Sport

Thijmen Vos, hier met Theo 149, gaat aan de leiding bij de Junioren met Ive Got The Key.
Foto: © FEI / Leanjo de Koster
Onder prachtige weersomstandigheden is het Nederlands Kampioen springen van start gegaan op de locatie Green Valley Estate in Deurne. Vandaag stond het eerste onderdeel van het kampioenschap voor Children, Junioren en Young Riders op het programma. Liv Linssen, Thijmen Vos en Skye Morssinkhof konden het beste uit de voeten met de parcoursen van de internationale parcoursbouwer Louis Konickx.
Bondscoach van de jeugd Edwin Hoogenraat volgt aan het begin van het buitenseizoen de prestaties van zijn ruiters met belangstelling. “We volgen met deze jeugdkampioenschappen het format dat ook op de Europese kampioenschappen wordt gereden.” Daarom begon de rubriek Children met een parcours direct op tijd, en reden de Junioren en Young Riders een jachtparcours.
Children: Liv Linssen aan de leiding
In de rubriek Children heeft Liv Linssen de leiding genomen in het tussenklassement na het eerste onderdeel. Met haar paard Lacona was ze bijna twee seconden sneller dan Ella Wolleswinkel die met Capone T op de voorlopige tweede plaats staat. Rens Grootelaar maakt de top drie compleet met Lord K.
Dagwinnares Liv was een beetje verrast met haar eerste plaats : “Ik ging eigenlijk voor een normaal rondje, maar dat pakte goed uit. Het hielp me wel dat ik het parcours al met mijn andere paard gereden had. Lacona is mijn eerste paard, ik rijd haar nu drie jaar. Soms is ze weleens een beetje fris op de eerste dag, maar ze is heel voorzichtig en helpt me altijd goed. Ik verheug me op de rest van het kampioenschap.”
Junioren: Thijmen Vos doet goede zaken
Thijmen Vos is zijn kampioenschap voortvarend begonnen met een eerste en vierde plaats. Met zijn ruin Ive Got The Key was hij een fractie sneller dan Logan Fiechter met E Hoodstock Z, die voorlopig tweede staat met Jop Keunen en de Gaspahr-zoon Lewis PK daar direct achter. De verschillen in de top van het klassement zijn klein, dus we kunnen de rest van het kampioenschap een mooie titelstrijd verwachten.
Voor winnaar Thijmen Vos bleek het snel- en wendbaarheidsparcours geen probleem: “Ik wilde mooi vlot rijden. Met het paard waar ik vierde mee sta had ik voor mijn gevoel harder gereden, maar Ive Got The Key is van nature iets sneller. Ik had niet verwacht te winnen. Met dit paard heb ik al twee EK’s bij de Junioren gereden, dus we vormen al aardig een combinatie.”
Edwin Hoogenraat was tevreden over het eerste onderdeel: “Het was een mooie proef om mee te beginnen en gelijk ook belangrijk voor het klassement. Als je deze proef slecht rijdt, ben je weg voor kampioenschap. Dat geeft leerzame druk voor deze jonge ruiters, want op het EK rijden ze ook dit format.” Thijmen vond het een mooie inloopproef. “Niet te hoog of te laag, je had veel keuze. Vorig jaar begon ik ook goed op het NK, maar het einde was wat minder, dit jaar eens zien dat we beter eindigen”, klink het vastbesloten.
Young Riders: Skye Morssinkhof aan kop
In de openingsproef van het kampioenschap voor Young Riders liet Skye Morssinkhof zien waarom ze al voor het tweede jaar op rij deel uitmaakt van het KNHS Talententeam. Met haar paard G-Vingino-Blue nam ze na een vlotte rit de leiding in het klassement. Ook Auke Feenstra deed goede zaken met Jolineke, de combinatie mocht zich als tweede opstellen bij de prijsuitreiking. Mart IJland volgde op de derde plaats met de Kannan-dochter Kaida CM.
Skye Morssinkhof is tevreden met winnende rit. “Ik ben super tevreden, maar met mijn andere paard had ik misschien iets sneller kunnen zijn. Ik reed daarmee één galopsprong teveel naar de laatste, dat heb ik met dit paard anders gedaan.” Als doel heeft Skye het behalen van een medaille: “Mijn paarden springen goed en het is mijn laatste jaar bij de Young Riders. In aanloop naar het NK heeft mijn beste paard veel rust gekregen, die had zijn voorbereiding vooral in de wei. Dit is pas de eerste grote wedstrijd. Morgen ga ik proberen weer hetzelfde te doen. Gewoon lekker rijden en doen wat ik leuk vind!”
Vervolg kampioenschappen jeugd
Morgen wordt het tweede onderdeel van de kampioenschappen voor de jeugd verreden. De ontknoping bij de Children vindt op zaterdag plaats, op zondag weten we wie zich Nederlands Kampioen Junioren en Young Riders mag noemen.
Uitslag eerste omloop NK Children (Tabel A Direct op tijd)
1. Liv Linssen – Lacona (v. Contendro 2), 0 / 76.75 sec
2. Ella Wolleswinkel – Capone T (v. Casado), 0 / 78.71 sec
3. Rens Grootelaar – Lord K (v. Le Primeur), 0 / 79.45 sec
Uitslag eerste omloop NK Junioren (Tabel C Snel- en wendbaarheid)
1. Thijmen Vos – Ive Got The Key (v. Womanizer), 73.42 sec
2. Logan Fiechter – E Hoodstock Z (v. Emerald), 73.84 sec
3. Jop Keunen – Lewis PK (v. Gaspahr), 74.05 sec
Uitslag eerste omloop NK Young Riders (Tabel C Snel- en wendbaarheid)
1. Skye Morssinkhof – G-Vingino-Blue (v. VDL Zirocco Blue), 63.12 sec
2. Auke Feenstra – Jolineke (v. Starpower), 64.31 sec
3. Mart IJland – Kaida CM (v. Kannan), 65.95 sec
Klik hier voor alle startlijsten en uitslagen
Klik hier voor informatie over het Nederlands Kampioenschap Springen