KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 13:34

KNHS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Voor een sportbond is het hebben van een goed sportbeleid essentieel. Binnen alle gremia van de KNHS is dit dan ook een zeer belangrijk onderwerp waarbij steeds gekeken wordt naar de mogelijkheden van verbetering. In de afgelopen periode is de KNHS benaderd met vragen over de totstandkoming van het sportbeleid en of er ruimte is om hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een UV-bril hierin op te nemen.

Naar aanleiding van het genoemde verzoek zijn twee KNHS leden uitgenodigd om hierover in gesprek te gaan. Sportbeleid wordt ontwikkeld voor de sport en als KNHS leggen we graag uit welke rol/taak we hier als sportbond (met al onze gremia) in hebben.

Belangrijkste pijlers
De belangrijkste pijlers bij het ontwikkelen van sportbeleid, waar alle voorstellen dus altijd aan getoetst worden, zijn:
- Paardenwelzijn
- Veiligheid
- Fairplay

Bij het ontwikkelen van beleid, en dus ook bij beslissingen over het wel of niet toestaan van bepaalde hulpmiddelen zoals UV-bril, zijn deze pijlers leidend.

Fit to compete
Eén van de grondbeginselen en randvoorwaarden voor het beoefenen van wedstrijdsport met paarden is dat de paarden “fit to compete” zijn. Dit betekent niet alleen dat het paard in goede gezondheid en conditie moet zijn, maar ook dat het paard geschikt is voor datgene wat we van hem vragen. Bij de geschiktheid gaat het niet alleen om de natuurlijke aanleg voor bijvoorbeeld een discipline (bijvoorbeeld dressuur of springen), maar ook dat het paard hiertoe fysiek instaat is zonder hulpmiddelen. Een hulpmiddel mag nooit symptoombestrijding zijn van een uiting waar mogelijk een ander onderliggend lijden aan ten grondslag ligt.
Het is onze taak om paardenwelzijn altijd op nummer één te zetten. Een paard dat een dusdanige lichamelijke beperking heeft dat hij/zij niet zonder hulpmiddelen actief kan zijn op een wedstrijd, hoort niet deel te nemen aan de wedstrijdsport. Dat klinkt heel streng, maar wij vinden het als KNHS essentieel om geen enkele concessie te doen als het paardenwelzijn mogelijk in het geding is. Het niet verlenen van dispensatie op basis van een lichamelijke beperking bij het paard is daarbij de basisregel.

Daarnaast zijn zoals genoemd ook fairplay en veiligheid essentieel. Fairplay betreft eerlijke sport onder gelijke omstandigheden voor alle deelnemers. Pijler veiligheid is uiteraard ook van toepassing op mens en dier.

Afwegingen
Bij de afweging of een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld een UV-bril toegestaan zou kunnen worden in de sport kan op basis van alle drie de pijlers negatief geantwoord worden. Het paard is zonder hulpmiddel niet ‘fit to compete’.
Het montuur van een UV-bril is bovendien dusdanig groot dat het zicht van het paard belemmerd wordt. Daarnaast heeft de UV-bril een sterkte beperking op de lichtdoorlatendheid welke tevens een belemmering voor het zicht kan opleveren.
Fairplay en veiligheid zijn daarmee ook in het geding. Andere ruiters mogen immers ook geen gebruikmaken van hulpmiddelen die het zicht beperken en dat een verminderd gezichtsveld de veiligheid niet ten goede komt spreekt voor zich.

Paardsignalen
Een ander aspect is het beoordelen van signalen die een paard afgeeft. Tijdens de KNHS-wedstrijden hebben onze officials de taak om onder andere toe te zien op het welzijn van het paard en hoe “happy” het paard is. Voor de beoordeling is het van belang om de paardsignalen en gezichtsuitdrukkingen te kunnen herkennen. Hiervoor zijn het kunnen zien van de ogen, het orenspel, de mond van essentieel belang. Wanneer een paard een dergelijke bril op heeft wordt het lezen van paardsignalen en de algehele gezichtsuitdrukking extreem bemoeilijkt.

De KNHS volgt op veel fronten de regelgeving van de FEI, ook bij deze internationaal overkoepelende paardensportbond, is de bril in geen enkele discipline toegestaan.

Gerelateerd bericht:
[VN] [VIDEO]Mogen paarden straks een zonnebril dragen tijdens een concours?

Anoniem

Re: KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:39

Citaat:
Een hulpmiddel mag nooit symptoombestrijding zijn van een uiting waar mogelijk een ander onderliggend lijden aan ten grondslag ligt.

Gaat de KNHS dan ook wat doen aan dichtgesnoerde monden, of is dat niet wat ze hiermee bedoelen? :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:39

ik rij al geen eeuwen meer wedstrijden, maar even voor de mensen die wat meer op de hoogte zijn:

Zijn pollennetjes wel toegestaan?
(want als je die aan hebt zie je ook niet of het paard met zijn neus trekt), en die doe je eigenlijk om dezelfde reden aan......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:43

Sky_As schreef:
ik rij al geen eeuwen meer wedstrijden, maar even voor de mensen die wat meer op de hoogte zijn:

Zijn pollennetjes wel toegestaan?
(want als je die aan hebt zie je ook niet of het paard met zijn neus trekt), en die doe je eigenlijk om dezelfde reden aan......
Dat mag. :j Net als dat je ook met een oornetje mag starten als je paard niet "fit to compete" is met zijn volledige gehoor in werking.

https://klantenservice.knhs.nl/mennen/a ... edstrijden

(Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen oor- of neusnetjes.)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:45

Ach ja, knhs zou ook eens voor paardenwelzijn zijn...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:49

ja, dat vind ik dan ook raar. Een oornetje vind ik dan nog net wat anders...die hebben veel mensen voor de sier om, en een enkeling omdat het het gehoort wat zou blokkeren waardoor ze beter bij de les blijven. (deze paarden kunnen vaak wel zonder oornetje, maar de ruiters rijden liever met)

Maar de meeste die een pollennetje hebben, kunnen zonder gewoon bijna niet functioneren, die gaan echt met hun hoofd schudden/gooien. (eigenlijk hetzelfde als de bril)
Aan neus/mond kun je misschien nog wel beter gezichtsuitdrukking zien dan aan de ogen.
Dus ik zeg niet dat ik het niet snap, maar meer waarom het ene wel, en het andere niet?

Ik ben blij dat ik geen wedstrijden meer rijd, en niks van doen heb met al dit gedoe.
Gelukkig mag je nog altijd niet zonder sporen rijden vanaf M niveau....stel je toch eens voor dat je kunt verfijnen met zo min mogelijk hulp ipv scherpere hulpmiddelen gebruiken om zogenaamd te kunnen verfijnen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:32

Mkango schreef:
Citaat:
Een hulpmiddel mag nooit symptoombestrijding zijn van een uiting waar mogelijk een ander onderliggend lijden aan ten grondslag ligt.

Gaat de KNHS dan ook wat doen aan dichtgesnoerde monden, of is dat niet wat ze hiermee bedoelen? :')

Daar hebben ze al regels tegen, ja. Wij zijn afgelopen weekend elke dag gecontroleerd op oa neusriemen.

Ik zeg niet dat de uitvoering altijd goed is :+ Maar er zijn wel regels tegen strakke neusriemen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:35

Sky_As schreef:
ja, dat vind ik dan ook raar. Een oornetje vind ik dan nog net wat anders...die hebben veel mensen voor de sier om, en een enkeling omdat het het gehoort wat zou blokkeren waardoor ze beter bij de les blijven. (deze paarden kunnen vaak wel zonder oornetje, maar de ruiters rijden liever met)

Maar de meeste die een pollennetje hebben, kunnen zonder gewoon bijna niet functioneren, die gaan echt met hun hoofd schudden/gooien. (eigenlijk hetzelfde als de bril)
Aan neus/mond kun je misschien nog wel beter gezichtsuitdrukking zien dan aan de ogen.
Dus ik zeg niet dat ik het niet snap, maar meer waarom het ene wel, en het andere niet?

Ik ben blij dat ik geen wedstrijden meer rijd, en niks van doen heb met al dit gedoe.
Gelukkig mag je nog altijd niet zonder sporen rijden vanaf M niveau....stel je toch eens voor dat je kunt verfijnen met zo min mogelijk hulp ipv scherpere hulpmiddelen gebruiken om zogenaamd te kunnen verfijnen.

Dat mag dus wel… wellicht eerst even inlezen voor je stellige meningen inneemt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:42

Goede verandering sinds 1 april 2022 zie ik.... (zoals ik al eerder zei, ik ben er al een eeuwigheid uit).
Bitloos mag tm ZZlicht zie ik nu, ook al een verbetering.

Echter zijn sommige regels gewoon niet goed te verklaren. Want waarom wel een neusnetje maar geen bril? Die argumenten zijn in mijn ogen gelijk om dat "hulpmiddel" te gebruiken.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:34

Sky_As schreef:
Goede verandering sinds 1 april 2022 zie ik.... (zoals ik al eerder zei, ik ben er al een eeuwigheid uit).
Bitloos mag tm ZZlicht zie ik nu, ook al een verbetering.

Echter zijn sommige regels gewoon niet goed te verklaren. Want waarom wel een neusnetje maar geen bril? Die argumenten zijn in mijn ogen gelijk om dat "hulpmiddel" te gebruiken.

Omdat die bril daadwerkelijk zicht wegneemt en dus voordeel geeft en het paard zonder die bril niet gezond kan rondlopen.
Zonder oornetje kan het paard wel en is het ook gezond. Zonder die bril niet

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:44

Bijzonder dat een paard dat gevoelig is voor licht niet 'fit to compete' zou zijn...

Ik had voor dit artikel nog niet eens ervan gehoord overigens, dus ik kan me ook niet voorstellen dat mensen massaal met zo'n ding zouden gaan rijden. En anders zouden ze het toch kunnen regelen door dispensatie te geven aan de uitzonderlijke gevallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 15:51

Dispenstatie op medische gronden van het paard wordt nooit gegeven dus de KNHS volgt hierin gewoon geheel zijn eigen regels. Want anders willen mensen voor van alles straks dispensatie.

En het helemaal toestaan, aan bijvoorbeeld het neusnetje is ook wel wat aan vooraf gegaan aan wetenschappelijk bewijs. Volgensmij ontbreekt dat bij de UV bril nog wel met name dat het het paard níet zou beperken.

Bij de FEI is het ook niet toegestaan overigens en neusnetjes en oornetjes (na onderzoek en discussie) wel.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:03

Sky_As schreef:

En dan bestaan er ook nog mensen (met name in de VS) die met dove paarden fokken, de doofheid blijkt een voordeel tijdens shows/wedstrijden, omdat de paarden veel minder schrikken. KNHS zal vast blij zijn, geen oornetje nodig tegen herrie... :\

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:12

Hier op bokt zijn ook gewoon mensen die bewust met dove paarden fokken, hoef je helaas niet voor naar de VS.

Ik snap de overweging wel als ik het zo lees.
Helemaal perfect doe je het nooit.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:18

Ik wilde vooral dit zinnetje er even uithalen:

"Tijdens de KNHS-wedstrijden hebben onze officials de taak om onder andere toe te zien op het welzijn van het paard en hoe “happy” het paard is."

Want ik heb NOG NOOIT op welke wedstrijd dan ook mogen aanschouwen dat daar dan daadwerkelijk iets mee werd gedaan (paard komt met zwiepende staart al tandenknarsend langs een official, terwijl de stangteugel flink aangetrokken is, die official groet de ruiter vriendelijk) Ik vind dit argument zodoende erg zwak.

Even afgezien van de overweging die ik nu in mijn hoofd aan het maken ben wbt de UVbrillen. Want ik zie de voors- en tegens ook wel...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:25

Sunnda schreef:
Hier op bokt zijn ook gewoon mensen die bewust met dove paarden fokken, hoef je helaas niet voor naar de VS.

Wat?!

Nee ik zal nooit begrijpen waarom een paard met een gebrek aan een zintuig bewust mee wordt gefokt zodat het beter functioneert als gebruiksvoorwerp

Wat dacht je van de relatie verbeteren met je paard? Of je paard beter lezen? Of beter leren omgaan met stress?

Ergens snap ik de reactie van de knhs. Maar zou wel fijn dat als dit ethische standpunt verder wordt doorgetrokken dan ook.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:31

Sunnda schreef:

Serieus??? Daar had ik gelukkig nog niet van gehoord

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:34

Mijn respect voor de KNHS is wel weer gedaald. Echt heel vreemd dit. Paardenwelzijn was toch zo belangrijk voor ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:41

Avalanche schreef:
Mijn respect voor de KNHS is wel weer gedaald. Echt heel vreemd dit. Paardenwelzijn was toch zo belangrijk voor ze?

Dat is precies waarom ze het niet toestaan een paard dat niet fit to compete is zonder hulpmiddelen hoort niet in de ring thuis.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:42

Avalanche schreef:

Dan is het toch juist goed dat een paard wat niet gezond is, want kan niet tegen zonlicht (=medische afwijking), niet laten starten?
Straks loert/schrikt een paard met zo’n bril veel minder. Gaan we zonlicht gevoelige paarden fokken :Y)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:44

Nee, sorry, niet consistent. In dat geval zou je oornetjes en neusnetjes ook niet toe moeten staan.

Ik vind fit to compete wel een steekhoudend argument, dat wordt ook gebruikt om kreupele paarden uit te sluiten. Maar dan moet je wel consequent zijn in die dingen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 16:44

JudithGigi schreef:
Sunnda schreef:

Serieus??? Daar had ik gelukkig nog niet van gehoord

Bij veel westernfokkers is doof geen groot gebrek. :)
Er wordt ook bewust gedekt met een dove hengst, ook hier op bokt.

Verbaasd mij altijd dat mensen dan ineens ' oh'en 'ah' roepen terwijl fokken met dressuurpaarden altijd zo streng behandeld wordt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:26

Zonder naar andere dingen te wijzen die niets met deze kwestie te maken hebben:

duidelijk uitgelegd verhaal, goede afweging wat mij betreft.

Mijn complimenten voor de KNHS. Niet de ruiter en zijn sport, maar het paard voorop stellen.

Dat er op andere vlakken ook zaken kunnen/moeten veranderen, dat zal zeker zo zijn.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:44

Ik snap de knhs ergens wel ookal is het voor de ruiter natuurlijk heel vervelend zeker als je er zo veel werk in hebt zitten.

Nu zat ik wel te denken als er een andere optie was geweest kwa bril welke dus niet zo met een montuur de ogen afsluit zoals oogkleppen maar het paard ook gewoon het volledige zicht geeft zoals normaal en het dus ook de ogen van het paard gewoon te zien zijn zou het dan wel mogen? Of alsnog niet omdat hij niet "fit to compete" is.
Nu is zo'n bril er niet maar wellicht dan voor dieren die deze klachten hebben een idee om te ontwikkelen :)

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:48

Spenk schreef:
Avalanche schreef:

Dat is precies waarom ze het niet toestaan een paard dat niet fit to compete is zonder hulpmiddelen hoort niet in de ring thuis.

Ok vanaf nu dus ook de ijzers verbieden, genoeg paarden die 'niet fit to compete' zijn zonder.....