Alternatieve Lichte Tour-rubriek op NK Dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Alternatieve Lichte Tour-rubriek op NK Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-23 17:51

KNHS
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De KNHS heeft op 10 mei bekend gemaakt de gestelde normering voor deelname aan het KNHS Kampioenschap Lichte Tour te verhogen wegens een extreem groot aantal gekwalificeerden. Dit heeft, begrijpelijk, tot teleurgestelde reacties geleid bij deelnemers. De KNHS heeft samen met organisator V2 Facility gekeken naar een mogelijke oplossing voor de reeds ingeschreven deelnemers die een lagere score hebben dan de nu gevraagde 70%. Om deze Lichte Tour-ruiters toch een startkans te bieden wordt er donderdag 25 mei, een extra Lichte Tour-rubriek georganiseerd.

Deze alternatieve rubriek wordt verreden volgens hetzelfde format als het KNHS Kampioenschap en het resultaat telt mee voor uitzendingsscore. In totaal komen hiervoor 24 combinaties in aanmerking die zich in hadden geschreven voor het KNHS Kampioenschap, maar door de verhoging van de deelname norm hieraan nu niet kunnen deelnemen. De betreffende deelnemers worden hierover per e-mail geïnformeerd door de organisatie.

Manager wedstrijdsport van de KNHS, Gerard Arkema, licht het genomen besluit toe: “Allereerst wil ik excuses aanbieden aan de ingeschreven deelnemers die nu niet deel kunnen nemen aan het KNHS Kampioenschap Lichte Tour. We hadden dit eerder moeten zien aankomen. Dat is niet gebeurd en dat trekken wij ons aan. De inschrijving is nog niet gesloten en alle resultaten van het afgelopen weekend zijn ook nog niet verwerkt, maar het aantal startgerechtigden loopt inmiddels op richting de 100 combinaties. Dat is voor een kampioenschap te veel. We hebben met het verhogen van de norm van 68% naar 70% gekozen voor een reglementair toegestane oplossing, maar dat maakt het voor alle partijen niet minder zuur. Deze maatregel is in het reglement opgenomen, omdat we vooraf nooit helemaal in kunnen schatten hoe groot het deelnemersveld wordt. In het verleden hebben we de norm ook wel eens naar beneden bijgesteld. Volgend jaar moet het uiteraard anders waarbij het uitgangspunt zal blijven dat op een kampioenschap de beste combinaties aan de start komen.”

Samen met de organisator V2 Facility is gekeken naar een alternatieve startmogelijkheid. Arkema vervolgt: “We willen, met het organiseren van deze extra Lichte Tour rubriek, die ook in aanmerking komt voor uitzendingsscore, alsnog de ingeschreven deelnemers die onder de norm van 70% uitkomen, de mogelijkheid bieden om toch in de ambiance van het NK Dressuur te rijden.”

MyWishMax

Re: Alternatieve Lichte Tour-rubriek op NK Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 07:40

Wat hadden ze dan moeten doen?

Het staat in de reglementen dat dit kan gebeuren, dus dat weet je van te voren al. Ze proberen juist zoveel mogelijk mensen de kans te geven, maar er is geen onbeperkte ruimte op de startlijst. Dan kan je kiezen voor vol is vol, of je zorgt dat degene met de beste selectieresultaten mee doen. Ik vind het juist netjes dat ze een extra rubriek gemaakt hebben voor combinaties die nu buiten de boot vallen door een te lage score.
Of je kan standaard een hoger resultaat eisen om je te kunnen selecteren en dan vallen die mensen alsnog af.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 07:58

Misschien hadden ze er van te voren wat beter over na kunnen denken en niet het programma aan passen 5 dagen voor het NK. Nu dachten een hoop mensen zich gekwalificeerd te hebben, zijn naar het NK toe gaan trainen hebben er op allerlei mogelijke manier in geinvesteerd en dan krijgen ze 5 dagen van te voren te horen dat ze niet mogen starten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:02

Ja, daar ben ik het mee eens. Maar de mogelijkheid om te selecteren is dan ook te lang als je nu nog niet alles hebt kunnen verwerken, omdat afgelopen weekend er nog bij moet :=

Dat is niet slim. Alleen snap ik wel dat er een grens is qua aantal deelnemers en dat dat dus gevolgen heeft als er te veel deelnemers komen. En juist omdat het al in de reglementen staat vind ik dat niet slecht. Wel te kort dag inderdaad.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 08:10

Ik vind het ook niet slecht, alleen de timing..dit hadden ze al veel eerder aan moeten zien komen. Nu zijn een heleboel mensen teleurgesteld. Sommige hadden alles al klaar, kur en alles. Dus de rubriek die ze nu organiseren is nog een soort zoethoudertje..want men dreigde het hele NK te gaan boycotten.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:50

Elisa2 schreef:
Ik vind het ook niet slecht, alleen de timing..dit hadden ze al veel eerder aan moeten zien komen. Nu zijn een heleboel mensen teleurgesteld. Sommige hadden alles al klaar, kur en alles. Dus de rubriek die ze nu organiseren is nog een soort zoethoudertje..want men dreigde het hele NK te gaan boycotten.

Dit vooral...
Ze hadden toch veel eerder kunnen zien "Oh, dit gaat te hard?" Of geeft iedereen zich pas in de laatste week op?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 16:55

Dat is idd echt niet netjes 5 dagen van tevoren. Mensen vragen vrij van hun werk, regelen oppas een groom, enz enz. En nu moet het blijkbaar op een andere dag
Maar begrijp ik het goed dat als iemand van de alternatieve dag hoger scoort dan iemand van de “echte” dag, dat diegene dan wél meetelt?
(dus stel iemand die veel fouten had in de selectie, maar de aller hoogste score op het NK, wint die dan sowieso het NK, of kan er alleen iemand uit de groep die boven de 70% scoorde het NK winnen?)