[FOTO] Paas hengstenshow bij De Nieuwe Heuvel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

[FOTO] Paas hengstenshow bij De Nieuwe Heuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 18:57

* Bokt
Fokkerij
Tekst en foto's door princequillo

Eén van mijn favoriete evenementen ieder jaar is de hengstenshow bij De Nieuwe Heuvel in Lunteren, die velen van ons wel zullen kennen - of dit nu is vanwege hun Friese fokkerij, of de vele evenementen die op hun terrein worden gegeven. Ieder jaar is het weer een feestje, en ook gisteren was ik weer van de partij.

Helaas was het, ondanks het weer, al ontzettend druk tegen de tijd dat ik arriveerde en duurde het even voor ik een goed plekje had gevonden om foto's te maken. Zo heb ik door op mijn tenen op een stoep te staan nog net de oren van Boet 516 kunnen bewonderen, maar jullie zijn natuurlijk niet geïnteresseerd in een verslag van Boet's mooie oren. :D Desondanks hoop ik dat de foto's nog steeds de sfeer en vooral de prachtige paarden goed vertegenwoordigen.

Wel kon ik nog snel een foto schieten van het vierspan van "Friesians of Industry", herkenbaar aan de zwartrode koets. Coert Janssen verzorgt met zijn koetserij met name uitvaart en trouwerijen.

Afbeelding

Ook 21 jaar oude Haitse 425 (Jasper 366 x Rypke 321) kwam met veel bravoure voorbij mijn lens. Hoe wakker hij dan ook de piste in kwam, zodra zijn ronde klaar was, zo rustig kwam hij er weer uit. Haitse is duidelijk een veteraan die heel goed weet wat er van hem verwacht wordt.

Afbeelding

Mijn échte verslag begint dan ook na de pauze. Het publiek ging dorstig op zoek naar een hapje en een drankje en ik zag mijn kans in een mooi hoekje tussen de tribunes. Terwijl de menigte de aandacht op iets anders vestigde, werden er in de piste twee sprongetjes neergezet. Die hindernissen bleken voor Oerend Hard HBC (Jukebox x Tolan R x Nimmerdor) van de HBC Stal.

Oerend Hard is een jonge goedgekeurde KWPN springhengst, die tijdens het verrichtingsonderzoek maar liefst een acht ontving voor zowel zijn galop als springtechniek. Hij is gefokt door de welbekende Hans de Roover, ook wel bekend van Boer zoekt Vrouw. Sjoerd Kommers toonde de hengst onder het zadel. Hoewel hij het wel spannend vond, zo'n grote entourage met zoals dat bij Friezen gaat, veel applaus en muziek, bleef de jonge hengst er bijzonder rustig onder.

Afbeelding

De volgende hengst is tijdens de Hengstenkeuring in Leeuwarden benoemd tot kampioen jonge hengsten. Arent 515 (Jouwe 485 x Haitse 425) werd aan de hand voorgesteld. Als sportpaard heeft Arent ook al enig succes genoten. Hij is ook kampioen geworden bij de vijf- en zesjarigen tijdens de Horses2fly Young Friesian Dressage Competition. Arent gooit hoge ogen op, waar hij ook gaat! Na Arent zelf werden ook twee dochters van hem voorgesteld.

Afbeelding

De negenjarige Tjebbe 500 doet het al goed op zowel sport- als fokkerijgebied. Zelf heeft hij het sportpredicaat behaald en is Z-geklasseerd. Hij heeft ook al een goedgekeurde hengst gebracht, namelijk Kees 531, die eerder onder het zadel werd getoond. Vandaag werd Tjebbe aan de hand getoond, gevolgd door twee zonen van Tjebbe die door zijn naar de voorrijdagen dit jaar: Nanne van Tilster (mv. Hessel 480) en Otte Z. (mv. Doaitsen 420).

Afbeelding
Tjebbe 500 wordt aan het publiek voorgesteld.

Het was tijd voor de oudere hengsten. Gerben 479 (Doaitsen 420 x Sape 381) kwam aan de hand de ring in. Hij draafde enthousiast langs het publiek.

Afbeelding

De grote trots en publiekslieveling van De Nieuwe Heuvel is Alwin 469 (Felle 422 x Tsjerk 328), die in 2022 preferent werd verklaard. Dit keer werd Alwin aan de lange lijnen gepresenteerd. Het publiek liet luid en duidelijk weten wie de favoriet was op deze dag!

Afbeelding

Sabine van de Loenhorst met Jouwe 485, en diens zoon Arent 515, gereden door Marijke Boelen, gaven samen een mooie kür onder het zadel.

Afbeelding

Auwert 514 (Jehannes 484 x Andries 451) was ook van de partij. Wat een prachtige hengst is dat om te zien! Auwert kreeg al een super score voor zijn verrichtingsonderzoek, maar ook zijn nakomelingen lijken het goed te doen. Hij werd dan ook door drie nakomelingen vertegenwoordigd: Suus van de Gonda (mv. Norbert 444), Sibe R.M. (mv. Felle 422) en Puck van de Meikade (mv. Pier 448).

Afbeelding

Ook de Barock Pinto's waren aanwezig. Zo ook de hengst Hugo. Hoewel hij in de ring nogal fris was, was deze man achter de schermen echt een grote knuffelbeer.

Afbeelding

Afbeelding
Dat Hugo een knuffelbeer is, kunnen de kindjes allemaal beamen.

Een interessante verschijning was wel Ian FB24. Deze hengst van Pier 448 komt uit de merrie Teske fan Nico Stables. Zij is een Arlando x Meinse 439. Ondanks dat Ian's grootvader een KWPN-hengst is, zie je er weinig van. :j

Afbeelding

Afbeelding
Dit veulentje was pas twee weken oud, maar liep al moedig door de baan heen. De vader is de voorgaande Ian FB24.

"Een vós?!" klonk verbaasd achter mij. De Gelderse hengst Matiz kwam al dansend de ring in. Hij had er zin in!

Afbeelding

In echte Nieuwe Heuvel style, werd de show afgesloten met een viertal hengsten onder het zadel: Alwin 469, Epke 474, Auwert 514 en Faust 523.

Afbeelding

Al met al was het een mooie dag, met nog mooiere paarden. Een echte aanrader voor volgend jaar. :D

Getty_Maan

Re: [FOTO] Paas hengstenshow bij De Nieuwe Heuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 05:20

Wat heb je er een mooi verslag van gemaakt. Vaak genoeg op zo'n show geweest en heb nu ondanks dat ik er niet was, toch het gevoel mee gekregen.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 06:11

Heel mooi verslag, leuke tekst.

Dandelion07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 06:44

Heel leuk verslag! Mooie fotos!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:02

Leuke foto's! Als kind kwam ik op hun hengstenshows, toen nog in de oude kleine manege met de arabieren, nrps's etc. Bij de Friezen ook weleens geweest, maar als Friezen leek..zie ik op een gegeven moment geen verschil meer tussen alle Friezen haha.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 09:51

Prachtige foto's. Blijven toch echt mijn favoriet, die machtige Friezen :D <3

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 12:58

Wat een leuk verslag en mooie foto’s, dankjewel.

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 13:09

Hele gave foto's! Wat een paarden zijn Friezen toch hé!

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 17:19

Tof verslag heb je geschreven zeg! Heel leuk om te lezen en de foto's zijn ook gaaf :D Super!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:13

Oh toch wel een andere show als de indoor. Volgend jaar toch maar beide bezoeken dan!

Paulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 11:01

heb je toevallig ook foto van epke alleen?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 14:56

Elisa2 schreef:
Leuke foto's! Als kind kwam ik op hun hengstenshows, toen nog in de oude kleine manege met de arabieren, nrps's etc. Bij de Friezen ook weleens geweest, maar als Friezen leek..zie ik op een gegeven moment geen verschil meer tussen alle Friezen haha.

Snap ik hoor :D Op een gegeven moment ga je echt wel grote verschillen zien tussen de hengsten, maar dat duurt idd even. :+

Paulien schreef:
heb je toevallig ook foto van epke alleen?

Alle foto's die ik heb staan in dit album!