Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ik kan niet het volledige onderzoeksartikel lezen (zit achter een betaalmuur), maar ik vraag me ook ten zeerste af of de methode en dataextractie zonder bias is uitgevoerd, gezien de hoefsmid die het onderzoek wilde starten ook gelijk de behandelend smid van de paarden was… Balou_k schreef:Interessant artikel, maar wat een vreselijke foto is er hier gebruikt.
Een foto van een beslagen hoef die al ruim enkele weken toe is aan een nieuwe beslagbeurt. Absoluut niet treffend voor dit artikel.
pillow schreef:Balou_k schreef:Interessant artikel, maar wat een vreselijke foto is er hier gebruikt.
Een foto van een beslagen hoef die al ruim enkele weken toe is aan een nieuwe beslagbeurt. Absoluut niet treffend voor dit artikel.
Welke foto bedoel je. Die hier boven staat?. Wat is daar mis mee.
De foto in het artikel is van een ongeslagen paard, dus ???
Celebi schreef:De meeste paarden die je van ijzers afhaalt moeten enorm wennen.. Aan de stand, gevoeligheid, het brokkelen van de nagelgaten heb je vaak nog te overbruggen. Zeker als ze er al langere tijd op gestaan hebben, lijkt het me dan toch logisch dat als die paarden opeens weer een ijzer krijgen dat verlichting biedt?
Kasmir schreef:Zoveel vragen met dit onderzoek maar ik begin met deze: huh wat?
"De onderzoekers veronderstelden dat beslaan met gewone hoefijzers de schokdemping van de benen van het paard zou verminderen en de kwaliteit van de gangen na verloop van tijd zou verbeteren."
Citaat:Like with humans, the shoes provide better grip with the ground and limit how much the foot slides. This allows the horse to push off the ground more easily and have a better quality of movement.
Kasmir schreef:En dat ze hun benen hoger optillen, wat ik niet heel vreemd vind, want je tikt er ineens weer een paar honderd gram extra gewicht onder.Jaa dat klinkt een stuk logischer haha. Zie nu ook dat ze geen verschil zagen tussen de twee ijzersCitaat:Like with humans, the shoes provide better grip with the ground and limit how much the foot slides. This allows the horse to push off the ground more easily and have a better quality of movement.
Ik vind deze ook verbazingwekkend want er is best veel bewijs dat barefoot meer grip geeft dan ijzers. Incl vele filmpjes van beslagen vs blote voeten op asfalt. Ben dus erg benieuwd op welke ondergrond ijzers meer grip geven dan blote voeten.
Het enige dat ik echt uit het onderzoek haal is dat als je paarden jaren op ijzers zet, ze vervolgens een jaar op de wei zet zonder ijzers en ze dan weer gaat werken ze minder kreupel tonen wanneer ze weer beslagen worden. Kan niet zeggen dat ik heel wild wordt van dit onderzoek.
Citaat:Hiervoor werden de paarden tijdens de eerste maanden van de coronapandemie niet meer beslagen en op bloten hoeven in de wei gezet. Toen ze weer aan het werk gingen, moesten ze opnieuw worden beslagen.