Loewie Joppen: olympisch debuut op zijn 60e?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Loewie Joppen: olympisch debuut op zijn 60e?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-23 17:42

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Loewie Joppen en Havel van de Wolfsakker Z. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Nederlandse springruiter Loewie Joppen zit op de sneltrein richting de top van de wereld. Joppen en zijn Havel vd Wolfsakker vielen eerder dit jaar al op tijdens hun CSI5*-debuut. Nu krijgt de Nederlander ook de kansen om de oranje jas aan te doen. "Loewie is een voorbeeld voor velen", vertelt Jos Lansink.

In de Paarden Gazet vertelt Joppen zelf over zijn droom en waarom hij die nu pas nastreeft. Ondertussen ligt de weg open met de steun van de Nederlandse bondscoach. "De manier waarop Loewie met zijn paarden omgaat is fantastisch", reageert Lansink. "Daar mag iedereen een voorbeeld aan nemen. En het feit dat al enkele van zijn referenties op de Olympische Spelen sprongen is het mooiste bewijs."

"Het mooie aan Loewie is dat hij nog steeds zijn tijd neemt om een paard degelijk op te leiden. Hij gaat enorm doordacht te werk", gaat de Nederlandse bondscoach verder. "Hij weet telkens de juiste concoursen uit te kiezen en daar de nodige prestaties neer te zetten. Resultaten liegen nu eenmaal niet."

Tijd voor de volgende stap
Terwijl Joppen zijn droom najaagt, krijgt hij alle steun van Lansink. "Ik kijk niet naar leeftijd. Loewie is hartstikke fit, leeft voor zijn sport en zijn paard is fit. Hij kan met de andere Nederlandse combinaties de concurrentiestrijd aangaan voor een plek in het team. De Olympische Spelen op zijn zestigste? Waarom niet?"

Olympisch debuut
Als Loewie volgend jaar zijn olympische debuut maakt, is hij 60 jaar. Zelf is hij wat terughoudend. "Ik ben daar heel nuchter in. Ik wacht eerst maar eens rustig mijn prestaties af dit jaar. Tuurlijk zou ik het graag willen. Maar of het gaat lukken, het is nog ver weg."

Vier van de paarden die door Loewie Joppen zijn getraind, wisten zich al eerder voor de Olypische Spelen te plaatsen. Joppen koopt zijn paarden meestal op jonge leeftijd, vaak als ze drie zijn, of als veulen. Als de paarden acht of negen zijn, verkoopt hij ze weer. Met Havel van de Wolfsakker is het anders. Met hem wil Loewie zelf een kans wagen. "Ik ben op leeftijd en ik ben nog fit. En ik heb een paard dat ook comfortabel is. Dan wil ik het toch nog effe doen. Om de schoorsteen te laten roken, verkoop ik wel een andere."

NK Springen
Dit weekend wacht het NK Springen eerst nog op Loewie Joppen. Hij rijdt daar tegen ruiters die wel 36 jaar jonger zijn, zoals Bas Moerings. Die onderkent het belang van ervaring. "Dat loont zeker. Hoeveel kilometers je in de benen hebt, is een belangrijke factor in de paardensport. Dat maakt hoe koel je in het hoofd bent." Moerings maakt wel een nuance. "Jongere ruiters als Maikel van der Vleuten en Harrie Smolders hebben ook hun kilometers gemaakt. Maar die zijn fysiek nog wel een slag scherper. Dat kan een verschil maken. Maar ruiters als Dubbeldam en Joppen kunnen ook gewoon een keer boven hen staan in een klassement."

De tweede omloop van de NK springen is zondag vanaf 15:45 uur live te zien in een livestream op NOS.nl en in de NOS-app.

Gebruikte bronnen:

Janneke2

Re: Loewie Joppen: olympisch debuut op zijn 60e?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 18:20

... ik ben vergeten hoe oud Klaus Balkenhol was toen hij debuteerde op de Spelen.
Maar dat was ook rond de zestig.

Maar een springruiter: wauw...!

(Zelf dressuurruiter, 60+ in het zadel...)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 00:12

Ik heb hem gezien op jumping Amsterdam. Die man zit zo mooi op zijn paard. Ik gun het hem als hij naar de OS zou mogen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 07:59

Janneke2 schreef:
... ik ben vergeten hoe oud Klaus Balkenhol was toen hij debuteerde op de Spelen.

Ik meen 58? Waarom ik dit getal bovenhaal weet ik echt niet :D . Maar hij en Goldstern hebben op mij een onuitwisbare indruk achtergelaten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:00

Beter laat dan nooit! :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 08:57

Ik gun het deze man van harte! Wat zou het mooi zijn als dat zou lukken!

Klaus Balkenhol was overigens 'pas' 52 (oké, bijna 53) toen hij op de Olympische Spelen debuteerde en nog op het erepodium belandde ook :D

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Klaus_Balkenhol

jolliefieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 09:11

Janneke2 schreef:

idem hier, 58...
altijd de oudste in de ring ...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 07:59

Het zou geweldig zijn als het zou lukken!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:38

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:40

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:59

Wat mooi zeg!

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 06:19