Het passen van een neusriem, we lijken het verleerd te zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Het passen van een neusriem, we lijken het verleerd te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-23 17:29

Eurodressage.com
Algemeen
Geschreven door Vikki Fowler, veterinair paardentandarts

Afbeelding
Een paard met een hoge neusriem, deze zit op de juiste
plek. Twee vingers onder het jukbeen en niet te laag op de
neusbeentjes. Foto: suusje26/Bokt Wiki

Het lijkt erop dat ruiters niet meer weten hoe een neusriem goed zit om het hoofd van je paard. Mijn Facebookpagina overstroomt geregeld met foto’s van neusriemen die zo ver naar beneden op de neus liggen, dat deze de luchtwegen blokkeren en pijn veroorzaken. Maar klaarblijkelijk hebben de mensen die deze foto’s posten -vaak vol trots- geen idee wat voor schade ze hiermee aanrichten. Feitelijk wordt dit zelfs gestimuleerd door de moderne hoofdstellen.

Op mijn Facebookpagina heb ik een video geplaatst van de schedel van een paard. Bekijk deze zorgvuldig. Let bij het bekijken hiervan vooral op hoe dun de neusbeentjes zijn vanaf het begin van de neusholte. Ook zie je dat bij deze schedel het neusbeentje aan de rechterkant is gebroken. Ik weet niet hoe dat is gebeurd, dit was al zo toen ik deze schedel kreeg. Dit laat zien hoe ongelooflijk kwetsbaar deze neusbeentjes zijn. Een neusriem moet NOOIT op deze botten, bij de neusholte, zitten. Dat geldt ook voor de lage neusriem, sperriemen en welke neusriem dan ook.

Elk paard is anders. Aan het einde van de video zie je mijn drie paarden. Bij de ene begint de neusholte hoger, bij de ander begint hij lager. Dit betekent dat er paarden zijn die geen lage neusriem kunnen dragen, vanwege de bouw van hun hoofd. Accepteer dat dit zo is en zoek in dat geval een ander model neusriem, die wel past.

In de video zie je ook een kleine opening tussen neus en bovenkaak. Dit is het foramen infraorbitale, een uitgang voor een groot aantal zenuwen. De neusriem moet ook hier NIET overheen liggen, dat geldt ook voor bijvoorbeeld de Mexicaanse neusriem. Het foramen infraorbitale kun je niet makkelijk voelen vanwege de kleine spieren die er overheen liggen. Door de oude regel “Er moeten twee vingers tussen het jukbeen en neusriem kunnen” te gebruiken, zorg je ervoor dat er geen druk op deze zenuwen komt te staan.

Veel mensen zullen nu zeggen: “waarom gebruiken we dan überhaupt nog een neusriem?” Deze mensen hebben gelijk, maar een goed passende neusriem richt ook totaal geen schade aan. Het is niet belangrijk of je met of zonder neusriem rijdt, maar áls je ermee rijdt, zorg dan dat hij wel goed zit. Dit geldt uiteraard ook voor het halster!

Afbeelding

Muronia

Re: Het passen van een neusriem, we lijken het verleerd te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:37

Ik heb geleerd dat de neusriem 2 vingers onder het jukbeen hoort. Dat hoort gewoon bij het ABC en leerde je net als hoe strak de riempjes moeten enz. Weet men dat tegenwoordig echt niet of ..?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:41

Tja als je minis hebt, moet t sowieso op het oog. Hier 2 foto's waarvan ik zelf achteraf dacht, hmm die van mijn oudste zit echt te laag. Dus die heb ik inmiddels een gat hoger gedaan. Ik ben benieuwd wat er hier van wordt gedacht.
Te laag.
Afbeelding
Deze zit goed.
Afbeelding
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 17:53

Muronia schreef:
Ik heb geleerd dat de neusriem 2 vingers onder het jukbeen hoort. Dat hoort gewoon bij het ABC en leerde je net als hoe strak de riempjes moeten enz. Weet men dat tegenwoordig echt niet of ..?

Extreem brede neusriemen en sperriemen die de neusriem naar beneden trekken zijn denk ik grotere oorzaken.

Hoe strak de riempjes moeten is juist ook door de oude garde altijd veel te strak getoond. Als er nog ergens rond de neusriem twee vingers naast elkaar tussen paste. Was het goed, ook als dat op zacht weefsel was. Het twee vingers rechtop het neusbeen is uiterst ongebruikelijk, vroeger en in iets mindere mate nog steeds.

Overigens zie ik tussen jouw foto's zowel neusriemen die te hoog als die te laag zitten, dus blijkbaar is het ook gewoon heel kritisch.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:14

Degene die het hoofdstel uit de op afgesteld heeft zal wel grote vingers hebben :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:43

Ik zou de neusriem uit de openingspost een gat hoger hebben gehangen, maar goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:58

Het lastige is dat er in Engeland voornamelijk met hoge neusriemen gereden wordt volgens mij. Die weer een andere pasvorm hebben dan de gecombineerde of lage neusriemen.

Ik merk wel dat er weinig kennis nog maar is over het gebruik en de functie van neusriemen.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:05

Naast dat ze neusriem niet op de juiste hoogte zit, snoeren mensen de neusriem en sperreriem ook te strak aan.
Veel paardenmerken (net als ruiters van verschillende klassementen) tonen foto’s in advertenties en productfoto’s met te strakke neusriemen.

Weinig (goede!) kennis en educatie ontbreekt (helaas).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:25

De pasvorm van een gecombineerde neusriem zou niet anders moeten zijn als een hoge neusriem. Er is enkel wat toegevoegd, er wordt niets aan de vorm veranderd en hij hoort ook op dezelfde plaats te zitten zonder dat de sperriem de hoge neusriem naar beneden trekt.

Een lage neusriem hoort wel iets lager te zitten, maar nog steeds niet op het zwevende neusbot (op het punt van de overgang ligt het vaak het netst). Dat betekent inderdaad dat niet ieder paard een lage neusriem past, maar dat is het voordeel van de nieuwe generatie "lage" neusriemen zoals de micklem bridle, uiteindelijk is dat in de basis een lage neusriem waar ze het hoofdstel zo aangepast hebben dat de ring wat hoger geplaatst kon worden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:40

7September schreef:
Naast dat ze neusriem niet op de juiste hoogte zit, snoeren mensen de neusriem en sperreriem ook te strak aan.
Veel paardenmerken (net als ruiters van verschillende klassementen) tonen foto’s in advertenties en productfoto’s met te strakke neusriemen.

En veel merken hebben de maten ook zo, dat je de neusriem niet los genoeg kunt doen. Dat probleem heb ik bijna standaard met mijn pony. Zij heeft echt gewoon een cobje, ook zeker geen lompe kop ofzo (NF Merrie van 1,44 hoog), maar toch zit de neusriem op het meest losse gaatje nog te strak -O-
Onmogelijk om 2 vingers op elkaar onder de neusriem te krijgen.

Hier dus ook bewust een hoofdstel gekocht bij een bedrijf waar je hem zelf kunt samenstellen. Cob neusriem en dan het aansnoerriempje maat full.

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:46

Daphne__ schreef:
En veel merken hebben de maten ook zo, dat je de neusriem niet los genoeg kunt doen. Dat probleem heb ik bijna standaard met mijn pony. Zij heeft echt gewoon een cobje, ook zeker geen lompe kop ofzo (NF Merrie van 1,44 hoog), maar toch zit de neusriem op het meest losse gaatje nog te strak -O-

Dit is ook idd een zorgelijk punt.

Daphne__ schreef:
Hier dus ook bewust een hoofdstel gekocht bij een bedrijf waar je hem zelf kunt samenstellen. Cob neusriem en dan het aansnoerriempje maat full.

Fijn dat jouw hoofdstel nu zo is samen gesteld, zodat hij goed zit en niet te strak!

Chanel02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:00

Zo! Dat wist ik niet eens. Goed om het nu wel te weten. Zo uit mijn hoofd heeft mijn leasepaard helaas wel een te lage neusriem dus zal even moeten kijken wat ik ervoor kan doen..

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:03

Mijn sperriem zit er echt voor de show zo los? En neusriem netjes 2 vingers onder het jukbeen. Inderdaad gewoon geleerd tijdens mijn paarden ABC.

Moet zeggen dat ik een passend deken moeilijker vind te beoordelen :+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:08

Daphne__ schreef:
7September schreef:

Dit inderdaad! Ik heb cobs en een fjord. De fjord maat full krijgt de neusriem net dicht, in prik er dan aan het uiterste stukje maar een gat bij want ik háát te strak zittende neusriemen.
De cobs hebben samengestelde neusriemen, omvang maat full maar dan kan ik ze niet hoog genoeg hebben. Dus qua bevestiging aan de bakstukken moet het cob zijn. Enorm lastig!
Als ze de neusriemen nu gewoon eens íetsje ruimer zouden maken…. |o

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:17

cp112 schreef:
Daphne__ schreef:

Dit inderdaad! Ik heb cobs en een fjord. De fjord maat full krijgt de neusriem net dicht, in prik er dan aan het uiterste stukje maar een gat bij want ik háát te strak zittende neusriemen.
De cobs hebben samengestelde neusriemen, omvang maat full maar dan kan ik ze niet hoog genoeg hebben. Dus qua bevestiging aan de bakstukken moet het cob zijn. Enorm lastig!
Als ze de neusriemen nu gewoon eens íetsje ruimer zouden maken…. |o

Ik heb altijd juist ruimte over,dan heb ik de neusriem op strakste gat en flappert het alsnog op en neer, misschien verschilt het per merk?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:19

Suzanne F. schreef:
Ik zou de neusriem uit de openingspost een gat hoger hebben gehangen, maar goed.

Dat is ook wat ik dacht...

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:21

Mijn neusriem werd telkens omlaag getrokken door de sperriem. Advies van stalgenoten: strakker aansnoere :+ Ik heb nu de sperriem eraf, probleem opgelost.

Ik zie het ook heel veel op insta, hele strakke neusriemen en sperriemen. Ik zou de neusriem in de openingspost ook een gat hoger hebben gehangen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:36

Sper riemen trek ik tegenwoordig van mijn hoofdstellen af. Zie er geen nut voor, in ieder geval niet bij mijn paard. Neusriem doe ik liever altijd wat te los zodat hij onderweg ook nog wat gras kan eten en überhaupt nog veel vrijheid heeft om te kauwen, gapen, etc.

Heb laatst ook een oud kapot hoofdstel omgebouwd tot hoofdstel zonder neusriem. Dat vond pony ook wel wat. :j Heb nu alleen een bitloos hoofdstel met optie tot bit. Dan is zonder neusriem niet echt een optie. :')

Maar ik erger me ook groen en geel aan de slecht gepositioneerde neusriemen hoor! Wel eens gezien dat iemand bitloos reed op een paard dat dat niet echt geleerd had en waarbij de neusriem de neusvleugels dichtdrukte bij elke keer trekken aan de teugels. Deed gewoon pijn om naar te kijken.. Dat zo'n riempje net iets te hoog of te laag zit is vaak niet zo'n probleem en kan per paardenhoofd ook wel verschillen wat het fijnste zit, maar zo laag dat je paard geen lucht meer krijgt.. Hoe dan? :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:42

Daarom vind ik aansnoer neusriemen zo fijn.
Kun je een langer riempje indoen zo nodig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:56

Celebi schreef:
Sper riemen trek ik tegenwoordig van mijn hoofdstellen af. Zie er geen nut voor, in ieder geval niet bij mijn paard. Neusriem doe ik liever altijd wat te los zodat hij onderweg ook nog wat gras kan eten en überhaupt nog veel vrijheid heeft om te kauwen, gapen, etc.

Heb laatst ook een oud kapot hoofdstel omgebouwd tot hoofdstel zonder neusriem. Dat vond pony ook wel wat. :j Heb nu alleen een bitloos hoofdstel met optie tot bit. Dan is zonder neusriem niet echt een optie. :')

Ja, sommige paarden vinden dat wat. Had ik ook met m'n vorige paard. Als het maar ongeveer soort van op de juist plek zat, was het wel goed en deed ze het.
Zelfs die keer toen door een stomme actie van ons beiden het bit in d'r oren hing (letterlijk) trok ze zo'n gezicht: hhmm, hier is iets mis gegaan, geloof ik. Doe het maar weer goed.....
Of die keer dat ze d'r hoofd krabde en d'r hoofdstel af deed. Stond ze heel beteuterd met het bit in d'r mond: baas, ik heb iets stoms gedaan, geloof ik....

Mijn huidige paard HAAT dat hoofdstel!!
Alles moet strak, vast en stil liggen. Ze keurde alle bitten af en wilde per se de Myler level 2 van wijlen onze Quarter. Alles aan het hoofdstel moet vast zitten, stil liggen en niet bewegen.
Dan is ze blij en loopt ze als een tierelier :?

Dus wie denkt te weten hoe het moet, think again.....

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:05

Ik heb bij de mijne de sperriemen er ook afgetrokken. Maar dat komt ook omdat ik er liverpooltjes in heb hangen. En bij Jorie zit de neusriem keurig in het middelste gat, maar Alex heeft zo'n smalle neus dat hij zelfs nog ruim los ligt met een extra gat op de max strakheid. Dus verschilt echt veel hoe per paard/pony qua breedte neus. Ook bij die kleintjes.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:53

Ik krijg standaard commentaar dat mijn neusriem geen nut heeft.
Nee, dat klopt. Maar zonder starten mag ook niet.

Je kan er bij mijn neusriem een hele hand onder steken.
Ik wil dat als ze het moeilijk vindt, pijn heeft of welk ongemak dan ook, zij ten alle tijden haar mond moet kunnen openen.

Heb ooit eens een instructeur gehad die mijn neusriem echt heel strak aantrok en daarna een sperriem pakte.
Met als excuus "kan ze geen verzet tonen!"

Nope. Hastalafietstas vriend. Tot nooit weer ziens. Niet bij mijn paard.