Manege worstelt met mysterieus virus: Eén paard overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Manege worstelt met mysterieus virus: Eén paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 22:26

Omroep Zeeland
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Manege De Scheldestad in Vlissingen heeft een zware periode achter de rug. Bijna alle paarden waren ziek door een mysterieus virus. Eén paard is zelfs overleden. Uit voorzorg is de manege gesloten. Gehoopt wordt dat de deuren over anderhalve week weer open kunnen.

Hoe het virus de manege is ingeslopen is onbekend. "Het is een heel besmettelijk virus en kan worden overgedragen van mens op paard. Als je een paard over zijn neus aait en dan naar het volgende paard gaat dan kun je het al overdragen", vertelt Margitta Rodrigues das Chagas-Meerman van manege De Scheldestad.

Op de dieren zijn verschillende testen uitgevoerd om te achterhalen welk virus het is geweest. "We dachten dat het om het rhinovirus ging waar we dertien jaar geleden ook door zijn getroffen, maar uit alle testen kwam een negatief resultaat. We wachten nu nog op de uitslag van een bloedtest."

Voor de vrijwilligers en het personeel zat de schrik er goed in, zeker vanwege de neurologische verschijnselen: "Sommige paarden kregen onstabiele achterbenen en een aantal kon niet meer plassen, het is echt een hele nare griep."

Momenteel is er nog één paard ziek, dat verblijft in een Belgische kliniek. De rest van de paarden werd vanmiddag weer naar de wei gebracht waar ze stonden te grazen.

Hoe de komende weken er voor de manege uitzien, is niet helemaal duidelijk. In de binnenbak hangt een whiteboard met de planning van komende week, dat is vrijwel leeg. Alleen de datum van een wedstrijdfinale op 29 april is ingevuld.

"We hopen dat we daaraan kunnen meedoen. Als er geen zieke gevallen meer zijn dan willen we op 19 april weer opengaan. De incubatietijd van het virus is twee weken dus mocht er nog een besmetting plaatsvinden dan verlengen we de datum met twee weken."

Vanaf 6:57

Caaatje

Re: Manege worstelt met mysterieus virus: Eén paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:38

Is dit geen mogelijke raaigras schimmel besmetting?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:50

Voor een mysterieus virus te zijn, weten ze er best wel wat over. Het wordt van mens op paard overgedragen en de incubatietijd is 2 weken...
Ik dacht ook aan botulisme toen ik het las, hoewel dat volgens mij niet zomaar uit zichzelf geneest denk ik...

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:53

xAnthea schreef:
Voor een mysterieus virus te zijn, weten ze er best wel wat over. Het wordt van mens op paard overgedragen en de incubatietijd is 2 weken...
Ik dacht ook aan botulisme toen ik het las.

Ik had mn post verwijderd. Bij botulisme kunnen paarden moeilijk slikken. Dat staat hier niet bij.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 22:56

onpaard schreef:
xAnthea schreef:
Ik dacht ook aan botulisme toen ik het las.

Ik had mn post verwijderd. Bij botulisme kunnen paarden moeilijk slikken. Dat staat hier niet bij.

Nee dat is waar. Maar de ataxie hoort er dan wel weer bij.
Ik had mijn post ook nog gewijzigd want botulisme geneest volgens mij niet van zichzelf dus dan hadden er meer paarden ergere klachten moeten hebben denk ik...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:01

Kennis van mij heeft echt ongeveer de helft van haar paarden verloren door botulisme en dat kwam achteraf door een vogel die meegemaaid was in het hooi. Er staat me iets van bij dat ze de paarden toen plasma toegediend hebben wat ze in Zweden op moesten halen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:12

Preventief vaccineren....tegen wat dan?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 00:16

Misschien de weide even checken aangezien de overige paarden wéér naar de weide zijn gebracht.

Een heel besmettelijk virus lijkt mij een aanname tot er bekendheid is over het vermoedelijke/onbekende virus.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 00:26

Maar bij botulisme zou je wel verwachten dat meer dieren het niet overleven. En klassiek horen de paarden dan ook geen koorts te hebben volgens mij, maar dat wordt hier niet vermeld.
Als ik het me goed herinner kun je tot max 14-21 dagen na laatste blootstelling aan het toxine nog symptomen ontwikkelen, dat zou dus betekenen dat er of langere tijd blootstelling was of dat alle paarden in dezelfde periode ziek zijn geworden.

Het kost niet heel veel moeite om te testen dus je zou verwachten dat hier wel naar gekeken is als het patroon erbij paste. Geen idee of je paarden ook antitoxine kan geven, dat is in ieder geval duur en volgens mij werd dat voorheen uit paarden gewonnen. Geen idee of dat nog zo is en of dat nog een reden is om het niet aan paarden toe te dienen.
*even snel gezocht en plasma met antitoxine wordt in diverse bronnen wel genoemd als optie. Kosten tussen de 1000 en 3000 dollar afhankelijk van het aantal types waartegen het bescherming biedt*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 01:23

Waarom dat gespeculeer over botulisme. Dat wordt niet veroorzaakt door een virus en is ook niet besmettelijk...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 06:25

Botulisme word veroorzaakt door een bacterie

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 06:30

Kuggur schreef:
Waarom dat gespeculeer over botulisme. Dat wordt niet veroorzaakt door een virus en is ook niet besmettelijk...

Maar hoezo zijn ze zeker dat het een heel besmettelijk virus is als ze niet eens weten wat het juist is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 06:52

ik lees dit
Citaat:
het is echt een hele nare griep."

dus dan lijkt het me dat ze wel weten wat het is?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 06:59

Een virus dat kan worden overgedragen van mens op paard is iets anders dan dat het van paard naar paard via de mens wordt overgedragen...

Bij mens op paard (en paard op mens) spreken we van een zoönose en zouden er ook besmette mensen moeten zijn...

Neemt niet weg dat het heel vervelend is als je een stal vol zieke paarden hebt en je niet precies weet wat het is en hoe je het weer weg krijgt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:06

Ze weten dus gewoon niet wat het is dan? Zo gokken dat het een griep is? Een influenza dus. Eentje waarvoor ze dus niet gevaccineerd waren blijkbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:33

Ik hoop dat ze er nog achter komen wat het is/ was. Neurologische symptomen klinkt behoorlijk ernstig en een paard er aan overleden ook.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:33

Klinkt wel heel erg als een rhinovariant. Er is erg veel rhino geweest, ook in die regio dus dat zou niet raar zijn. Als er niets uit de swabs is gekomen kan dat omdat de swabs te vroeg zijn afgenomen of niet goed zijn afgenomen. Er staat dat ze nog wachten op de bloeduitslagen. Daar zal dan wel een resultaat uitkomen, verwacht ik.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:34

Getup schreef:
Preventief vaccineren....tegen wat dan?

Dat had ik ook. Je moet toch eerst weten wat voor virus het is..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:23

Covid? Dat kunnen dieren ook krijgen.

Maar ik vind het zelf ook erg op rhino lijken. Misschien een andere variant aangezien virussen ook steeds muteren.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 16:27

Hmm ze weten niet wat het is, maar ze spreken wel over een virus.
Kan door mensen overgebracht worden, dat hoort bij mij aan dat ze wel weten waarover het gaat.
Rhino via neusswap kan ook negatief zijn, terwijl hij het wel kan hebben.
De neusswaps zijn niet volledig betrouwbaar.

In elk geval heel veel sterkte voor de manege en eigenaren !

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 11:24

Forcalquier schreef:
Misschien de weide even checken aangezien de overige paarden wéér naar de weide zijn gebracht.

Een heel besmettelijk virus lijkt mij een aanname tot er bekendheid is over het vermoedelijke/onbekende virus.

Dit is gewoon een leuk praatje van de journalist want deze manege heeft amper of geen weide. Enkel wat paddocks. Paarden staan overwegend op stal.

Inmiddels is gister een 2e paard overleden, heel triest. Sterkte daar.

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:17

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 21:28

Wat naar weer. Zo jammer dat er nog altijd geen echt fatsoenlijk werkend vaccin is.

Maar waar ik me steeds weer over verbaas is:
„Hoe het virus de manege is ingeslopen is onbekend“.
Iedereen weet toch inmiddels wel dat veel paarden drager zijn?

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:00

wat ik me afvraag, het gaat van onbekend naar is Rhino geweest en de boel is al genezen en manege kan weer open, kan me niet voorstellen dat dat zo snel gaat....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 22:02

Tja neurologische problemen leek me best duidelijk dat het dan rhino was. Een negatieve test kan gebeuren. Maar de symptomen zijn toch duidelijk genoeg geweest?

Ik hoop dat ze hun voorzorgen wel nemen met terug lessen te geven en open te gaan.