Zes vermagerde paarden in beslag genomen in Bergambacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zes vermagerde paarden in beslag genomen in Bergambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 16:57

Instagram wijkagent_lekkerkerk
Algemeen

Afbeelding
Screenshot van wijkagent_lekkerkerk

Afgelopen donderdag heeft wijkagent Ben Eekman samen met de LID een controle gehouden in Bergambacht.

Er stonden in de stallen zes vermagerde paarden. De dieren zijn direct in beslag genomen. Aan de staat van de stallen te zien stonden de zes paarden er al langere tijd. In samenwerking met de LID wordt er onderzoek gedaan.

Dreamboy

Re: Zes vermagerde paarden in beslag genomen in Bergambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:04

Onbegrijpelijk dat dit nog best vaak voor komt in een land als Nederland.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:25

Dreamboy schreef:

Zal nog wel vaker gaan gebeuren..............met de huidige staat waarin ons land/ een groot deel van de wereld verkeert. Geldontwaarding, alles wat steeds duurder/ onbetaalbaar wordt/ mensen die in geestelijke nood komen, etc. etc.
Bedank onze overheid maar.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:38

ElCid schreef:
Dreamboy schreef:

Zal nog wel vaker gaan gebeuren..............met de huidige staat waarin ons land/ een groot deel van de wereld verkeert. Geldontwaarding, alles wat steeds duurder/ onbetaalbaar wordt/ mensen die in geestelijke nood komen, etc. etc.

Eh... nee. Dit is wel erg kort door de bocht.
Er is niemand verplicht om een paard te hebben of te houden als er geen geld is om deze goed te verzorgen. Wel ben je verplicht het dier goed te verzorgen als je een dier hebt, eender welk dier.

Maar zeggen dat het de schuld van de overheid is, is onzin.

Blijft staan dat het verschrikkelijk verdrietig en afschuwelijk is wat er gebeurd is in dit geval.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:52

Een individu heeft de verantwoordelijkheid om goed voor zijn dieren te zorgen. Kun je dat niet meer, dan zorg je voor een oplossing. Ongeacht wat een overheid wel of niet doet, het ontslaat je niet van je eigen verplichtingen. Triest dat het hier zover moest komen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:04

Da's toch diep triest op alle fronten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:05

Wat El Cid zegt vind ik niet zo kort door de bocht. Buiten het financiële aspect kampen er echt veel mensen met mentale problemen. Dan heb je vaak jezelf niet meer in de hand. Wanneer je geen zorg voor jezelf kan dragen, kan je dat voor je dieren evenmin.
Ik ben het er echt absoluut mee eens dat je verantwoordelijkheid bent voor het welzijn van je dieren en er goed voor moet zorgen, maar niet alles is zwart-wit, helaas.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:07

prompter schreef:
Een individu heeft de verantwoordelijkheid om goed voor zijn dieren te zorgen. Kun je dat niet meer, dan zorg je voor een oplossing. Ongeacht wat een overheid wel of niet doet, het ontslaat je niet van je eigen verplichtingen. Triest dat het hier zover moest komen.

Dit. Helemaal eens.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:08

Ik denk ook dat we dit vaker gaan zien.
En dat geld niet enkel voor paarden.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:11

Popstra schreef:
Ik denk ook dat we dit vaker gaan zien.
En dat geld niet enkel voor paarden.

Dat zou ik echt heel kortzichtig vinden.
Snap heel goed dat er mensen in de problemen komen vanwege het huidige economische klimaat, maar dat mag nooit maar dan ook nooit ten koste gaan van de gezondheid c.q. verzorging van het dier.
Dan ben je alsnog moreel verplicht om een oplossing te vinden. Het dier, wat voor dier dan ook, mag nooit de dupe worden van je eigen sores.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:17

Joh, er gaan al kinderen zonder ontbijt naar school, denk je nou echt dat het morele kompas van de gemiddelde NL zo correct ontwikkeld is dat een dier goed verzorgd wordt als er geen geld is?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:17

Ibbel schreef:
Joh, er gaan al kinderen zonder ontbijt naar school, denk je nou echt dat het morele kompas van de gemiddelde NL zo correct ontwikkeld is dat een dier goed verzorgd wordt als er geen geld is?

Dat is ook verschrikkelijk, maar nog steeds niet goed te praten. Het hele idee is dat je niet verplicht bent een dier te hebben als je het niet kan betalen. Of niet meer kan betalen. Dat dus.
Ben het met je eens dat kinderen ook de dupe (kunnen) worden van geldgebrek. Maar die kan je niet verkopen of weggeven hé?
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 15-04-23 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:18

Ik ben het met een hoop van bovenstaande punten eens. Maar het geeft vooral ook aan dat iedereen tegenwoordig vooral met zichzelf bezig is. Er is totaal geen sociale controle meer. Natuurlijk zijn er ook mensen die niemand toelaten maar toch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:20

Wie zegt dat we het goed praten?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:23

Popstra schreef:
Wie zegt dat we het goed praten?

Begrip voor hebben dan. En zeggen dat het vaker voor zal komen. Omdat de regering het zo slecht doet.
Dit zijn naar mijn mening excuses, goedpraten zo je wil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:24

En wie zegt dat ik er begrip voor heb dan?

Dat heb ik niet!!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:24

Popstra schreef:
En wie zegt dat ik er begrip voor heb dan?

Dat heb ik niet!!

Heb ik het over jou dan? Ik bedoel natuurlijk in het algemeen.. Dat er mensen zijn die er begrip voor hebben..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:07

Wat handig om je mesthoop in een box te organiseren! Opgeruimd staat netjes. Geen vuile mest meer buiten. Slim.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 19:19

Ik heb wel vaker zulke stallen gezien. Maar die paarden kregen wel te eten en waren absoluut niet mager. Maar ze kwamen er niet uit in de winter en stonden er ook zo bij. Is bij oude boertjes wel vaker zo. Maar te weinig eten kregen ze zeker niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:40

Suzanne F. schreef:
Ik heb wel vaker zulke stallen gezien. Maar die paarden kregen wel te eten en waren absoluut niet mager. Maar ze kwamen er niet uit in de winter en stonden er ook zo bij. Is bij oude boertjes wel vaker zo. Maar te weinig eten kregen ze zeker niet.

"Het oude boertje" is een interessant fenomeen hier op bokt.

Ik vraag me af of mensen wérkelijk persoonlijke ervaring hebben met hoe oudere boeren hun paarden houden, of dat, wat ik waarschijnlijker vindt, iedereen elkaar maar een beetje napraat...Opvallend in dit verband is ook het gebruik van de denigrerende verkleinvorm.

Bij de gevallen van dierverwaarlozing hier op VN heb ik nog nooit gevallen van mensen zien langskomen die hun hele leven in de agrarische sector/veeteelt hebben gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:39

Als ik het juiste adres voor mijn ogen heb is het gezien de omschrijving van Kuggur op zijn plek.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:42

Dit vaker gaan zien omdat het allemaal duurder wordt is natuurlijk kolder.
Je moet je realiseren dat paarden een luxe product zijn en ze gehouden worden door volwassen mensen die hun verantwoording moeten nemen als je het niet meer kan betalen.

En is dit een teken van niet kunnen betalen, het is laksheid! Als je geen stro kan betalen kan je het wel elke dag leeg scheppen en schoonvegen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:59

Kuggur schreef:
Bij de gevallen van dierverwaarlozing hier op VN heb ik nog nooit gevallen van mensen zien langskomen die hun hele leven in de agrarische sector/veeteelt hebben gewerkt.

Ik heb het over de oude mannen die vaak een aantal schapen hebben en soms nog een paar koeien en dan hebben ze ook enkele of 1 paard. Die worden in de buurt bij ons boertjes genoemd. Dus misschien werken ze niet (meer) in de veeteelt maar ze hebben wel een agrarische achtergrond. Dat wil zeggen een boerderijtje met grond waar ze beestjes op houden. En ze zijn vaak niet te best met de paarden/pony’s. Bekappen ze ook zelf en ontwormen nooit en zoals ik aangaf komen ze ‘s winters de stal niet uit. Ik kende er zelfs eentje waarbij de pony de stal in het voorjaar bijna niet meer uitkwam omdat de bodem van de stal zo hoog geworden was door het potten. De dieren krijgen meestal wel genoeg te eten en daarom valt het niet onder verwaarlozing.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:12

ElCid schreef:
Dreamboy schreef:

Je kunt de NL overheid op dit moment veel verwijten, maar verwaarlozing van paarden is iets dat de dader toch echt zelf in de hand heeft.