[FOTO] Horse Driving Kronenberg 3* - marathon dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

[FOTO] Horse Driving Kronenberg 3* - marathon dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 10:45

*Bokt.nl
Sport
Tekst door Cynn, foto's door team van Ros Fotografie

Het evenement waar Gilian en ik ons altijd erg op verheugen is Horse Driving Kronenberg. Dit keer werd de marathon van de 3* op de zaterdag verreden en de 2* op de zondag. Aangezien ik op zondag andere afspraken had staan, zijn we nu ook alleen op de zaterdag geweest.
Een heel eind rijden voor ons, ruim 2 uur (zonder file) in de auto, maar geen enkel evenement in de paardensport die dit kan evenaren. Tot nu toe dan hé. :) Dus de avond ervoor onze broodjes smeren en de wekker instellen op 5 uur. Nog even allebei een dubbele koffie in een to go beker gooien en om half 6 reden we weg.
Eenmaal aangekomen op het terrein, de camera’s uitgepakt en ready to go, zagen we nog behoorlijk wat menners die met hun grooms de hindernissen aan het verkennen waren. Het zal toch weer niet? En ja hoor. We weten niet wat het is in de menwereld, maar ik denk op het WK twee jaar geleden op hetzelfde terrein na, beginnen geen van alle wedstrijden op de daadwerkelijke starttijd vermeld zoals op de startlijst. In Oirschot niet, in Heeten niet, in Beekbergen niet en nu ook weer in Kronenberg. Bijna een heel uur later werd er dan toch echt omgeroepen dat de hindernissen werden gesloten voor verkenning en dat de eerste deelnemer het traject was begonnen. Gelukkig konden we hierdoor wel rustig wakker worden, een extra bakje koffie doen en overleggen wie welke hindernis wilde pakken om mee te beginnen, maar mijn bed ligt ook wel erg lekker. Ik had best even langer willen blijven liggen. :')

Maar goed, ons humeur was goed, het zou de hele dag droog blijven en we zouden weer veel spektakel gaan zien. Kom maar op met de start van de dag!

Maar eerst nog even voor de niet marathonkenners: samengesteld mennen bestaat uit drie onderdelen: dressuur, de marathon & de vaardigheidsproef.
De dressuur bestaat net als onder het zadel uit een aantal verplichte onderdelen. Waaronder correct figuren rijden, uitgestrekte draf en een mooie ronde volte. De jury beoordeelt de aanspanning en de koetsier op juistheid van de gangen, samenspel van de paarden en de vaardigheid van de koetsier.
Het marathon onderdeel is echt het spektakel van de sport. Hier komt vooral de stuurmanskunst van de menner aan bod en snelheid. Je moet diverse hindernissen afleggen (zoals bomen, bruggen, waterpartijen en heuvels). In tegenstelling tot het WK van twee jaar geleden waarbij er 8 hindernissen waren, wat ook het maximale aantal is, waren het er nu 7.
In de hindernissen staan poorten (A t/m F) die in de juiste volgorde gereden moeten worden en daarbij ook zo snel mogelijk. Hoe ziet zoiets er bij voorbeeld uit? Nou zo dus:

Afbeelding

Hier kunnen jullie meer routes van de hindernissen vinden maar ook tijd en afstandstabellen per klasse. Voor degene die het interessant vindt, neem vooral een kijkje.

Het laatste onderdeel is de vaardigheid, waarbij de menner zijn paarden tussen oranje pionnen moet manoeuvreren zonder de gele balletjes eraf te rijden die erop liggen. En dat natuurlijk ook in een zo'n snel mogelijke tijd!

We begonnen de dag met de 3* pony’s. Eerst de tweespan en vervolgens de vierspan.

Afbeelding
Melanie van de Bunt (NED) valt altijd op in het roze met haar mooie pony's. Het terrein van Kronenberg is erg groot en door middel van een brug kan je van de ene zijde naar de andere zijde toe rijden in het traject.

Afbeelding
Bij hindernis 7 had mijn vriend Anouk de Haas (NED) gespot met haar fantastische 'stippels', aldus mijn vriend. 'Die wil ik ook!' :')

Afbeelding
Ondertussen zat ik bij hindernis 1 en arriveerde daar het mooie span van Sietske Flobbe (NED). Een hele lastige hindernis al zeg ik het zelf, waar je behoorlijk wat stuurwerk moest leveren om alle bochten te kunnen halen. Niet alleen dat, maar er zat een behoorlijk steile heuvel in die op en af gereden moest worden terwijl je de bocht om moest. Ik doe het ze allemaal niet na.

Afbeelding
En als je dan met je groothoeklens onder het hek zittend door fotografeert dan komen de pony's best dichtbij := Hier in dezelfde hindernis Larissa Reints (NED).

Afbeelding
Een overzichtsfoto van hindernis 5 met het mooie (niet meer zo) witte vierspan van Marcel de Vries (NED) in beeld.

Afbeelding
Ook in hindernis 5 verricht Julien Vanhoenacker (BEL) hier een knap staaltje stuurwerk.

Afbeelding
En later komen we Julien nogmaals tegen.

Afbeelding
Helaas hebben we Lars Dau (DEN) met zijn prachtige Haflingers niet op een hindernis gefotografeerd, maar hij liep me nog even voorbij vanaf hindernis 5 onderweg naar hindernis 6.

Na de pony's was het de beurt aan de paarden. Ook hier begonnen we eerst met de tweespan combinaties gevolgd door de vierspanners.

Afbeelding
Hindernis 3 was erg gewild bij het publiek maar ook voor de fotografen. Aan de foto is ook wel te zien waarom :D Hier rijdt Theo Timmerman (NED) door het water met volle kracht voorruit.

Afbeelding
Voor de paarden werd hindernis 1 verschoven. Hier moesten de deelnemers onder een rieten dak doorrijden, gelukkig zijn deze paarden werkelijk nergens meer van onder de indruk. Zo gaat ook het span van Eva Ottosson (SWE) zonder problemen er onderdoor.

Afbeelding
Hier nog een beter beeld van hindernis 1 bij de paarden met op de achtergrond de brug naar het andere veld. Hier rijdt Diana Lindsay (GBR).

Afbeelding
En ondanks dat haar rondje niet zo hard ging, leek ze best tevreden te zijn :D

Afbeelding
Tussen alle hindernissen leggen de menners een heel traject af, hier kwamen we Diana onderweg weer tegen.

Afbeelding
Wij hebben deze dag heel veel mooie voetjes gezien :D Hier die van het span met Ewoud Boom (NED).

Afbeelding
Deze man is ons inmiddels goed bekend en hij valt dan ook altijd lekker op in het groen. Martin Hölle (HUN). Ook deze keer wist hij de wedstrijd weer op zijn naam te schrijven.

Afbeelding
We hebben hem dan ook weer even uitbundig gevolgd in meerdere hindernissen. Hier op 3!

Afbeelding
Het linker paard had er erg veel zin in. Ondertussen behoudt Martin de opperste concentratie.

Afbeelding
Even een kiekje tussendoor van Rens Egberink (NED).

Afbeelding
Nog meer kleurrijke voetjes van het span van Nico van Praet (BEL).

Afbeelding
En hier in actie in het water!

Afbeelding
De vierspannen sloten de dag af. Hier op hindernis 5 werd ik even herinnerd dat het best een uitdaging is om 4 grote paarden in 1 shot vast te leggen terwijl ze om de obstakels heen moesten. :') Maar knap waren ze wel, het stel van Glenn Geerts (BEL).

Afbeelding
Concentratie bij Harry Streuker (NED).

Afbeelding
Een mooi overzichtsfoto bij hindernis 3 van Tor van den Berge (AUS).

Afbeelding
Wat lijkt me dat toch lastig, zo behendig en snel je leidsels moeten wisselen en dan ook nog een zweep in je hand := Maxime Maricourt (FRA) hier in een close-up in beeld.

Afbeelding
Of het altijd vlekkeloos gaat in een vierspan? Uh.. nee. Mark Weusthof (NED) had in hindernis 3 even een miscommunicatie maar wist het netjes op te lossen..

Afbeelding
..en zonder kleerscheuren zich te herpakken en verder te rijden :D

Afbeelding
Nog wat spetterende voetjes op de foto.

Afbeelding
Hier rijdt Tom Stokmans (BEL) na een mini aarzeling het water in.

Afbeelding
Michael Brauchle (GER) moest zich even goed concentreren om zijn paarden in de juiste volgorde door de juiste poorten te laten rijden.

Afbeelding
Maar dan gaat toch echt wat meer het gas erop!

Afbeelding
En soms moet er even iets hersteld worden na een hindernis!

Afbeelding
Boink! :D Ja ook dat kan gebeuren tijdens het stuurwerk. Maar Antonie ter Harmsel (NED) en zijn span reden gewoon lekker verder.

Afbeelding
Koos de Ronde (NED) is natuurlijk ook een grote naam en niet alleen kan je zijn span direct herkennen aan de mooie vossen met grote blessen, maar zijn cap valt ook altijd goed op.

Afbeelding
Hier op hindernis 5.

Afbeelding
Kijken waar je wilt dat je span heen gaat!

Afbeelding
De echte hekkensluiter van de dag was IJsbrand Chardon (NED). Even een overzichtsfoto op hindernis 1.

Afbeelding
Hier met zijn machtige span op hindernis 5.

Afbeelding
En een sprintje naar boven trekken bij 6.

Nu begrijpen jullie natuurlijk wel dat je met een team van 2 fotografen op zo'n dag gigantisch veel foto's schiet en dat we er nog zoveel meer hebben, maar ik kan het verslag niet eeuwig laten duren. Dus helaas zijn we dan toch echt aan het einde beland.

Ik hoop dat jullie een beetje hebben kunnen meegenieten van deze prachtige dag en dat het aanstekelijk werkt. Want het gedreun van een vierspan laat de hele aarde beven en dat moet iedereen toch een keertje hebben meegemaakt? Dus.. kom de volgende keer ook gewoon kijken :D Toegang is gratis.

Uitslagen na het marathon onderdeel staan hier

Uitslagen volledig na alle onderdelen staan hier

balance
Moderator Over Paarden

Re: [FOTO] Horse Driving Kronenberg 3* - marathon dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 14:51

Schitterende foto’s!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 15:57

Heel mooi op beeld vastgelegd !

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:51

Wat een mooie reportage! Je weet de kracht en emotie mooi vast te leggen!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 22:19

Heb je ook foto’s van Sam Gees?
Mijn collega groomt voor dat team…

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-23 07:20

Luckystory schreef:
Heb je ook foto’s van Sam Gees?
Mijn collega groomt voor dat team…

Vast wel... ik zal vanavond even kijken voor je.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:33

Wat een prachtig geweld! Mooi gefotografeerd. Weet jij (of iemand anders) ook wat de paarden van de hongaar Martin Hölle op de neus hebben zitten?

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:42

criollo_yess schreef:
Wat een prachtig geweld! Mooi gefotografeerd. Weet jij (of iemand anders) ook wat de paarden van de hongaar Martin Hölle op de neus hebben zitten?

Dit zijn een soort pleisters om de neusgaten beter open te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:47

Wat een onwijs mooie fotos, ruig hoor :j

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 05:40

Wat kan jij mooie foto's maken zeg!

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:29

Hele stoere foto's 8-)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:50

Kriebels, wat heb je alles goed gepakt op de foto’s! prachtig gedaan.

Kunnen de deelnemers foto’s bij je bestellen of doe je het puur uit eigen liefhebberij en passie?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 10:09

Bedankt voor alle leuke reacties! :D

tienus63 schreef:
Kriebels, wat heb je alles goed gepakt op de foto’s! prachtig gedaan.

Kunnen de deelnemers foto’s bij je bestellen of doe je het puur uit eigen liefhebberij en passie?

Deelnemers kunnen ze bij mij bestellen als ze willen. Kunnen ze over mailen via mijn website. Van veel deelnemers hebben we nog meer foto's dus die zoeken we dan ook nog op en dan sturen we een mini versie toe om nog meer keus te geven (wel met logo er doorheen tegen het stelen) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:12

Wat maak je toch altijd fantastisch gave foto's! <3 En je schrijft ook erg leuk!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 10:19

Wat een mooi compliment, dank je wel <3

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:22

Ik vind het echt prachtige foto's! <3

En twee- en vierspannen blijven zo indrukwekkend en machtig, echt gaaf. Krijg ik spontaan zin om te leren mennen zeg maar ;)

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:37

Echt méga gave en creatieve foto's, en inderdaad ook nog eens leuk geschreven. Word je dan automatisch enthousiast van ;-)

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:58

Wat een gave foto's!! top weergegeven

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:13

Jammer dat je de andere stippels niet op de foto hebt van Anneke Cremers

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:01

Prachtige foto's. 8-) *-:)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:09

Fantastische foto's. Hulde!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 15:36

Super leuk al jullie enthousiaste reacties *\o/*

mcsjelle schreef:
Jammer dat je de andere stippels niet op de foto hebt van Anneke Cremers

Waar staat het dat ik die niet heb gefotografeerd dan? :)) Wij hebben gigantisch veel foto's gemaakt die dag, in 't verslag staat ook benoemd dat ik die helaas niet allemaal kan laten zien. Maar Anneke hebben we wel degelijk gefotografeerd hoor :j

sassycas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:58

Super gave foto's! :))

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:47

Wow, wat gaaf weer!
Krijg altijd zin om die waterbak in te knallen :D

Top dat je er weer was en deze mooie foto's en het verslag met ons wilde delen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:08

Wat is de mensport toch mooi hè!