Studie toont aan dat klassieke muziek stress reduceert bij paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Studie toont aan dat klassieke muziek stress reduceert bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-23 07:04

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het is algemeen bekend dat klassieke muziek de geest en lichaam van gestreste mensen ontspant. Onderzoek toont aan dat het eveneens ontspannend werkt voor paarden. Het onderzoeksbureau Ethonova voerde de studie. Er werd daarbij samengewerkt met de Universiteit van Caen en Straatsburg.

De studie diende te achterhalen welk effect klassieke muziek heeft op het stressniveau van paarden. Het onderzoek werd gevoerd in verschillende situaties. 48 paarden van de Franse nationale stoeterij kregen het thema van de klassieke muziek van Forrest Gump te horen. De muziek, gekozen vanwege de herhalingen, werd gespeeld via een in-ear diffusion muzieksysteem. Paarden werden verdeeld in twee gelijke groepen. Voor één groep speelde de muziek 45 minuten, terwijl ze door de hoefsmid werden behandeld, de andere groep luisterde naar deze muziek onderweg tijdens een reis van 21 km. Tijdens het vervoer zorgde de klassieke muziek ervoor dat verscheidene stressindicatoren daalden en de hartslag sneller herstelde na stress.

Algemeen leek de muziek het herstel van de hartslag, na een stressvolle situatie, te versnellen. Uit het onderzoek is gebleken dat, gezien vanuit een fysiologische en gedragsmatige visie, klassieke muziek “de intensiteit van stress reacties lijkt te verminderen bij deze veel voorkomende omstandigheden”.

Uit het onderzoek is gebleken dat, gezien vanuit een fysiologische en gedragsmatige visie, klassieke muziek “de intensiteit van stress reacties lijkt te verminderen bij deze veel voorkomende klassieke impulsen”. Blijkt ook dat minder gestreste paarden minder blijk geven van gevaarlijk gedrag zoals bijten en schoppen.

prompter

Re: Studie toont aan dat klassieke muziek stress reduceert bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:08

Ik kan me herinneren dat er zo'n 40 jaar geleden ook al eens zo'n onderzoek is uitgevoerd, overigens met dezelfde uitkomst.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:37

Klopt, dit is al heel lang bekend. Daarom is het voor mij ook altijd weer een raadsel hoe grote stallen toch de hele dag harde radio op hebben staan. Ik snap dat het voor jezelf lekker is maar daarvoor hebben ze tegenwoordig oortjes uitgevonden, zodat andere mensen en in dit geval dieren er geen last van hebben.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 08:49

Ik heb wel eens een onderzoek naar het effect van muziek op konijnen gezien, daarbij keken ze ook naar de verschillende muziekstijlen. Klassiek en r&b popmuziek waren gelijk, hardere rockmuziek was wat minder en rap had een duidelijk negatief effect- zelfs ten opzichte van stilte.

Al met al was voor konijnen dus een gewone muziek radiozender prima. Ik denk persoonlijk dat dat voor paarden waarschijnlijk ook wel zo zal zijn, maar daar heb ik verder geen data voor :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:12

Sintara schreef:
Ik heb wel eens een onderzoek naar het effect van muziek op konijnen gezien, daarbij keken ze ook naar de verschillende muziekstijlen. Klassiek en r&b popmuziek waren gelijk, hardere rockmuziek was wat minder en rap had een duidelijk negatief effect- zelfs ten opzichte van stilte.

Al met al was voor konijnen dus een gewone muziek radiozender prima. Ik denk persoonlijk dat dat voor paarden waarschijnlijk ook wel zo zal zijn, maar daar heb ik verder geen data voor :D

Ik denk dat bij dieren muziek ook een kwestie van smaak is. Als ik iets klassieks aan zet dan zitten mijn cavia’s in hun huisje. Als ik snoeiharde metal aan zet dan gaat de een lekker rustig zitten eten en de ander vouwt zich in een wokkel en gaat uitgebreid midden in z’n bak liggen tukken. :D

Muziek bij de paarden ben ik geen fan van, hooguit via een oortje.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 09:58

Vandaar dat mijn paard altijd zo relaxed is als ik muziek van Lord of the Rings luister tijdens onze buitenritten. :Y)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:42

Tazzey schreef:
Ik denk dat bij dieren muziek ook een kwestie van smaak is. Als ik iets klassieks aan zet dan zitten mijn cavia’s in hun huisje. Als ik snoeiharde metal aan zet dan gaat de een lekker rustig zitten eten en de ander vouwt zich in een wokkel en gaat uitgebreid midden in z’n bak liggen tukken. :D

Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert. Ten eerste denk ik dat gewenning een hele grote rol speelt. Dus dat de muziek(stijl) die ze vaak horen, vertrouwd klinkt, en ze zich daardoor op hun gemak voelen. Dat zou bij jouw cavia's een rol kunnen spelen als je vaker metal dan klassiek hoort.

Ten tweede: als ze in hun huisje zitten, zijn ze aan het rusten, toch?

Los daarvan is het bewezen dat bij mensen de hartslag zich aan de takt van de muziek aanpast. Dus een rustig muziekje maakt de hartslag langzamer dan een felle beat. Ik vermoed dat dat bij dieren niet anders is.

De invloed van muziek op lichaam, stemming en gedrag is (bij mensen) altijd een gevolg van meerdere factoren: welke muziek hoor je graag, welke muziek roept bepaalde associaties of herinneringen bij je op, welk type muziek hoorde je vaak als kind en in welke situatie,... Daarom reageren verschillende mensen ook verschillend op dezelfde muziek. Ook dat zou bij dieren wel eens een rol kunnen spelen. De dieren kunnen door muziek ook gewoon geconditioneerd zijn.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:58

soesita schreef:
Tazzey schreef:

Ik denk dat je dat verkeerd interpreteert. Ten eerste denk ik dat gewenning een hele grote rol speelt. Dus dat de muziek(stijl) die ze vaak horen, vertrouwd klinkt, en ze zich daardoor op hun gemak voelen. Dat zou bij jouw cavia's een rol kunnen spelen als je vaker metal dan klassiek hoort.

Ten tweede: als ze in hun huisje zitten, zijn ze aan het rusten, toch?

Los daarvan is het bewezen dat bij mensen de hartslag zich aan de takt van de muziek aanpast. Dus een rustig muziekje maakt de hartslag langzamer dan een felle beat. Ik vermoed dat dat bij dieren niet anders is.

De invloed van muziek op lichaam, stemming en gedrag is (bij mensen) altijd een gevolg van meerdere factoren: welke muziek hoor je graag, welke muziek roept bepaalde associaties of herinneringen bij je op, welk type muziek hoorde je vaak als kind en in welke situatie,... Daarom reageren verschillende mensen ook verschillend op dezelfde muziek. Ook dat zou bij dieren wel eens een rol kunnen spelen. De dieren kunnen door muziek ook gewoon geconditioneerd zijn.

Ik denk dat je mijn post iets te serieus neemt ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:55

Ik vind de muziek van Forrest Gump erg rustgevend. Maar het is niet klassiek?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:03

Tazzey schreef:
Ik denk dat je mijn post iets te serieus neemt ;)

Ah okee, ik had inderdaad niet door dat je een grapje maakte. Voor mij als muziektherapeute is het wel een ernstig onderwerp. Mensen denken nog te vaak simplistisch over de werking van muziek. Noch de titel van het artikel, noch de beschrijving van het onderzoek kan ik erg serieus nemen. Dus misschien is een grapje maken inderdaad wel de juiste reactie. :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:08

Muziek kan inderdaad zo veel goed doen. Ik kan geen dag zonder. Het heeft me door zware tijden heen geholpen. Of in er naar luister of speel op gitaar of drums, het heeft altijd een helende werking.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 21:14

Heeft iemand misschien een link naar dit artikel? Ik wil er wel meer over weten - en het kritisch kunnen beoordelen.

Er zijn idd. meer onderzoeken in deze richting gedaan. De meerderheid van de dieren heeft weinig met muziek: over het algemeen kunnen ze geen ritmische puls voelen of een toonladder herkennen zoals wij dat kunnen. Een paar dieren bevestigen als uitzondering de regel.
Dat wil niet zeggen dat dieren niet op muziek reageren. Dat onderzoek naar konijnen waar Sintara over begint ken ik niet, maar het schijnt bij veel dieren zo te werken: muziek die een beetje voortkabbelt(*) valt meer in de smaak dan muziek met harde ritmische uithalen. Hiphop wordt om die reden vrij algemeen afgekeurd.

*: Kabbelt klassieke muziek maar "een beetje voort" dan? Absoluut niet! Maar dat vind ik omdat ik mensenoren heb die bovendien getraind zijn in zaken als harmonie, melodie, ritme en climax op de lange termijn. Een dier heeft dat meestal niet. Dat hoort gewoon wat je op een oscilloscoop ziet: een geluidsgolf, die van vorm kan veranderen en hoger of lager kan uitslaan, maar die niet als een soort "taal" begrepen kan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:03

musiqolog schreef:
Er zijn idd. meer onderzoeken in deze richting gedaan. De meerderheid van de dieren heeft weinig met muziek: over het algemeen kunnen ze geen ritmische puls voelen of een toonladder herkennen zoals wij dat kunnen.

Ik ben altijd wat skeptisch bij dat soort conclusies, want wij mensen leren dat ook niet van de ene op de andere dag, en we geven er ook betekenis aan omdat we daar cultureel op gericht zijn. Ik ben dus heel benieuwd wat dieren daar echt in waarnemen en wat ze zouden leren als het deel van hun leven wordt.

(We waren bv ook heel snel met constateren dat dieren geen taal kunnen hebben. Maar met de uitvinding van programmeerbare tekstbuttons en tablets blijkt dat ze veel meer ontwikkelingsmogelijkheden hebben. Maar dat kost wel tijd.)

Dat zal met muziek ook zo zijn - je hebt tijd nodig om dat te ontwikkelen.