Algemeen
Geschreven door Vikki Fowler, veterinair paardentandarts

Een paard met een hoge neusriem, deze zit op de juiste
plek. Twee vingers onder het jukbeen en niet te laag op de
neusbeentjes. Foto: suusje26/Bokt Wiki
Het lijkt erop dat ruiters niet meer weten hoe een neusriem goed zit om het hoofd van je paard. Mijn Facebookpagina overstroomt geregeld met foto’s van neusriemen die zo ver naar beneden op de neus liggen, dat deze de luchtwegen blokkeren en pijn veroorzaken. Maar klaarblijkelijk hebben de mensen die deze foto’s posten -vaak vol trots- geen idee wat voor schade ze hiermee aanrichten. Feitelijk wordt dit zelfs gestimuleerd door de moderne hoofdstellen.
Op mijn Facebookpagina heb ik een video geplaatst van de schedel van een paard. Bekijk deze zorgvuldig. Let bij het bekijken hiervan vooral op hoe dun de neusbeentjes zijn vanaf het begin van de neusholte. Ook zie je dat bij deze schedel het neusbeentje aan de rechterkant is gebroken. Ik weet niet hoe dat is gebeurd, dit was al zo toen ik deze schedel kreeg. Dit laat zien hoe ongelooflijk kwetsbaar deze neusbeentjes zijn. Een neusriem moet NOOIT op deze botten, bij de neusholte, zitten. Dat geldt ook voor de lage neusriem, sperriemen en welke neusriem dan ook.
Elk paard is anders. Aan het einde van de video zie je mijn drie paarden. Bij de ene begint de neusholte hoger, bij de ander begint hij lager. Dit betekent dat er paarden zijn die geen lage neusriem kunnen dragen, vanwege de bouw van hun hoofd. Accepteer dat dit zo is en zoek in dat geval een ander model neusriem, die wel past.
In de video zie je ook een kleine opening tussen neus en bovenkaak. Dit is het foramen infraorbitale, een uitgang voor een groot aantal zenuwen. De neusriem moet ook hier NIET overheen liggen, dat geldt ook voor bijvoorbeeld de Mexicaanse neusriem. Het foramen infraorbitale kun je niet makkelijk voelen vanwege de kleine spieren die er overheen liggen. Door de oude regel “Er moeten twee vingers tussen het jukbeen en neusriem kunnen” te gebruiken, zorg je ervoor dat er geen druk op deze zenuwen komt te staan.
Veel mensen zullen nu zeggen: “waarom gebruiken we dan überhaupt nog een neusriem?” Deze mensen hebben gelijk, maar een goed passende neusriem richt ook totaal geen schade aan. Het is niet belangrijk of je met of zonder neusriem rijdt, maar áls je ermee rijdt, zorg dan dat hij wel goed zit. Dit geldt uiteraard ook voor het halster!

Heb nu alleen een bitloos hoofdstel met optie tot bit. Dan is zonder neusriem niet echt een optie.