Ken je paard, dit zijn de wormen die je paard kan oplopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ken je paard, dit zijn de wormen die je paard kan oplopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 18:18

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Spoelwormen. Foto: Eline

De zon schijnt, de paarden staan lekker in het gras. Ondertussen is het tijd voor de periodieke ontworming! Er zijn heel wat verschillende soorten wormen die als parasiet aanwezig kunnen zijn in het systeem van je paard. Van veulenworm tot rode bloedworm.

Veulenworm
Veulens van enkele dagen oud kunnen al besmet worden met larven van de veulenworm. Voordat de veulens verschijnselen vertonen, zijn ze meestal al enkele weken oud. Ze kunnen diarree hebben, maar ook vermageren. Wanneer de veulens enkele maanden oud zijn, hebben ze een goede afweer tegen deze worm opgebouwd en laten geen verschijnselen meer zien. Zonder reden is het vaak onnodig veulens standaard tegen veulenworm te ontwormen. Treedt er toch diarree op bij het jonge veulen, dan is het mogelijk om via mestonderzoek te controleren of dit door veulenworm komt. Bij bedrijven waar besmetting met veulenworm een bekend probleem is uit voorgaande jaren, kan eventueel zonder mestonderzoek ontwormd worden met ivermectine. Niet alle wormmiddelen zijn geschikt voor veulens, ontworm een veulen jonger dan vier maanden bijvoorbeeld nooit met moxidectine!

Spoelworm (Parascaris equorum)
Spoelworm komt vooral voor bij veulens tot ongeveer een jaar oud. De eieren worden via het gras of in de stal opgenomen door het veulen en vervolgens maakt deze parasiet een hele trektocht door het lichaam. De larven komen o.a. in de longen terecht, waardoor het veulen ziek kan worden. Verschijnselen kunnen zijn: hoesten, neusuitvloeiing, lusteloosheid en vermageren.

Doordat het veulen de larven ophoest en vervolgens doorslikt, komt de worm in de dunne darm terecht. De worm is dan ondertussen volwassen geworden. Ook hierdoor kan het veulen lusteloos worden en vermageren. Als er veel volwassen spoelwormen in de dunne darm zitten, kan het echter ook gebeuren dat deze wormen zorgen voor een verstopping in de darmen met alle gevolgen van dien! Een spoelwormverstopping heeft vaak de dood tot gevolg!

Als het veulen ouder wordt, bouwt het paard een goede afweer op tegen de spoelworm. De spoelworm is dus vooral gevaarlijk voor veulens gedurende het eerste levensjaar. Het is verstandig om veulens vanaf 2.5 maand te onderzoeken op de aanwezigheid van spoelwormeieren in de mest. Bij bedrijven waar problemen zijn met spoelwormen is het aan te raden veulens vanaf 2,5 maand te ontwormen tegen spoelwormen. Bij spoelworm komt resistentie voor tegen ivermectine en moxidectine. Het is dus aan te raden te kiezen voor een ontwormmiddel uit één van de andere twee groepen: pyrantel of fenbendazol.

Rode bloedworm / kleine strongyliden
Rode bloedworm wordt vooral veel gezien bij jonge paarden tussen de 1 tot 3 jaar oud en is een groot probleem binnen de paardenwereld. Opgenomen larven van de rode bloedworm kunnen zich innestelen in de slijmvlieslaag van de dikke en blinde darm.

De larven gaan hier in een ruststadium. Als de larven weer uit de slijmvlieslaag kruipen, meestal in de winter, vertoont het jonge paard meestal ziekteverschijnselen. De paarden kunnen ernstig vermageren, een doffe, uitstaande vacht hebben, diarree vertonen en koliekverschijnselen hebben. Het risico op een besmetting met rode bloedworm wordt groter naarmate er meer paarden op hetzelfde stuk weiland gehouden worden en naarmate er meer jonge paarden aanwezig zijn onder de drie jaar. Om de infectiedruk niet te hoog te laten worden, is het aan te raden om minstens twee keer per week de mest uit het weiland te verwijderen. Het is zinvol om mestonderzoek te laten doen op eieren van de rode bloedworm voor het begin van het weideseizoen of in maart als de paarden permanent buiten staan. Dit mestonderzoek dient regelmatig herhaald te worden.

Rode bloedworm kan worden aangepakt met ivermectine of moxidectine. Ivermectine is niet effectief tegen de ingenestelde larven. Moxidectine is hier gedeeltelijk effectief tegen, maar lijkt resistentie in de hand te werken.

Grote strongyliden
Ook deze wormen trekken door het lichaam van het paard heen. De larven kruipen, na opname, in de darmwand en kruipen door naar de kleine bloedvaatjes van de darmen. Ze kruipen tegen de bloedstoom in en uiteindelijk komen ze uit bij een grote slagader, de arteria mesenterica cranialis, die door de scheilswortel heen loopt. De scheilswortel is een structuur waarmee de darmen van het paard aan het dak van de buikholte bevestigd zitten. De meestal jonge paarden worden met name ziek door de beschadiging van de kleine bloedvaten, maar later ook door schade aan de slagader. Dit komt doordat de bloedvoorziening van de darmen verstoort raakt. Het paard kan ernstige koliekverschijnselen krijgen ten gevolge van deze infectie.

Infecties met grote strongyliden komen bijna niet meer voor op bedrijven en vormen een minder groot probleem dan vroeger. Er is nog geen resistentie bekend van grote strongyliden tegen wormmiddelen en deze worden daarom vaak behandeld met ivermectine of moxidectine.

Lintworm
Paarden met lintwormen hebben een grotere kans om koliek te krijgen. Lintworm komt het paard binnen met behulp van een mijt, die het paard tijdens het grazen opneemt. De mosmijt komt met name in het najaar op de weide voor.

De lintwormkop zuigt zich vast aan de darmwand en produceert achter zich steeds meer geledingen, waarin zich eieren ontwikkelen. Die geledingen scheidt het paard met de mest uit. Op de plek waar de kop van de lintworm zich vasthecht, meestal op de overgang tussen de dunne darm en de blinde darm kunnen zich ontstekingen ontwikkelen. Het is bewezen dat de aanwezigheid van lintworm in het paard zorgt voor een verhoogde kans op koliek.

Lynn_Nikita

Re: Ken je paard, dit zijn de wormen die je paard kan oplopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 18:20

Ik ben geen kenner maar ik mis al de horzellarve

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 19:53

Ik vind de leeftijd zo misleidend.
Mijn paard is 17jaar en helaas wat gevoeliger voor bloedwormen. Ik moet hem dus altijd goed in de gaten houden.

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:45

Niet dat ik voor thuis dokteren ben, maar hoe kun je ze zelf eventueel herkennen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:39

TheWelsh schreef:
Ik vind de leeftijd zo misleidend.
Mijn paard is 17jaar en helaas wat gevoeliger voor bloedwormen. Ik moet hem dus altijd goed in de gaten houden.

Ja jonge paarden zijn meestal allemaal gevoelig, die hebben nog geen weerstand opgebouwd, maar daarnaast is het gewoon zo met volwassen paarden dat het ene paard helemaal niet gevoelig is maar het andere wel.
Mijne had toen hij twee was nog een flinke spoelworm besmetting dus veulens tot een jaar klopt voor mij ook niet.

Paardjes83, als ze eruit komen en je ziet ze ben je eigenlijk best wel aan de late kant, dat gebeurd mij eigenlijk nooit (behalve die spoelwormen) maar omdat ik regelmatig mestonderzoek laat doen merk ik dat er toch van alles in zit, daar zie ik nooit wat van.
Zelfs de paarden zien er gewoon goed uit terwijl ze best een redelijke besmetting kunnen hebben.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 22:46

Paardjes83 schreef:
Niet dat ik voor thuis dokteren ben, maar hoe kun je ze zelf eventueel herkennen

Als ze zonder ontworming met de mest mee naar buiten komen heb je een goede besmetting te pakken. De wormen onderling zijn wel redelijk uit elkaar te houden als je weet hoe ze eruit zien.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 00:21

Vind de kennis de laatste tijd erg slecht ook onder artsen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:29

Ik haakte af bij”is het tijd voor de periodieke ontworming”. Volgens mij is dat al jaren niet meer het beleid. De rest al niet eens meer gelezen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:32

Mijn 26 jarige voelt zich al jaren tussen de 1-3jaar oud. Die maakt er een gewoonte van om torenhoge scores te maken met die bloedwormen. Gelukkig heeft ze er (althans ogenschijnlijk) geen last van.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:11

tirzasarah10 schreef:

Sluit ik mij helemaal bij aan. Vraag het aan 4 verschillende artsen, en ze komen allemaal met een ander verhaal op de proppen |(

Laboratorium het Woud geeft overigens aan dat ze steeds meer besmetting met spoelworm bij volwassen (koudbloed) paarden tegen komen, vooral friezen. Helaas dus echt geen probleem meer bij alleen jonge paarden, niet onverstandig om daar aandacht aan te besteden. Ik weet ervan dat er jaren geleden zelfs nog een volwassen fries ingeslapen is vanwege het feit dat ze de besmetting met spoelwormen helaas niet onder controle kregen...wie weet hoeveel er nog meer dit probleem hebben.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 15:45

zwartepaerd schreef:
tirzasarah10 schreef:

Sluit ik mij helemaal bij aan. Vraag het aan 4 verschillende artsen, en ze komen allemaal met een ander verhaal op de proppen |(

Laboratorium het Woud geeft overigens aan dat ze steeds meer besmetting met spoelworm bij volwassen (koudbloed) paarden tegen komen, vooral friezen. Helaas dus echt geen probleem meer bij alleen jonge paarden, niet onverstandig om daar aandacht aan te besteden. Ik weet ervan dat er jaren geleden zelfs nog een volwassen fries ingeslapen is vanwege het feit dat ze de besmetting met spoelwormen helaas niet onder controle kregen...wie weet hoeveel er nog meer dit probleem hebben.

Voor ik naar de andere kant van het land ging verhuizen een hele fijne arts die zeer goed meewerkte aan netjes ontwormen. Mijn jonkie heeft niets aan wormen gehad tot ze 3 was. Ik kreeg een pony van iemand er bij en dat dier had aarsmaden, niet ernstig maar wel super vervelend. Waar ik nu woon zit ik bij een grote kliniek in de buurt maar ik krijg amper tot niets aan ontworming mee. Ik poets mij een ongeluk, mest 2x per dag en was de billen. Maar zonder ontworming of alleen het paard waar ik de worm vandaan haal mag ontwormen schiet je niks op. Ik heb letterlijk met de worm in mijn hand aan de balie gestaan en kreeg te horen dat ik mest onderzoek moest laten doen. Toen ik na aandringen toch mocht ontwormen, alleen het paard waar ik de worm van had. Mijn paarden staan in groepsverband en zijn allemaal jong... ja ik weet resistentie werk je in de hand door onnodig te ontwormen maar vind dit toch ook wel enorm stom om iedere keer 1 paard te ontwormen en de andere de volgende keer. Ben ondertussen 1.5 jaar bezig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:37

En hier wordt Leverbot ook niet genoemd. Paard is daarvan dan wel een eindhost, maar kan er wel heel veel klachten van hebben. Aarsmaden en horsellarven dus ook niet, ook daarvan kunnen ze erg veel last hebben.

Jammer dat het geen volledig artikel is, ik had er eigenlijk meer van verwacht.

https://wormbestrijding.nl/wormbestrijd ... C4wLjAuMA.. , hier zie je in elk geval aanklikbare linken naar de meest voorkomende wormen bij paarden.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:00

Ja wormen, irritante beesten zijn het!!

Ik zie hier kenners langskomen, ik vraag me al een tijd af wat voor een wormen dit zijn geweest. Ze kwamen mee na een ontworming bij m’n jonkie van 2. Daarna verder behandeld en nu schoon, maar als ik de wormen Google die in dit artikel genoemd worden lijken die hier niet op. Ze zijn namelijk niet rood, en de rest is allemaal veel groter dan deze. Deze wormen zijn max een centimeter, veel ook maar een paar milimeter. Iemand een idee?

Afbeelding

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:05

Dit zijn wel rode bloedwormen. Maar niet rood :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:19

Inderdaad. En een fikse besmetting zo te zien

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 23:26

Bloedwormen idd.
Herken ze, mijn allereerste pony had ook een fikse besmetting en had ook rode als witte wormen in de mest.

Ik vind het artikel tevens ook niet correct en niet compleet.

Mijn 2 jarige had vorige maand spoelwormen dus echt niet alleen paarden tot 1 jaar.
Maar ik ben ook bij dierenarts geweest, en 2 weken later opnieuw omdat ik het echt nodig vond... Veel wormen uitgekomen na de 1ste ontworming en heb ooit gelezen dat als er veel wormen worden uitgescheiden met de mest de achtergebleven eitjes/larven getriggerd worden en sneller zouden uitkomen en dat bij fikse besmetting nog eens ontwormen dus wel raadzaam is.

Mestonderzoeken zijn ook niet betrouwbaar is al gebleken als ik de verhalen soms lees. Mestonderzoek gaf amper eitjes toch bleek paard fikse besmetting te hebben uiteindelijk. Dat lees ik zo vaak.
Gelukkig is mijn dierenarts niet zo van eerst Mestonderzoek doen.

Moest ik zelf aandringen dat ik liefst een ander middel wou dan ik eerst had om resistentie tegen te gaan. Heb dus uiteindelijk een ander meegekregen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 00:11

Citaat:
Voor ik naar de andere kant van het land ging verhuizen een hele fijne arts die zeer goed meewerkte aan netjes ontwormen. Mijn jonkie heeft niets aan wormen gehad tot ze 3 was. Ik kreeg een pony van iemand er bij en dat dier had aarsmaden, niet ernstig maar wel super vervelend. Waar ik nu woon zit ik bij een grote kliniek in de buurt maar ik krijg amper tot niets aan ontworming mee. Ik poets mij een ongeluk, mest 2x per dag en was de billen. Maar zonder ontworming of alleen het paard waar ik de worm vandaan haal mag ontwormen schiet je niks op. Ik heb letterlijk met de worm in mijn hand aan de balie gestaan en kreeg te horen dat ik mest onderzoek moest laten doen. Toen ik na aandringen toch mocht ontwormen, alleen het paard waar ik de worm van had. Mijn paarden staan in groepsverband en zijn allemaal jong... ja ik weet resistentie werk je in de hand door onnodig te ontwormen maar vind dit toch ook wel enorm stom om iedere keer 1 paard te ontwormen en de andere de volgende keer. Ben ondertussen 1.5 jaar bezig.

Het is juist logisch dat paard te ontwormen dat de besmetting heeft, en niet een hele groep... Ik zou juist blij zijn met zo een dierenarts, omdat hij het dus serieus neemt.

Citaat:
Mestonderzoeken zijn ook niet betrouwbaar is al gebleken als ik de verhalen soms lees. Mestonderzoek gaf amper eitjes toch bleek paard fikse besmetting te hebben uiteindelijk. Dat lees ik zo vaak.

Iets heel vaak lezen zegt niet zoveel. Mestonderzoek is relatief betrouwbaar. Uiteraard kent het nadelen, maar dat kent preventief ontwormen nog sterker.

Citaat:
Gelukkig is mijn dierenarts niet zo van eerst Mestonderzoek doen.

Resistentie gaat echt een groot probleem worden...

Interessant hoe periodiek ontwormen nog steeds een ding is, zelfs jaarlijks. Zelfs daarover valt te discussiëren, maar wordt vaak nog als een standaard gezien.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:14

@turdusmerula, ze staan in een groep en zijn erg jong waardoor ze elkaars mest eten. Daarnaast gaan ze van aarsmaden schuren en vegen ze het letterlijk aan de wand af. Op het moment dat je een aarsmaad in de mest vind ben je al erg ver. Mijn paarden likken aan alles dus ja ik wilde ze graag allemaal tegelijk. Het kwam van de 1 van en ze zijn elkaar in een cirkel aan het besmetten. Dus nee ik ben er absoluut niet blij mee om al 1.5 jaar in de wormen te zitten. Ik poets mezelf een ongeluk maar iedere keer is het weer raak. Oplossing blijft dus ook van de arts uit.