KWPN
Algemeen
Op de KWPN Stallion Show in Den Bosch kon Jan Hoppenbrouwers naar voren treden als fokker, en tevens nog medegeregistreerde, van de premiehengst Popino-Larus (v. Gaspahr). Eerder boekte de eigenzinnige fokker al hengstenkeuringssucces, dankzij onder andere de KWPN-goedgekeurde hengst Kempinski (v. Darco) en onder meer ook het Grand Prix-paard Dolinn (v. Cardento) komt uit zijn fokkerij. Die successen komen niet uit de lucht vallen, maar zijn het resultaat van hard werken én doorzetten.
Sinds ruim vier jaar woont Jan Hoppenbrouwers in het Limburgse Weert, waar hij de paardenfokkerij op aanzienlijk grotere schaal kan bedrijven dan voorheen. Zelf boekte hij in de sport successen in de nationale dressuurrubrieken tot op Intermediaire I-niveau, maar qua fokkerij ligt zijn hart overduidelijk bij de springsport. Die passie zorgt ervoor dat hij van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bezig is om alles goed draaiende te houden.
Olinn
Het doel is altijd geweest om een olympisch springpaard te fokken. Dat was Jan bijna gelukt, want de door hem gefokte Cardentodochter Dolinn N.O.P. (uit de zelfgefokte Olinn van Lux) werd met Harrie Smolders geselecteerd voor de Olympische Spelen van Tokio, maar uiteindelijk koos de topruiter voor zijn andere paard. “Ik ga voor het hoogst haalbare en wil altijd de beste hebben, dat was vroeger al zo.”
Een van zijn eerste fokproducten was de Luxdochter Ninn, die in 1998 werd uitgeroepen tot kampioene op de eerste Nationale Merriekeuring in Ermelo. “Dat was een mooi succes, daar liepen de spring en dressuurpaarden nog door elkaar en de Partoutdochter Nadine, die later onder Hans Peter Minderhoud presteerde, stond destijds derde. Ik had Ninn zelf klaargemaakt en daar stond ze helemaal vooraan. We hebben een paar jaar met haar gefokt en later hebben we Ninn verkocht. Haar volle zus Olinn heb ik uiteindelijk van mijn vader overgenomen en voor mijn fokkerij ingezet.”
Naast Dolinn bracht Olinn de internationale 1.60m[1]springpaarden Terrific (v.Marlon) van John Anderson en Webster (v.Hors la Loi II) van Beat Mändli, waarmee ze een uitzonderlijke fokmerrie is gebleken. “Olinn staat hier nog altijd en ik ben blij dat ik nog meerdere nakomelingen van haar heb, al lukt het de laatste jaren niet meer om met haar te fokken. Zo heb ik onder andere een zevenjarige Freeman VDL-dochter uit Olinn, die staat nu bij een jonge ruiter en doet het heel goed in de sport.” Deze First Gravinn Z bracht eerst meerdere nakomelingen alvorens ze onder het zadel kwam. Met de vijftienjarige Daan Adams presteert ze inmiddels op 1.25mniveau en nam ze afgelopen winter al deel aan de Sunshine Tour.
Niet commercieel
Bij het maken van hengstenkeuzes laat Jan zich niet leiden door commercie. “Nee, daar kijk ik niet naar. Ik moet zelf een goed gevoel hebben bij de hengst en bij de combinatie, dat is voor mij het enige dat telt. En dat ze goed bevruchten, dat vind ik ook een groot voordeel. Ik dek merries om ze drachtig te krijgen en als dat na twee keer niet lukt, pak ik een andere hengst. Daarom kom ik vaak uit bij Bustique, dat is een bewezen vererver die ook nog eens super bevrucht. En ik waardeer het als ik goede afspraken kan maken met een hengstenhouder. Het is misschien niet altijd even slim om er qua fokkerij niet zo commercieel in te staan, zeker omdat ik ieder jaar toch een paar veulens moet verkopen om het hier aan de gang te houden, maar ik probeer wel echt goede moederlijnen op stal te hebben, dus dat levert dan toch goed verkoopbare veulens op. Een goed veulen uit een goede stam is bijna altijd commercieel interessant. Mijn persoonlijke doel is om iedere generatie vooruitgang te boeken, dus dat het veulen in potentie weer beter moet zijn dan de moeder. Waar het precies eindigt, dat kan niemand voorspellen. Kijk maar naar Dolinn, als zo’n paard in de juiste handen terechtkomt, dan kan het opeens heel snel gaan. Terwijl er ook genoeg fokproducten op plaatsen terecht zijn gekomen waar ze niet de kansen hebben gekregen die ze verdienden, daar ben je als fokker toch aan overgeleverd.”
Tegenwoordig verkoopt Jan een deel van zijn veulens op veilingen, maar ook dat levert niet altijd succes op. “Als de prijs niet goed genoeg is, neem ik ze met net zoveel plezier weer mee naar huis. Neem nou Popino-Larus, daar kwam als veulen helemaal geen bod op. Dus ben ik hem zelf gaan opfokken en hoewel meerdere hengstenhouders er weinig heil in zagen, heb ik hem toch laten klaarmaken voor de hengstenkeuring. Bij Reinie Tewis heeft hij zich geweldig ontwikkeld en is hij de afgelopen maanden ook mooi doorgegroeid. Ik wist ook wel dat het een beetje een laatbloeier was.”
Genieten
Op de KWPN Stallion Show was Popino-Larus (Gaspahr uit Tina-Laris stb prest PROK van Voltaire) een van de meest complete hengsten en daardoor werd hij uitgeroepen tot premiehengst. In de KWPN Select Sale verkochten Jan en Reinie hem vervolgens voor de topprijs aan Denis Lynch. “Dat was heel mooi om mee te maken, soms heb je ook echt een beetje dat geluk nodig, want met paarden moet je veel tegenslagen incasseren. Het is heel hard werken voor een klein beetje succes. Dus hier heb ik echt wel even van genoten. Maar, de volgende dag sta ik gewoon om zes uur ’s ochtends weer de stallen uit te mesten, alles gaat gewoon door.”
In 2022 had Jan precies nul vakantiedagen en dat lijkt ook in 2023 weer het geval te gaan worden. “Als je dan af en toe succes hebt, is dat helemaal niet erg. Ik kan er van genieten als mijn paarden het goed doen in de sport, of succes hebben op een veiling of keuring. Daar doe je het allemaal voor. Natuurlijk zou ik wel willen dat ik wat meer tijd heb om de paarden zelf te gaan bekijken, zeker als fokproducten op concours in de buurt springen. Dat kan ik me nu vaak niet veroorloven, maar hopelijk kan ik die ruimte in de toekomst wel creëren.”
Popino-Larus is aangewezen voor het verrichtingsonderzoek en volgt daarmee in de voetsporen van zijn halfbroer: de opvallende Heart Touchzoon Miraculeus-Larus, die Jan verkocht op Veulenveiling Midden-Nederland. Deze aangewezen hengst lijkt een grote toekomst in de sport tegemoet te gaan.
Kempinski
Uit de halfzus van Popino-Larus’ moeder Tina-Laris, Ckinalaris, fokte Jan eerder al de KWPNgoedgekeurde hengst Kempinski. Deze had hij zelf klaargemaakt. “Qua vrijspringen heb ik niet de wijsheid in pacht, maar ik kon wel zien dat Kempinski dat heel goed deed. Ik heb hem thuis klaargemaakt en ben een paar keer naar Marcel van Manen gereden om hem daar te laten vrijspringen. Dat was voor hem ook geen dagelijkse kost, want bij hem ligt de focus op de dressuurpaarden. Maar het pakte heel goed uit. In Den Bosch sprong Kempinski pas voor de zevende keer, en werd hij aangewezen voor het verrichtingsonderzoek.” Na de eerste bezichtiging had Jan Hoppenbrouwers de Darco-zoon al verkocht aan Stal Hendrix. Hij werd vervolgens met 82,5 punten ingeschreven bij het KWPN en is na twee dekseizoenen begin 2020 geëxporteerd naar Amerika. “Popino-Larus was de tweede hengst waarmee ik naar de hengstenkeuring ben gegaan, dus het is heel mooi dat ook hij naar het verrichtingsonderzoek mag. Ik had het zelf veel te druk, vandaar dat ik Reinie heb benaderd om hem klaar te maken, want dat kan hij heel goed. Reinie was gelijk enthousiast en hoewel we allebei niet konden voorspellen dat het zó goed zou verlopen, gaf dat wel goede hoop. Als ‘gewone fokker’ verwacht je dit niet snel mee te maken en ik hoop dat hij zich zo blijft doorontwikkelen. In elk geval staat hij op een goede plek.”