Sport
De internationale Grand Prix-hengst Charmeur ging in 2020 met sportief pensioen vanwege een blessure. Hij werd toen verkocht naar Canada, waar hij ter dekking stond. Drie jaar later keert de preferente KWPN-hengst weer terug in de sport in Florida, waar hij de Canadese Jayne Essig hopelijk in de wedstrijdring zal brengen.
Charmeur is een 16 jaar oude KWPN-hengst. Zijn vader is Florencio en zijn moeder Trendy (v. Jazz). Hij is gefokt door wijlen Huub van Helvoirt.
Carrière in Nederland
Barend Tamerus en Eugene Reesink kochten Charmeur als veulen op de SELL Foal Auction voor 50.000 euro. Toen de vos 2,5 jaar was, verkocht Reesink hem aan Nico Witte.
Charmeur werd goedgekeurd op de KWPN hengstenkeuring van 2010. In dat jaar won hij ook het verrichtingsonderzoek met 86 punten.
De vos won onder Emmelie Scholtens de finale van de Pavo Cup in 2011 en 2012 en hij werd vijfde op het WK voor Jonge Paarden van 2012. Op het WK 2013 werd hij teruggetrokken in de voorronde.
Madeleine Witte-Vrees nam de teugels over en maakte haar internationale wedstrijddebuut op Lichte Tour-niveau tijdens het CDI Mallora van 2015. Charmeur verdween drie jaar uit de internationale wedstrijdsport. Witte-Vrees heeft lang en hard getraind om de hengst op Grand Prix-niveau te krijgen. Hun nationale Grand Prix-debuut was in mei 2018 en hun internationale Grand Prix-debuut op het CHIO Rotterdam van 2018, gevolgd door CHIO Aken 2018, waar ze 67,196% scoorden.
Charmeur raakte betrokken bij een incident met een steward, wat hem een gele kaart opleverde. Witte-Vrees bracht hem dat jaar nog op twee CDI's uit: Oldenburg en Stuttgart.
In 2018 werd Witte volledig eigenaar van de hengst, maar zijn sportieve carrière kwam ten einde door een blessure.
Verkocht naar Canada
Twee jaar later verkocht handelaar Nico Witte de toen 13-jarige hengst als dekhengst aan Marie-Jose Proulx, van Canadream Farms in Canada.
De hengst bleek echter verminderd vruchtbaar en Proulx kreeg een zware klap te verwerken: ze had een hengst gekocht die niet kon dekken, omdat Charmeur chemisch gecastreerd was.
Op het hoogtepunt van zijn carrière als jonge dekhengst, verwekte Charmeur meer dan 1300 nakomelingen bij het KWPN. Hij heeft vier goedgekeurde zoons (Gyon, High Five US, Invershin, Jupiler S) en twee goedgekeurde kleinzoons.
Opnieuw opgedoken in Florida
Proulx gaf het na een lange periode van proberen op en greep terug op het diepvriessperma dat ze van de preferente hengst op voorraad had. Ze verkocht Charmeur en hij verhuisde naar Bianca Berktold in Wellington, Florida. De transactie werd stilgehouden.
Charmeur dook voor het eerst weer op in november 2022, toen er een video op social media verscheen, waarin Kati Daggi hem reed. Ze had de hengst geleast, maar de deal ging niet door.
Geleast door een Canadese
De Canadese Jayne Essig kondigde deze week haar nieuwe partnerschap met Charmeur aan.
"Ik lease Charmeur sinds half februari", vertelt Jayne aan Eurodressage. "Ik probeerde hem toevallig uit. Ik wist eerst niet dat hij het was! Ik ben hier in Florida voor het wedstrijdseizoen met mijn Lichte Tour-paard, Denver S (Jazz x Welt Hit II) en ik wil mijn tijd hier optimaal benutten. Toen ik hoorde dat er een Grand Prix-paard te leasen was, nam ik contact op met Bianca Berktold en ik had meteen een klik met hem! Hij is een geweldig paard."
Essig is gevestigd op Vancouver Island, BC, waar ze haar eigen kleine stoeterij en trainingsstal heeft, Equinox Acres Dressage, op haar boerderij in Nanoose Bay, BC. Ze traint bij Claire Darnell en ze is van plan om te genieten van haar tijd met Charmeur, waarin hij haar leermeester zal zijn.
"Ik heb hoge verwachtingen waar te maken, maar ik richt me nu vooral op het opbouwen van een band met hem", zegt ze. "Maar ik ben wel van plan om hem in de toekomst uit te brengen in de Midden Tour! Momenteel geniet ik van de tijd die ik met hem doorbreng en leer ik veel."