Philadelphia vervangt paardenkoetsen door elektrische

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Philadelphia vervangt paardenkoetsen door elektrische

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 20:48

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Een paardenkoets in Philadelphia. Foto: Pingnews.com/Flickr

Philadelphia is de eerste Amerikaanse stad die de paardenkoetsen afschaft en ze vervangt voor elektrische koetsen. De stad wil hiermee een voorbeeld zijn voor andere Amerikaanse steden. Om dit mogelijk te maken, heeft de Brady Hunter Foundation elektrische koetsen aangeboden. De voertuigen zijn ontworpen in Guadalajara, Mexico, ontworpen door Alfonso Hernández Olmos. Ze zijn vrijwel identiek aan de paardenkoetsen, wat ervoor zorgt dat de traditie wordt voortgezet, maar dan op een diervriendelijke manier.

De paarden die de koetsen trekken, moeten onder erbarmelijke omstandigheden werken. Zo moeten zwangere merries de toeristen rondrijden in de stad, en gewonde of geblesseerde dieren krijgen niet voldoende tijd om te herstellen. De paarden worden ook vaak slecht behandeld, of zelfs mishandeld.

“Met deze overgang van wreedheid naar mededogen anticiperen we op wetgeving in de nabije toekomst die paardenkoetsen voorgoed zal verbieden. Ons doel is om nooit meer toe te staan dat paarden worden uitgebuit door koetsen te trekken in Philadelphia”, aldus Stephanie Curson van Revolution Philadelphia.

De paarden zijn niet de enigen die erop vooruitgaan, ook de koetsiers hebben baat bij de overgang naar elektrische koetsen. In Guadalajara worden nu veel meer rondritten geboekt, nu er geen paardenleed meer bij komt kijken. Pedro Aguilar, voorzitter van de vereniging van toeristenwagens in Guadalajara, zegt dat de onderhoudskosten 70% zijn gedaald door het werken met elektrische koetsen. Dit komt onder andere doordat de koetsiers geen kosten meer hoeven te betalen voor het voer en de verzorging van de paarden.

De eerste koetsen die in Philadelphia aankomen, zullen ter nagedachtenis zijn aan Ryder, het New Yorkse koetspaard dat afgelopen zomer in Manhattan in elkaar stortte

Wereldwijd gezien is Philadelphia niet de eerste stad die volledig overstapt op elektrische koetsen: Guadalajara, Motul (Mexico), Berlijn, Münster, Keulen, Dubai, Istanbul, Mumbai en Santo Domingo gingen al voor.

Gebruikte bronnen:

RianneH

Re: Philadelphia vervangt paardenkoetsen door elektrische

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:26

Ik vroeg me af hoe dit eruit zou zien, en het is even wennen, lijkt een beetje op spookrijtuigen, maar vind het een uitstekend alternatief

https://youtu.be/MXRnWHL6-Aw

mayonaise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:28

ziet er inderdaad uit als spookrijtuigen laat de mensen de koets maar trekken. dat zal ze leren

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:59

mayonaise schreef:
ziet er inderdaad uit als spookrijtuigen laat de mensen de koets maar trekken. dat zal ze leren

Ik vind ze er meer als de aller eerste auto's uitzien, die waren qua model gebaseerd op... koetsen. Overigens waren die ook elektrisch, maar de benzine auto's deden het beter, men had nog niet zulke goede accu's toen dus al snel reden alle auto's op benzine . :D

We spreken nu trouwens nog steeds over "het koetswerk" van een auto, als men het over de bovenbouw heeft.

Wat ik het mooiste vind is dat door de elektrische koets mensen niet brodeloos worden.
Ik vraag me wel af wat er met de overbodig geworden paarden gebeurt. Lijkt me net wat te rooskleurig gedacht dat alle ontslagen paarden nu lekker in de wei mogen rondrennen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:17

Ik vind het echt 5x niets :=
Voor de toekomstige paarden wel fijn. Niet geblesseerd in de warme zon rondjes lopen.. Want zo moet je je dieren niet willen houden. En ik vind het alternatief wel creatief... maar neen. Een koets zonder paard, dat klopt niet _O-

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:30

Ik krijg hier een beetje Harry Potter vibes bij _O- die koetsen worden getrokken door ontzichtbare paarden _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 23:31

Top!

Heb de koetsen rond NY Central park gezien en het was om te huilen hoe die dieren erbij liepen.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 06:36

Sterre98 schreef:
Ik krijg hier een beetje Harry Potter vibes bij _O- die koetsen worden getrokken door ontzichtbare paarden _O-

Ik dacht precies hetzelfde!

Alleen zij die de dood hebben gezien, zien wat er daadwerkelijk voor loopt :))

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:08

Sterre98 schreef:

Haha ja dat was ook mijn eerste ingeving.

Maar goed, top als dit er voor zorgt dat de paarden een beter leven krijgen. Heb niks tegen aanspanningen, maar wel als de dieren niet goed verzorgd worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:47

Mooie oplossing! En ik vind het er niet eens zo heel gek uit zien. Het doet me inderdaad denken aan de eerste auto's.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 07:52

De geschiedenis herhaalt zichzelf.

dit is de Vicortia-Benz een van de eerste automobiels uit 1895
Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:18

De betekenis van automobiel is dan ook 'zelf bewegend'. Omdat het niet door een paard getrokken wordt, maar beweegt door de eigen motor. :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:23

Ik had misschien een beetje verwacht dat ze er een robot voor gezet hadden :D

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:30

Denk niet dat die paarden nu beter af zijn. Vrees dat die de grens overgaan richting een slachthuis. Transport zal ook wel niet erg jovel gaan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:48

Hahaha ook ik moest meteen aan Harry Potter denken! :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:17

Wat een geweldige oplossing!!! Chapeau dat men hiervoor openstaat. En uiteraard lijkt het op de eerste auto's, die waren immers op de koets geïnspireerd. Ik vind het nog steeds veel charme hebben, ik zou het doen als ik toerist was. Je wilt in iets aparts rijden ipv een taxi, of dat nou een paard met koets is, of een koets zoals dit, prima! Ik hoop dat ze dat overal in grote steden gaan doen!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:53