[VIDEO] Hout met paard uit het bos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[VIDEO] Hout met paard uit het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 18:14

Omrop Fryslân
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: 3268zauber/Wikimedia Commons

Al zo'n zeven jaar doet Thomas van der Ploeg uit Broeksterwâld aan hout slepen met zijn Schwarzwalder Fuchs-paard. De ruin is een paard dat graag werkt. Van der Ploeg doet wel mee aan wedstrijden, maar het mooiste vindt hij eigenlijk het echte werk in het bos, in opdracht van een boswachter.

Een groot voordeel van boomstammen slepen met paarden is dat de grond minder beschadigd raakt dan wanneer dit met machines gebeurt. Paarden zijn ook wendbaarder en op smalle stukjes ook zeer bruikbaar. Ze geven geen geluidsoverlast en stoten ook amper CO2 uit. Thomas zou graag van het werk met zijn paard zijn beroep willen maken.

Melzazu

Re: [VIDEO] Hout met paard uit het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:25

Vroeger toen mijn vader nog in de bosbouw werkte deed hij vaak zaken met iemand met Belgische trekpaarden die het hout eruit sleepte uit bossen die niet goed begaanbaar waren voor machines.
Als ik dan vakantie had mocht ik wel eens mee en dat was echt gaaf om te zien en ik mocht ook eens even op zo’n paard zitten. Ze waren nooit als rijpaard getraind maar zo’n kind op hun rug vonden ze prima. Ik zat voor mijn gevoel in spagaat op die brede rug.

Mooie herinneringen :D

Mirjam79

Re: [VIDEO] Hout met paard uit het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 19:22

Wat een leuk stukje. Mooi om te zien dat het paard nog gewoon aan het werk is zonder poespas.