was warm, maar toch prima te doen want er stond aardig wat wind.
We begonnen naar het kijken van de stijltrail van de WE1 (beginners).

Hierbij is het de bedoeling dat de ruiters zo netjes mogelijk het parcours afleggen. Het is daarbij slim om gas terug te nemen (dus in stap of draf de hindernis te nemen), als je niet zeker bent of je de hindernis in galop op de juiste manier kunt nemen/afmaken.

Hierna kwam de speedtrail WE 3 (de gevorderden). Hierbij is het de bedoeling om de hindernissen zo snel mogelijk te nemen. Netjes hoeft niet, als het maar snel gaat en als je uiteraard maar geen balken raakt, iets mist of omgooit. Als je dat wel doet, krijg je strafpunten en als je een paal of ton omgooit, moet je afstappen, het weer rechtzetten en terug op je paard.
Eerst parcours lopen. De dame met de hoed op is de jury die het eerste rondje meeloopt met uitleg. Daarna mogen de ruiters zelf, zonder jury, nog het parcours nalopen om het in hun hoofd te prenten en te bedenken hoe ze het snelste het parcours kunnen afleggen.

Hierna kwam de speedtrail van de junioren (deelnemers onder de 18).

Als laatste en meest spectaculaire onderdeel was de speedtrail van de masters (het hoogste niveau). Dit is de winnaar van de speedtrail masters, Virginie Dubus.
Wat ik nog moet vermelden, is dat de ruiters op het hoogste niveau allemaal op 1 hand aan de teugels het parcours moeten afleggen. Mocht je linkshandig zijn, kun je dat van tevoren aangeven en dan worden sommige hindernissen aangepast (bijvoorbeeld het ringsteken) zodat je aan de andere kant kunt aanrijden, en het bekertje dat verplaatst moet worden, staat dan aan de andere kant.
Deze deelnemer stond in de losrijring nog even een vlecht opnieuw vast te maken. Op dat moment leek het een makke "manegepony", zo stond hij op zijn gemakje netjes te wachten. Zodra hij de ring in kwam, ging hij echt AAN. Heel gaaf om te zien.

Sommigen hadden de staart opgebonden. Alles om ervoor te zorgen dat ze niet per ongeluk met de staart iets zouden raken/omgooien.

De uitslagen staan hier.
Het is het NK ja, maar er deden veel ruiters uit Europa mee, omdat dit tevens een kwalificatiewedstrijd was voor het EK.
Om commentaar op de warmte, in combinatie met een wedstrijd, te voorkomen (hoop ik dan): de ruiters reden een kwartier tot 20 minuten los en hadden een proef van hooguit 3 minuten. De paarden staan op deze meerdaagse wedstrijd in gekoelde stallen en worden uiteraard heel goed verzorgd om hittestress te voorkomen.
Wij als toeschouwers hebben echt een hele leuke wedstrijd gezien en een hele leuke middag gehad. Het was voor ons de eerste keer dat wij een WE wedstrijd hebben gezien en van mij mogen er zeker meer volgen