Amerikanen snuiven cultuur in Follega

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Amerikanen snuiven cultuur in Follega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 09:47

Phryso
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Een groep van zo’n 150 personen uit Amerika is met een cruiseschip een week lang in Nederland en proeft van het Hollandse landschap, haar historie en cultuur. Daar hoort ook het Friese paard bij. Bij Gert van Dijkhuizen en Margriet Griffioen in Follega maakt het gezelschap kennis met ons paardenras en haar folklore.

Geen kennis van het Friese paard
Op vier verschillende momenten deze week bezoekt een deel van het gezelschap per touringcar “Stal fan Wettersicht” in Follega. Gert van Dijkhuizen en Henk Dijkstra proberen in hun beste Engels de aanwezigen te informeren over de werkzaamheden op de fokkersstal. Het gezelschap maakt kennis met de opfokgroepen, de pasgeboren veulentjes, de Friese sjees, de diverse arrensleden, maar ook het Friese kostuum en de Fryske sûkerbôle (Friese suikerbrood). In de kantine vertellen de heren om de beurt een stukje historie en de hedendaagse gang van zaken rondom het Friese ras. Beelden van de hengstenkeuringen flitsen voorbij op de achtergrond.

Rondje mee
De hengst Dean fan Wettersicht komt even los in de bak en showt de charme van het Friese paard. De gasten raken daarna ontroerd door een merrie met haar drie weken oude veulen en vervolgens spannen Henk en Gert de ruin Falco in voor de authentieke sjees en mag een aantal gasten even een paar rondjes meerijden. Intussen stellen andere belangstellende honderden vragen over diverse onderwerpen rondom het houden en fokken van Friese paarden. De ene vraag wat makkelijker te beantwoorden dan de ander. Want ja… heb maar eens het antwoord paraat op de vraag hoeveel liter bloed een paard in zich heeft!

Rondje Nederland
Het Amerikaanse gezelschap reist deze week naar verschillende toeristische plekken in Nederland. Zo brachten ze al een bezoekje aan Amsterdam, het openluchtmuseum in Enkhuizen, maakten ze een stadswandeling door Woudsend en nuttigden een lunch bij ’t Ponkje aldaar en reisden daarna nog naar het planetarium in Franeker.
Laatst bijgewerkt door Banjer op 14-05-23 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 12:31

Superleuk!

Al hoop ik dat mensen altijd wat huiverig blijven om hun paarden die kant op te doen.

Kwam onlangs ook weer iemand tegen die friezen hield in Amerika en daar net zulke showpaarden van maakte als de Tennessee' incl. De bijbehorende schrijnende en ronduit walgelijke 'trainingsmethode' aan de benen van de paarden te zien.

En dan zie ik filmpjes dat hij hier NL'se tuigpaardfokkers bezoekt en dan denk ik; never ever dat er een paard van mij aan zo'n persoon verkocht wordt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:15

Eens met Sunnda. De filmpjes die ik af en toe tegenkom van Friezen all over the world, baren mij zorgen.
Ik gun iedereen een paard, maar ga er dan wel paardwaardig mee om.