Paarden van manege Waterhof maken ruimte voor padelvelden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paarden van manege Waterhof maken ruimte voor padelvelden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 18:42

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Manege Waterhof in Lubbeek sluit na 23 jaar de deuren. De manege uitbaten is te zwaar geworden, zegt eigenaar Freddy Gilis: "Ik moet het rustiger aan doen van de dokter." In de plaats opent hij een padelcentrum.

Freddy Gilis en zijn vrouw Diana Van Nuffel startten zo'n 23 jaar geleden met manege Waterhof, maar ondertussen is Freddy 70 en moet hij het van de dokter rustiger aan doen: "Ik kreeg al een waarschuwing voor mijn hart. En vorige week overleed mijn neef, hij was amper twee jaar ouder dan ik. Het is tijd om naar de dokter te luisteren. Ook al is het met spijt in het hart: ik kan dat werk in de manege gewoon niet blijven doen.”

Een manege onderhouden is voor Freddy dus te zwaar geworden: "Het is hier intens. Er is nog een dertigtal paarden, die allemaal verzorgd moeten worden en eten moeten krijgen. We doen alles zelf. Dat wordt te zwaar."

Geen overnemer
Drie jaar geleden hebben Freddy en Diana aangekondigd dat ze een overnemer zochten. Er was een kandidaat, maar uiteindelijk kwam de deal toch niet rond. Zonder overnemer ziet Freddy geen andere optie dan de boel te sluiten. Bij gebrek aan een overnemer, willen Freddy en Diana de manege ombouwen tot padelterreinen: "Padel is momenteel een echte hype. In heel Vlaanderen is er een gebrek aan padelvelden. Het leek ons dus een nuttige invulling", zegt Freddy.

"Waar nu de binnenpiste is, zouden er zes padelvelden komen. Daarvoor hebben we geen nieuwe vergunning nodig. Buiten willen we ook nog drie velden leggen. Daarvoor heb ik een omgevingsvergunning aangevraagd." Dat openbaar onderzoek loopt tot woensdag 18 april. "Maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een bezwaar zou hebben, want de dichtstbijzijnde gebouwen zijn meer dan 100 meter verder en we zijn omringd door landbouwgebied. Toch is het nog even afwachten", zegt Freddy.

Geen ponykampen?
Als er geen bezwaren ingediend worden tegen de padelterreinen, wil Freddy de manege begin juli sluiten. "Als alles volgens plan verloopt, zouden we hier tegen oktober padelvelden kunnen openen.”

"Er zijn momenteel nog ponykampen gepland voor de zomer”, zegt Freddy. "Er zijn wel wat inschrijvingen, maar we hebben niemand iets voorgelogen. De mensen weten dat er een kans bestaat dat we de kampen omwille van mijn gezondheid kunnen annuleren. Als ik een vergunning heb, wil ik niet langer dan nodig wachten. Dan worden die kampen geannuleerd." De paarden zullen in dat geval verkocht worden: "Ik ga ze eerst aanbieden aan mijn klanten. Die hebben voorrang”, zegt Freddy.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 22-04-23 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

prompter

Re: Paarden van manege Waterhof moeten ruimte maken voor padelvelden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:52

Wat een stemmingmakende titel, de manegehouder kiest er zelf voor, er "moet" helemaal niets wijken.

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:56

Dat was mijn eerste gedachte ook, nogal misleidend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:11

Het moet - van de dokter.
Of omdat het werk te zwaar wordt.
... of omdat de opvolger op zich laat wachten.

Het is een keuze, maar geen vrije keuze.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:14

prompter schreef:
Wat een stemmingmakende titel, de manegehouder kiest er zelf voor, er "moet" helemaal niets wijken.

Nou inderdaad!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:18

En 18 april was op een dinsdag en is al geweest. Nu is het net of er volgend jaar pas een uitslag is

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:42

Oh my goodness, arme omwonenden ! Die manege ligt gewoon pal in woongebied, ze gaan daar blij zijn met die velden… >;)
Ik ben blij dat ik 2 jaar geleden verhuisd ben. :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:21

jokari schreef:
Oh my goodness, arme omwonenden ! Die manege ligt gewoon pal in woongebied, ze gaan daar blij zijn met die velden… >;)
Ik ben blij dat ik 2 jaar geleden verhuisd ben. :')

Dat valt reuze mee. Ik woon op amper 200 meter van padelvelden en het geluid is amper te horen. Terwijl ik dit schrijf wordt er gespeeld, ik lig op bed met de deur volledig open en ik moet echt mijn best doen om iets te horen.

Verder eens met mijn voorgangers dat de titel behoorlijk misleidend is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 05:27

Wat is een padelveld?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:16

Rivendell schreef:
Wat is een padelveld?

Een soort tennisveld waar mensen met een massief racket tegen een bal slaan.
Dus tennis met een massief racket.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:38

Cowgirl schreef:
Rivendell schreef:
Wat is een padelveld?

Een soort tennisveld waar mensen met een massief racket tegen een bal slaan.
Dus tennis met een massief racket.

Vergeet de glazen wanden niet

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:52

Oei, de omwonenden gaan dat ook niet graag zien komen. Vind trouwens dat een padelveld niet hoort midden in een woongebied. Het zijn vooral de heel erg naaste omwonenden die last hebben van het geluid. Om nog maar te spreken van het vele verkeer. Daar zal wel meer verkeer naar toe gaan dan naar een manege.