Hoe gaat het nu met Mount St. John Freestyle?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hoe gaat het nu met Mount St. John Freestyle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-23 09:18

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Mount St John Freestyle en Charlotte Dujardin tijdens de FEI Wereldruiterspelen 2018.
Foto: © FEI/Liz Gregg

Mount St. John Freestyle was het paard dat in de voetsporen trad van Charlotte Dujardin's carrièremakende, tweevoudig olympisch kampioen Valegro. Toen de KWPN'er na Rio met pensioen ging, keek Dujardin naar cliënt Emma Jane Blundell, die haar twee potentiële opvolgers leverde: Mount St. John Freestyle en KOM Fairy Tale. Freestyle kon de uitdaging het best aan en zette Dujardin in 2018 weer op het podium. De merrie verdween echter van het toneel in 2021 en keerde niet meer terug.

Hoe gaat het nu met haar?

Van Verden naar Groot Brittannië
Mount St. John Freestyle is een 14-jarige Hannoveraanse merrie. Haar vader is Fidermark en haar moeder Donna Gracia (v. Donnerhall x Ataturk x Freiherr). Ze is gefokt door Stephan Kurz uit Duitsland.

Blundell kocht de merrie als veulen op de Hanoverian Elite Foal Auction 2009, waar ze catalogusnummer 240 had en al Freestyle heette. Ze verhuisde naar Emma's stal, Mount St. John in Felixkirk, waar ze de opfok in ging.

Freestyle maakte haar wedstrijddebuut in maart 2013, toen Emma haar reed in de jonge paardenklasse voor vierjarigen op de manege van Northallerton. Emma bracht haar het eerste jaar uit.

Charlotte Dujardin
Vanaf 2015 zat Charlotte Dujardin in het zadel. Ze wonnen de 2015 British Young Horse Championships in Hartpury en het Medium Championship op het nationale kampioenschap. In 2016 wonnen ze het Advanced Medium Championship. Toen Valegro eind 2016 met pensioen ging, legde Dujardin zich volledig toe op Freestyle en domineerde het 2017 British Small Tour Championship.

Afbeelding
Mount St John Freestyle en Charlotte Dujardin tijdens de Jumping Amsterdam 2020.
Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Brons op de Wereldruiterspelen
In maart 2018 reed Charlotte de negenjarige Freestyle in haar eerste Grand Prix-proef in Hartpury. Hun internationale wedstrijddebuut was op het CDI Nieuw en St. Joosland drie weken later, waar ze 75,152% behaalden in hun eerste CDI Grand Prix-proef. Ze wonnen Joosland en gaven vol gas, om beide proeven op het CDI Windsor, Bolesworth en Hartpury te winnen. Na een jaar afwezigheid in het Britse team (in 2017), werd Dujardin weer geselecteerd voor de Wereldruiterspelen 2018 in Tryon, waar ze teambrons wonnen na een vijfde plaats in de Grand Prix (77,764%) en individueel brons in de Grand Prix Special met 81,4489%.

Drama in Rotterdam
Na Tryon volgde een pauze van internationale wedstrijden. Negen maanden later keerden Charlotte en Freesyle terug in Bolesworth en reden ze de verplichte teamselectieproef in Hartpury. Ze sloegen Aken over. Op het EK van 2019 werd het duo uitgeschakeld in de Grand Prix, toen bij de controle van het harnachement na de proef een bloedvlek van de sporen op de zijkant van het paard werd gezien. Een dramatische wending voor team Groot-Brittannië, en Dujardins kans op een Europese medaille was voorbij.

Wereldbeker tijdens corona
Na Rotterdam richtte Durjardin zich op de wereldbekerkwalificaties voor 2019-2020 en reed ze Lyon, Londen en Amsterdam. In Lyon en Amsterdam werden ze tweede. Dit was de eerste keer dat ze geen eerste werd op een CDI, sinds het begin van haar carrière met Freestyle. Ze ging naar het CDI-W 's Hertogenbosch, maar het concours werd afgelast vanwege de uitbraak van corona. Freestyle ging weer terug naar huis. Ook de Wereldbekerfinale in Las Vegas werd afgelast. Acht maanden later keerde de combinatie terug op het CDI Keysoe in oktober 2020, en in december wonnen ze de Britse kampioenschappen.

Afbeelding
Mount St John Freestyle en Charlotte Dujardin tijdens de Wereldbeker dressuur 2020.
Foto: © FEI/Leanjo de Koster

Gio neemt het stokje over
In het olympische jaar 2021 introduceerde Dujardin Gio, naast Freestyle. Op het CDI Hagen in april 2021 werd Freestyle tweede achter Werndl en Dalera, maar won de Special met 82,872%. Drie weken later versloeg Gio Freestyle in de Grand Prix op het CDI Wellington Heckfield. Freestyle won de Kür op Muziek en Gio won de Special.

Het CDI Wellington Heckfield in mei 2021 bleek de laatste wedstrijd van Freestyle te zijn. Dujardin kondigde aan dat Gio haar keuze zou zijn voor de Olympische Spelen van 2021, en een dag na de bekendmaking van het Britse team kwam Emma Blundell met de mededeling dat Freestyle niet "voldoende fit is om de lange reis en het extreme klimaat aan te kunnen die nodig zijn om optimaal te presteren".

Hoe gaat het nu met Freestyle?
In september 2021 verklaarde Dujardin aan dat "Freestyle thuis is in mijn stallen en ze is echt goed. Hopelijk doe ik volgend jaar met haar de wereldbekerserie".

Deze rentree in de wedstrijdring is er nooit gekomen en Blundell lijkt haar samenwerking met Dujardin te hebben beëindigd. Charlotte lijkt haar aandacht meer te richten op het rijden en trainen van paarden voor Annabella Pidgley en andere klanten. Dujardin trainde Mount St John Valencia en VIP voor Blundell, maar Emma ging VIP zelf rijden. Valencia ging naar Amy Woodhead en werd vervolgens verkocht.

Blundell handhaafde een totale radiostilte over de verblijfplaats en toestand van Freestyle. Alle gestelde vragen bleven onbeantwoord.

Op 6 juni 2022 verscheen er plotseling een foto van de oren van Freestyle op social media, waarop te zien was dat de merrie door Holly Woodhead werd gereden. Gaandeweg volgden er nog een paar foto's van Freestyle in haar box, en later een filmpje van Emma die haar zelf rijdt.

Afbeelding
Mount St John Freestyle en Charlotte Dujardin tijdens de Wereldbeker dressuur 2019.
Foto: © FEI/Jon Stroud

De stilte doorbreken
Begin maart verbrak Emma eindelijk haar stilzwijgen en sprak ze over Freestyle. Ze liet een bommetje vallen door eerst aan Horse & Hound bekend te maken: "mijn visie voor de toekomst is om Freestyle terug te zien aan de top van de sport, met Parijs in het vizier."

Vijf weken geleden berichtte Emma op social media dat "het een ware traktatie voor mij is om nu zelf de kans te krijgen om zo'n paard zelf te rijden, omdat ik Freestyle al vanaf een veulen in mijn bezit heb, haar enorme succes met Charlotte jarenlang heb gadegeslagen en gesteund. Ze is echt een droom om te rijden en ik voel me zo gelukkig om haar op stal te hebben! Ze zal altijd het paard van mijn leven blijven."

Levende olympische droom
Emma legde aan Eurodressage uit dat Freestyle in 2022 naar huis kwam om tijdens de revalidatie deel te nemen aan haar fokprogramma, en nu weer in training is.

"Ja ik heb haar gereden tijdens haar revalidatie en nu wordt ze volledig fit. Het is heel leuk om zoveel van haar te leren, terwijl we met haar fokken via embryotransplantatie. Ik heb nog nooit Grand Prix gereden, maar ik kan me geen vriendelijkere, leukere leermeester bedenken om van te leren!"

Op de vraag of de Olympische Spelen in Parijs een doel zijn, antwoordde Emma: "ik ben geen Olympisch sporter, maar ik zou graag zien dat ze succesvol is en haar kans krijgt op een Olympische Spelen."

In 2022 werd Freestyle succesvol gedekt door Glamourdale (voor embryotransplantatie) en dit jaar is ze geïnsemineerd met St. Schufro (ook voor embryotransplantatie). Emma heeft geen paarden meer met Charlotte, maar ze heeft verschillende samenwerkingen lopen met ruiters als Amy en Holly Woodhead, Greg Sims, Becky Moody, Jeanine Nieuwenhuis en Alexander Harrison.

Afbeelding