Paarden beslaan: kreupelheid vermindert, hoek spronggewrichten beter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Paarden beslaan: kreupelheid vermindert, hoek spronggewrichten beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 20:17

Horsetalk.co.nz
Algemeen

Afbeelding
Een paardenhoef wordt beslagen. Foto: VValar/Full Focus Fotografie/Bokt Wiki

Onderzoekers van de Universiteit van Connecticut hebben ontdekt dat het beslaan van paarden die dat voorheen niet waren, hun kreupelheid verbeterde, net als de hoek van hun spronggewricht. Zij rapporteerden dit met een korte mededeling in het Journal of Animal Science. Sarah Reed, hoofddocent dierwetenschappen in het College of Agriculture, Health and Natural Resources, heeft de studie geleid.

Het onderzoek kwam voort uit een observatie van Katelyn Panos, de hoefsmid voor de eigen paarden van de universiteit. Panos vertelde aan Reed dat ze een merkwaardig patroon had opgemerkt. In haar werk merkte zij dat paarden die beslagen waren met gewone hoefijzers een beter bewegingspatroon hadden, in vergelijking met paarden met fullered hoefijzers.

Fullered hoefijzers zijn de standaard voor de meeste paarden. Ze hebben een groef (fullering) rond de nagelgaten. Gewone hoefijzers hebben geen groef en alleen nagelgaten. Vuil en modder kunnen de groef in de fullered hoefijzers opvullen, wat de tractie kan verhogen in vergelijking met gewone hoefijzers.

De onderzoekers veronderstelden dat beslaan met gewone hoefijzers de schokdemping van de benen van het paard zou verminderen en de kwaliteit van de gangen na verloop van tijd zou verbeteren.

Reed en Panos wilden zien of er een meetbaar verschil zou zijn in de bewegingskwaliteit tussen paarden die met elk type ijzer waren beslagen. Hiervoor werden de paarden tijdens de eerste maanden van de coronapandemie niet meer beslagen en op bloten hoeven in de wei gezet. Toen ze weer aan het werk gingen, moesten ze opnieuw worden beslagen.

"We hadden de kans om een groep paarden te nemen die een jaar lang op dezelfde manier waren behandeld en een aantal van deze dingen uit te proberen", zegt Reed.

Het team van Reed voerde bij de veertien paarden in het paardrijprogramma van de universiteit voor het beslaan een nulmeting uit. Zo werd de kreupelheid beoordeeld en de symmetrie van de gangen gemeten met een traagheidssensor. Ook videotechnologie werd gebruikt.

De onderzoekers gaven vervolgens de helft van de paarden gewone hoefijzers en de andere helft op fullered hoefijzers, allemaal op hun achterhoeven, gedurende twee beslagen van elk zes weken. De voorhoeven kregen allemaal fullered ijzers.

Het onderzoeksteam stelde een significante verbetering vast in de maximale hoek van de spronggewrichten en de kreupelheidsscores zodra de paarden beslagen waren.

Hoewel de resultaten niet verrassend waren, zegt Reed dat dit soort onderzoek belangrijk is, omdat er over het algemeen weinig wetenschappelijke literatuur bestaat over gangbare managementpraktijken bij paarden.

Dit artikel is een samenvatting. Het complete artikel is te lezen op Horsetalk.co.nz

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:26

Interessant artikel, maar wat een vreselijke foto is er hier gebruikt.

Een foto van een beslagen hoef die al ruim enkele weken toe is aan een nieuwe beslagbeurt. Absoluut niet treffend voor dit artikel.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 11-04-23 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:26

Inderdaad fijn om meer onderzoeksresultaten te hebben op dit vlak. Hopelijk kan ook een verdere slag geslagen worden op langere termijn. Ijzers werken het hoefmechanisme deels tegen en kunnen op lange termijn andere klachten geven. Daar is tot nu toe ook weinig bewijs in.

carika

Re: Paarden beslaan: kreupelheid vermindert, hoek spronggewrichten beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 20:36

Wat fijn dat ze de moeite hebben gedaan dit te onderzoeken. Volgens mij worden in NL standaard “fullered” ijzers gebruikt en geen normale ijzers?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 23:25

Hartstikke leuk zo’n ‘onderzoek’, maar met een sample size van 14 paarden valt er echt vrij weinig conclusie uit te trekken… := ik kan niet het volledige onderzoeksartikel lezen (zit achter een betaalmuur), maar ik vraag me ook ten zeerste af of de methode en dataextractie zonder bias is uitgevoerd, gezien de hoefsmid die het onderzoek wilde starten ook gelijk de behandelend smid van de paarden was…

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:47

Balou_k schreef:

Een foto van een beslagen hoef die al ruim enkele weken toe is aan een nieuwe beslagbeurt. Absoluut niet treffend voor dit artikel.

Welke foto bedoel je. Die hier boven staat?. Wat is daar mis mee.
De foto in het artikel is van een ongeslagen paard, dus ???

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 07:53

Maar ze hebben enkel paarden onderzocht die ook altijd al op ijzers stonden in hun ''werkleven''?

De nulmeting is dus eigenlijk ''paarden die altijd ijzers hadden, maar dat nu sinds een jaar niet hebben want corona''
Ik vind het een nuance ten opzichte van ''onbeslagen paarden'' .

Vraag me ook wel af hoeveel van de steekproef van 14 er dan kreupel waren, en, en, en.
Straks thuis misschien het artikel eens doornemen.

Leuk vergelijk van cijfers, maar naar mijn gevoel niet veel meer dan dat :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:03

Vind het een vaag verhaal.

Paarden worden een jaar zonder ijzers de wei in gegooid. OK.
Paarden komen terug in het werk en worden met 2 soorten ijzers beslagen. OK.
Alleen achter, voorijzers zijn allemaal hetzelfde. Hmmm? OK?

Vervolgens wordt er een 'lameness' score opgemaakt? Maw, er gaan kreupele paarden terug het werk in?
Je scoort matig/goed/ruim (allemaal rad) lopende paarden toch niet via een kreupelheidsscore om ze te onderscheiden in hun beweging? Ze bewegen wat ruimer of niet, en daar zijn bij mijn weten helemaal geen gevalideerde scoremethodes voor. Als die er wel waren, hadden we DA's als keurmeesters en juryleden op shows en wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 12-04-23 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:03

Ik vind het een vreemd onderzoek..de paarden waren dus allemaal kreupel? En wat was daar de oorzaak van dan?

Nu is de uitkomst dan dat het ene soort ijzer beter is dan de ander?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:06

De meeste paarden die je van ijzers afhaalt moeten enorm wennen.. Aan de stand, gevoeligheid, het brokkelen van de nagelgaten heb je vaak nog te overbruggen. Zeker als ze er al langere tijd op gestaan hebben, lijkt het me dan toch logisch dat als die paarden opeens weer een ijzer krijgen dat verlichting biedt?

Had dit onderzoek liever gezien met paarden die onbeslagen goed liepen maar met een ijzer blijkbaar beter lopen. Maar waarom zou je een paard dat goed loopt beslaan met ijzers? Niet denk ik, hooguit als ze te korte hoeven hebben, of andere problemen, maar dan kom je meteen alweer in de categorie van verlichting bieden en heb je weer geen correcte meting.

Ik vind dit een beetje vreemd. En ik ben niet eens anti ijzer ofzo. :+

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:08

pillow schreef:
Balou_k schreef:

Welke foto bedoel je. Die hier boven staat?. Wat is daar mis mee.
De foto in het artikel is van een ongeslagen paard, dus ???

Er stond gister een andere foto bovenaan dit topic. Was geen hele nette vers beslagen hoef zeg maar :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:12

Celebi schreef:
De meeste paarden die je van ijzers afhaalt moeten enorm wennen.. Aan de stand, gevoeligheid, het brokkelen van de nagelgaten heb je vaak nog te overbruggen. Zeker als ze er al langere tijd op gestaan hebben, lijkt het me dan toch logisch dat als die paarden opeens weer een ijzer krijgen dat verlichting biedt?

Na een jaar in de wei mag je toch hopen dat dat geen probleem meer is...

In de VS worden werkende paarden gewoon nog, net als hier 50 jaar geleden, bijna altijd automatisch op ijzers gezet.
Overigens waarschijnlijk wel met reden, daar waar nog veel met paarden wordt gewerkt, is de grond er ook naar dat je zonder ijzers niet ver komt. Zeker niet als je dagelijks 20+ kilometers achter de koeien aan moet, of gewoon je paar duizend acres land moet controleren.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:25

Zoveel vragen met dit onderzoek maar ik begin met deze: huh wat?

"De onderzoekers veronderstelden dat beslaan met gewone hoefijzers de schokdemping van de benen van het paard zou verminderen en de kwaliteit van de gangen na verloop van tijd zou verbeteren."

Is dan extra beweging belangrijker dan het comfort en lange termijn gevolgen van het paard?

We weten ook niets over de staat van de hoeven die beslagen werden en dan een jaar op rust gezet. Hoe zag de caudale hoef eruit? Als die al onderontwikkeld is door jarenlang beslaan wordt het paard uiteraard beter als je hem weer beslaat, het probleem blijft echter bestaan. Dat je kreupelheid kunt maskeren met ijzers is denk ik niets nieuws.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 08:31

Kasmir schreef:
Zoveel vragen met dit onderzoek maar ik begin met deze: huh wat?

"De onderzoekers veronderstelden dat beslaan met gewone hoefijzers de schokdemping van de benen van het paard zou verminderen en de kwaliteit van de gangen na verloop van tijd zou verbeteren."

Dat is een vertaalmisser van de bovenste plank.
In het Engels staat er: "decrease concussion on the horse’s legs" - verminderen van de schokken op het paardenbeen. Dat is het tegenovergestelde van de schokdemping verminderen :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:19

Jaa dat klinkt een stuk logischer haha. Zie nu ook dat ze geen verschil zagen tussen de twee ijzers

Citaat:
Like with humans, the shoes provide better grip with the ground and limit how much the foot slides. This allows the horse to push off the ground more easily and have a better quality of movement.

Ik vind deze ook verbazingwekkend want er is best veel bewijs dat barefoot meer grip geeft dan ijzers. Incl vele filmpjes van beslagen vs blote voeten op asfalt. Ben dus erg benieuwd op welke ondergrond ijzers meer grip geven dan blote voeten.

Het enige dat ik echt uit het onderzoek haal is dat als je paarden jaren op ijzers zet, ze vervolgens een jaar op de wei zet zonder ijzers en ze dan weer gaat werken ze minder kreupel tonen wanneer ze weer beslagen worden. Kan niet zeggen dat ik heel wild wordt van dit onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 09:41

Kasmir schreef:
Jaa dat klinkt een stuk logischer haha. Zie nu ook dat ze geen verschil zagen tussen de twee ijzers

Citaat:
Like with humans, the shoes provide better grip with the ground and limit how much the foot slides. This allows the horse to push off the ground more easily and have a better quality of movement.

Ik vind deze ook verbazingwekkend want er is best veel bewijs dat barefoot meer grip geeft dan ijzers. Incl vele filmpjes van beslagen vs blote voeten op asfalt. Ben dus erg benieuwd op welke ondergrond ijzers meer grip geven dan blote voeten.

Het enige dat ik echt uit het onderzoek haal is dat als je paarden jaren op ijzers zet, ze vervolgens een jaar op de wei zet zonder ijzers en ze dan weer gaat werken ze minder kreupel tonen wanneer ze weer beslagen worden. Kan niet zeggen dat ik heel wild wordt van dit onderzoek.
En dat ze hun benen hoger optillen, wat ik niet heel vreemd vind, want je tikt er ineens weer een paar honderd gram extra gewicht onder.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 10:26

Citaat:
Hiervoor werden de paarden tijdens de eerste maanden van de coronapandemie niet meer beslagen en op bloten hoeven in de wei gezet. Toen ze weer aan het werk gingen, moesten ze opnieuw worden beslagen.

Ze zijn dus geen jaar onbeslagen geweest. Zoals ik het lees heeft het onderzoek een jaar geduurd, en hebben alle 14 paarden in dat jaar hetzelfde traject doorgelopen. Er staat in dit artikel in ieder geval niet hoeveel maanden ze zonder ijzers in de wei geweest zijn.

Maar het blijft inderdaad een vaag onderzoek. Ik ben ook benieuwd naar de daadwerkelijke studie.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:03

Jullie hebben gelijk ik weet niet waarom ik over een jaar sprak. Maar goed de kans dat dit ongezonde voeten zijn met een slechte caudale hoef ontwikkeling door jarenlang dragen van ijzers is vrij groot. Ik kan er niet vanuit gaan want er wordt niet over de kwaliteit van de voeten gesproken maar het feit dat ze allemaal meer kreupel waren voor de ijzers zegt imo genoeg.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:07

Het aardige is, dat er nergens staat dat de paarden kreupel waren. En met: "terug in het werk" mag je toch ook aannemen dát ze niet kreupel waren.
En wordt geschreven dat er een 'lameness' score wordt afgenomen, maar daarmee wordt - zo te lezen - gekeken naar hoe ruim ze lopen, hoe ze afwikkelen, hoeveel afdruk ze hebben, etc. Maw, er wordt - alweer, zo te lezen - een 'gait analysis' gedaan, wat iets heel anders is dan een 'lameness score'.

Er is nogal wat 'lost in translation/interpretation': zowel in de stap 'wetenschap naar Engels artikel' als in de stap 'Engels artikel naar Nederlands artikel'

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 12:11

Ik denk dat het gehele artikel lezen het enige is wat duidelijkheid kan brengen maar die is betaald. Probleem is echter dat ik een iedereen een abstract leest zoals hier, zorg dan dat die representatief is voor het onderzoek.

“What we measured in this study was really important for lameness outcomes and quality of movement outcomes,”

Daarom ging ik er te snel vanuit dat ze zowel een kreupelheidsonderzoek en ganganalyse hebben gedaan en ze praten over verbeteren van kreupelheidsscore wat wellicht op het verkeerde been brengt.

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 08:59

Ik vind de titel ook misleidend en dacht eerst toen ik de tekst las dat dat beslaan beter is voor je paard dan zonder ijzers :n