[Blog]Troubles in paradise; The beginning of a new era

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

[Blog]Troubles in paradise; The beginning of a new era

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 15:26

*Bokt
Bokt Community

Afbeelding

In mijn vorige blog (die tegenwoordig wat onregelmatiger komen, mijn excuses daarvoor maar mentaal gaat het niet zo goed met mij in alle eerlijkheid) schreef ik over Sam zijn peesblessure. Op dat moment werd er nog gedacht aan een ontsteking, maar inmiddels is het hoge woord er uit. Een echo heeft een letsel/scheur getoond in de pees, zoals ik eigenlijk al verwachtte. Maar wanneer het dan bevestigd wordt, is dat toch slikken.

Omwille van Sam zijn leeftijd, karakter en waar hij mentaal mee kan copen, gaan we voor de “jaar op weide en dan verder kijken”-behandeling. Hij mankt niet meer ook al heeft hij geen pijnstillers meer, dus onbelast is hij pijnvrij vermoed ik, maar de pees is wel reactief qua zwelling als hij draaft of galoppeert. Al van zodra ik die dikke pees zag, heb ik tegen mijn man gezegd dat Sam niet meer terug zou komen in de ring. Als hij 100% herstelt, kan hij thuis nog wat gereden worden, maar ik wil hem niet meer op niveau trainen. Het is mooi gewest. Hij heeft me zoveel meer gegeven dan ik had durven dromen. Hij heeft me helpen revalideren voorbij alle verwachtingen na mijn infarct. Hij heeft me de tijd en de kans gegeven om de rijstijl te ontwikkelen die me nu helpt om ook jonge paarden terug zelf te beleren. Hij heeft me door meerdere kampioenschappen gedragen, waarvan ik dacht er nooit meer voor in aanmerking te komen. Hij heeft me naar niveau 3 gedragen met winstpunten, waarvan ik nooit dacht dat ik het ooit zou rijden… Sam heeft genoeg gedaan. Hij is mijn koning, mijn zielsmaatje, het paard dat altijd precies weet wanneer ik de paardenvariant van een knuffel nodig heb. Hij heeft niks meer te bewijzen. In feite had hij nooit wat te bewijzen, maar dat heb ik te laat beseft.

Natuurlijk hebben we jonkvrouwe Rêve nog op stal staan, wiens training “ietwat” verwaarloosd was omdat de focus op Sam lag (en jonkvrouwe Rêve niet het meest betrouwbare paard is, dus ik eerlijk gezegd ook last had van uitstelgedrag. _O- Er bovenop mag dan wel de veiligste plek zijn, dat zegt niet zo gek veel met dit paard. :)) )

Je weet wat ze zeggen, when you’re feeling down, saddle up, dus 23 april mocht Rêve aan haar 1e wedstrijdseizoen beginnen. Met een klein hartje(ik), want Rêve is zo’n paard dat over zo’n immense krachtige uitstraling beschikt dat zelfs ik de nood voel om een plan a, b en c te hebben als het mis zou gaan. Op weg naar de wedstrijd werd het wel heel echt… Rêve was mee, niet mijn vertrouwde Sam, niet mijn buffer waar ik al die jaren op heb kunnen rekenen om zenuwen en prikkels ven me af te laten glijden… Mijn man voelde mijn interne gevecht en zei “Ik ben ter toch bij?”

Simpele woorden maar belangrijk. Oh zo belangrijk…. Want ik kan dit niet meer alleen. Nog een confrontatie… De Kath van vroeger zou, als ze pissig genoeg was, de knol bij wijze van spreke op de nek gepakt hebben en alleen gegaan zijn, maar de Kath van nu kan dat niet meer. Ik ben niet banger geworden, ik stap nog altijd even zelfzeker op. Maar de weg “voor het opstappen”, die kan ik niet meer alleen. Ik kan niet én naar de wedstrijd of de les rijden én voldoende mentale energie over hebben om wedstrijd te rijden. Het is het één, of het ander.

Rêve gedroeg zich op wedstrijd voorbeeldig. Mijn man hield haar even aan een touwtje omdat ik meer dan eens de ambulance heb zien weg rijden met een ruiter die iets te veel zelfvertrouwen had en tussen de trailers een ongeluk kreeg met het paard. Met Sam liep ook altijd iemand mee, ze hielden hem niet vast maar ik sta er op dat er iemand in de buurt loopt. Als je één keer iemands bloedstollende krijs van pijn abrupt hebt horen afbreken omdat het hoofd de stang van een aanhangwagen geraakt heeft, en je weet dat die persoon nooit meer er bovenop gekomen is, dan is het dwaasheid om geen voorzorgsmaatregelen te nemen. Ik heb een sleutelhanger, door haar gemaakt, aan mijn sleutels hangen om me altijd te herinneren aan dat feit.

Ik ben even kwetsbaar als elk ander… Als ik één ding geleerd heb de afgelopen jaren, dan is het wel dat het niet altijd “alleen een ander” overkomt, hoe betrouwbaar en ervaren je paard ook is. Dus Rêve liep aan een los touwtje mee met mijn man. Terwijl ik haar over haar hals aaide en zei “Zo, da’s iets heel anders dan mijn smal Sammeke” zei mijn man even droog “Wanneer is dat paard eigenlijk zo’n buffel geworden?” _O-
Ik geloof dat we allebei een beetje uit het oog verloren waren dat “onze kleine” niet meer zo klein is. :)) :))

Rêve pakte moeiteloos de draad op waar Sam hem neer gelegd had. We reden twee fijne proeven waar natuurlijk nog veel verbetering bij mogelijk is, maar twee fijne proeven. Ze was gespannen en vond het allemaal héél veel, maar ze probeerde bij me te blijven met haar aandacht en wat kan je meer vragen van een paard op de 1e wedstrijd?

Maar het mooiste was het moment dat een mede ruiter me feliciteerde en zei “wel balen dat je twee keer zo in de regen moest rijden” en ik heel zelfzeker zei “ik heb niet in de regen gereden”, waarop iedereen die mee was zei “Kath, je was door en door nat toen je uit de proef kwam.”
Toen drong het tot me door waarom mijn man me mijn jas aan gaf bij het buiten komen van de piste ook al is Rêve éigenlijk nog niet doorwinterd genoeg voor dat soort dingen op wedstrijd. :+ Niet dat ze erop reageerde, maar het zijn vaak dat soort kleine dingen waar je vergeet rekening mee te houden dat ze dat van thuis mogelijk niet kennen dat je je half omkleedt bovenop ze. Dus mijn man zou dat normaal nooit gedaan hebben.

Toen drong het tot me door… Rêve is net als Sam mijn buffer… Zolang ik haar onder me heb, voel en zie ik alleen maar haar. Alle andere afleidingen glijden van me af… En toen besefte mijn brein dat ondanks alles het wel goed komt… Sam blijft de koning van de stal maar Rêve zal me op wedstrijd ondanks haar totaal andere karakter even hard beschermen tegen de omgeving als Sam altijd gedaan heeft. Rêve zal het net als Sam mogelijk maken voor me om wedstrijd te rijden. Want dat is wat paarden doen… Ze helpen je boven jezelf uit te stijgen. Op voorwaarde dat je hen dat vertrouwen geeft.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:41

<3

Wildgirl

Re: [Blog]Troubles in paradise; The beginning of a new era

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:06

Ontroerend TS! Blij voor je dat je prachtige merrie het zo goed oppakt en jou dat gevoel weet je geven <3

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:19

Prachtig geschreven weer en aan het einde moest ik even moeite doen om geen traantje weg te pinken.
Hoewel ik gelukkig gezond ben in lijf en leden, herken ik je gevoel van veiligheid te paard.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:36

Prachtig geschreven weer en aan het einde moest ik even moeite doen om geen traantje weg te pinken. Ditto.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 18:48

Wat een mooie blog! Ook ik pinkte op het einde een traantje weg! Dankjewel om je levensverhaal en levenservaring met ons te delen. Heel veel succes en plezier met je mooie Rêve!

En ik hoop dat je koning van de stal, je lieve Sam nog heel lang pijnvrij bij je blijft. Ik wens je ontelbare mooie momenten toe samen met hem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:45

Wat mooi weer zeg en wat een geweldig gevoel dat ook zij jouw buffer kan zijn!

Citaat:
Simpele woorden maar belangrijk. Oh zo belangrijk…. Want ik kan dit niet meer alleen. Nog een confrontatie… De Kath van vroeger zou, als ze pissig genoeg was, de knol bij wijze van spreke op de nek gepakt hebben en alleen gegaan zijn, maar de Kath van nu kan dat niet meer. Ik ben niet banger geworden, ik stap nog altijd even zelfzeker op. Maar de weg “voor het opstappen”, die kan ik niet meer alleen. Ik kan niet én naar de wedstrijd of de les rijden én voldoende mentale energie over hebben om wedstrijd te rijden. Het is het één, of het ander.

Dit stuk, en het stuk daarna over meelopen, is zo herkenbaar. Hoewel ik met rijden ook wel in mijn hoofd kan zitten. Bepaalde dingen doe ik niet meer, vroeger reed ik gewoon door als een paard extreem fris was / gek deed. Tegenwoordig stap ik dan af, want ik raak onzeker over de gevolgen. Ik val er niet af, maar het is wel een enorme aanslag op mijn lijf waar ik dagen van bij moet komen. Ik vertrouw niet genoeg op mijn lijf op zo'n moment.
Na het opstappen moet er ook iemand meelopen inderdaad, voor de veiligheid en om mijn lijf even in de rijmodus te krijgen, want ik kan niet meteen been geven :+ dat werkt nog niet, duurt een paar meter. En dan is het gewoon fijner en veiliger om iemand ernaast te hebben. Thuis hoeft dat weer niet.

Maar dat stuk van het niet meer alleen kunnen heb ik precies zo. Ik vlecht en was altijd de dag van te voren. Of ik ju om 8 uur of 18 uur moet rijden. Ik trek het niet om dat op dezelfde dag te doen. Mijn moeder rijdt de auto en trailer en helpt aan alle kanten. Het moeilijkste vind ik dat ik na het rijden niet altijd de energie heb voor de naverzorging, het afhandelen enzo. Dat doet mijn moeder dus meestal op wedstrijd, maar dat vind ik ook echt wel moeilijk. Voor paard maakt het niet uit, want mams is ook eigenaar die ze door en door kent en van mij krijgt ze dan kriebels en lekkers. Maar ja, als ze zo hun best doen wil ik dat ook terug doen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Echt weer een hele herkenbare blog en hopelijk gaat het mentaal snel weer wat beter en knapt Sam genoeg op. Dank je wel voor deze eerlijke blogs telkens en het verwoorden van hele moeilijke dingen.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 19:58

Echt prachtig geschreven _/-\o_ <3
Ik merk zelf ook altijd, als ik te paard ben, dan ben ik mij niet meer bewust van de omgeving. Soms neem ik het rijden op en pas bij het terug kijken van de video, hoor ik hoeveel lawaai er op de achtergrond aanwezig was, van bijvoorbeeld verkeer of vogels :=

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:03

Mooi Kat!
Heel mooi!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 20:11

Wildgirl schreef:
Ontroerend TS! Blij voor je dat je prachtige merrie het zo goed oppakt en jou dat gevoel weet je geven <3

Het klinkt heel gemeen want ze is bij mij geboren maar ik had het eigenlijk van haar niet verwacht. :o De voornaamste reden dat ik Rêve nu pas mee op wedstrijd neem was omdat ik vreesde voor hoe ze zich zou gedragen. Thuis en in de les (in gesloten pistes) heb ik geen moeite met haar kuren maar op wedstrijd op open terrein met andere paarden... Dat is toch een heel andere situatie. Rêve is een enorm krachtig paard... Als ze gaat, dan gáát ze ook en dat hoeft echt niet perse uit paniek te zijn. En het grootste probleem is dat ze een binnenvetter is en ik dus nooit kan inschatten hoe ze waarop gaat reageren. Heel stom: Ze heeft geen enkel probleem met witte hekjes behalve met dat ene witte hekje van de A dat een stukje "naar achter" staat zodat je binnen kan rijden. Dat hekje vindt ze dood eng. :+ Er was een boompje om gevallen naast de ring. Sam (en elk ander paard aanwezig op de wedstrijd trouwens) zou in de ankers gegaan zijn, zij loopt er gewoon langs door. :+ Maar de haag. Díe was dan wel weer eng. :+ Tot ik haar er langs door liet draven toen ik voor de tweede proef ging. Toen was het oke. :+ Ze heeft een gecompliceerde denkwereld. :(:) Maar een goed hart. :+:

fleurtjeuh schreef:
Prachtig geschreven weer en aan het einde moest ik even moeite doen om geen traantje weg te pinken.
Hoewel ik gelukkig gezond ben in lijf en leden, herken ik je gevoel van veiligheid te paard.

nikkel schreef:
Prachtig geschreven weer en aan het einde moest ik even moeite doen om geen traantje weg te pinken. Ditto.

Als ik me niet veilig voel op een paard rijd ik 'm niet. :) Dat is eigenlijk mijn enige voorwaarde, dat betekent niet dat ie perse braaf moet zijn overigens. Maar ik moet me veilig voelen als ik er op zit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens de rit naar de wedstrijd ook een traantje gelaten heb. Ergens voelde dit toch als "een klein beetje afscheid". Ik moet dan steeds aan dat gedicht van Toon hermans denken.
"Sterven doe je niet ineens, maar af en toe een beetje. En alle beetjes die je stierf, ’t is vreemd, maar die vergeet je. Het is je dikwijls zelf ontgaan, je zegt ik ben wat moe. Maar op een keer dan ben je aan je laatste beetje toe."

Vervang sterven door afscheid nemen en dat is wat eigenlijk gebeurt... Eerst is het geen wedstrijden meer, daarna niet meer trainen... Dat zijn elke keer kleine beetjes waar je afscheid van neemt bij een paard...

Riel schreef:
Wat een mooie blog! Ook ik pinkte op het einde een traantje weg! Dankjewel om je levensverhaal en levenservaring met ons te delen. Heel veel succes en plezier met je mooie Rêve!

En ik hoop dat je koning van de stal, je lieve Sam nog heel lang pijnvrij bij je blijft. Ik wens je ontelbare mooie momenten toe samen met hem.

Ik hoop ook dat hij nog heel oud mag worden bij ons. Zonder pijn en met veel liefde. :+: Hij is zoveel meer dan een rijpaard. We hebben ook nu gewoon elke dag onze kleine momentjes. Zijn unieke zachte manier van doen. Zijn ietwat neurotische trekjes. :+: Ja, ik hoop dat ik nog heel lang van zijn aanwezigheid mag genieten. :+:

MyWishMax schreef:
Wat mooi weer zeg en wat een geweldig gevoel dat ook zij jouw buffer kan zijn!

Citaat:

Dit stuk, en het stuk daarna over meelopen, is zo herkenbaar. Hoewel ik met rijden ook wel in mijn hoofd kan zitten. Bepaalde dingen doe ik niet meer, vroeger reed ik gewoon door als een paard extreem fris was / gek deed. Tegenwoordig stap ik dan af, want ik raak onzeker over de gevolgen. Ik val er niet af, maar het is wel een enorme aanslag op mijn lijf waar ik dagen van bij moet komen. Ik vertrouw niet genoeg op mijn lijf op zo'n moment.
Na het opstappen moet er ook iemand meelopen inderdaad, voor de veiligheid en om mijn lijf even in de rijmodus te krijgen, want ik kan niet meteen been geven :+ dat werkt nog niet, duurt een paar meter. En dan is het gewoon fijner en veiliger om iemand ernaast te hebben. Thuis hoeft dat weer niet.

Maar dat stuk van het niet meer alleen kunnen heb ik precies zo. Ik vlecht en was altijd de dag van te voren. Of ik ju om 8 uur of 18 uur moet rijden. Ik trek het niet om dat op dezelfde dag te doen. Mijn moeder rijdt de auto en trailer en helpt aan alle kanten. Het moeilijkste vind ik dat ik na het rijden niet altijd de energie heb voor de naverzorging, het afhandelen enzo. Dat doet mijn moeder dus meestal op wedstrijd, maar dat vind ik ook echt wel moeilijk. Voor paard maakt het niet uit, want mams is ook eigenaar die ze door en door kent en van mij krijgt ze dan kriebels en lekkers. Maar ja, als ze zo hun best doen wil ik dat ook terug doen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Echt weer een hele herkenbare blog en hopelijk gaat het mentaal snel weer wat beter en knapt Sam genoeg op. Dank je wel voor deze eerlijke blogs telkens en het verwoorden van hele moeilijke dingen.

Het vast houden en mee lopen is voor mij echt omdat ik gezien heb wat kan gebeuren als het mis gaat tussen de trailers. Hoe je het ook draait of keert, er is gewoon veel minder ruimte om veilig terecht te komen. Ik kende de amazone in kwestie persoonlijk en ze is zowel fysiek als mentaal nooit meer volledig hersteld. Door één kleine verandering. Een momentje van haast waardoor ze gewoon op stapte ipv eerst even met hem te wandelen zoals ze normaal deed. Ze reden Z2 dus zowel zij als het paard waren een ervaren wedstrijdcombinatie. Maar hij ontplofte tussen de trailers, sprong tussen een auto en een trailer (over die verbinding) heen en zij viel er af gedurende die sprong en zie dan maar eens "goed" te landen... Het ging van veel gestommel en beweging van mensen die probeerden om in te grijpen naar een onheilspellende stilte en onbeweeglijkheid. Nog nooit heb ik een sfeer zo snel zien om slaan... Een paar seconden bewoog alleen het paard dat door rende naar de paddock (andere paarden) nog. Alsof iedereens hersenen nog moesten verwerken wat er gebeurt was. Nee, zolang we tussen de trailers en/of in smalle gangen zijn waar materiaal staat dan loopt er iemand langs mijn paard die hem vast heeft of vast kan grijpen en kan doen keren in geval van nood. Sam liep eigenlijk net als Rêve altijd met een los teugeltje langs de persoon die met me mee liep dus het is echt puur een maatregel die ik "ingelast heb" omdat ik dat beeld van dat moment gewoon niet uit mijn geheugen krijg. Van de mensen die nog over zijn die op die wedstrijd aanwezig waren, doet iedereen het trouwens... Dat is nog maar een kleine groep want ik was maar 14 toen het gebeurde dus we zijn bijna 20 jaar verder inmiddels. Maar al die mensen hebben iemand langs hun paard lopen of stappen pas op aan de losrijpiste. Ik stap op tussen de trailers om mezelf het wandelen te besparen. (wandelen in laarzen belast mijn gewrichten veel meer.) Toen ik nog gezond was liep ik sinds altijd met het paard aan de hand naar de losrijpiste. Je kan niet alles voor komen, dat weet ik wel, als ze in de paddock vertrekken en er uit rennen kan het ook gebeuren maar je moet het niet gaan zoeken IMO. :o

Het enige stukje van mezelf dat ik kwa rijden heb kunnen "houden" voor mijn gevoel is dat ik bij frissigheid of gekkigheid niet hoef af te stappen. :o Al de rest heb ik moeten om schakelen maar dat kan ik nog steeds en daar ben ik ook wel blij om. :o Het klinkt heel raar maar ik ben een ruiter die een paard met een mening nodig heeft.... Als ik dat zou moeten opgeven weet ik niet of ik nog zou willen rijden. :o Het is niet dat ik wil dat ze gek doen. Het is dat ik dat laatste stukje onafhankelijkheid niet wil opgeven... Ik kan me voorstellen dat dat voor jou ook pijn doet en dat je goed begrijpt wat ik bedoel... En het spijt me dat jij dat wel hebt moeten doen. :

Sam zijn manen had ik geknipt. Met Rêve was normaal ook de bedoeling om de dag op voorhand te vlechten om dezelfde reden als jij noemt maar Rêve slaagt er al in ze uit te krijgen in het uur dat ze op de camion staat dus da's helaas geen optie. :x :x Daarom sluit ik niet uit dat ze met een fjordenboog gaat eindigen voor het seizoen om is. _O-

Ik heb ze aan huis, dat helpt, ik kan even gaan zitten en rusten. Mijn man heeft zondag ook de na-verzorging gedaan omdat Rêve een gat in het binnen plafond van de camion gemaakt had en hij dus met haar vertrokken is voor ze nog meer schade kon doen. >;) (iets met: Rêve moet wel Rêve zijn op het eind van de dag, letterlijk.) maar normaal gesproken doe ik bij thuis komst het hoog nodige (dekens wisselen en op weide zetten) en ga ik dan eerst even zitten en rusten voor ik de rest doe. Dat kan natuurlijk alleen als je ze aan huis hebt. Anders zit je op en af te rijden wat ook weer extra vermoeiend is. :+ Maar er zijn ook dagen geweest met Sam, dat mijn man de stallen deed bv zodat ik het paard kon na verzorgen omdat hij zag dat ik op was. :o Ik vind dat ook vervelend want het voelt altijd alsof ik de rotklussen aan iemand anders geef terwijl het voor mij juist frustrerend is dat ik het niet zelf kan...

DJZ schreef:
Echt prachtig geschreven _/-\o_ <3
Ik merk zelf ook altijd, als ik te paard ben, dan ben ik mij niet meer bewust van de omgeving. Soms neem ik het rijden op en pas bij het terug kijken van de video, hoor ik hoeveel lawaai er op de achtergrond aanwezig was, van bijvoorbeeld verkeer of vogels :=

Jep same! _O- Zo had ik een kampioenschap waar ze heel officieel de naam van de ruiter zeiden, voor welke provinciale ze reden en wat basic informatie "net zoals het echie" en ik was één van de 1e starters, dus toen ik de rest van de proeven ging kijken hoorde ik dat en zei ik "he, bij hun vertellen ze van alles..." waarop mijn man heel droog: "Schat, dat hebben ze bij jou ook gedaan..... :+"

Totaal niks van mee gekregen. _O- En ze maakte er best een verhaal van ook dus dat was best knap. _O-

ikkedus schreef:
Mooi Kat!
Heel mooi!

dankje :+:

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:32

Sammeke blijft de koning, maar Rêve is een waardige kroonprinses. <3

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:54

Ayasha schreef:
Het vast houden en mee lopen is voor mij echt omdat ik gezien heb wat kan gebeuren als het mis gaat tussen de trailers. Hoe je het ook draait of keert, er is gewoon veel minder ruimte om veilig terecht te komen. Ik kende de amazone in kwestie persoonlijk en ze is zowel fysiek als mentaal nooit meer volledig hersteld. Door één kleine verandering. Een momentje van haast waardoor ze gewoon op stapte ipv eerst even met hem te wandelen zoals ze normaal deed. Ze reden Z2 dus zowel zij als het paard waren een ervaren wedstrijdcombinatie. Maar hij ontplofte tussen de trailers, sprong tussen een auto en een trailer (over die verbinding) heen en zij viel er af gedurende die sprong en zie dan maar eens "goed" te landen... Het ging van veel gestommel en beweging van mensen die probeerden om in te grijpen naar een onheilspellende stilte en onbeweeglijkheid. Nog nooit heb ik een sfeer zo snel zien om slaan... Een paar seconden bewoog alleen het paard dat door rende naar de paddock (andere paarden) nog. Alsof iedereens hersenen nog moesten verwerken wat er gebeurt was. Nee, zolang we tussen de trailers en/of in smalle gangen zijn waar materiaal staat dan loopt er iemand langs mijn paard die hem vast heeft of vast kan grijpen en kan doen keren in geval van nood. Sam liep eigenlijk net als Rêve altijd met een los teugeltje langs de persoon die met me mee liep dus het is echt puur een maatregel die ik "ingelast heb" omdat ik dat beeld van dat moment gewoon niet uit mijn geheugen krijg. Van de mensen die nog over zijn die op die wedstrijd aanwezig waren, doet iedereen het trouwens... Dat is nog maar een kleine groep want ik was maar 14 toen het gebeurde dus we zijn bijna 20 jaar verder inmiddels. Maar al die mensen hebben iemand langs hun paard lopen of stappen pas op aan de losrijpiste. Ik stap op tussen de trailers om mezelf het wandelen te besparen. (wandelen in laarzen belast mijn gewrichten veel meer.) Toen ik nog gezond was liep ik sinds altijd met het paard aan de hand naar de losrijpiste. Je kan niet alles voor komen, dat weet ik wel, als ze in de paddock vertrekken en er uit rennen kan het ook gebeuren maar je moet het niet gaan zoeken IMO. :o

Het enige stukje van mezelf dat ik kwa rijden heb kunnen "houden" voor mijn gevoel is dat ik bij frissigheid of gekkigheid niet hoef af te stappen. :o Al de rest heb ik moeten om schakelen maar dat kan ik nog steeds en daar ben ik ook wel blij om. :o Het klinkt heel raar maar ik ben een ruiter die een paard met een mening nodig heeft.... Als ik dat zou moeten opgeven weet ik niet of ik nog zou willen rijden. :o Het is niet dat ik wil dat ze gek doen. Het is dat ik dat laatste stukje onafhankelijkheid niet wil opgeven... Ik kan me voorstellen dat dat voor jou ook pijn doet en dat je goed begrijpt wat ik bedoel... En het spijt me dat jij dat wel hebt moeten doen. :

Sam zijn manen had ik geknipt. Met Rêve was normaal ook de bedoeling om de dag op voorhand te vlechten om dezelfde reden als jij noemt maar Rêve slaagt er al in ze uit te krijgen in het uur dat ze op de camion staat dus da's helaas geen optie. :x :x Daarom sluit ik niet uit dat ze met een fjordenboog gaat eindigen voor het seizoen om is. _O-

Ik heb ze aan huis, dat helpt, ik kan even gaan zitten en rusten. Mijn man heeft zondag ook de na-verzorging gedaan omdat Rêve een gat in het binnen plafond van de camion gemaakt had en hij dus met haar vertrokken is voor ze nog meer schade kon doen. >;) (iets met: Rêve moet wel Rêve zijn op het eind van de dag, letterlijk.) maar normaal gesproken doe ik bij thuis komst het hoog nodige (dekens wisselen en op weide zetten) en ga ik dan eerst even zitten en rusten voor ik de rest doe. Dat kan natuurlijk alleen als je ze aan huis hebt. Anders zit je op en af te rijden wat ook weer extra vermoeiend is. :+ Maar er zijn ook dagen geweest met Sam, dat mijn man de stallen deed bv zodat ik het paard kon na verzorgen omdat hij zag dat ik op was. :o Ik vind dat ook vervelend want het voelt altijd alsof ik de rotklussen aan iemand anders geef terwijl het voor mij juist frustrerend is dat ik het niet zelf kan...

Heel heftig dat ongeluk zeg. Ik stap sowieso niet graag tussen trailers op, maar dat lopen kan ik idd ook niet. En ik kan mezelf nog niet zover krijgen om mijn rolstoel mee te nemen op wedstrijd voor de stukken voor en na het rijden. Dat meelopen is ook bij mij voor de veiligheid, omdat ik zelf ook helemaal niks kan qua ingrijpen nog dan. Bij trailers ook echt er naast, als we op een betere plek staan gewoon er voor blijven, want paard volgt mijn moeder dan heel braaf.
Gek doen heb ik geen problemen mee, het is lastig uit te leggen. Als de mijne eens ervandoor schiet, een bok geeft of wat springt is er niet meteen een probleem, daar moet ik om lachen want het stelt niks voor (in vergelijking met vorige paarden). Maar ze heeft een tijd echt extreme problemen gehad en raakte dan volledig in paniek. Dat was nog steeds gewoon rennen, maar oncontroleerbaar en daar had ik echt dagen last van en moest er serieus vanaf getild worden. Dat was voor mij voor het eerst dat mijn lichaam me zo in de steek liet tijdens het rijden. Ik heb net als jij wel allemaal aangepaste dingen, maar dit was echt meteen foute boel na zo'n beweging van haar. Dus als ik bij haar paniek voel en ik kan het niet meteen laten afvloeien, ga ik er dus echt af. Ik kan haar dan ook niet helpen omdat ik mijn lichaam dan niet vertrouw. Ik ben echt niet bang voor haar,maar voor mijn eigen lichaam. Snap je wat ik bedoel?

Ik heb haar helaas niet aan huis dus ik zou idd heen en weer moeten rijden. Dus op wedstrijd zelf zadelt mams af, ik zet haar op de trailer en thuis haal ik de vlechten eruit en doe de deken op en zij doet idd de trailer uitmesten en spullen opbergen. Precies wat jij zegt, ik zou die rot klussen veel liever zelf doen. Ik kan na het rijden ook nog slechter lopen als ervoor en ga dan zo snel mogelijk ergens zitten. Vind dat nog wel eens lastig, want ik ben altijd bang voor het oordelen van anderen. Slaat nergens op, maar ik haat het ook om te laten zien hoe slecht het kan gaan, helemaal aan vreemden.

Ik heb echt de mazzel dat de mijne de vlechten echt geweldig laat zitten. Ik heb vanmiddag gevlochten en heb morgen eb zondag wedstrijd. Die laatste dag zitten ze altijd gewoon nog keurig. Heb nu een hals om, omdat ze eerst nog naar buiten gaat en altijd lekker rolt en slaapt in het zand en het stro. Dus helaas zijn haar 4 witte benen niet meer zo wit als dat ze vandaag na het wassen zijn, maar daar heb ik herstel middeltjes voor zodat ik niet hoef te wassen :') Maar toch het nadeel van vos met heel veel wit haha
Misschien wordt Rêve nog beter in ze erin laten en anders is een boog ook stoer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 20:55

Je hebt een ontroerende mooie blog geschreven....goed gedaan!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 05:58

Mooi hoor <3

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:48

God zeer ontroerend geschreven. Heel mooi.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:18

Wauw!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:20

Wederom goed en mooi geschreven, het spreekt me ook echt aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:27

Wat treffend weer geschreven.
En zo knap hoe jij het toch maar weer 'even" doet.
Groot respect daarvoor.

Helaas ook voor delen herkenbaar. Daarom dubbel respect voor jou.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 11:17

Wat mooi weer geschreven deze blog. Ook hier wat emoties bij het lezen. Petje af!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 11:33

pien_2010 schreef:
Je hebt een ontroerende mooie blog geschreven....goed gedaan!

Neon schreef:
Mooi hoor <3

Gini schreef:
Wauw!

Getup schreef:
Wederom goed en mooi geschreven, het spreekt me ook echt aan.

Dankjewel :+:

DuoPenotti schreef:
Wat treffend weer geschreven.
En zo knap hoe jij het toch maar weer 'even" doet.
Groot respect daarvoor.

Helaas ook voor delen herkenbaar. Daarom dubbel respect voor jou.

Soms ook met veel gevloek hoor. Rêve is zo'n paard dat je de ene dag de hemel in prijst en de dag er na kan je op het muurtje van de stal zitten kijken en denken "waarom houd ik jou eigenlijk?" _O- _O-
En als ze dan bij je komt, dan is dat op haar aller, aller, aller onschuldigst! Alsof ze niet net 2 uur het bloed onder je nagels uit gehaald heeft. Ze kijkt zó onschuldig en "jong" dat je zou zweren dat ze het weet. _O- Als ze nu deed zoals Sam en altijd zou kijken alsof ze geen ide heeft waarom ik geërgerd ben als ze iets uit steekt zou ik het geloven dat ze het echt niet weet maar Rêve komt met zo'n andere blik en houding naar je toe dat je denk.... "Als je het weet waarom doe je het dan dumbo?" _O-

Mirjam79 schreef:
Wat mooi weer geschreven deze blog. Ook hier wat emoties bij het lezen. Petje af!

:+: