Onderzoekers willen hulp van paardenhouders: 'Tel de planten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Onderzoekers willen hulp van paardenhouders: 'Tel de planten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 09:25

Omroep Gelderland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Van heg tot boom tot bloemenborder: de Hogeschool van Hall Larenstein hoopt dat paardenbezitters tellen wat er rond de paardenstallen en de bak te vinden is aan groen. "We roepen ruiters op in de huid te kruipen van een onderzoeker", vertelt lector Inga Wolframm van de hogeschool.

"Wat er geteld is kan via een enquête worden doorgegeven", aldus Wolframm. Via deze link kunnen paardenbezitters met stallen bij huis zelf meedoen aan het burgerwetenschapsproject. Het beschermen en verbeteren van de biodiversiteit is één van de speerpunten van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG). Om dat doel te bereiken is het volgens Wolframm handig om te weten hoe het nu gesteld is met de biodiversiteit, ook rond paardenhouderijen en bij paardenbezitters. Met de informatie hoopt de hogeschool meer te weten te komen over biodiversiteit rond paardenstallen. Daarna wordt gekeken of er meer groen bij kan. "Er zijn naar schatting 81.000 plekken met paarden in Nederland" vertelt Wolframm. Ze hoopt op grote belangstelling voor het onderzoek.

Tulpen en een heg
Het vermoeden is dat paardenhouders bijdragen aan de biodiversiteit, maar echt uitgezocht is dat nooit. Daar gaat nu dus verandering in komen. Dinsdag is het onderzoeksprogramma gelanceerd in Kootwijkerbroek.

Ook Arien Arends van Human&Horse Academy doet mee. "Een heg en een border met tulpen hebben we sowieso staan," laat Arends zien. "En dat trekt insecten aan. We zijn ook bezig met meer plannen om hier nog meer aan te planten."

Het project wordt mede ondersteund door de provincie Gelderland. Iedereen met een paard kan zich voor het burgerwetenschapsproject aanmelden. Ruiters die paarden thuis hebben staan kunnen bijvoorbeeld doorgeven hoeveel rommelhoeken, heggen of nestkasten ze in het buitenverblijf van het paard hebben staan. De landschapselementen worden allemaal verzameld om de mate aan bijdrage voor de biodiversiteit te bepalen.

Het onderzoek is een samenwerking met Stichting Part-Ner Certificering Natuurbeheer, Federatie Paardrijden Gehandicapten en EquInnoLab. Dat laatste is een internationaal trainings-, opleidings- en onderzoekscentrum gericht op de paardensport. "Hoe meer paardenbezitters meedoen met het tellen van het groen hoe duidelijker het totaalplaatje straks wordt. Dus ik hoop dat veel mensen mee doen" lacht Wolframm.

knollentuin

Re: Onderzoekers willen hulp van paardenhouders: 'Tel de planten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:31

zou handig zijn als er een link was waar je het onderzoek of meedoen aan zou kunnen vinden

Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 09:35

Excuus, de link is nu aanklikbaar.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:44

Lekker zuring tellen in de paardenweitjes. }>

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 10:26

'Tel de planten' is niet langsgekomen bij de vragen :)) Of dat moet zijn geweest bij die ingezaaide bloemenrand die ik niet heb. Ik heb wel een spontaan ontstane kruidenrand. Lijkt mij interessanter om te weten, want dan weet je wat er vrijelijk aan diversiteit ronddwarrelt of door vogels meegenomen wordt.

Wel grappige enquete, ik vraag me wel af om de gemiddelde invuller het verschil weet tussen een laan, een bomenrij een een houtwal. En of dat qua 'bewoners' daarvan nog uitmaakt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:49

Er komen zeker meer uilen voor bij paardenstallen. Meer muizen. :Y)

Ik kon veel invullen van ons erf, en gelukkig betaalt zich uit in veel verschillende soorten vogels, zoogdieren en insecten op het erf.
Laatst bijgewerkt door janouk op 30-04-23 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 13:56

Hier schieten er tulpen uit de grond rond de weides die nooit gepland zijn zo ver ik weet. _O-
Sowieso schieten hier elk jaar nieuwe bloemen uit de grond. :=

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 20:26

Fijn dat dit nu onderzocht wordt! Was wel een uitdaging om in te vullen, veel van deze landschapselementen worden weliswaar los benoemd, maar zijn eigenlijk niet los van elkaar te zien. Dus ik denk dat het uiteindelijke aantal m2 niet helemaal overeenkomt met het totale aantal m2 dat we in het begin hebben ingevuld :+