Sport

Charlotte Dujardin met Gio, hier tijdens de wereldbekerwedstrijd in Londen in 2021.
Foto: Jon Stroud/FEI/Flickr
Voormalig olympisch kampioene Charlotte Durjardin doet na haar babypauze weer mee om de prijzen. Op de rug van haar paard Imhotep pakte zij de zege in de Grand Prix tijdens het CDI Windsor 2023 op 10 mei.
Alleen op uitnodiging
De Royal Windsor Horse Show 2023 begon op dinsdag 10 mei met de 4* Grand Prix, een op zichzelf staande rubriek op de eerste dag van de 80e editie van deze wedstrijd. Na een onderbreking van drie jaar is de dressuur de opening van vijf dagen van internationale paardensport, gehouden op de privéterreinen van Windsor Castle. Het CDI Zware Tour is geen open CDI, deelnemen mag alleen op uitnodiging. Op de startlijst staan alleen combinaties die in het Verenigd Koninkrijk wonen, maar die zijn wel afkomstig uit vier verschillende landen: Groot-Brittannië, Ierland, China en Duitsland.
Aan de Grand Prix namen twaalf combinaties deel, inclusief drie van de vier leden van het Britse team dat tijdens de Wereldkampioenschappen in Herning teamzilver won. Het sterke Britse deelnemersveld zorgde voor veel enthousiasme bij het thuispubliek.
Leerlingen van Carl Hester
Lewis Carrier maakte zijn debuut bij Royal Windsor en reed een fantastische eerste proef. Met Diego V (Spielberg x Welt Hit II) scoorde hij een indrukwekkende 70.435%, die hem hoog in het klassement hield, hij wist op de vierde plaats te eindigen. De 26-jarige ruiter, die in Wiltshire woont, traint momenteel bij Carl Hester. Hij heeft zijn KWPN-er zelf opgeleid vanaf vierjarige leeftijd.
Na hem kwamen Louise Bell en Into the Blue (Ublesco x Calvaro Z) de ring in. Zij konden niet tippen aan de score van Carrier en reden naar 68.761%.
Als derde kwam Charlotte Dujardin aan de start. Zij nam al vroeg de leiding met 77.261%. De meest gelauwerde Britse vrouwelijk olympiër reed een degelijke en nette proef op de opvallende ruin Imhotep (Everdale x Vivaldi), van Coral Ingham en Carl Hester. Deze rit was Dujardin’s rentree op internationaal niveau, na de geboorte van haar dochter Isabella Rose in maart dit jaar. Het werd een winnend optreden met de expressieve vos, die het publiek in de beroemde kasteelarena imponeerde.
Gareth Hughes, haar teamgenoot tijdens de wereldkampioenschappen, was met Briolinca (Trento B x Royal Dance) de volgende die aan de beurt was. De zeventienjarige merrie, die een grote steunpilaar is binnen de Britse dressuursport, maakte indruk op de jury met hoogtepunten in passage en piaffe. Ze kwam echter niet aan de indrukwekkende score van Dujardin.
Combinaties uit Cotswold
De in Cotswold gevestigde Duitse amazone Kathleen Kröncke was met haar zestienjarige San Royal (San Remo x Grand Royal) de laatste combinatie in de ring voor de pauze. De combinatie zegevierde tijdens de Britse kampioenschappen dressuur 2022 -ze wonnen hier de titel in de Grand Prix- maar konden dit succes niet evenaren. Daarmee kwam zij voorlopig op de vijfde plaats met 68.043%.
Naarmate het tweede deel vorderde, bleef de leiding van Charlotte ongeëvenaard. De eerste starter na de pauze was de Ierse Abigail Lyle. Zij reed Farrell (Fabregas x Davignon) en scoorde 68.413%. Hiermee bleef zij Kröncke net een fractie voor.
De kansen van de andere deelnemers vervaagden echter toen de Britse Emile Faurie, de eigenaar van Heath Farms in Cotswolds, de baan in kwam met de prachtige Amerikaanse merrie Bellevue (Bordeaux x Brentano II). Zij leverden een accurate en aantrekkelijke proef af in het middagzonnetje. Deze combinatie eindigde achter Dujardin en Hughes op de derde plaats, met een score van 71.826%.
Pas drie weken weer aan het rijden
Over haar terugkeer naar het wedstrijden rijden op het hoogste niveau vertelde Dujardin: “Ik heb acht maanden geen wedstrijden gereden, en Pete (Imhotep) is sinds de wereldkampioenschappen 2022 niet meer gestart. Ik zit pas drie weken weer in het zadel, ik was bezorgd dat het wedstrijdrijden wat roestig zou gaan, maar hij was geweldig en zat goed in zijn energie. Er zijn nog steeds dingen die we kunnen verbeteren, dat is natuurlijk spannend. Ons doel is nu de FEI Europese kampioenschappen aankomende zomer.” Dujardin vervolgt: Ik heb echt geweldige herinneringen aan de Royal Windsor Horse Show, als kind deed ik al mee aan de show. De sfeer hier is echt geweldig en dat ik hier weer terug ben, is zo speciaal. Het is nu Isabella haar beurt om mama aan te moedigen, ik hoop dat ik haar trots heb gemaakt.”