Chantals paard was 7 weken te lang drachtig: ‘Misschien een record’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Chantals paard was 7 weken te lang drachtig: ‘Misschien een record’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 08:12

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Een bijzonder record in Berghem. Het paard van Chantal van den Heuvel heeft een veulen gekregen, zeven weken nadat ze was uitgerekend. En dat is ook voor paarden uitzonderlijk. “Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dit nog niet eerder gebeurd”, vertelt Chantal.

Normaal gesproken zijn paarden elf maanden zwanger, zo’n 335 dagen. Vier weken overtijd is niet gek, maar veulen Toscane bleef zeven weken en twee dagen langer in de buik zitten. "Mijn vader fokt al vijftig jaar veulens en had dit nog nooit gehoord. Het is echt uitzonderlijk", zegt de Berghemse.

"De artsen zeiden dat ik me niet druk moest maken en af moest wachten."
Veel mensen die het verhaal van Chantal hoorden, dachten dat het niet kon kloppen. Ze vroegen zich af of ze de uitgerekende datum niet gewoon verkeerd berekend had. Maar zelfs de dierenarts kon het bevestigen.

“Ze is op 21 april geïnsemineerd. Dat staat zwart op wit", zegt Chantal. "Zodra dat gebeurd is, kan het maximaal een paar dagen duren voordat een paard zwanger wordt.”

Toen de hoogzwangere Delveux maar niet beviel, begon Chantal zich wel zorgen te maken. “Ik heb regelmatig de dierenarts en de paardenkliniek gebeld. Want ik was bang dat ze dood geboren zou worden." Maar de artsen stelden haar gerust. "Ze zeiden dat ik me niet druk moest maken en af moest wachten. De natuur zou zijn werk doen en dat is ook gebleken.”

"Extra fijn dat alles goed afgelopen is.”
Alsof er niks gebeurd is, rennen de merrie en haar kersverse veulen blij door de wei. Het veulen is kerngezond. “Wel groot met lange benen maar niet grof gebouwd”, vertelt Chantal. En opvallend genoeg heeft moeder zelf weinig last gehad van de laatste loodjes. “Ze was niet overdreven dik. En de laatste twee maanden was ze ook niet echt aangekomen", besluit Chantal. "Dus extra fijn dat alles goed afgelopen is.”
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 14-05-23 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:20

Wauw. Dat dat goed gaat.

Als mensen te lang overtijd gaan dan wordt de werking van de placenta minder waardoor overlijden van de baby in de buik wel degelijk kan gebeuren. Ik geloof dus niet dat de natuur het altijd goed regelt. Bij dit paard gelukkig wel.

poetser

Re: Chantals paard was 7 weken te lang zwanger: ‘Misschien wel een record’

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:30

In het Dikke Buiken topic hier op bokt zitten er ook 1 of 2 merries over de 385 dagen heen. Is in die topics al vaker gebeurt (doorheen de jaren) en altijd gezonde veulens.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:03

Pfoe, vooral als eigenaar lijkt me dat slopend! Wachten, wachten en wekenlang waken...

Las onlangs nog over een dracht van meer dan 400 dagen. Het record blijkt te staan op 445 dagen :wow:

Bij andere dieren is variabele dracht juist normaal. Bij mijn gerbil duurde de 2e dracht 2x zolang als de eerste (bevruchting direct na de worp, maar zolang ze zoogt, groeien de embyo's nauwelijks) en afhankelijk van voedselaanbod kan het ook langer duren.

Wel heel erg fijn voor Chantal dat er een gezond veulentje naast loopt.

kwinney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 09:54

Mijn pony vroeger droeg altijd zo n 6 weken over, zeer zenuwslopend...nog geen camera's toendertijd

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:31

Een dier is niet zwanger maar drachtig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:39

pillow schreef:

Boeiend, iedereen weet waar het om gaat.
Blij dat alles goed is met de merrie en het veulen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:43

Ineke2 schreef:
pillow schreef:

Boeiend, iedereen weet waar het om gaat.
Blij dat alles goed is met de merrie en het veulen.

Oh ik ben ook blij dat het goed met ze gaat. En ik weet ook wat zwanger betekent. Maar ik erger me gewoon aan die vermenselijkte termen voor dieren. Dus mij boeit het wel mag dat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:51

Het is alleen niet de plaats om hier dan je mening over te uiten. Maak je eigen topic hiervoor aan denk ik dan en laat dit gewoon een blij topic blijven.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:00

Ineke2 schreef:
Het is alleen niet de plaats om hier dan je mening over te uiten. Maak je eigen topic hiervoor aan denk ik dan en laat dit gewoon een blij topic blijven.

Ik reageer op de titel van dit nieuwsbericht, want dat is het. Normaal gesproken mag dat zonder dat je dan te horen krijgt dat je dan maar een eigen topic moet maken om het leuk te houden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:50

Perfectie kost tijd

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:55

pillow schreef:
Ik reageer op de titel van dit nieuwsbericht, want dat is het. Normaal gesproken mag dat zonder dat je dan te horen krijgt dat je dan maar een eigen topic moet maken om het leuk te houden.

Het had dan nog anders geweest als je naast je irritatie op de titel, ook gewoon wat leuks had gezegd over de inhoud van het artikel.
Dat komt al heel anders over.

Dorine haha precies. Ik ben stiekem wel blij dat ik niet in hun plaats zo lang heb moeten wachten. Wat een stress geeft dat :')

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:59

callippo schreef:
Pfoe, vooral als eigenaar lijkt me dat slopend! Wachten, wachten en wekenlang waken...

Las onlangs nog over een dracht van meer dan 400 dagen. Het record blijkt te staan op 445 dagen :wow:

Bij andere dieren is variabele dracht juist normaal. Bij mijn gerbil duurde de 2e dracht 2x zolang als de eerste (bevruchting direct na de worp, maar zolang ze zoogt, groeien de embyo's nauwelijks) en afhankelijk van voedselaanbod kan het ook langer duren.

Wel heel erg fijn voor Chantal dat er een gezond veulentje naast loopt.

Bij paarden is een variabele dracht ook echt heel normaal idd :j Verschilt zelfs per ras hoe dicht ze gemiddeld genomen bij het gemiddelde zitten :D

Niks niet 'te' lang dus. Als het er gezond en wel uit komt is het gewoon lang (of kort). 'Te' is alleen als het mis gaat.
Deze is echt niet zo vreselijk uitzonderlijk. T is een end waken vooral :=

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:51

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 06:17

YvonneV schreef:
pillow schreef:

dat soort dingen kan je in dit topic aangeven

[VN] Spelfouten nieuwsberichten

:D Maar we hëbben het wel over benen en hoofden bij paarden. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 07:22

Bokt neemt gewoon over van de bron, Omroep Brabant in dit geval.

Die omroep schrijft voor leken, dus gebruiken ze mensentermen. Verder heeft Omroep Brabant geen research gedaan, want 2 seconden googelen had de recorddracht bij paarden opgeleverd. En dan had het geen nieuwtje op de lokale omroep opgeleverd.

Komkommertijd is vroeg dit jaar in Brabant kennelijk...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Chantals paard was 7 weken te lang drachtig: ‘Misschien een record’

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:29

Ik heb de titel aangepast, het stond in het originele artikel eerst ook anders, vandaar dat wij de titel gewoon overgenomen hadden. Ze zullen het zelf aangepast hebben.