Brandweer helpt vast gerold paard weer op de been

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Brandweer helpt vast gerold paard weer op de been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 20:49

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De brandweer is in het Brabantse Moerstraten uren bezig geweest om een paard weer op de been te helpen. Het onfortuinlijke dier had zich vast gerold in een stal en kon niet meer overeind komen. De brandweerkorpsen van Wouw, Bergen op Zoom en Oudenbosch zijn ingezet.

Het paard kon na de redding bijkomen in de wei en heeft geen blijvend letsel overgehouden aan het avontuur.

Gebruikte bronnen:

Utixo

Re: Brandweer helpt vast gerold paard weer op de been

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:26

Die moet dan serieus vastgelegen hebben, normaal zou je aan 2 mensen genoeg hebben en is het zo gepiept. Iemand van Bokt die het fijne ervan weet?

cajabol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:10

Nog weer een hele goede reden om paarden niet op te sluiten in een stal(kooi). Ik heb het meerdere keren gehoord dat een paard vastgelegen heeft, echt niet ok. Paarden horen nou eenmaal niet opgesloten te zijn!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:03

cajabol schreef:
Nog weer een hele goede reden om paarden niet op te sluiten in een stal(kooi). Ik heb het meerdere keren gehoord dat een paard vastgelegen heeft, echt niet ok. Paarden horen nou eenmaal niet opgesloten te zijn!

Wat nou weer een flutreactie. Alsof er buiten niks kan gebeuren. Er kwam deze week nog een bericht voorbij dat een pony vast lag in een greppel. En hoe vaak staat hier een bericht dat er een paard uit de sloot gehaald wordt. Of dieren met draadwonden, of wolven aanvallen. Veilig buiten?
Ik heb 40 jaar meerdere paarden op stal gehad en 1 keer een vastligger.
Maar idd normaal trek je een vastliggend paard zo terug, apart.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:28

pillow schreef:
cajabol schreef:

Wat nou weer een flutreactie. Alsof er buiten niks kan gebeuren. Er kwam deze week nog een bericht voorbij dat een pony vast lag in een greppel. En hoe vaak staat hier een bericht dat er een paard uit de sloot gehaald wordt. Of dieren met draadwonden, of wolven aanvallen. Veilig buiten?
Ik heb 40 jaar meerdere paarden op stal gehad en 1 keer een vastligger.
Maar idd normaal trek je een vastliggend paard zo terug, apart.

En met de komst van de wolf helemaal een rot reactie, sommige mensen moeten hun paarden wel beschermen in een stal.
Daarbij ik maak het genoeg mee dat een paard in een wei of paddock groot genoeg toch precies in een hoek of te dicht bij een omheining zichzelf klem legt of idd in een geul of greppel op t land -ze zijn nu eenmaal niet handig

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:23

cajabol schreef:

Ik ken van 2 paarden die door de draden heen in de sloot zijn gerold.
Daarnaast 1 paard die volledig vastzat in een (buiten)hooiruif, mijn paard heeft vastgezeten in een slowfeeder...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:32

Ik belde laatst omdat mijn paard vast lag maar de brandweer kwam niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:52

cajabol schreef:

Tja, onze paarden rollen wel eens de sloot in. Dus maar niet meer in de buurt van en sloot laten lopen.
En onze paarde grazen buiten dat is er het risico dat het gras teveel fructaan bevat, wat dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:57

cajabol schreef:

Ach ik heb eentje gehad die vast lag op weide. Nooit meer op weide zetten dan? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:58

knollentuin schreef:
Daarbij ik maak het genoeg mee dat een paard in een wei of paddock groot genoeg toch precies in een hoek of te dicht bij een omheining zichzelf klem legt of idd in een geul of greppel op t land -ze zijn nu eenmaal niet handig

Klopt.
Van nature weten paarden nauwelijks dat ze een achterhand hebben.
... onze taak om ze 'handig' te maken.
Bodywraps van Linda Tellington, grondwerk met balkjes, heuvels, 'om' gaan, lopen op verschillende ondergrond - zelfs hoe je 'voet' vraagt: met al die dingen kun je je dieren handig en dus veilig maken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:47

Nou Cajabol nog steeds zo overtuigd dat paarden niet opgesloten moeten worden?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:49

Ben wel benieuwd hoe dat paard heeft vastgelegen. Normaal heb je ze toch zo weer los als ze al eens tegen de wand rollen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:28

prugelpiet schreef:
Ben wel benieuwd hoe dat paard heeft vastgelegen. Normaal heb je ze toch zo weer los als ze al eens tegen de wand rollen.

Ik heb hier een aantal jaar geleden een paard ter revalidatie gehad , nadat hij een behoorlijke tijd vast had gelegen in de box- vast met een hoef in de tralies, op een andere stal- ik heb geen tralies in m'n boxen- de brandweer heeft de tralies door moeten slijpen .
Het paard had hele doorligplekken van dit ongeluk, hele lappen vel waren dood en vielen van z'n lijf benen en hoofd - heel heftig .

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:40

knollentuin schreef:
prugelpiet schreef:

Ik heb hier een aantal jaar geleden een paard ter revalidatie gehad , nadat hij een behoorlijke tijd vast had gelegen in de box- vast met een hoef in de tralies, op een andere stal- ik heb geen tralies in m'n boxen- de brandweer heeft de tralies door moeten slijpen .
Het paard had hele doorligplekken van dit ongeluk, hele lappen vel waren dood en vielen van z'n lijf benen en hoofd - heel heftig .

Die had dan wel heeeeeel lang gelegen als hij doorlig plekken had. Wat erg

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:49

Ja echt heel erg. Heb nog nooit zoiets meegemaakt.
Hij werd smorgens gevonden met de voorronde, had ws de hele nacht vastgelegen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:17

pillow schreef:
Die had dan wel heeeeeel lang gelegen als hij doorlig plekken had. Wat erg

Dat valt nogal tegen. Ik heb hier eentje gehad die een paar uur vast gelegen had op weide. ‘S morgens gaan voeren rond 9 uur en om 12 uur lag hij. De foto’s van die zijn verwondingen wil je niet zien. Hij heeft het ook maar ter nauwernood overleefd en maanden mee bezig geweest. Het had geregend die voormiddag en hij was op die paar uur tijd lappen vel kwijt op zijn kaak, heup en benen. Hij was in shock. DA zei ‘of we krijgen hem nog op of ik moet hem inslapen.’
Ik was dat inslapen sowieso aan het overwegen toen ik de verwondingen zag maar DA beloofde me dat hij hem pijnvrij zou houden. Hij heeft bijna een maand op stal gestaan met vier keer per dag verzorging waarop hij geen kick gaf die ik geloof ook wel dat hij weinig pijn had door de medicatie want dit was normaal geen makkelijke pony als hij een wondje had. Laat staan dit…Dus dikke maand onder de pijnstilling. Na een week een paar meter wandelen en weer terug. (Meer wilde hij ook echt niet.)

Hij is genezen en heeft nog tot 22 geleefd en is toen een vrij mysterieuze dood gestorven. Ondanks dat hij op het oog hersteld was denk ik nog steeds dat het hem letterlijk jaren van zijn leven gekost heeft.

En laten we wel eerlijk zijn. Zo gek is het niet dat een paard een vijftal uur zonder toezicht op weide staat.

Ik hoop die verwondingen nooit meer te moeten zien….. ze staan nog steeds op mijn netvlies gebrand…. Hij was onder de draad terecht gekomen op één of andere manier. 1 been vast in de draad en stroom…., ;( als ik er aan denk keert mijn maag opnieuw… Arm arm dier…

Heb hem puur van wanhoop alleen onder de draad uit getrokken en dekens op hem gelegd om hem te beschermen tegen de regen en onder zijn hoofd zodat de wonde (het leek haast een brandwonde zoals wanneer touw door je hand brand ) niet op de grond lag tot de DA er was…

Ik hoop dat nooit meer mee te moeten maken…
Dit was gewoon een veilige omheining met stroomdraad zoals 90% van de weides af gemaakt is. Grote weide (halve hectare voor e
A en een B pony). Ik begrijp nog steeds niet hoe het is kunnen gebeuren…

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:47

Heftig ook ayasha-precies dezelfde ervaring. bij dat paard wat tijdens genezing- wondbehandeling bij mij stond wisten ze niet hoe lang hij zo gelegen had, maar het was heel heftig, nog nooit gezien, hele lappen vel die verdroogden en eraf brokkelden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:24

idd en ook gewoon grote open wondes dat je dacht "hoe gaat daar ooit weer vel op komen?"

Hij was zo braaf bij het verzorgen terwijl ik me niet kan voorstellen dat het geen pijn deed. Had hij me in die periode met verzorgen een trap gegeven zou ik hem niet eens gecorrigeerd hebben. Dat hij me nooit naar mijn volgend leven heeft proberen te schoppen is nog altijd een mysterie voor me. Ik had in zijn plaats niet zo kunnen blijven staan zonder dat ze me volledig plat spoten. :(:)

Dat gaf wel heel duidelijk weer hoeveel pijn paarden eigenlijk kunnen verdragen en hoe oneerlijk het is dat wij mensen vaak wachten tot we "duidelijke signalen zien" ipv de kleintjes ook te zien.