Grand National onder druk: 118 arrestaties en Schotse winnaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Grand National onder druk: 118 arrestaties en Schotse winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 21:15

NOS
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Paul/Flickr

Corach Rambler heeft de 175ste Grand National op zijn naam geschreven. Vanillier kwam in de laatste honderden meters nog snel opzetten, maar hij strandde op drie lengtes van het Schotse paard. Gaillaird du Mesnil eindigde op het parcours van bijna acht kilometer met dertig hindernissen als derde, voor de winnaar van vorig jaar Noble Yeats.

Voor jockey Derek Fox en de Schotse stal van trainer Lucinda Russell is het al de tweede zege. In 2017 waren ze ook al de beste met One for Arthur.

De grootste en meest prestigieuze paardenrace van Groot-Brittannië begon een kwartier later vanwege protesten van dierenactivisten.

Al dagen was duidelijk dat activisten hun onvrede wilden laten blijken bij de Grand National, waar sinds 2000 al 61 paarden bij om het leven kwamen. Terwijl de meeste activisten bij de ingang van de racecourse in Aintree geweldloos protesteerden, eisten de voorbereidende races opnieuw de levens van twee deelnemende paarden.

Naarmate de Grand National naderde, probeerden activisten het terrein te betreden en slaagden ze er zelfs in om met ladders over het hek aan de overzijde van het raceparcours te klimmen. Sommigen wisten zich vast te ketenen aan het hek. De politie arresteerde liefst 118 activisten.

Zonder de gebruikelijke parade, die uit tijdsoverwegingen werd geschrapt, meldde titelverdediger Noble Yeats zich een kwartier na de oorspronkelijke starttijd als laatste voor de start.

Na de eerste hindernis waren drie paarden hun gevallen ruiter al kwijt, maar ze bleven desondanks voor de rest van het peloton uitrennen. Het eerste paard mét ruiter was Coko Beach, die halverwege achterhaald werd door Mister Coffey.

In de slotfase legden beide paarden het af tegen Corach Rambler, door de bookmakers vooraf al getipt als een van de grote favorieten, die met een fenomenale eindsprint de zege voor zich opeiste.

Na de race bleek dat Hill Sixteen, een tienjarige ruin, bij een val dusdanig geblesseerd was geraakt dat de dierenartsen ook dit paard moesten laten inslapen. Daarmee kwam het dodental van dit jaar op drie.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 21:43

Heel ambivalent hierin:
Ja, dit is is echt een bezopen wedstrijd, en ja, supergoed dat er activisten zijn die hier tegen ageren.
Het zou in mijn ogen prima zijn als dit werd afgeschaft.
Maaaaarrrrrr

Ohhh wat een fantastische race, en geros, en spanning! Ik vind het fantastisch! En K tegelijk.

Niet meer van deze tijd, en ook echt best wel fout (dus je hoort me echt niet klagen als hij afgeschaft wordt), maar oh, oh, oh, wat een spektakel!

fleurtjeuh

Re: Grand National onder druk: 118 arrestaties en Schotse winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:18

Waarom worden de arrestaties benoemd en welk land de winnaar vandaan komt in de titel, maar niet t feit dat er maar liefst 3 paarden tijdens dit evenement zijn overleden?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:28

fleurtjeuh schreef:
Waarom worden de arrestaties benoemd en welk land de winnaar vandaan komt in de titel, maar niet t feit dat er maar liefst 3 paarden tijdens dit evenement zijn overleden?

Dat staat toch in het artikel?

Ik vind het bezopen dat dit nog kan en georganiseerd wordt. Echt bizar dat men het normaal vind dat een aantal paarden het niet overleven.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:49

KimD schreef:
fleurtjeuh schreef:

Dat staat toch in het artikel?

Ik vind het bezopen dat dit nog kan en georganiseerd wordt. Echt bizar dat men het normaal vind dat een aantal paarden het niet overleven.

Ja dat weet ik, anders had ik het uberhaupt niet geweten.
Maar dat is ook mijn punt. Het is schijnbaar belangrijker om te benoemen dat de winnaar schots is, en niet het feit dat dit een race is die volgens mij jaarlijks slachtoffers eist en dit jaar ook.
Er is de keuze gemaakt om de winnaar te benoemen en niet de dodelijke slachtoffers.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:28

Het past niet allemaal in de titel. Wij hebben maar een beperkt aantal tekens helaas. Het artikel gaat grotendeels over de winnaar. Daarnaast is ons onlangs verzocht om niet alleen het negatieve uit te lichten voor wat betreft de rensport. Het staat nog steeds in het artikel vermeld, maar niet direct in de titel.
Verder hoort de discussie over de titel in dit topic thuis [VN] Feedback nieuwsberichten.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:32

Topsport met paarden…. zo ongelooflijk dat het nog bestaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:52

fleurtjeuh schreef:
Ja dat weet ik, anders had ik het uberhaupt niet geweten.
Maar dat is ook mijn punt. Het is schijnbaar belangrijker om te benoemen dat de winnaar schots is, en niet het feit dat dit een race is die volgens mij jaarlijks slachtoffers eist en dit jaar ook.
Er is de keuze gemaakt om de winnaar te benoemen en niet de dodelijke slachtoffers.
Omdat de media in dezen totaal niet objectief is. :=

Ik heb weinig sympathie voor de demonstranten (of eigenlijk is 'onwetende extremisten die hópen dat er dieren het leven laten' een betere omschrijving), maar vandaag werd voor mij des te meer duidelijk hoe groot de risico's zijn in National Hunt racing en ik vind die risico's niet aanvaardbaar. :n Het feit dat er eerder dit jaar een column verscheen met "naast alle negativiteit, laten we het eens hebben over het feit dat er vandaag geen paarden zijn afgemaakt op Cheltenham" is al veelzeggend, en zegt imo vooral dat de sport ofwel heel snel veel veiliger gemaakt moet worden, ofwel gewoon moet worden afgeschaft.

De statistieken zijn nog niet eens zo extreem schokkend en je kunt ook niet ieder risico uitsluiten in het leven van een paard, maar het probleem in National Hunt racing is dat als het misgaat, het vaak ook goed misgaat. Niet alleen overlijdens, maar ook andere zware blessures die paarden wel overleven (zoals bijvoorbeeld gebroken ribben of nek- en rugletsel), maar waarvan je je kunt afvragen of het wel diervriendelijk is om die paarden in leven te houden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 23:54

Walgelijk dat dit nog steeds kan en mag.
Het percentage overlijdens is gewoon TE groot. Punt uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 00:16

Palmera schreef:
Goed punt terwijl je niet eens weet wat de percentages zijn. :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 00:28

Mkango schreef:
Palmera schreef:
Goed punt terwijl je niet eens weet wat de percentages zijn. :')

Drie dode paarden in een race! En het is gewoon algemeen bekend dat r bij die race veel paarden omkomen.

Ik weet dat jij de racesport een warm hart toedraagt. Klopt de racesport staat niet in eem goed daglicht. En deze race met drie dode paarden maakt het er niet beter op.

Aan jou dan de vraag: moet dit echt zo? Kunnen sommige risicofactoren niet gehalveerx worden ofzo? Tuurlijk is dat minder spectaculair. Maar hé, het is wel beter voor de dieren. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 00:43

Als antwoord op je vragen, zou ik zeggen: lees mijn eerdere post, daar heb je je antwoorden. :) Overigens is flat racing een stuk spectaculairder dan National Hunt en zijn het twee verschillende disciplines, waarvan ik er een volg en in de ander net zoveel interesse heb als in de bixiewedstrijd van de plaatselijke rijvereniging in Lutjegast. :') Ze zijn ongeveer net zo vergelijkbaar als dressuur en springen: vallen onder hetzelfde overkoepelende orgaan, veelal beoefend door paarden van hetzelfde type, maar andere fokrichtingen en niet per se inwisselbaar.

Qua doden: het is één paard geweest tijdens de National zelf, twee andere paarden in twee andere races, dus niet drie paarden in 1 race.

En voor de volledigheid zijn dit de percentages:
Overlijdens in de National tussen 2000 en 2010: 1,6%
Overlijdens in steeple chases als geheel tussen 2000 en 2010: 0,4%

Kortom, geen wereldschokkende percentages gezien de aard van de sport, maar het potentiële risico op zwaar of onherstelbaar letsel is wel veel groter dan op de flat, en ik snap oprecht niet hoe mensen niet weggaan met een beetje een misselijk gevoel als je soms ziet wat een schuivers, salto’s en koprollen die dieren maken. :=

Het is een utopie om te denken dat het ooit afgeschaft gaat worden doordat het zo verweven is met de cultuur in het VK en veel Britten toch anders naar dieren kijken dan Nederlanders, maar vandaag was absoluut geen reclame voor de sport. Ik vond dat de overlijdens van paarden veel teveel gebagatelliseerd werden en hoewel er veel dingen gedaan worden om de sport veiliger te maken, blijft het feit dat er sinds januari van dit jaar al bijna 50 paarden afgemaakt zijn in jumps racing. Zoals je hierboven ziet is dat maar een klein percentage van het aantal starters, maar het zijn nog steeds 50 paarden die het leven gelaten hebben voor menselijk vermaak. Je kunt niet ieder ongeluk voorkomen, maar met gemiddeld elke twee dagen een dood paard, is er niet echt sprake meer van ongelukken en is het belachelijk dat dat nog geaccepteerd wordt.

Desondanks heb ik dus ook totaal geen sympathie voor de "demonstranten," die ook totaal niet nadenken over paardenwelzijn en wat het mentaal met deze dieren doet om eerst de paddock in te moeten (oftewel: 'je gaat zo racen'), om vervolgens weer terug te moeten naar het stallenterrein, laat staan wat er gebeurd was als ze de baan op waren gerend terwijl de race bezig was. Nog veel stijllozer was het filmpje dat nu rondgaat op Twitter van het paard dat is overleden. De footage van ITV en het nieuws dat hij was overleden, is al schokkend genoeg, maar deze mensen staan doodleuk te filmen terwijl het dier daar ligt met z'n zware verwondingen. Sterker nog: deze mensen kopen een kaartje en staan daar te filmen in de hoop dat er een paard verongelukt, zodat ze hun agenda verder kunnen pushen. Dan heb je imo ook verrekte weinig respect voor zo'n dier en gaat het je duidelijk ook niet om paardenwelzijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:29

Ik ben het geheel met je eens Mkango.

Onbegrijpelijk dat dit nog kan en mensen dit sport noemen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:34

Ik had het ook al ergens gelezen dat dit het derde paard dit jaar is dat is overleden. En ik ben het niet eens dat het niet in de titel had gepast. Als de woorden 'onder druk' weggelaten waren had 'dood paard' er wel bijgekund. Ik ging het topic trouwens hoopvol lezen omdat ik dacht dat er 118 paardeneigenaren of wat ook, waren gearresteerd, op doping of zo.

Zo jammer dat er gegokt mag worden. Als dat weg zou zijn, zou een heel groot deel van het publiek wegblijven en zou deze sport geen bestaansrecht meer hebben.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:32

Ik ben geen voorstander van wedstrijdsport met paarden in het algemeen en zou ook graag zien dat dit soort paardenrennen volledig verdwijnt. Eveneens ben ik ook geen grote fan van de dierenrechtenactivisten en hun methodes. Dus ik begrijp ook die argumentatie van Mkango.

Anderzijds: met welke methodes wil je dan wel bereiken dat het ooit stopt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:37

Ik denk dat het hier nog niets een over de specifieke tak gaat. Als het CHIO Aachen jaar na jaar evenveel dode paarden rechtstreeks gelinkt aan de sport zou optekenen, mag dat evenementje ook afgeschaft worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:43

De demonstranten die geweldloos aan het demonstreren waren deden het denk ik wel goed.

Ik zie trouwens ook heel veel jockey's vallen..ben benieuwd hoeveel er daar van overlijden/ levenslang beschadigd raken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 09:29

Ik denk dat het al de helft zware blessures en dodelijke vallen zou schelen als het deelnemersveld wat aantal paarden betreft die effectief racen in de Grand National zou teruggebracht worden tot de helft. Minder deelnemers is meer plaats voor de anderen om uit te wijken en de ruimte te nemen om te kunnen springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:10

Elisa2 schreef:
De demonstranten die geweldloos aan het demonstreren waren deden het denk ik wel goed.

Ik zie trouwens ook heel veel jockey's vallen..ben benieuwd hoeveel er daar van overlijden/ levenslang beschadigd raken.
Dat werd ook expliciet genoemd: degenen die bij het toegangshek van Aintree stonden te protesteren, vond iedereen prima. Maar met het vertragen van de race, het blokkeren van de vrachtwagens met de paarden aan boord etc. doe je echt NIETS voor dierenwelzijn. :n Je weet dat het evenement toch wel gaat plaatsvinden, dus zorg dat de paarden er geen hinder aan ondervinden. Als activist moet je je ervan bewust zijn dat je niet in één klap de wereld kan veranderen; probeer je dat wel door dieren in gevaar te brengen, dan ben je gewoon een hersenloze extremist en verdien je het om achterin dat politiebusje te zitten.

Overlijdens zie je nauwelijks onder jockeys, maar blessures zijn aan de orde van de dag. Niet alleen onder jockeys, ook onder work riders.

petraaken schreef:
Ik denk dat het al de helft zware blessures en dodelijke vallen zou schelen als het deelnemersveld wat aantal paarden betreft die effectief racen in de Grand National zou teruggebracht worden tot de helft. Minder deelnemers is meer plaats voor de anderen om uit te wijken en de ruimte te nemen om te kunnen springen.
Je ziet inderdaad ook dat het allemaal een stuk soepeler loopt als er wat paarden zijn uitgevallen. En met uitvallen bedoel ik niet per se gevallen (dat waren er uiteindelijk 4, waarvan eentje dus fataal), maar ook die gestopt zijn door de jockey (7 in totaal) en waarbij het paard niet gevallen is maar de jockey wel (11).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 10:13

Ik ben gek op draf- en rensport, maar een race van 8 kilometer met hindernissen vind ik niet meer van deze tijd :n.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:17

Ik ben altijd bang dat mensen het verschil ook niet zien tussen drafsport, rensport en deze sport.

Ik bedoel, dit staat op NOS, ik denk niet dat ik het afgelopen jaar iets over de draf en rensport in NL heb gezien.

Weet zeker dat een deel van de lezers dit meeneemt in hun beeld van onze sport :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:30

Natuurlijk doen ze dat, mensen die er geen verstand van hebben scheren alles over 1 kam en de paardensport stond al in een kwaad daglicht dus dit is zoiets iets wat er weer "bij" komt.

Postieve zaken worden nauwelijks gemeld, dat is geen nieuws..dat is het wrange.

Ik vind ook dat de activisten geen dieren in gevaar moeten brengen met hun protest, dat gebeurd helaas nog veel te vaak. Die mogen ze van mij ook direct oppakken en wegbergen inderdaad.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:54

Tja heel eerlijk vind ik het dubbel. Ik vind het absurd dat men ondanks het evalueren en huidige technieken ed het nog niet voor elkaar heeft om de fatale aflopen nog veel verder terug te dringen. Ben ik tegen de hindernisrennen, nee absoluut niet. Wbt de Grand National zelf zou ik zeggen de hindernissen eerder weer verhogen en het veld halveren. Waarom verhogen? Nou heel simpel. Doordat de hindernissen verlaagd werden zijn er 2 effecten geweest. De kwaliteit van paarden is minder geworden en de snelheid omhoog. 2 zaken die negatief bijdrage. Daarnaast denk ik dat bij een kleiner veld het makkelijker is om het paard in te laten schatten en om uit te wijken.

Dat er niet aan veiligheid gedaan is klopt overigens niet. De hindernissen zijn minder stug gemaakt, er is een soort rolsysteem in gemaamt en de uitgangen zijn breder en goed toegangbaar gemaakt.

Ook in de hurdle rennen is er veel verandert zoals wegklapbare panels.

Het tweede ding wat mij al jaren bezig houd is het feit dat volbloeds steeds minder op hardheid gefokt zijn. Zelden tot nooit zie je meer hengsten die ook echt tot hoge leeftijd koersen (niet dat ze het niet kunnen, maar risico en bij verlies minder dekkingen). Bij merries vaak genoeg hetzelfde. Het zou mij dan ook niet verbazen dat ze ook gewoon zwakker zijn.

Buiten deze hersenspinsels vind ik nogmaals dat er veel gebeuren moet om de veiligheid nog veel beter te waarborgen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:37

Dat de dierenactivisten protesteren kan ik begrijpen, dat is hun vak. Maar het gevolg is wel, als je dat voor koers doet er paarden compleet door het lint gaan en de adrenaline ongeveer de oren uitkomt.
Paarden weten nm. bijzonder goed wanneer het koers is. Daarmee het risico lopend op zeer ernstige blessures bij paarden en jockeys.

De oude pedigrees met bewezen stayersbloed zie je bijna niet meer, evenals het oude chaser type.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:48

Elisa2 schreef:
Ik ben het geheel met je eens Mkango.

Onbegrijpelijk dat dit nog kan en mensen dit sport noemen.

Ik sluit me er ook bij aan.