Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sintara schreef:Ik heb wel eens een onderzoek naar het effect van muziek op konijnen gezien, daarbij keken ze ook naar de verschillende muziekstijlen. Klassiek en r&b popmuziek waren gelijk, hardere rockmuziek was wat minder en rap had een duidelijk negatief effect- zelfs ten opzichte van stilte.
Al met al was voor konijnen dus een gewone muziek radiozender prima. Ik denk persoonlijk dat dat voor paarden waarschijnlijk ook wel zo zal zijn, maar daar heb ik verder geen data voor
Tazzey schreef:Ik denk dat bij dieren muziek ook een kwestie van smaak is. Als ik iets klassieks aan zet dan zitten mijn cavia’s in hun huisje. Als ik snoeiharde metal aan zet dan gaat de een lekker rustig zitten eten en de ander vouwt zich in een wokkel en gaat uitgebreid midden in z’n bak liggen tukken.
soesita schreef:Tazzey schreef:Ik denk dat bij dieren muziek ook een kwestie van smaak is. Als ik iets klassieks aan zet dan zitten mijn cavia’s in hun huisje. Als ik snoeiharde metal aan zet dan gaat de een lekker rustig zitten eten en de ander vouwt zich in een wokkel en gaat uitgebreid midden in z’n bak liggen tukken.
Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert. Ten eerste denk ik dat gewenning een hele grote rol speelt. Dus dat de muziek(stijl) die ze vaak horen, vertrouwd klinkt, en ze zich daardoor op hun gemak voelen. Dat zou bij jouw cavia's een rol kunnen spelen als je vaker metal dan klassiek hoort.
Ten tweede: als ze in hun huisje zitten, zijn ze aan het rusten, toch?
Los daarvan is het bewezen dat bij mensen de hartslag zich aan de takt van de muziek aanpast. Dus een rustig muziekje maakt de hartslag langzamer dan een felle beat. Ik vermoed dat dat bij dieren niet anders is.
De invloed van muziek op lichaam, stemming en gedrag is (bij mensen) altijd een gevolg van meerdere factoren: welke muziek hoor je graag, welke muziek roept bepaalde associaties of herinneringen bij je op, welk type muziek hoorde je vaak als kind en in welke situatie,... Daarom reageren verschillende mensen ook verschillend op dezelfde muziek. Ook dat zou bij dieren wel eens een rol kunnen spelen. De dieren kunnen door muziek ook gewoon geconditioneerd zijn.
Tazzey schreef:Ik denk dat je mijn post iets te serieus neemt
musiqolog schreef:Er zijn idd. meer onderzoeken in deze richting gedaan. De meerderheid van de dieren heeft weinig met muziek: over het algemeen kunnen ze geen ritmische puls voelen of een toonladder herkennen zoals wij dat kunnen.