Alane schreef:
Omdat wanneer de feiten niet juist zijn er een hetze gecreerd wordt waardoor men niet kijkt hoe het beter kan maar het op voorhand al slecht is.
Dat er paarden gestorven zijn is een feit, de eerste stierf in febr als ik het goed heb. Kentucky is begin mei.
Het artikel spreekt over 4 en 5 jarigen, de kentucky is enkel en alleen voor 3 jarigen.
ben ik een rensport promotor nee, ook niet echt een liefhebber.
Er komt veel bij kijken voor een paard zulke races kan lopen, en er is veel geld mee gemoeid om een paard op dat niveau te krijgen en te kunnen starten (nee heb het niet over wedden) gok zo maar even dat ze er het beste mee voor hebben.
Zoals ik al zeg, ik ben zelf een liefhebber. En hoewel een aantal pure pech kunnen zijn, hoeven we echt niet alle feiten te weten om te concluderen dat er iets gedaan moet worden aan hoe de sport wordt gehouden in de VS.
Dat klopt niet. Dit gaat niet om een paard wat in februari is gestorven. Lees:
https://edition.cnn.com/2023/05/06/sport/horse-deaths-kentucky-derby-spt/index.htmlZaterdag 29 april:
Code of Kings heeft een freak accident in de paddock voor zijn race en komt te overlijden.
Dinsdag 2 mei:
Take Charge Briana wordt geëuthanaseerd na een blessure in race 5.
Donderdag 4 mei:
Wild on Ice, die zou lopen in de Derby, wordt geëuthanaseerd na een blessure die hij oploopt tijdens zijn workout.
Vrijdag 5 mei: Trainer Saffie Joseph Jr. wordt geschorst nadat twee van zijn paarden,
Parents Pride en
Chasing Artie, onder verdachte omstandigheden komen te overlijden.
Zaterdag 6 mei:
Chloe's Dream en
Freezing Point worden beiden geëuthanaseerd nadat zij uit het veld zijn gehaald tijdens hun race. Dit is dezelfde dag dat de grote Derby wordt gereden.
De reden dat deze samen genoemd worden is omdat de Derby niet maar één evenement is. Je spreekt over "Derby Week", en dat wordt al een week van tevoren gevierd. Daarnaast is en blijft het natuurlijk opmerkelijk dat er 7 paarden in 7 dagen tijd komen te overlijden. Zullen sommige dikke pech zijn? Tuurlijk. Zo'n freak accident bijvoorbeeld, dat heeft waarschijnlijk niet direct iets te maken met de sport.
Maar je kunt alsnog wel stellen dat er iets flink mis is, ook zonder de kleine details te weten. Het kan aan veel dingen liggen per geval, maar een aantal dingen zíjn al zeker. In de VS is er al zeker weten een groot probleem met doping van de renpaarden. Ook zijn Amerikaanse paarden over het algemeen, in ieder geval de dirt runners, fijner gebouwd t.a.v. de benen. Ze hebben kortere carrières op de baan, wat gedeeltelijk komt door de onwijs hoge verzekeringskosten, dus velen worden met 3 á 4 na een korte carrière al uit de sport gehaald om de fokkerij in te gaan. (Mits ze goed genoeg zijn natuurlijk) En er wordt ook niet moeilijk gedaan over fokken met paarden die door blessure uit de sport zijn gehaald, terwijl vaak te weinig onderzoek gedaan naar mogelijke genetische redenen. En andere factoren spelen ook mee. Er zijn een aantal renbanen in de VS waarvan algemeen bekend is dat de baan voor vele blessures zorgt. Ze zullen dus ook kritisch naar de baan van Churchill Downs mogen kijken als er in zo'n korte tijd zoveel fatale blessures worden opgelopen.
Wat Mkango overigens zegt ben ik het mee eens: er worden nu meerdere industries samen door het slijk gehaald terwijl het grotendeel van het artikel over Amerikaanse rensport gaat. Ik zeg ook niet dat het artikel níét tekort komt. Enkel dat je zeker al wel conclusies kunt trekken. Ze moeten gewoon hun kop uit het zand halen en actie gaan ondernemen. Simpel zal het niet zijn, maar er is een reden dat ook de liefhebbers al jaren protesteren tegen hoe laks de overkoepelende organisaties zijn...
Ik ben het overigens ook niet helemaal eens met de laatste zin. Ja, een gedeelte heeft écht het beste met ze voor. Vooral de mensen die zelf met de paarden werken. De grooms, de exercise riders, de jockeys. Maar dat zegt niet alles. In Amerika komt er grof geld bij kijken. Dát maakt het zo tricky ook. Het is een enorme, oversaturated industrie geworden. Waarbij een groot gedeelte van hun TBs helaas niet de juiste personen tegenkomen. Dit is echt gewoon iets wat wij over het algemeen allang weten. En dat zeggen wij als liefhebbers, uit liefde voor de sport: ik wíl dat de sport kan blijven bestaan. Daarom maakt het mij zo boos.