Belang van het dier voorop bij sport, ontspanning, traditie en vermaak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Belang van het dier voorop bij sport, ontspanning, traditie en vermaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-23 16:57

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Dieren die worden ingezet voor sport, ontspanning, traditie en vermaak moeten daaraan plezier kunnen beleven. Het belang van de dieren moet voorop worden gezet. Dierenwelzijnsplannen, met ruimte voor aanpassing van activiteiten, kunnen daarbij behulpzaam zijn. De overheid kan een stimulerende rol vervullen. Organisaties die dieren inzetten bij activiteiten, zouden de tijd (drie tot vijf jaar) moeten krijgen om dierenwelzijnsplannen te realiseren.

In de zienswijze ''Plezier voor mens én dier?'' legt de Raad voor Dierenaangelegenheden de talrijke evenementen en andere activiteiten waar dieren aan te pas komen, langs de lat van dierwaardigheid. Een van de leidende principes is dat dieren natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen. Dit houdt onder meer in dat een dier de vrijheid moet hebben om te kunnen stoppen met de fysieke activiteit of training, zonder dat dit onaangename consequenties heeft. Ook moet een dier in staat zijn zich te onttrekken aan prikkels in de omgeving die het als negatief ervaart. Een dier mag evenmin worden blootgesteld aan geforceerde veranderingen in de sociale omgeving, die het welzijn kunnen aantasten, zoals het scheiden van dieren die met elkaar samenleven.

Wanneer sectoren in de komende 3 á 5 jaar er niet in slagen om een dierenwelzijnsplan op te stellen en zodoende de eerste stappen te zetten richting dierwaardige sport, ontspanning, traditie en vermaak, adviseert de RDA "om over te gaan tot ontwikkeling van nadere wetgeving, waaronder eventueel een verbod op niet-dierwaardige activiteiten."

“De eerste stap is: aandacht voor het dier en de dialoog, en plannen maken voor verbetering. Vervolgens ga je kijken wat daarvan terechtkomt. Je verbindt er consequenties aan als blijkt dat mensen niet bereid zijn om een activiteit te veranderen, terwijl je hebt aangetoond dat het leed voor de dieren aanzienlijk is. Dan moet je zeggen: ‘we denken niet dat deze activiteit in de huidige vorm doorgezet kan worden’. Maar daar gaat dus wel een heel proces aan vooraf”, aldus Ruud Tombrock, lid van de RDA en voorzitter van het forum dat de zienswijze heeft opgesteld.

De RDA heeft zelf het initiatief genomen tot de zienswijze. Aanleiding vormt de toegenomen maatschappelijke kritiek op het gebruik van dieren voor sport, ontspanning, traditie en vermaak. Er is steeds meer bekend over wat dierenwelzijn inhoudt. Wetenschappelijk onderzoek geeft inzicht in de complexiteit van dieren; hun gedrag, neurobiologie, cognitieve en emotionele eigenschappen, sociale organisatie en soort- en raskenmerken. Inbreuken op dierenwelzijn worden steeds minder geaccepteerd, stelt de RDA vast.

Sommige activiteiten kunnen ook positieve effecten hebben op het dier en het leven van het dier verrijken, aldus de RDA. "Maar bij veel andere activiteiten is het twijfelachtig of het dier positieve effecten ondervindt van de activiteit waaraan het wordt blootgesteld. Het gaat wringen bij situaties waarin de activiteit negatieve gevolgen heeft voor het welzijn van het dier, maar de belangen van de mens (commercieel, prestige, vermaak) groot zijn."

De zienswijze van de RDA gaat over een zeer groot aantal activiteiten, waarbij op uiteenlopende wijzen gebruik wordt gemaakt van dieren, variërend van katten- en hondenshows, kerststallen tot en met het Kallemooifeest, waarbij een haan in een mand wordt gestopt. Ook op de paardensport, spa-behandelingen met slakken en kleindiertentoonstellingen is de zienswijze van toepassing.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:37

Nieuwsredactie schreef:
Levende Have.

Een van de leidende principes is dat dieren natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen. Dit houdt onder meer in dat een dier de vrijheid moet hebben om te kunnen stoppen met de fysieke activiteit of training, zonder dat dit onaangename consequenties heeft. Ook moet een dier in staat zijn zich te onttrekken aan prikkels in de omgeving die het als negatief ervaart. Een dier mag evenmin worden blootgesteld aan geforceerde veranderingen in de sociale omgeving, die het welzijn kunnen aantasten, zoals het scheiden van dieren die met elkaar samenleven.
.

Stoppen maar met de sport. De vrijheid om te stoppen midden in een proef of erger op een drukke kruising lijkt me niet echt gewenst.

Verder het scheiden van dieren? Je paard moet dus eeuwig op dezelfde pensionstal blijven staan? Er zitten wel wat rare dingen tussen.
Dierenwelzijn is prima maar realistisch blijven hoort er ook bij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:41

Ik gok dat ze eerder doelen op de paarden die hun hele leven alleen staan Wb dat scheiden. Daar mag best een einde aan komen wat mij betreft. Contact over de draad kunnen hebben vind ik het minimum.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:48

Citaat:
Een dier mag evenmin worden blootgesteld aan geforceerde veranderingen in de sociale omgeving, die het welzijn kunnen aantasten, zoals het scheiden van dieren die met elkaar samenleven.

Euh, iets met 's nachts op stal ivm een rondlopend roofdier.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:15

Ik heb even gegoogeld op de heer Tombrock, er werd mij veel duidelijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 08:36

Ik vind het best een aparte formulering eigenlijk.

Sommige stukken snap ik wel als ik ze doorvertaal naar van de dierenbeurzen: "Ook moet een dier in staat zijn zich te onttrekken aan prikkels in de omgeving die het als negatief ervaart" Dat zou dan een afgescheiden deel in de tentoonstellingskooi kunnen zijn denk ik.

"scheiden van dieren die met elkaar samenleven bijvoorbeeld'. Hoe mag ik dat voor me zien? Mag ik dan niet meer op wedstrijd omdat mijn paarden juist super gezellig samen leven 24/7? Want ik moet ze scheiden. Kan ze moeilijk alle 4 meeslepen als ik er met 1tje weg wil. Of eigenlijk mag ik dan al geen bosritje meer maken. Dat schiet zijn doel aardig voorbij toch?
Dan is het feit dat ik de shetlander in het voorjaar eerder binnen haal van de wei om hoefbevangenheid te voorkomen eigenlijk al niet goed.

Maar hoe je dat moet zien op paarden evenementen?

Ik hoop vooral niet dat het weer een richtlijn is die goede bedoelingen heeft maar door de gebruikte letters zijn doel voorbij streeft. Goed kijken naar welzijn +:)+ maar onmogelijke regels opstellen die achteraf alles onmogelijk maken %)

Want als ik het hele rapport lees met die 2 verschillende brillen zie ik heel veel waar ik het heel erg mee eens ben. Maar zie ook hoe je er zo ongeveer alles mee kunt stil leggen als dat je intentie is.

Of deze: 5. Natuurlijk gedrag
Voldoende mogelijkheden om essentiële natuurlijke gedragingen te vertonen en behoeften te vervullen:
rusten, eten en drinken, mesten en urineren, zelfverzorging, exploratie, sociaal gedrag, thermoregulatie,
veiligheid, gezondheid, beweging, reproductie, seksueel gedrag, nestbouwgedrag en maternaal gedrag.
Want dat ontneem ik mijn paarden omdat ik niet perse nog meer dieren wil houden....Of dat het heel onhandig zou zijn om mijn gezellige groepje van 4 hier te houden als de 2 ruinen nog hengst waren en de andere 2 merrie (waarvan eentje te klein om te dekken)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 09:59

En het eerste wat ik mij dus af vraag. Wie is de RDA?

Citaat:
De Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) is een onafhankelijke raad van deskundigen die de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit gevraagd of op eigen initiatief adviseert over multidisciplinaire vraagstukken op het gebied van dierenwelzijn, inclusief diergezondheid en ethische vraagstukken.

Bron: https://www.rda.nl/over-ons

Geven dus gevraagd en ongevraagd advies. In het artikel staat dus dat ze er zelf mee begonnen zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 10:06

Vermoeiend dat steeds meer mensen zichzelf niet alleen als continue slachtoffer zien van het leven, maar elk dier ook meteen slachtoffer maken van hun eigen demonen: de mens. :O

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:04

Nieuwsredactie schreef:
“De eerste stap is: aandacht voor het dier en de dialoog, en plannen maken voor verbetering. Vervolgens ga je kijken wat daarvan terechtkomt. Je verbindt er consequenties aan als blijkt dat mensen niet bereid zijn om een activiteit te veranderen, terwijl je hebt aangetoond dat het leed voor de dieren aanzienlijk is. Dan moet je zeggen: ‘we denken niet dat deze activiteit in de huidige vorm doorgezet kan worden’. Maar daar gaat dus wel een heel proces aan vooraf”, aldus Ruud Tombrock, lid van de RDA en voorzitter van het forum dat de zienswijze heeft opgesteld.

Ik snap niet van alles hoe ze het precies bedoelen (het scheiden van dieren, bedoelen ze daarmee op buitenrit gaan? of het weghalen van een kalf bij de koe?). Maar bovenstaande alinea lijkt me prima. Dierenleed is aangetoond = activiteit veranderen. Daar kun je toch niet tegen zijn?

Bij zo'n bericht zou ik vooral willen kijken naar alle goede dingen die het oplevert. In plaats van vooral heel kritisch zijn naar iets dat (nog) niet duidelijk is.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 11:22

Ir111 schreef:
Nieuwsredactie schreef:

Ik snap niet van alles hoe ze het precies bedoelen (het scheiden van dieren, bedoelen ze daarmee op buitenrit gaan? of het weghalen van een kalf bij de koe?). Maar bovenstaande alinea lijkt me prima. Dierenleed is aangetoond = activiteit veranderen. Daar kun je toch niet tegen zijn?

Bij zo'n bericht zou ik vooral willen kijken naar alle goede dingen die het oplevert. In plaats van vooral heel kritisch zijn naar iets dat (nog) niet duidelijk is.

Daar zit het hem denk ik in. Is het dierenleed als je een paard verhuisd? Verkoopt? Met je paard op vakantie gaat of op concours? Als ik dit lees zou ik zeggen van wel terwijl dat imo absoluut niet zo is. Dus beter kritisch zijn lijkt mij.

Elisa2

Re: Belang van het dier voorop bij sport, ontspanning, traditie en vermaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 12:16

Ik moest bij het scheiden van dieren denken aan een proefje alleen in de binnenbak. Maar geen idee of dat ermee bedoelt wordt.

Dit kan volgens mij inderdaad twee kanten uit gaan, of er wordt goed gekeken naar dierenwelzijn en evenementen worden diervriendelijker gemaakt, wat imo alleen maar positief is.

Of dit is het begin voor een verbod op een heleboel activiteiten met dieren en ook het einde van de sport.