Algemeen
De paralympische amazone Nicole den Dulk heeft haar beide scheenbenen gebroken. Tijdens het losrijden in het Belgische Waregem schrok haar paard Jackpot van een tractor die achter de baan kunstmest aan het strooien was. Nicole viel van haar paard, maar er meteen weer op en stapte nog wat rond, voor het vertrouwen.
Toen ze 's avonds toch wel erg dikke benen kreeg, ging ze toch voor controle naar het ziekenhuis. Daar bleek dat ze haar beide scheenbenen gebroken had. "Voorlopig lig ik er even uit helaas. Het ging zo goed met de paarden dus het is echt even slikken dit. Komende week verder onderzoek en dan kijken we hoelang het gaat duren. Iedereen bedankt voor de support vooral Lynn Dohmen en Patricia Palmen die me super helpen en voor de paarden zorgen. #teambelgium Gelukkig had ik al een rolstoel
", aldus Nicole op Facebook.Nicole den Dulk
Nicole den Dulk is een Nederlandse paralympische amazone. Ze is geboren in het Limburgse Tegelen (Nederland), maar ze komt uit voor België. Ze raakte invalide na een ongeluk met een paard in Canada, waarbij ze al haar ribben brak, twee wervels verbrijzelde en daardoor een complete dwarslaesie op borsthoogte opliep.
Na haar revalidatie in Canada verhuisde ze weer naar Nederland, waar ze rolstoeltennisser Robin Ammerlaan ontmoette, die later haar vriend werd. Ze begon met rolstoeltennis, en bleek er talent voor te hebben: ze kwam in de nationale selectie, maar het was niet haar sport. Om sterker te worden, ging ze weer paardrijden. Ze werd al snel Nederlands kampioen met Fifty Fifty, en mocht naar het EK. Dit was het begin van haar topsportcarrière. Ze reed EK's, WK's en de Paralympische Spelen.

Gebruikte bronnen: