Racesport is het kneusje van de klas na opnieuw dodelijke race

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Racesport is het kneusje van de klas na opnieuw dodelijke race

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 20:57

Equnews.nl
Sport
Ingezonden door meerdere gebruikers

Afbeelding
Churchill Downs, de thuisbasis van de Kentucky Derby.
Foto: Ken Lund/Wikimedia Commons

Afgelopen weekend stuitte een van de meest prestigieuze paardenraces ter wereld op heel wat kritiek. De Kentucky Derby kost het leven aan zeven paarden. Daarbij was het niet steeds de race zelf die de oorzaak bleek. Sommige paarden overleden in verdachte omstandigheden, waarbij doping niet uitgesloten wordt! De trieste feiten doen de discussie over het afschaffen van paardenraces opnieuw oplaaien.

Paardentrainer Saffie Joseph Jr werd vrijdag voor onbepaalde tijd geschorst, nadat twee van zijn paarden overleden aan een “zeer ongebruikelijke dood”. De exacte omstandigheden zijn nog niet bekend. Incidenten die de nodige vragen oproepen. Ook bij Wayne Pacelle, de voorzitter van Animal Wellness Action. “Iedereen die iets van de paardensport kent, vindt het onwaarschijnlijk dat paarden van 4 en 5 jaar na de race gewoon neervallen. Het was niet dat ze een blessure opliepen. Het is zo ongelooflijk, dat alles richting de trainer wijst die iets deed om de dieren in gevaar te brengen.”

Dan zijn er nog de paarden die zaterdag stierven. Ook daarvan is de doodsoorzaak nog onduidelijk. Ze liepen wel verwondingen op, waarna ze geëuthanaseerd werden. Een autopsie moet uitsluitsel brengen.

Midden in het globale discours waarbij de paardensport onder vuur ligt in verband met dierenwelzijn roept de gemeenschap op om een duidelijker wettelijk kader te scheppen voor de rensport. Daarbij moeten de dopingregels oa. veel duidelijker en ook de randvoorwaarden voor organisatoren.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:11

Oeff...

Ik vind de rensport super interessant maar dit is echt wel heel zorgelijk %)

Weet iemand wat de omstandigheden waren tijdens deze race?

kyrkelover

Re: Racesport is het kneusje van de klas na opnieuw dodelijke race

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:32

Opnieuw dodelijke race??
Er is niet 1 paard dood gegaan in de Derby zelf.
Nu komt dit artikel volgens mij van equinews en is vooral door hen heel slecht vertaald.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:36

kyrkelover schreef:
Opnieuw dodelijke race??
Nu komt dit artikel volgens mij van equinews en is vooral door hen heel slecht vertaald.

Vooral blijven verdedigen +:)+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:38

Het artikel heeft een wel heel suggestieve titel voor een vervolgens zeer vaag bericht met onduidelijke feiten? Ik kan er amper een touw aan vastknopen.

Het is vreselijk dat er paarden voor een sport overlijden, of het nu door een ongeval of door verdachte omstandigheden is. Maar de berichtgeving middels dit artikel is wel heel vaag.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:45

Er ìs geen paard overleden in de Kentucky Derby. Dàt hoeft dus ook niet verdedigt te worden.
En idd een heel bijzondere titel en slecht vertaald
Laatst bijgewerkt door Reggledoos op 09-05-23 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:45

Nou, verdedigen ga ik het absoluut niet want het aantal omgekomen paarden is absurd, maar het klopt wel dat er in de race zelf inderdaad niet eentje is gestorven. De dieren liepen blessures op in de rennen in het omlijstende programma, en die trainer met zijn vermoedelijke toediening van doping mag van mij levenslang geschorst worden

Er valt enorm veel geld te verdienen in Amerika, en dat roept kennelijk het slechtste in de mens naar boven. Arme dieren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:48

Jammer zo'n artikel. De conclusie is al getrokken, maar de oorzaak nog onbekend.
Laten we eerst uitzoeken wat de oorzaak van de dood van de paarden is.
Dat het afschuwelijk erg is dat de paarden zijn overleden, lijkt me buiten kijf staan.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 22:07

Tazzey schreef:
kyrkelover schreef:
Opnieuw dodelijke race??

Wat doet kyrkelover precies verkeerd? Ze probeert enkel een foutieve vertaling te signaleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 23:29

Tazzey schreef:
kyrkelover schreef:
Opnieuw dodelijke race??

Hoezo, het artikel klopt gewoon van geen kanten. Nog los van het erbarmelijke taalgebruik waar geen touw aan vast te knopen valt, kloppen de feiten gewoon niet en wordt er gedaan alsof er één “de rensport” is, zoals er maar één FEI is, terwijl dat totaal niet het geval is.

Vooral die laatste alinea is gewoon klinkklare nonsens: hoe kun je een wettelijk kader scheppen voor verschillende jurisdicties over de hele wereld? En mondiaal (in plaats van het foutief gebruikte ‘globaal’) duidelijkere dopingregels? De beunhazen journalisten bij Equnews hebben duidelijk geen benul van de dopingregels in Europa, die in alle jurisdicties die ertoe doen strenger zijn dan die van de FEI.

Bovendien heeft de VS niet eens één overkoepelend orgaan voor de rensport, net als bijvoorbeeld Australië — dat is ook een van de redenen dat Amerikaanse trainers met veel meer wegkomen dan ze ooit aan deze kant van de oceaan zouden doen, waar een schorsing in Frankrijk automatisch een schorsing in de omliggende landen oplevert. Dat de VS een verrot land is, betekent niet dat andere landen dat ook zijn — misstanden in de westernsport in de VS projecteren we immers ook niet op de westernsport in Europa, en misstanden in de pleasure projecteren we ook niet op reining, dus waarom is het verschil tussen jumps racing en flat racing, en de rensport in verschillende landen zo moeilijk te begrijpen en is het moeilijk te begrijpen dat paarden die plotseling gestorven zijn niks met de sport an sich te maken hebben? Het is écht geen hogere wiskunde, maar sensationele artikelen schrijven en voor waar aannemen is duidelijk makkelijker dan zelf nadenken. :')

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 23:39

Nikass schreef:
Jammer zo'n artikel. De conclusie is al getrokken, maar de oorzaak nog onbekend.
Dat het afschuwelijk erg is dat de paarden zijn overleden, lijkt me buiten kijf staan.

Nu ja, hoe slecht het artikel ook is, het is toch wel opmerkelijk dat er 7 paarden overlijden rondom de Derby week. Ik ga er vanuit dat die niet alle 7 heel toevallig overlijden door iets wat niets met de sport te maken heeft.

Overigens is er één ding waar ze wel gelijk in hebben: er is al zoveel aandacht op al het leed in de paardensport. De sport doet zichzelf hier geen goed mee. Ik ben zelf een liefhebber, maar dit is echt niet het eerste jaar dat er opmerkelijke dingen gebeuren rondom de grote races, en zeker niet de laatste. Het is gewoon zonde. Er moet echt wel iets veranderen willen ze blijven bestaan. Maar vóóral in Amerika hoor ik nog veel tegengas. (Overigens van veel liefhebbers en kleinere trainers juist niet; maar goed, die hebben het niet voor het zeggen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 23:44

princequillo schreef:
Nikass schreef:

Nu ja, hoe slecht het artikel ook is, het is toch wel opmerkelijk dat er 7 paarden overlijden rondom de Derby week. Ik ga er vanuit dat die niet alle 7 heel toevallig overlijden door iets wat niets met de sport te maken heeft.

Overigens is er één ding waar ze wel gelijk in hebben: er is al zoveel aandacht op al het leed in de paardensport. De sport doet zichzelf hier geen goed mee. Ik ben zelf een liefhebber, maar dit is echt niet het eerste jaar dat er opmerkelijke dingen gebeuren rondom de grote races, en zeker niet de laatste. Het is gewoon zonde. Er moet echt wel iets veranderen willen ze blijven bestaan. Maar vóóral in Amerika hoor ik nog veel tegengas. (Overigens van veel liefhebbers en kleinere trainers juist niet; maar goed, die hebben het niet voor het zeggen.)
En de VS loopt al zo erg achter op de rest van de wereld. Het medicijngebruik dat daar is toegestaan in de rensport is echt schokkend. :x Hier is de standaard een “cleane” sport, daar zijn er speciale races voor paarden die niet volgepompt zijn met zooi.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 23:46

Rare titel ook, racesport "het kneusje van de klas" noemen, een hier totaal niet passende uitdrukking.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:23

Het lijkt mij dat de trainers hier de boosdoeners zijn, niet de race zelf idd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 08:33

Het eerste wat ik dacht was..dit is in Amerika en brengt ook weer een slechte naam zo voor de draf en resnport in Europa.

Dat gezegd hebbende..7 dode dieren bij/ om/ of door een race..nee, dat kan ik ook geen sport meer noemen. Zoiets zou niet moeten kunnen.

Dus tijd voor hun om de sport veiliger te maken voor de paarden, want anders dreigt afschaffing en dat is imo niet onterecht.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 09:55

prompter schreef:
Nou, verdedigen ga ik het absoluut niet want het aantal omgekomen paarden is absurd, maar het klopt wel dat er in de race zelf inderdaad niet eentje is gestorven. De dieren liepen blessures op in de rennen in het omlijstende programma, en die trainer met zijn vermoedelijke toediening van doping mag van mij levenslang geschorst worden

Er valt enorm veel geld te verdienen in Amerika, en dat roept kennelijk het slechtste in de mens naar boven. Arme dieren.

Ook dat is dus niet het geval bij alle 7 paarden.
Ik verdedig niks, maar het is gewoon een erg slecht vertaald artikel. De baan is naast koersbaan ook een trainingscomplex.
In de dagen voorafgaand zijn er 5 paarden overleden aan verschillende oorzaken. 2 zijn er overleden tijdens de rendag zelf in andere rennen dan de Derby.
Gezien de absurde hoeveelheid is er per direct een onderzoek ingesteld. De trainer waarvan 2 paarden dood neervielen is per direct geschorst en wordt ook onderzocht.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:08

Kyrkelover, jouw commentaar is gewoon juist. De Kentucky Derby ( ren,koers) is onderdeel van de specifieke Derby dag. De Derby dag is onderdeel van een meeting ( meerdere koersdagen). 2 paarden van de zeven ,zijn gestorven aan sudden deaths ( veelal hartstilstand). Wat op zich een verschijnsel is dat zeer, zeer weinig voorkomt. Op alle gestorven paarden wordt zeer uitgebreide onderzoeken gedaan.(necropsie), aangezien het gebeurde volkomen absurd is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 10:14

Waar op andere banen gewerkt wordt, met mobiele scan Apparatuur is dat op Churchill Downs nog niet het geval. Uit onderzoek is nm. gebleken dat een groot deel van het breken van een been tijdens de koers komt, doordat er al schade aan het bot (de botten) aanwezig was in de vorm van haarscheurtjes etc.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 11:56

princequillo schreef:
Nikass schreef:

Omdat wanneer de feiten niet juist zijn er een hetze gecreerd wordt waardoor men niet kijkt hoe het beter kan maar het op voorhand al slecht is.
Dat er paarden gestorven zijn is een feit, de eerste stierf in febr als ik het goed heb. Kentucky is begin mei.
Het artikel spreekt over 4 en 5 jarigen, de kentucky is enkel en alleen voor 3 jarigen.
ben ik een rensport promotor nee, ook niet echt een liefhebber.
Er komt veel bij kijken voor een paard zulke races kan lopen, en er is veel geld mee gemoeid om een paard op dat niveau te krijgen en te kunnen starten (nee heb het niet over wedden) gok zo maar even dat ze er het beste mee voor hebben.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 13:37

Alane schreef:
princequillo schreef:

Omdat wanneer de feiten niet juist zijn er een hetze gecreerd wordt waardoor men niet kijkt hoe het beter kan maar het op voorhand al slecht is.
Dat er paarden gestorven zijn is een feit, de eerste stierf in febr als ik het goed heb. Kentucky is begin mei.
Het artikel spreekt over 4 en 5 jarigen, de kentucky is enkel en alleen voor 3 jarigen.
Er komt veel bij kijken voor een paard zulke races kan lopen, en er is veel geld mee gemoeid om een paard op dat niveau te krijgen en te kunnen starten (nee heb het niet over wedden) gok zo maar even dat ze er het beste mee voor hebben.

Zoals ik al zeg, ik ben zelf een liefhebber. En hoewel een aantal pure pech kunnen zijn, hoeven we echt niet alle feiten te weten om te concluderen dat er iets gedaan moet worden aan hoe de sport wordt gehouden in de VS.

Dat klopt niet. Dit gaat niet om een paard wat in februari is gestorven. Lees: https://edition.cnn.com/2023/05/06/sport/horse-deaths-kentucky-derby-spt/index.html

Zaterdag 29 april: Code of Kings heeft een freak accident in de paddock voor zijn race en komt te overlijden.
Dinsdag 2 mei: Take Charge Briana wordt geëuthanaseerd na een blessure in race 5.
Donderdag 4 mei: Wild on Ice, die zou lopen in de Derby, wordt geëuthanaseerd na een blessure die hij oploopt tijdens zijn workout.
Vrijdag 5 mei: Trainer Saffie Joseph Jr. wordt geschorst nadat twee van zijn paarden, Parents Pride en Chasing Artie, onder verdachte omstandigheden komen te overlijden.
Zaterdag 6 mei: Chloe's Dream en Freezing Point worden beiden geëuthanaseerd nadat zij uit het veld zijn gehaald tijdens hun race. Dit is dezelfde dag dat de grote Derby wordt gereden.

De reden dat deze samen genoemd worden is omdat de Derby niet maar één evenement is. Je spreekt over "Derby Week", en dat wordt al een week van tevoren gevierd. Daarnaast is en blijft het natuurlijk opmerkelijk dat er 7 paarden in 7 dagen tijd komen te overlijden. Zullen sommige dikke pech zijn? Tuurlijk. Zo'n freak accident bijvoorbeeld, dat heeft waarschijnlijk niet direct iets te maken met de sport.

Maar je kunt alsnog wel stellen dat er iets flink mis is, ook zonder de kleine details te weten. Het kan aan veel dingen liggen per geval, maar een aantal dingen zíjn al zeker. In de VS is er al zeker weten een groot probleem met doping van de renpaarden. Ook zijn Amerikaanse paarden over het algemeen, in ieder geval de dirt runners, fijner gebouwd t.a.v. de benen. Ze hebben kortere carrières op de baan, wat gedeeltelijk komt door de onwijs hoge verzekeringskosten, dus velen worden met 3 á 4 na een korte carrière al uit de sport gehaald om de fokkerij in te gaan. (Mits ze goed genoeg zijn natuurlijk) En er wordt ook niet moeilijk gedaan over fokken met paarden die door blessure uit de sport zijn gehaald, terwijl vaak te weinig onderzoek gedaan naar mogelijke genetische redenen. En andere factoren spelen ook mee. Er zijn een aantal renbanen in de VS waarvan algemeen bekend is dat de baan voor vele blessures zorgt. Ze zullen dus ook kritisch naar de baan van Churchill Downs mogen kijken als er in zo'n korte tijd zoveel fatale blessures worden opgelopen.

Wat Mkango overigens zegt ben ik het mee eens: er worden nu meerdere industries samen door het slijk gehaald terwijl het grotendeel van het artikel over Amerikaanse rensport gaat. Ik zeg ook niet dat het artikel níét tekort komt. Enkel dat je zeker al wel conclusies kunt trekken. Ze moeten gewoon hun kop uit het zand halen en actie gaan ondernemen. Simpel zal het niet zijn, maar er is een reden dat ook de liefhebbers al jaren protesteren tegen hoe laks de overkoepelende organisaties zijn...

Ik ben het overigens ook niet helemaal eens met de laatste zin. Ja, een gedeelte heeft écht het beste met ze voor. Vooral de mensen die zelf met de paarden werken. De grooms, de exercise riders, de jockeys. Maar dat zegt niet alles. In Amerika komt er grof geld bij kijken. Dát maakt het zo tricky ook. Het is een enorme, oversaturated industrie geworden. Waarbij een groot gedeelte van hun TBs helaas niet de juiste personen tegenkomen. Dit is echt gewoon iets wat wij over het algemeen allang weten. En dat zeggen wij als liefhebbers, uit liefde voor de sport: ik wíl dat de sport kan blijven bestaan. Daarom maakt het mij zo boos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 14:23

Overigens ook ter aanvulling op de korte carrières van de paarden die princequillo aanhaalt: de goede Amerikaanse paarden hebben niet alleen een korte carrière, maar koersen ook extreem weinig en vaak met lange pauzes tussen de races. Hoeveel kun je nu werkelijk zeggen over de soundness van een paard als ze in mei een keer koersen, in september weer een keer en dan weer niet tot het daaropvolgende jaar? := Dat is daar heel normaal, terwijl je bij veel Europese paarden heel goed kunt aflezen aan hun koerscarrière (icm bij welke trainer ze staan) hoe “sound” ze zijn.

Wat betreft bouw zijn Amerikaanse paarden gefokt voor de dirt ook nog eens groter en zwaarder dan onze Europese paarden, maar inderdaad wel op luciferhoutjes en vaak ook met steile kootgewrichten, wat de demping in de benen ook niet ten goede komt.

Dat dirt waar ze op koersen is ook echt rotspul, maar het is goedkoper om te onderhouden en minder afhankelijk van het weer. In Europa kennen we de grasbanen en de “all-weather,” wat ze in de VS “synthetic” noemen (meestal iets van tapeta, polytrack of fibresand), dat allebei veel meer demping heeft dan dirt en dus veel “zachter” is op de benen (met minder blessures tot gevolg). Dirt is in wezen ook niks meer dan een laagje zand over een harde ondergrond, waar bij slecht weer de plassen op staan, maar er kan nog wel op gekoerst worden. Op gras en all-weather kan dat niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 15:04

Princequillo je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik weet weinig van de rensport.
Maar juist daarom; als ik als leek dit artikel lees, en ik lees voortdurend "is nog onduidelijk", dan denk ik waar hebben we het dan over?
Is racen slecht voor de paarden? Of is het management slecht?
Voor mij als leek zegt het op dat moment niets. Moet ik de sport afkeuren? Of waren er een aantal knoeiers aan het werk?
Ik denk dat meestal/in het algemeen, het management erger is dan de sport an sich. Dat gaat ook bij andere takken van de paardensport vaak op.
Maar nu trek ík dus een conclusie, misschien ook niet goed, maar het artikel vertelt het me niet.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 16:25

In de jaren tachtig maakten de volbloeds in Amerika gemiddeld meer dan dertig levensstarts. Het gemiddelde aantal starts is terug gelopen tot 12 levensstarts. De hardheid van de volbloeds lijkt minder te worden. Ik denk persoonlijk dat het specifieke trainen op bijna koerssnelheid, slechter is voor de paarden, dan wat minder hard trainen en meer koersen. De komst van mega trainers met meer dan 300 paarden in training helpt ook niet mee. Zo zijn er nog wel meer zaken die invloed hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 17:34

princequillo schreef:
Alane schreef:

Zoals ik al zeg, ik ben zelf een liefhebber. En hoewel een aantal pure pech kunnen zijn, hoeven we echt niet alle feiten te weten om te concluderen dat er iets gedaan moet worden aan hoe de sport wordt gehouden in de VS.

Dat klopt niet. Dit gaat niet om een paard wat in februari is gestorven. Lees: https://edition.cnn.com/2023/05/06/sport/horse-deaths-kentucky-derby-spt/index.html

Zaterdag 29 april: Code of Kings heeft een freak accident in de paddock voor zijn race en komt te overlijden.
Dinsdag 2 mei: Take Charge Briana wordt geëuthanaseerd na een blessure in race 5.
Donderdag 4 mei: Wild on Ice, die zou lopen in de Derby, wordt geëuthanaseerd na een blessure die hij oploopt tijdens zijn workout.
Vrijdag 5 mei: Trainer Saffie Joseph Jr. wordt geschorst nadat twee van zijn paarden, Parents Pride en Chasing Artie, onder verdachte omstandigheden komen te overlijden.
Zaterdag 6 mei: Chloe's Dream en Freezing Point worden beiden geëuthanaseerd nadat zij uit het veld zijn gehaald tijdens hun race. Dit is dezelfde dag dat de grote Derby wordt gereden.

De reden dat deze samen genoemd worden is omdat de Derby niet maar één evenement is. Je spreekt over "Derby Week", en dat wordt al een week van tevoren gevierd. Daarnaast is en blijft het natuurlijk opmerkelijk dat er 7 paarden in 7 dagen tijd komen te overlijden. Zullen sommige dikke pech zijn? Tuurlijk. Zo'n freak accident bijvoorbeeld, dat heeft waarschijnlijk niet direct iets te maken met de sport.

Maar je kunt alsnog wel stellen dat er iets flink mis is, ook zonder de kleine details te weten. Het kan aan veel dingen liggen per geval, maar een aantal dingen zíjn al zeker. In de VS is er al zeker weten een groot probleem met doping van de renpaarden. Ook zijn Amerikaanse paarden over het algemeen, in ieder geval de dirt runners, fijner gebouwd t.a.v. de benen. Ze hebben kortere carrières op de baan, wat gedeeltelijk komt door de onwijs hoge verzekeringskosten, dus velen worden met 3 á 4 na een korte carrière al uit de sport gehaald om de fokkerij in te gaan. (Mits ze goed genoeg zijn natuurlijk) En er wordt ook niet moeilijk gedaan over fokken met paarden die door blessure uit de sport zijn gehaald, terwijl vaak te weinig onderzoek gedaan naar mogelijke genetische redenen. En andere factoren spelen ook mee. Er zijn een aantal renbanen in de VS waarvan algemeen bekend is dat de baan voor vele blessures zorgt. Ze zullen dus ook kritisch naar de baan van Churchill Downs mogen kijken als er in zo'n korte tijd zoveel fatale blessures worden opgelopen.

Wat Mkango overigens zegt ben ik het mee eens: er worden nu meerdere industries samen door het slijk gehaald terwijl het grotendeel van het artikel over Amerikaanse rensport gaat. Ik zeg ook niet dat het artikel níét tekort komt. Enkel dat je zeker al wel conclusies kunt trekken. Ze moeten gewoon hun kop uit het zand halen en actie gaan ondernemen. Simpel zal het niet zijn, maar er is een reden dat ook de liefhebbers al jaren protesteren tegen hoe laks de overkoepelende organisaties zijn...

Ik ben het overigens ook niet helemaal eens met de laatste zin. Ja, een gedeelte heeft écht het beste met ze voor. Vooral de mensen die zelf met de paarden werken. De grooms, de exercise riders, de jockeys. Maar dat zegt niet alles. In Amerika komt er grof geld bij kijken. Dát maakt het zo tricky ook. Het is een enorme, oversaturated industrie geworden. Waarbij een groot gedeelte van hun TBs helaas niet de juiste personen tegenkomen. Dit is echt gewoon iets wat wij over het algemeen allang weten. En dat zeggen wij als liefhebbers, uit liefde voor de sport: ik wíl dat de sport kan blijven bestaan. Daarom maakt het mij zo boos.

ik vermoed dat ik de USA datum verkeerd om gelezen heb 05.02 als 5 februari ipv 2 mei.
mijn reactie sloeg verder meer op de titel, na opnieuw dodelijke race terwijl er eigenlijk tijdens doe race niets gebeurd is. En ik heb op meerdere sites gelezen dat men verwees naar 'de race' ipv 7 paarden gestorven tijdens die week.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-23 18:14

Illustratief in deze is dat er vandaag een hoorzitting heeft plaatsgevonden met betrekking tot het gebruik van pijnonderdrukkers in een koers. (ren), afgelopen Augustus. Het betreffende paard was Zaterdag morgen geschrapt van deelname aan de Kentucky Derby. Nog steeds is het mogelijk in America, het systeem van controle en uitspraken te ondermijnen. Dit is op zich niet zo erg, alleen het feit dat er paarden (hengsten) ingezet worden in de fokkerij, op basis van gemaskeerde ongezondheid is dubieus.