Aanpak als paardenwei gebruikte bollengrond in Lisse was terecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aanpak als paardenwei gebruikte bollengrond in Lisse was terecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 20:45

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Afgelopen woensdag heeft een rechter in een hoger beroep geoordeeld dat de gemeente Lisse terecht heeft gehandeld door de eigenaar van een paardenwei een dwangsom op te leggen. De grond heeft als bestemmingsplan ‘Agrarisch-Bollenteelt-Bollenzone 1’. Dit betekent dat de grond niet gebruikt mag worden als paddock en paardenwei. Het verweer van de eigenaar van de grond werd door de rechter verworpen. Hij bracht onder andere aan dat het geen eersteklas bollengrond is en dat de paardenwei te klein zou zijn om als bollengrond te worden gebruikt. Volgens een eerder bestemmingsplan, dat van 2002 tot 2012 gold, mocht de grond ook al niet als paardenwei worden gebruikt. Het argument van de grootte van de wei is niet opgenomen in de regels, daarom doet het niet ter zake volgens de rechter. De eigenaar heeft ook niet aannemelijk kunnen maken dat de wei te klein is om als bollengrond te dienen. Het betreffende perceel is een groter perceel, dat door de eigenaar zelf in verschillende kleinere percelen is verdeeld.

De rechter wees ook andere argumenten van de eigenaar van de grond af.

Klik hier voor de volledige uitspraak van de rechter.

Onrust
Er heerste al eerder onrust onder de eigenaren van grond in de gemeente Lisse. Onderzoeksbureau Clevin stelde een rapport op in opdracht van gemeentes Hillegom, Lisse en Teylingen, waarin criteria staan om illegaal gebruik van bollengrond tegen te gaan. Het rapport stelt dat paardenweitjes, moestuinen en siertuinen op bollengrond groter dan 4000 vierkante meter, illegaal zijn en moeten verdwijnen. Bij alles wat kleiner is, moet bekeken worden of het is samen te voegen met andere bollengrond, desnoods door het dempen van een sloot of het weghalen van een hek. Dit om te voorkomen dat het stukje grond braak ligt.

In de Bollenstreek zijn honderden paardenweitjes en moestuinen. Het zijn stukken grond die jarenlang hebben braak gelegen, omdat ze niet handig bleken te zijn als bollengrond door hun grootte, vorm of ligging. Dit oneigenlijk gebruik werd decennialang gedoogd. In 2020 brak er paniek uit onder de eigenaren van stukken grond, toen de gemeenten dreigden de bestaande regels te handhaven en dwangsommen uit te delen.

Stichting 'Waarom Weg' had voorgesteld om stukken grond een dubbele bestemming te geven. Zij willen dat een perceel als bollengrond én recreatief kan worden gebruikt. "Het is zo complex hoe je al die criteria gaat toepassen. Ieder stukje is anders. Het is ondoenlijk en duurt heel lang om al die criteria in kaart te brengen. Het kan veel eenvoudiger. Gewoon al die perceeltjes omzetten in dubbel gebruik. Als een perceel met moestuin of paarden verkocht wordt, kan het gewoon weer bij het bollenarsenaal gevoegd worden. Als je het legaliseert is, het voorgoed verloren als bollengrond", aldus bestuurslid Cees Steenvoorden.

Stichting 'Waarom Weg' komt op voor eigenaren en huurders van paardenweitjes, volkstuintjes, hakhoutbosjes, boomgaarden etc. die uit de Duin- en Bollenstreek moeten verdwijnen doordat de gemeenten Noordwijk, Teylingen, Lisse, Hillegom en Katwijk in 2020 zijn begonnen met handhaving op het oneigenlijk gebruik van bollengrond.

Gebruikte bronnen:

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:29

Puur burgetje pesten dit.

Iedereen weet dat dit soort stukjes niet geschikt zijn voor de bollenteelt en daarom niet als zodanig gebruikt worden.

Fitzroy

Re: Aanpak als paardenwei gebruikte bollengrond in Lisse was terecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 22:41

Nou, als ik zie waar het is, is het wel degelijk in een stuk met alleen maar bollengrond en niet versnipperd. Heb de uitspraak ook even gelezen en begrijp wel waarom de RvS de gemeente gelijk geeft.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:26

Echt jammer voor de paardeneigenaar. We proberen toch allemaal duffe regeltjes te ontwijken. Net alsof er nu iemand gaat komen die er bollen neer gaat zetten. Nu moet die eigenaar dan daar zijn paarden van weghouden, terwijl die grond dan braak gaat liggen. Hoe stom is dat. En kunnen ze je dan verplichten dat je als je grond hebt, bollen moet gaan planten? Nee toch. En dan moet die grond toch wel onderhouden worden. Dat kunnen paarden dan toch mooi doen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:35

Sunnda schreef:
Puur burgetje pesten dit.

Iedereen weet dat dit soort stukjes niet geschikt zijn voor de bollenteelt en daarom niet als zodanig gebruikt worden.

Kans is groot dat er nooit meer een bloembol op komt te staan maar wel een dure villa..........zoals op veel van de daar liggende "bollen" gronden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:36

ik vind het sowieso al idioot dat je een stuk grond hebt en anderen bepalen wat je daarmee moet doen. Ik snap in een druk land als nederland nog dat je niet overal zomaar bouwwerken op mag zetten, maar daar moet dan de bemoeienis mijns inziens ook wel ophouden.

En als de gemeente dan perse wil dat er bollen geplant worden, laat ze die dingen dan ook zelf leveren, en zelf zorgen dat de grond onderhouden wordt. Zo niet, dan moet je mensen zelf laten bepalen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:40

IHN schreef:
ik vind het sowieso al idioot dat je een stuk grond hebt en anderen bepalen wat je daarmee moet doen. Ik snap in een druk land als nederland nog dat je niet overal zomaar bouwwerken op mag zetten, maar daar moet dan de bemoeienis mijns inziens ook wel ophouden.

En als de gemeente dan perse wil dat er bollen geplant worden, laat ze die dingen dan ook zelf leveren, en zelf zorgen dat de grond onderhouden wordt. Zo niet, dan moet je mensen zelf laten bepalen.

Tot er iemand in de tuin naast je een hondenopvang begint, dan ren je naar de overheid om in te grijpen }:)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 07:46

Ze bouwen de hele bollenstreek vol met dure villa’s op goede bollengrond en vervolgens moeten de paardenweitjes en moestuinen weg omdat er te weinig bollengrond is…
E vaak zijn het inderdaad voor bollentelers minder interessante stukken omdat de grond niet geschikt is, onhandig formaat heeft, slecht bereikbaar is…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:29

Wat er nu nog gebouwd wordt of is daar dateren de aanvragen toch wel van een 5 tot 7 jaar geleden. Hele projecten gaan niet meer door vanwege de bouwkosten en andere issues.
Of de landjes wel of niet rendabel zijn het gaat erom wat het bestemmingsplan is.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 08:37

Lieser schreef:
IHN schreef:

Tot er iemand in de tuin naast je een hondenopvang begint, dan ren je naar de overheid om in te grijpen }:)

nee hoor. Dan ren ik naar de hondenopvang om te vragen of ze nog hulp nodig hebben. Het moet natuurlijk qua geluid een beetje binnen de perken blijven, maar dan zitten we op een ander vlak, nl rekening houden met elkaar. Overigens gaat je vergelijking al mank, want voor een hondenopvang zal er toch echt een bouwwerk moeten komen. En wat zeg ik hierboven?

Maar goed. Rekening houden met elkaar is voor mij vanzelfsprekend. Als mijn buren ergens last van hebben maajt het me niet uit of ze wettelijk gelijk hebben of niet. Als het iets is wat ik makkelijk kan aanpassen doe ik dat. Moet ik er zelf teveel voor inleveren ga ik in gesprek om te kijken hoe we samen tot een oplossing kunnen komen.

Maar in dit geval zijn het geen buren die klagen, maar is het puur de overheid die beslist wat iemand met zijn eigen grond mag doen. Dat vind ik niet ok.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:40

We maken ons wel vreselijk druk over een vaag verhaal over stikstof, maar... bloembollen met de sh..load aan gif die er overheen gaat, moet ab-so-luut behouden blijven. Uhu... goed bezig

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 11:43

Is het met bloembollen niet zo dat daar ook elke 4 jaar wat anders moet staan?

Hier achter hebben ook een keer gladiolen gestaan.
Het verbaasde mij ook hoe vaak de spuit daar over ging. Met wat weet ik niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 12:22

IHN schreef:

De rechter kan niet anders oordelen. Wij hebben een gelijkend probleem. Ons huis gekocht, gelukkig!!!! gelijk dat jaar vergunning gevraagd voor zwembad anders had dat nooit meer gekund. Door hogerhand (tegen de zin van de gemeentes) is via kaarten dus grond vastgelegd voor landbouw. dus wij mogen niets meer in onze tuin bouwen, behalve schuren voor dieren bv. Heel onhandig. De buren hadden perseel verkocht, de eigenaar wilde er een huis in de toekomst opbouwen. Die is nu aangebroken en ook zijn weitje is nu met een pennenstreek landbouw grond geworden. Tel uit zijn verlies.