Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-23 06:19

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het vogel- en zoogdierenopvangcentrum Heusden-Zolder krijgt steeds meer hulpvragen van paardeneigenaren die het zich niet meer kunnen veroorloven om voor hun paarden te zorgen. De laatste jaren zijn er meer verwaarloosde paarden in beslag genomen. Ze merkten bij de opvang dat het nu ook gaat om mensen uit de middenklasse die niet genoeg geld meer hebben om voor dieren te zorgen.

Een paard houden kost al gauw zo'n 500 euro per maand. Daarnaast zijn de voerprijzen door de crisis flink gestegen, dus denk goed na of je het wel kan betalen als je een paard wilt kopen.

Bij de vogel- en zoogdieropvang in Heusden-Zolder merkten ze door de jaren heen een toename van het aantal paarden dat ze moesten verzorgen. "Maar nu zien we een duidelijke verschuiving", zei Rudi Oyen. “Vroeger waren het vooral laagopgeleide paardeneigenaren die ook vaak geen baan hadden en hun paarden verwaarloosden, omdat ze de middelen niet hadden. Nu komen ook middenklasse paardeneigenaren naar ons toe. Maar die hebben hetzelfde probleem: ze kunnen het niet langer accepteren om financieel voor hun paarden te zorgen."

"Twee keer per week krijgen we dit soort telefoontjes van paardeneigenaren", vervolgt Oyen. Het is voor de Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum onmogelijk om al deze paarden alleen te verzorgen. "Als vzw hebben we de middelen niet. We raden paardeneigenaren aan om hun paarden te verkopen of aan iemand te geven die het zich kan veroorloven om goed voor deze dieren te zorgen. We moeten onze plek reserveren voor dieren die verwaarloosd worden en echt onze hulp nodig hebben."

Bekijk hier de video.

Gebruikte bronnen:

Suzanne F.

Re: Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:27

Ja dat zit er wel aan te komen. Beetje raar alleen om naar een opvang te gaan. Verkoop het dier dan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:03

Verkopen is de beste optie maar kleurbekennen is/heeft een hoge prijs,

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:08

Niet ieder paard is verkoopbaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:12

Niet verkoopbaar dan is Inslapen een eerlijkere manier dan verkopen of naar een stichting doen.

Wel triest om te lezen dat het leven voor een werkende middenklasse voortaan te duur is voor een hobby. Daar waar dat eerder wel kon.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:28

Klopt.
Maar dat is een helse beslissing die haast niet te doen is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:37

Femke_Tweety schreef:
Klopt.

waarom is dierwelzijn zo'n "helse beslising"???
veel paarden worden in leven gehouden voor de eigenaar, beslissingen nemen horen ook bij paardenhouden en dierwelzijn,

anderen hieroor laten opdraaien is dan ook geen optie, imo
Laatst bijgewerkt door mce op 14-04-23 08:47, in het totaal 2 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:41

Femke_Tweety schreef:
Klopt.

Of je hem verkoopt inslaapt of weggeeft in alle gevallen ben je hem kwijt.
Verkopen is de beste optie en bij een niet verkoopbaar paard inslapen. Ik vind het not done om zo'n stichting er dan maar mee op te zadelen, daar zijn ze echt niet voor.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:49

Je hoort het ook al in de handel dat paarden voor minder weg gaan en ingekocht worden. Op zich ook niet gek, als je gaat kijken zijn er de laatste jaren ook wel veel meer mensen met een eigen paard. Ze zijn gewoon duur en pension eigenaren moeten ook eten dus die prijzen stijgen ook mee. Paarden zijn de afgelopen 3 jaar ook wel waanzinnig duur geworden.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:53

Wat wordt hier makkelijk gepraat over verkopen en in laten slapen. Is dit een gebrek aan empathie of denken sommige mensen echt zo makkelijk over hun vriendje?

Ik heb zelf ook paarden gehad die niet verkoopbaar waren, maar absoluut kerngezond. Als ik in een topic met een ander onderwerp had aangekondigd deze paarden ingeslapen te hebben was ik met de was buiten gehangen.

Dat er een probleem is zodra je naar derden moet keren voor het onderhouden van je paard, daar ben ik het helemaal mee eens. Hoe dat probleem dan wel goed kan worden opgelost, daar heb ik een mening over, maar geen kennis dus daar durf ik niks over te zeggen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:33

Bij mijn beslissing rond Tweet speelden financiën helaas écht ook een rol.

Dat is iets wat je eigenlijk niet wil.
Maar soms is het wel zo.

Voor de mensen die er zo makkelijk over denken, lees mijn openingspost hier maar.

[AOW] 'Je verantwoordelijkheid nemen' Tweety, †16-3-23

Je doet het nooit goed.
Er zijn mensen die vinden dat ik het prima gedaan heb, menselijke die vinden dat ik eerder de beslissing had moeten nemen (vooraf voor mijzelf) er zijn ook mensen die vinden dat mijn beslissing ook nu nog niet moreel aanvaard was naar Tweet toe. Omdat financiën nooit mee zouden mogen spelen.

Het is verdomd moeilijk, als het gaat om een dier waar je enorm om geeft en dat je jaren gehad hebt.
Bij Tweet speelde er natuurlijk veel meer, ook leeftijd, stressgedrag, niet verhuisbaar zijn en een stal die stopte met bestaan zoals het eerder ging.

Maar die beslissing, wanneer financiën dus écht ook een rol spelen is echt heel zwaar.

Iedereen die zegt 'laat hem dan inslapen' of 'neem je verantwoordelijkheid'
Ik hoop oprecht dat jullie nooit in een dergelijke situatie komen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:36

Past in ieder geval mooi bij de discussie bij het topic over uitbaters die niet uit de kosten komen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:39

DuoPenotti schreef:
Niet verkoopbaar dan is Inslapen een eerlijkere manier dan verkopen of naar een stichting doen.

Wel triest om te lezen dat het leven voor een werkende middenklasse voortaan te duur is voor een hobby. Daar waar dat eerder wel kon.

Downsizen in stalling kan soms ook soelaas bieden. Paard op de wei en geen wedstrijdkaart& dure lessen meer. Maar ik denk ook dat veel mensen dan redeneren dat de hobby zo hen geen zin heeft.

Inslapen kost natuurlijk ook geld. Alhoewel... heb daar eigenlijk geen idee van. En Rendac moet je ook betalen denk ik.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:41

Dat is eenmalig.

En in totaal minder dan een maand stalling

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:41

Ik stond ooit voor de keuze, ik had een pony en ik kocht er een paard bij. Op een gegeven moment kon ik het financieel niet meer aan. Dat is jaren geleden en nog steeds vind ik het moeilijk om naar een foto van de pony te kijken. Zelf zou ik nooit aan modderen als ik te weinig geld had, dan zou ik geen oog meer dicht doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:44

Toen ik ging scheiden, jaaaaren geleden, was het eerste wat de deur uit ging mijn paard. De bakken bagger die ik toen over mij heen kreeg waren niet mals.
Ik kon het niet meer betalen, dus was de conclusie simpel; paard de deur uit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:46

Molfre schreef:
Wat wordt hier makkelijk gepraat over verkopen en in laten slapen. Is dit een gebrek aan empathie of denken sommige mensen echt zo makkelijk over hun vriendje?

Ik heb zelf ook paarden gehad die niet verkoopbaar waren, maar absoluut kerngezond. Als ik in een topic met een ander onderwerp had aangekondigd deze paarden ingeslapen te hebben was ik met de was buiten gehangen.

Dat er een probleem is zodra je naar derden moet keren voor het onderhouden van je paard, daar ben ik het helemaal mee eens. Hoe dat probleem dan wel goed kan worden opgelost, daar heb ik een mening over, maar geen kennis dus daar durf ik niks over te zeggen.

Ik denk dat jij onderschat hoelang mensen wellicht al met hun zorgen worstelen, voordat men ook echt de knoop doorhakt een paard te laten gaan.
En je eigen verantwoording afschuiven naar een ander vind ik persoonlijk echt niet kunnen.

Waarom zou een derde op moeten draaien voor een keuze die je zelf ooit gemaakt hebt?

@Femke, ik vind dat jij het absoluut goed gedaan hebt. 29 jaar en een super leven gehad bij jou.
Iedereen mag en moet die afweging voor zichzelf maken, jou kennende heb jij in het belang van het dier een heel weloverwogen keuze gemaakt.
Dat je die in eigenbelang wellicht eerder had/moeten maken zegt imo alles over de liefde voor je dier.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:47

Molfre schreef:

Je kan er geen oordeel over vellen voor je er zelf voor staat. Als je geen andere keuze meer hebt, dan is het 1 van de 2. En voor sommige paarden is de optie inslapen dan nog vriendelijker dan in de handel gooien

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:50

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het met name de hobbyruiters betreft die over het algemeen al niet veel te besteden hebben aan hun paard. Of zijn dat verkeerde aannames?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:51

foxy80 schreef:
Downsizen in stalling kan soms ook soelaas bieden. Paard op de wei en geen wedstrijdkaart& dure lessen meer. Maar ik denk ook dat veel mensen dan redeneren dat de hobby zo hen geen zin heeft.

Inslapen kost natuurlijk ook geld. Alhoewel... heb daar eigenlijk geen idee van. En Rendac moet je ook betalen denk ik.

Dan nog kost het veel geld een paard te onderhouden plus je niet zomaar een plek met weide vind

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:52

denisesilver schreef:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat het met name de hobbyruiters betreft die over het algemeen al niet veel te besteden hebben aan hun paard. Of zijn dat verkeerde aannames?

Wat bedoel je met hobbyruiters? Feitelijk is iedereen die niet betaald wordt om te rijden toch hobbymatig bezig?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:55

Ach je ziet ook al Posts van mensen die mega veel dekjes te koop hebben ivm grote rekening enz. Er is echt wel het eea aan de hand. Mensen met schulden die oplopen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:56

rien10 schreef:
Toen ik ging scheiden, jaaaaren geleden, was het eerste wat de deur uit ging mijn paard. De bakken bagger die ik toen over mij heen kreeg waren niet mals.
Ik kon het niet meer betalen, dus was de conclusie simpel; paard de deur uit.

En daar deed je goed aan, eerlijk zijn.
Dat andere mensen dat niet aankunnen is hun probleem.

Heb ook hele fijne reactie gekregen toen ik mijn 25-jarige met hoefkatrol fase 4 liet slachten. Stalgenoot zei vlakaf dat ze dat nooit zou doen want zij zag haar paard graag.

Net als Femke, ik heb je topic toen ook gevolgd en _/-\o_ Je hebt alles gedaan wat kon/moest en dier heeft top leven gehad.

Ik maak me nu een bedenking bij de openingspost: als die mensen liever hun paard aan een stichting geven dan verkopen, hopen ze dan hun paard na een bepaalde periode weer gewoon terug te kunnen adopteren? Waarom die weerzin voor verkopen? Weg is weg toch, of het nou naar een koper of een stichting/adoptant is?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:58

Lieser schreef:
denisesilver schreef:

Wat bedoel je met hobbyruiters? Feitelijk is iedereen die niet betaald wordt om te rijden toch hobbymatig bezig?

Inderdaad, de meeste mensen rijden voor de hobby en zijn geen beroepsruiter.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 10:01

Lieser schreef:
denisesilver schreef:

Sorry, inderdaad bagatelliserend.

Doelde op mensen met paarden die voor een dubbeltje op de eerste rang ergens een stal huren of zelf aanrommelen op een gehuurd stuk land, wat dan vervolgens een rommel is. Eigenlijk in het algemeen mensen die het al niet breed hebben "maar de paarden zijn zo leuk" .

Edit: niet mensen die over het algemeen hun paarden weg moeten doen, maar diegene die aankloppen bij een stichting.

Sorry was vroeg vanmorgen, dus kan het niet zo goed formuleren als anders.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 14-04-23 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt