Algemeen

Anky van Grunsven en Salinero tijdens de Olympische Spelen van 2008 in Beijing.
Foto: Kit Houghton/FEI
Anky van Grunsven had tien jaar geleden een trombosebeen na een val van een vrachtwagen. Dit maakte de Trombosestichting deze week bekend in het kader van haar nieuwe programma, 'Stop de prop'. De stichting wil hiermee benadrukken dat het iedereen kan overkomen, ook olympisch kampioenen.
“Mijn familiegeschiedenis maakt me alerter”, vertelt Anky aan de Trombosestichting. Ze scheurde bij de val haar voorste knieband af, en haar achterste knieband en meniscus waren ook kapot. Anky sloeg alarm toen ze na een week de druk in haar been voelde toenemen. “Het werd niet heel dik, maar was wel flink verkleurd en werd warm. Ik dacht in eerste instantie, zoals zo vaak bij pijntjes, dat het wel zou overgaan, maar toch besloot ik om even mijn sportarts te bellen. Bij hem gingen meteen al alarmbellen af, omdat ik hem nooit zomaar bel. Hij vertrouwde het niet en stuurde me naar de huisarts. Die zei dat ik meteen naar het ziekenhuis moest om mijn been te laten controleren.”
In het ziekenhuis werd bloed afgenomen, en na een uur werd Anky gebeld dat ze met spoed terug moest komen naar het ziekenhuis. Ze bleek een trombosebeen te hebben en ze moest een injectie krijgen. Weer een dag later werd haar been uitgebreider onderzocht en het been werd ook ingezwachteld. Heel veel hinder heeft Anky niet ondervonden van de trombose. “Ik moest rust houden, maar dat moest ik sowieso al door mijn kapotte knie. Het was voor mij iets dat ‘erbij’ kwam.”
Het herstel van Anky's knie duurde langer door haar trombosebeen en ze moest een jaar lang een steunkous dragen. Ze wil nog wel iets meegeven aan iedereen: “ga bij twijfel wel naar de huisarts, want hoe eerder je erbij bent, hoe beter je behandeld kan worden. Ik moet mezelf dat ook blijven zeggen, want ik heb al veel dingen meegemaakt en denk toch elke keer: het zal wel overgaan.”
Anky heeft haar verhaal ook gedaan in het NOS Radio 1 Journaal. Het geluidsfragment is hier te beluisteren.
Wat is trombose?
Bij trombose raakt een bloedvat verstopt door een bloedstolsel. Bij een bloedstolsel in een ader spreken we van veneuze of diep-veneuze trombose (DVT), zoals bij een trombosebeen of longembolie. Bij een stolsel in een slagader spreken we van een arteriële trombose. Dit kan een hartinfarct of herseninfarct veroorzaken. Deze gevolgen zijn levensbedreigend. Op de website van de Trombosestichting is een filmpje te zien waarin wordt uitgelegd aan welke symptomen je trombose kan herkennen.
Gebruikte bronnen: