Nieuwe troef voor Rixt van der Horst: Eisma’s Donauinsel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Nieuwe troef voor Rixt van der Horst: Eisma’s Donauinsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 19:50

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Rixt van der Horst. Foto: Arnd Bronkhorst/FEI

Rixt van der Horst heeft er een nieuwe troef bij richting de Spelen van Parijs 2024: Eisma’s Donauinsel. De 11-jarige merrie (San Francisco old x Diamond Hit) is in eigendom van Egbert van Hes, net als Van der Horsts huidige toppaard Eisma’s Akuna Matata.

Rixt reisde stad en land af om een tweede paard te vinden. Een geschikt paard vinden is niet makkelijk, maar een geschikt paard voor de para-dressuur is nog moeilijker. “Het vinden van een goed para-dressuurpaard is een hele uitdaging. Naast voldoende kwaliteit, zijn het juiste karakter en de instelling van het paard essentieel voor een goede match. Daarnaast moet het paard passen bij mijn lichamelijke beperkingen. Het aanbod aan paarden is enorm, maar uiteindelijk is het zoeken naar een speld in een hooiberg als het gaat om een paralympisch paard waarmee je mee kan doen met de wereldtop”, aldus Rixt van der Horst.

Rixt vond Donau via een reguliere verkoopsite. Ze is gefokt door Gestüt Vorwerk (van oud-olympisch kampioen Elisabeth Max-Theurer) in Cappeln, Duitsland.

Egbert van Hes besloot na de Olympische Spelen van Tokio in 2021 om de merrie privé voor de paralypische amazone te kopen om haar een kans te geven haar droom te vervolgen richting Parijs 2024. “Eisma’s Akuna Matata en Eisma’s Donauinsel zijn voor mij als eigenaar een rijk bezit. Nog waardevoller voor mij is dat Rixt in haar ‘Route de Paris’ nu twee troeven in handen heeft om haar droom en doel te verwezenlijken! Daar support ik haar met heel veel plezier in”, aldus een enthousiaste Van Hes.

Gebruikte bronnen: