Bokt Community
Bokker Nimber mag Zware Tour starten met haar Ice en dat vonden we reden genoeg om haar wat vragen te stellen over dit bijzondere paard.

Ice in de ring. Foto: Foto4U
Ice is het huidige paard waar je mee start, maar in eerste instantie was het een projectje. Kan je vertellen hoe je aan hem gekomen bent en wat er aan de hand was?
Ik ben met een lesklant naar een aantal paarden gaan kijken. Het paard waarvoor we kwamen, was niet wat we zochten, waarop hij zei dat hij nog wel wat had staan. Dat was Ice. Ik vond hem erg grappig, maar veel te groen voor mijn lesklant. Daarnaast was hij wat zenuwachtig met opstappen, en hij viel buiten mijn budget. Zes maanden later belde de handelaar dat hij het paard terug had gekregen en of ik nog interesse had. Hij viel nu ruim binnen mijn budget, er zat wel een maar aan. Hij was erg lastig met opstappen en dat kon alleen op het harde in de gang anders ging hij 'af'. Hij was teugelkreupel. Dat klonk niet heel aantrekkelijk, maar ik heb hem toch bekeken en ik ben er uiteindelijk op gegaan. De handelaar bood echt een top deal. Ik mocht hem een maand proberen, ik hoefde hem niet te betalen. Daarnaast mocht ik hem binnen zes maanden terug doen als het niet zou lukken met het opstappen. Ik vond het wel een leuk project voor de verkoop en als je eenmaal zat, voelde hij wel vertrouwd.
Je hebt de tijd genomen om Ice op te leiden. Hoe heb je zijn opleiding aangepakt en hoe ver denk je te komen met hem?
Ik ben begonnen met uitproberen in de maand proeftijd. Eigenlijk wil je een drie en een half-jarige die zo groot is niet belasten, maar hij was wel zadelmak en gereden, en met een project wil je die proeftijd wel benutten. Dus Ice moest elke dag een 'werkje' doen. Dat kon variëren van poetsen vanaf een krukje (daar gaf hij heel veel spanning op) tot aan de hand over balkjes stappen. We hebben na één week meegedaan aan een schriktraining en dat was eigenlijk een schot in de roos. Hij vond dat zo eng dat hij zo veel steun bij mij zocht en dat hij daarna alles deed. Binnen anderhalve week kon ik alleen op en af stappen in de gang. Na twee weken ben ik begonnen in de bak. Dat gaf bizar veel spanning, maar hij bleef wel braaf. Daarop heb ik tegen de handelaar gezegd dat ik hem wilde kopen. We hebben het zo steeds meer uitgebouwd door op verschillende plekken op en af te stappen. Nadat de zes maanden om waren, heb ik hem de zomer weggebracht zodat hij de zomermaanden 24/7 op de wei kon. Na de zomer kon ik zo weer opstappen, zo heb ik het steeds aangepakt, tijdje door rijden, en dan weer een paar weken niets. In 2019 heeft hij nog vijf en een halve maand op het land gestaan en nu heeft hij nog een paar keer per jaar vakantie, meestal één tot twee weken. Afgelopen januari is het zes jaar geleden dat ik ging proefrijden. Qua opleiding is het behoorlijk soepel verlopen. Ice is een paard dat altijd zijn best doet en altijd braaf is. Het lastige bij hem is dat, als hij iets spanning heeft, (vooral op omgeving) hij zich wat afsluit. Zijn manier om met enge dingen om te gaan, is stilstaan, liefst er heel hard naar te blazen en snurken, niet heel effectief tijdens je proef als hij de jury spannend vindt en hij het liefst op zijn buik naar een enge hoek sluipt. In het bos vind ik het minder erg, dan laat ik hem altijd maar even knorren en snurken en dan gaan we weer verder.
De afgelopen jaren heb ik mijn doel steeds wat aangepast. Ik hoopte hem ooit te kunnen verkopen, dat was destijds de reden voor het aanschaffen van een project voor de verkoop. Om die reden wilde ik hem eerst M klasseren. Ik bedacht dat ik lekker alle klassen door ging touren, maar toen kwam corona. Dus na negen punten in de M2 ben ik versneld gepromoveerd naar de Z1 en dat heb ik twee keer gestart voor er weer een lockdown kwam. Uit die twee keer wel zes winstpunten gesleept en dus hebben we nadat de meetmomenten weer open gingen maar versneld gepromoveerd, en Z2 gestart. Ook daar liep hij een aantal keer naar 65%. Op dat moment paste ik mijn doel weer aan. Nog weer één paard ZZ Licht klasseren, want ZZ Zwaar daar was hij echt te groot voor en te traag, dacht ik. Ook in het ZZ Licht behaalden we scores van 65%, waardoor ZZ Zwaar misschien toch een optie was. We maakten de overstap en de eerste keer was ik zo zenuwachtig dat ik enorm truttig reed. Met 53% wilde ik nooit meer subtop starten. Die winter reed ik rustig thuis door, wisselde van stal en ging van alleen een buitenbak naar ook een binnenbaan. Thuis begon alles meer op zijn plek te vallen en dus ging ik in het voorjaar 2022 weer de baan in. We behaalden twee tweede prijzen en onze eerste winstpunten in het ZZ Zwaar. In september sloten we het ZZ Zwaar af met scores van boven de 65% en kwam mijn oude Pennymeisjesdroom om ooit met slipjas te mogen starten dichterbij. Afgelopen oktober heb ik het dan toch maar gedaan: de slipjas aan en Lichte Tour gestart. 62% op je debuut is gewoon zo tof. Omdat ik niets te verliezen heb, ben ik de maand erna Intermediaire 1 gestart. Thuis loopt hij de oefeningen goed door, dus waarom ook niet. Met 59,9% zaten we heel dicht bij de winst maar in december hadden we ook de winst in de Intermediaire 1 te pakken. Het is zo tof om gewoon Zware Tour te mogen starten!
Ik weet niet of we ooit de wissels om de pas onder de knie gaan krijgen, op sommige dagen kunnen we er zes en daarna kunnen we niets meer, dus voor nu is mijn doel om de eners onder de knie te krijgen. Of dat nu dit jaar of over vijf jaar is, maakt me dan niet zoveel uit. Qua wedstrijden weet ik ook niet of de overstap er ooit gaat komen. Natuurlijk zou het tof zijn maar Ice is niet de meest vlugge, en ik niet de meest handige ruiter dus als dit het is, is het ook prima voor mij. Als we maar lol hebben.

Enjoy the Ride in Haarle afgelopen november samen met Nokker Laura en haar paard Pluto.
Hoe pakte hij de overgang van gewoon bit naar S&T op?
De overgang van trens naar stang en trens was niet zo makkelijk. Ice heeft een erg sterke duidelijke mening. We hebben tig trensjes met de bitfitter geprobeerd voordat we er één hadden waar hij direct fijn op ging. Zo ook met de S&T, daar moest echt een bitfitter aan te pas komen. Ik ben in het ZZ Licht pas overgestapt op S&T en nu nog rijd ik het meest op gewoon een trensje. Op trens loopt hij soms net wat makkelijker van achter af dan hij met S&T doet en daarom start ik hem nu wel op S&T.
Je rijdt ook buitenritten, wat doe je nog meer qua afwisseling in training?
In de tijd dat ik op een stal stond zonder binnenbak, was de bak erg zwaar en nat en reed ik drie maanden alleen maar in het bos. Ik pakte mijn oefeningen mee op de minder zware plekken van de zandverstuiving. We zijn beiden dol op het bos en nu nog ga ik elke week wel het bos, in tenzij het heel hard regent of vriest. Ik longeer ter afwisseling en als ik een heel dappere bui heb doen we balkjes werk of een sprongetje. In het bos nemen we ook wel boompjes mee als ze op caviahoogte liggen. Zo af en toe gaan we naar een Enjoy the Ride of een puzzelrit. Vorig jaar kerst was ik verkleed als rendier en heb ik Ice gevlochten met tientallen lichtjes en arrenslee belletjes voor een kersttocht.
Waarom heb je gekozen voor een Gelderse en niet voor een KWPN-er NRPS-er of ander sportpaard?
Ik heb niet bewust voor een Gelderse gekozen, Ice kwam toevallig zo op mijn pad en ras/papier maakt mij nooit zoveel uit, als ik het paard maar leuk vind.
Kan iedereen dit met een Gelderse en waar moet je dan rekening mee houden, qua bouw of leervermogen van dit ras.
Ik geloof niet dat elk Gelders paard dit kan, net als dat niet elk dressuurpaard subtop gaat lopen, dus dat heeft niet echt met het ras of type te maken. De gemiddelde Gelderse is wat nuchterder en braver en daardoor misschien wat makkelijker en meewerkender voor de gemiddelde ruiter. Dat is meteen ook wel het verschil, de meeste Gelderse zijn wat meer een familiepaard dan een dressuurpaard. Vroeger was dat nog wel een stuk duidelijker, maar tegenwoordig is het verschil in type minder duidelijk dan dat het ooit was.
Wat zou je nog graag willen bereiken met je paarden in de toekomst? Heb je nog speciale doelen die je wil bereiken?
Voor in de toekomst hoop ik gewoon veel plezier te houden, ik zou wel een clinic WE willen gaan rijden. Verder zien we het wel.

Die houden we erin.
voor jou en IJs.