Sport

Sanne Voets, Frank Hosmar en Rixt van der Horst in Tokio. © FEI/Liz Gregg
Het duurt nog maar 500 dagen voor de para-dressuur van de Paralympische Spelen van Parijs 2024 van start gaat.
De Paralympische Spelen van Parijs 2024 worden gehouden van 28 augustus tot 8 september. De para-dressuur wedstrijden zullen worden verreden op het iconische Kasteel van Versailles, van 3 tot 7 september. Er zullen 78 combinaties van over de hele wereld aan de start verschijnen, die zullen strijden om 33 medailles die verdeeld zullen worden onder het landenklassement, het individuele klassement en de Kür op Muziek.
Er zijn in totaal 15 plaatsen beschikbaar in de landenwedstrijd voor de para-dressuur. Elk gekwalificeerd land mag maximaal vier combinaties naar Parijs sturen, wat het totaal op 60 combinaties brengt.
Frankrijk is als gastland direct als eerste gekwalificeerd, terwijl zeven landen (Nederland, Denemarken, Verenigde Staten, Groot Brittannië, België, Duitsland en Italië) hun startplaats voor de Paralympische Spelen hebben veroverd op het ECCO FEI WK 2022 in Herning, Denemarken.
Het FEI EK para-dressuur, dat in september 2023 in Riesenbeck (GER) plaatsvindt, biedt het hoogst geplaatste team uit de competitie (dat niet anderszins gekwalificeerd is) nog een kans om een startplaats in Parijs te bemachtigen. Vier andere startplaatsen zullen worden vergeven aan de hoogst geplaatste teams uit Azië, Amerika, Afrika en Oceanië, terwijl de twee hoogst geplaatste teams op de FEI Paralympic Team Ranking List zich ook zullen kwalificeren.
Nog eens 18 individuele ruiters mogen deelnemen. Dit zijn de drie best geplaatste atleten van de FEI Paralympic Individual Ranking List in Europa, Azië, Oceanië, Noord- en Zuid-Amerika en Afrika. Ten slotte worden drie individuele plaatsen toegewezen door de FEI en het Internationaal Paralympisch Comité (IPC).
De competitie
De para-dressuurcompetitie begint met de individuele medailleproef en kwalificatie voor de Kür op Muziek, bekend als de FEI Para Grand Prix A, waarbij de ruiters in elke Grade een vaste proef in de dressuurring rijden. Daarna volgt de landenwedstrijd, de FEI Para Grand Prix B, waarin drie ruiters uit elk land de Para Grand Prix B-proef in hun Grade rijden. Zij zijn opgegeven door de chef d'equipe. De scores van alle ruiters bij elkaar opgeteld, vormen de teamscore.
Op de laatste dag van de competitie rijden de acht beste combinaties van ruiter en paard in elke Grade hun Grand Prix-kür. Dit is altijd de populairste dag van elk para-dressuurevenement, waarbij de ruiters de kans krijgen zich te laten zien in hun zelf gechoreografeerde proeven.
In de gaten houden
De teammedaille wordt waarschijnlijk het meest bevochten van de Spelen. Die werd door Groot-Brittannië gewonnen op elke Paralympische Spelen sinds Atlanta in 1996 (de eerste para-dressuurwedstrijd van de Paralympics). Op de Paralympische Spelen van 2020 in Tokio won Groot-Brittannië met minder dan één honderdste, maar daarna slaagde het er niet in het podium te halen op de FEI EK para-dressuur in Herning (Denemarken) in 2022.
De huidige Europees en wereldkampioen, Nederland, wil dolgraag een paralympische titel aan zijn collectie toevoegen. Ze krijgen echter zware concurrentie, niet alleen van Groot-Brittannië, maar ook van Denemarken en de Verenigde Staten.
Individueel zal Nederlandse Sanne Voets (Grade IV) meer goud willen toevoegen aan de twee die ze in Tokio won, net als de Deense Tobias Thorning Joergensen (Grade III), de Belgische Michelle George (Grade V) en de Britse Lee Pearson (Grade II). Sophie Christiansen uit Groot-Brittannië hoopt weer een plaats in haar team in Grade I te bemachtigen, waar ze zware concurrentie krijgt van paralympisch gouden medaillewinnares Roxanne Trunnell (Verenigde Staten) en Rihards Snikus (Letland).
Ook Natasha Baker uit Groot-Brittannië hoopt mee te doen en haar laatste titel uit Rio in 2016 te heroveren. "Ik ben zo, zo opgewonden voor Parijs", zegt ze. "In Tokio waren de Spelen heel anders, zonder publiek en zonder vrienden en familie. Dus kunnen rijden op zo'n iconische locatie, met iedereen erbij, zou gewoon geweldig zijn."
Baker staat echter voor een extra uitdaging bij haar kwalificatie, omdat ze later in april haar eerste kind verwacht. "Ik heb een geweldig team om me heen", voegde ze eraan toe, "en de timing van de baby kon niet beter zijn. Ik heb 16 maanden de tijd om het hoge niveau te halen dat ik nodig heb om me te kwalificeren en geselecteerd te worden. Maar het zou heerlijk zijn om mee te doen met de baby in het publiek!"