Twee mensen in levensgevaar na ongeval met koetsen: paard overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Twee mensen in levensgevaar na ongeval met koetsen: paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-23 18:17

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Een traditionele koetsentocht, die elk jaar wordt georganiseerd door Lorenzo Lataire uit Zomergem, is maandagmiddag op een tragische manier geëindigd. Bij een botsing tussen twee koetsen zijn twee inzittenden levensgevaarlijk gewond geraakt. Eén van de twee paarden kwam om het leven. De andere inzittenden van de koetsen raakten lichtgewond.

Het ongeval gebeurde maandagmiddag rond 15.00 uur. Volgens voorbijgangers zouden de paarden van één van de aanspanningen, die achter elkaar aanreden, geschrokken zijn en op hol geslagen. Ze zijn vermoedelijk tegen een andere koets aangebotst. De paarden, koets en drie opzittenden kantelden van het jaagpad, bijna tien meter naar beneden. Daarbij kwamen de paarden in het kanaal Gent-Brugge terecht. Eén van de paarden kon zich al zwemmend en met hulp van de brandweer redden. Het andere paard overleefde de klap niet. Intussen ontfermden de hulpdiensten en voorbijgangers zich samen met de twee andere opzittenden, die lichtgewond raakten, over de vrouwelijke menner. Die bleef zwaargewond liggen naast de totaal verwoeste koets. Ze werd ter plaatse gereanimeerd en is nog in levensgevaar. Een andere persoon raakte zwaargewond en blijkt nu ook in levensgevaar te zijn. Dat meldt het parket van Oost-Vlaanderen.

Politie en brandweer kwamen massaal naar de plaats van het ongeval. Er kwam ook een boot van de brandweer en een duiker. Hoe het ongeval is gebeurd, zal door het parket worden onderzocht. Na het incident werd de koetsentocht vroegtijdig stopgezet.

Manegehouder geschrokken
Lorenzo Lataire reageerde dinsdag bij Het Nieuwsblad. “De achterste koets vloog op zijn voorligger, waardoor die koets kantelde en tien meter naar beneden donderde”, vertelt manegehouder Lorenzo. Hij is geschrokken en heeft zoiets nog nooit meegemaakt. Wat er precies gebeurde, is nog niet duidelijk. “Het is moeilijk te zeggen als je er zelf niet bij was”, zegt Lorenzo. “Het paard kan geschrokken zijn, maar er kan ook iets anders gebeurd zijn waardoor het op hol sloeg.” Lorenzo snelde meteen ter plaatse toen hij hoorde wat er gebeurd was. Bij het incident raakten twee personen levensgevaarlijk gewond: een man in de aangereden koets en een vrouw die in de koets met het op hol geslagen paard zat.

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: Twee mensen in levensgevaar na ongeval met koetsen: paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:18

Ik las dit bericht al.. vind het erg heftig. Hoop dat de mensen in levensgevaar het mogen halen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:20

Pfoeh. Wat heftig. Ik weet even niet wat ik moet zeggen...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:20

Heftig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:34

Wow wat heftig...
geen woorden voor zeg.
Hopelijk herstellen de mensen snel en volledig.
Sterkte voor iedereen die er op welke wijze dan ook mee te maken heeft

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 18:56

Oh my....
Wat afschuwelijk Y;(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:03

Heel veel beterschap gewenst voor de slachtoffers. Pppfffff je hoopt op een fijne dag tijdens het uitoefenen van je hobby en dan gaat het zo mis.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 19:04

Sterkte en vooral beterschap voor alle slachtoffers.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 20:51

Sterkte en beterschap voor iedereen die mee te maken heeft.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:01

Wat een vreselijke pech dit, heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:07

Wat vreselijk!
Afschuwelijk voor alle betrokkenen, sterkte. Y;(

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 22:08

Oh wat een drama. :(:) Een leuke dag eindigt echt op een vreselijke manier. Hopelijk komen de gewonden er nog een beetje ok bovenop. En kunnen ze dit gruwelijke ongeluk op de een of andere manier nog een beetje verwerken zonder blijvende traumas

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 23:12

Wat heftig dit, veel sterkte voor de slachtoffers..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 23:56

Tjee wat enorm triest en heftig, wat akelig ook dat paard overleden. Mochten betrokkenen dit lezen, veel sterkte.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 00:14

Zo wat een heftig ongeval, hopelijk redden ze het allebei. Sterkte voor alle betrokkenen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 07:33

Jeee ik lees de laatste tijd zoveel ongevallen hier met koetsen of met buiten rijden. Vaak van (waarschijnlijk) op hol geslagen paarden. Soms vraag ik me wel eens af of het nog verantwoord is buiten te rijden :(

Enorm heftig ongeval wat hier heeft plaats gevonden. Hopelijk herstellen de mensen en het andere paard volledig.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 08:22

Oh jemig. dat is toch de grootste nachtmerrie van iedere menner. ;(

Sterkte voor alle betrokkenen

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 10:17

Verschrikkelijk de grootste nachtmerrie van een menner

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:38

Vreselijk eerst een botsing en dan ook nog de helling afvallen en in het water belanden. Horror scenario.

Hopelijk komen ze er weer goed bovenop de gewonden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 13:56

Melzazu schreef:
Jeee ik lees de laatste tijd zoveel ongevallen hier met koetsen of met buiten rijden. Vaak van (waarschijnlijk) op hol geslagen paarden. Soms vraag ik me wel eens af of het nog verantwoord is buiten te rijden :(

Enorm heftig ongeval wat hier heeft plaats gevonden. Hopelijk herstellen de mensen en het andere paard volledig.

Wij doen het niet meer hier om..de wegen zijn zo druk geworden en mensen houden zo weinig rekening met aanspanningen. Vorig jaar nog in de sloot beland met aanspanning door een asociale mede weggebruiker.

In het bos kan het waarschijnlijk nog prima.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 14:05

Wat een nachtmerrie. Hopelijk komen de man en vrouw er bovenop. Verschrikkelijk.

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:22

Afschuwelijk! Hopelijk komen menner, inzittende van andere koets en de andere getroffenen (inclusief paarden) er goed uit, als iedereen het mag overleven Y;(

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 17:54

Elisa2 schreef:
Melzazu schreef:

Wij doen het niet meer hier om..de wegen zijn zo druk geworden en mensen houden zo weinig rekening met aanspanningen. Vorig jaar nog in de sloot beland met aanspanning door een asociale mede weggebruiker.

In het bos kan het waarschijnlijk nog prima.

Nou Elisa. Ben het eens hoor. Vroeger toen ik jong was reed ik vrijwel alleen maar buiten. Was destijds prima te doen. Niet zo druk en ze hielden ook wat rekening met je. Dat is echt veranderd en ik denk dan ook: hoe braaf het paard ook is als hij schrikt van iets en er komt net iets aan dan zit je er zo bovenop.

Gelukkig heb ik nog een ruiterpad in de buurt maar verder waag ik het ook niet goed meer.