Verhoging van de minimumleeftijd voor endurancepaarden op FEI-agenda

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Verhoging van de minimumleeftijd voor endurancepaarden op FEI-agenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 08:35

Equnews
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De FEI bespreekt een verhoging van de minimumleeftijd voor paarden in de internationale endurance, met de leeftijd waarop Arabische paarden volwassen worden en hun welzijn op lange termijn in het achterhoofd. De minimumleeftijd voor paarden in de eensterren-rubrieken zou opgetrokken worden van zes naar zeven jaar. Dit zou geen gevolgen hebben voor het kwalificatieniveau "novice", dat openstaat voor paarden van vijf jaar en ouder.

"Veel van de Arabische paarden die in de endurancesport overheersen, zijn op zesjarige leeftijd nog niet fysiek volwassen", staat in het FEI-voorstel, waaraan wordt toegevoegd dat de voorgestelde wijziging bedoeld is "om jongere paarden te beschermen tegen te snelle wedstrijden in de CEI*".

Het idee werd besproken tijdens het FEI Sports Forum (24-25 april). Sommigen stelden een snelheidsbeperking voor jongere paarden voor in plaats van een wijziging van de minimumleeftijd, anderen uitten hun bezorgdheid over de gevolgen die een extra jaar verzorging zou hebben voor fokkers. Er werd een oproep gedaan aan alle federaties om hun gegevens en onderzoek te delen met de FEI.

Paardendierenarts en plaatsvervangend voorzitter van het FEI endurance comité, Sarah Coombs, lichtte de redenering achter het voorstel toe en stemde er ook mee in om het idee te overwegen van begrensde snelheden voor paarden die naar het CEI* stijgen.

"Wij bekijken onze regels voortdurend door de bril van wat het beste is voor het paardenwelzijn, zoals u dat natuurlijk ook doet", aldus Dr. Coombs.

"Er zijn steeds meer aanwijzingen dat de buitensporige eisen die aan jonge paarden worden gesteld, de duur van hun atletische carrière verkorten en mogelijk een risico vormen voor die paarden. Zoals iedereen hier weet, rijpen verschillende paarden in een verschillend tempo."

"Waar we ons heel bewust van waren, is dat een paard van een nationale rit met vaste snelheid rechtstreeks naar zijn eerste CEI* gaat, waar de snelheden het hoogst zijn."

"We wilden iets doen aan die tegenstrijdigheid om de belangen van deze jongere paarden te beschermen en er hopelijk voor te zorgen dat ze nog lang door kunnen gaan."

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:45

Goed nieuws!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:41

'Te beschermen tegen te snelle wedstrijden'

Misschien kunnen ze beter daar wat aan doen. Dan valt het paard ook niet om als hij 7 is.

hwn

Re: Verhoging van de minimumleeftijd voor endurancepaarden op FEI-agenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:23

Zou fijn zijn mochten de leeftijdgrenzen in de andere takken van de paardensport ook opgetrokken worden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:35

Arabische paarden die later fysiek volwassen zijn? Ik vraag me echt af waar dat op gebaseerd is.

De maximale snelheid vind ik logischer overkomen dan de leeftijd voor 1 ster wedstrijden ophogen.

Juut,
Wat vind jij precies goed nieuws?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 05:18

Malenka schreef:
Arabische paarden die later fysiek volwassen zijn? Ik vraag me echt af waar dat op gebaseerd is.

De maximale snelheid vind ik logischer overkomen dan de leeftijd voor 1 ster wedstrijden ophogen.

Juut,
Wat vind jij precies goed nieuws?

Het is misschien niet goed geschreven om het alleen over de Arabisch volbloed te hebben.

Maar het ene paard is het andere niet, en het ene is al "volwassenen" op 4 en een ander doet er echt veel langer over.

Fysiek zijn ze normaal allemaal pas uitgegroeid op 7 a 8 jaar volgens het schema van de groeischijven.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:06

Maar ze hebben het wel specifiek over de Arabier. Dat lijkt het excuus te zijn om alleen in de endurance de leeftijd op te hogen. En voor zover ik weet is er geen enkele aangetoonde reden om aan te nemen dat het enkel de Arabieren zijn die 'laat' zijn uitontwikkeld. Dus ik vind het een vreemd verhaal.

Wanneer een paard te belasten en hoe veel is van veel meer afhankelijk dan het sluiten van groeischijven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:39

Het gaat specifiek om de Endurance sport waar zeker in de hogere klasse voornamelijk Arabieren lopen. Vrij logisch dat dan dit ras naar voren komt in het artikel.

Het is zeker jammer dat er niet gesproken word over een snelheidslimiet voor de jongere paarden. Als de ruiters hun paarden niet beschermen, dan zouden de regels dat wat meer moeten doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:49

Ik weet dat er met name Arabieren en paarden met veel Arabisch bloed in de sport lopen. Dat doet er echter niet toe mijns inziens. Immers, voor zover ik weet is er helemaal geen verschil in ontwikkelingstempo gevonden tussen Arabieren en andere rassen. Echter, de FEI benoemt hier wel een verschil en dat vind ik opvallend. Het zou kunnen dat ik niet op de hoogte ben van het onderzoek dat een langzamere ontwikkeling in Arabieren aantoont. Vandaar dat ik me afvraag waar dat op gebaseerd is.

Ik hoop dat ik een goed onderbouwd artikel heb gemist waarin dit verschil is aangetoond. Maar waarschijnlijker lijkt het mij dat ze deze 'wijsheid' inzetten om een buffer in te bouwen om te verklaren waarom de leeftijdsgrens in de endurance wel omhoog gaat en in andere disciplines niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:53

Citaat:
Maar waarschijnlijker lijkt het mij dat ze deze 'wijsheid' inzetten om een buffer in te bouwen om te verklaren waarom de leeftijdsgrens in de endurance wel omhoog gaat en in andere disciplines niet.

Logisch, omdat deze aanpassing specifiek om de Endurance sport gaat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:13

Ik geloof dat ik niet in staat ben om over te brengen wat ik bedoel. Ik laat het voor nu hierbij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:19

Ineke2 schreef:
Citaat:
Maar waarschijnlijker lijkt het mij dat ze deze 'wijsheid' inzetten om een buffer in te bouwen om te verklaren waarom de leeftijdsgrens in de endurance wel omhoog gaat en in andere disciplines niet.

Logisch, omdat deze aanpassing specifiek om de Endurance sport gaat.

Bij dressuur is 7 jaar al de grens voor lichte tour en voor gp 8 jaar. Dus die zijn al veel eerder omhoog gegaan. Als je zulke dingen denkt is het handig om te kijken of het wel klopt. Ze lijken nu juist wel gelijk te lopen met dressuur ipv een jaar jonger al.

Voor springen weet ik het niet, niet mijn discipline.

Ik vind het wel weer een goede regel. En als er een groot gedeelte paarden met Arabisch bloed of volbloed Arabieren mee lopen vind ik het wel logisch dat ze regels daarop baseren. Even niet kijken naar het uiterlijk, want dat zegt niks over groeien. De andere rassen hebben er dan toch ook alleen maar profijt van dat ze pas later deze afstand mogen lopen?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:37

Voor de compleetheid dit zijn de klasses/afstanden in CEI wedstrijden en de minimale leeftijden op dit moment. Dus voor deze eventuele wijziging.

Afbeelding
Afbeelding

En ja, als er daadwerkelijk een verschil is tussen Arabieren en andere rassen ben ik het met je eens dat je op de informatie van de Arabier baseren verstandig is. Ik betwijfel echter of dat verschil er is (dat is mijn hele punt).