Stapt jouw paard op het juiste pad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stapt jouw paard op het juiste pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 15:27

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Staatsbosbeheer is afgelopen zaterdag samen met Stichting Paardenvrienden Veluwe en Van der Valk De Cantharel de campagne "Stapt jouw paard op het juiste pad?" gestart. De aftrap was bij knooppunt 51, op de Hoog Buurloseheide.

"Stapt jouw paard op het juiste pad?" is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor het aanbod en de regels voor ruiters en menners in de natuurgebieden. Ruiters en menners wijken steeds vaker af van de voor hen bestemde routes. De komende tijd organiseert Staasbosbeheer verschillende activiteiten om bij ruiters en menners aandacht te vragen voor het netwerk van ruiter- en menroutes in onze gebieden en voor de regels die gelden. Ruiters en menners worden gevraagd "een waardig ambassadeur van de paardensport te zijn en alleen gebruik te maken van de voor hen bestemde routes, om zo samen te zorgen voor de balans tussen beleven en beschermen van de natuur."

Staatsbosbeheer zal ook extra gaan handhaven: ruiters en menners die buiten de voor hen bestemde routes worden aangetroffen, riskeren een boete voor het niet naleven van de openstellingsregels van het gebied.

Op de Midden Veluwe ligt in totaal 140 kilometer aan ruiterroutes. De afgelopen jaren heeft Routebureau Veluwe nieuwe routepalen geplaatst. Zij zijn hierbij geholpen door vrijwilligers van Stichting Paardenvrienden Veluwe. Deze vrijwilligers hebben nog meer werk verzet: zo hebben ze onder andere ook opstaphulpen geplaatst, gesnoeid, en paden gesleept. Gemeente Barneveld en Toeristisch platform Apeldoorn hebben daarnaast ook geld geïnvesteerd in het aanleggen van rustpunten.

Gebruikte bronnen:

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 19:31

Grapje? Er worden zoveel gebieden afgesloten de laatste tijd, stukken uit routes gehaald of gecombineerd met mtb. Zelfs paden die random midden in het bos beginnen. Als het netwerk goed zou zijn, zijn er zelden ruiters die vrijwillig kiezen paden van anderen te gebruiken, het is niet dat de gemiddelde ruiter graag tussen de wandelaars door slalomt…

En dat wel de penningen steeds duurder maken :=

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 20:56

Ik heb ook weleens op de Veluwe gereden, echt ons best gedaan om op de juiste paden te blijven. En verrot gescholden door een of andere man die daar met zijn traktor reed. We hadden echt geen idee dat we niet op het juiste pad reden. Het is echt niet altijd onwil of eigenwijsheid, maar soms zijn de bordjes gewoon echt onduidelijk. Helemaal als je er nog nooit geweest bent.

Steppe

Re: Stapt jouw paard op het juiste pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:16

Gaan ze dit ook doen met de mountainbikers? Kijken of die op hun eigen paden blijven zonder hiervan af te wijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 21:21

Steppe schreef:
Gaan ze dit ook doen met de mountainbikers? Kijken of die op hun eigen paden blijven zonder hiervan af te wijken
Of wandelaars. :=

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:02

t zijn wel steeds de ruiters die het moeten ontgelden, he.
Krijgt de ntb er die ze op het ruiterpad aantreffen ook een boete dan?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:12

Nee, want ruiterpaden zijn volgens mij doorgaans openbaar. Ik dacht dat je als wandelaar en misschien ook mtber gewoon op de meeste ruiterpaden mag komen. Weet iemand hier toevallig het fijne van? Ik dacht dit ooit gelezen te hebben maar weet het niet zeker.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 07:37

Als ze dan eerst even de paden duidelijker gaan aangeven. Zo ken ik paden met 3 verschillende bordjes (geel, veluwe trail en die rood/bruinachtige met witte) en volgens de 1 mag ik er wel met de menwagen en de ander geeft niks aan en de 3de zegt dat ik er niet mag zitten. Zo schiet het niet op. Of wat dacht je van het pad wat opeens doodloopt. En dan een stuk verderop weer begint.

En aankondigen waar paden verdwijnen en bijkomen. Want de meeste routes ken ik uit mijn hoofd, als dan opeens het paaltje wordt weggehaald, zonder aankondiging, zit ik vanuit gewoonte op een pad wat opeens niet meer voor mij bedoeld is, terwijl ik daar helemaal niet bewust van ben (al meerdere keren meegemaakt)

En spreken ze dan ook fietsers/mountainbikers/wandelaars aan als ze op de verkeerde paden zitten...

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:35

Ik blijf normaal wel op de paden, maar gisteren heeft mijn paard bijna zn nek gebroken over omgevallen bomen in het Leuvenumse bos. Net op een hele smalle route met heuvels op en af. Kon geen kan meer op, stond boven aan een bult en moest er af, dwars door de bosjes omlaag. En dat met een paard die net is hersteld van een langdurige blessure.....
Ik ben het er wel mee eens dat je op de paden moet blijven als er gewoon een ruiterroute is.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:40

Misschien handig om te vermelden waarom dit gedaan wordt;

Doel van de ruiter- en menroutes is niet alleen om verschillende groepen recreanten in een gebied de ruimte te geven, maar ook om kwetsbare flora en fauna te ontzien. Zo werd een aantal jaren geleden de route van een ruiterpad gewijzigd omwille van de beschermde klokjesgentiaan en het gentiaanblauwtje, een vlinder die eitjes afzet op deze plant.

De hoeven van paarden hebben ook effect op de kwaliteit van het pad. De hoeven maken het pad los en zorgen voor hobbels en gaten. Op een ruiter- of een menpad is dat geen probleem, maar het is wel hinderlijk voor wandelaars, fietsers en andere gebruikers van een bospad. En bospaden moeten ook gebruikt kunnen worden door hulpdiensten bij calamiteiten en voor toezicht en houttransport. Onderhoud van al die paden kost ook veel geld. Allemaal redenen om voor ruiters en menners aparte routes aan te leggen en hen te vragen met hun paarden het juist pad te kiezen.
aldus staatsbosbeheer

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:27

Wij houden ons zoveel mogelijk aan de ruiterpadenpaden bij ons.
Er is hier in de duinen maar 1 ruiterpad, dus die volgen we dan netjes.

Alleen zo jammer dat wandelaars dat geregeld niet doen en vooral in Coronatijd het ruiterpad "Zo lekker rustig vonden" en "het maakt toch niet uit" of je op een ruiterpad loopt.... Want wij konden vast wel op tijd remmen. "meneer/Mevrouw ik heb hier 600kg paard wat fris is, dus nee, die remt niet binnen enkele meters" "Maar jullie lopen ook altijd op het voetpad"
Dat zijn wij dus niet.....

Dus als paarden op voetpaden bekeurd worden. Dan ook graag wandelaars op ruiterpaden!
Want dat is hier een grote ergenis.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:59

In veel gebieden is het gewoon toegestaan om te wandelen op het ruiterpad. Andersom mag niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:05

Ik heb wel eens mensen met een strandlakentje zien zonnen op een ruiterpad. Dat was ook uiterst.. veilig.. 8)7

Anyhow, heb het er nog even bij gezocht. Het is erg afhankelijk van waar je rijdt overigens, maar bijvoorbeeld bij staatsbosbeheer geldt het volgende:

Citaat:
- 'Vrij wandelen op wegen en paden' betekent dat er alleen gewandeld mag worden (dus niet toegankelijk voor fietsers en ruiters).
- 'Vrije toegang op wegen en paden' betekent dat er in het hele gebied gewandeld, gefietst of paardgereden mag worden.
- Als er in een gebied op een deel van de paden gefietst of paardgereden mag worden, staat er als hoofdregel 'Vrij wandelen op wegen en paden' met als toevoeging 'Geen toegang: - met fietsen en/of paarden buiten de daarvoor aangegeven route'.
- Op ruiterpaden mag gewandeld worden, ook met honden. Deze mogen los als het een losloopgebied is. Tenzij anders aangegeven op een toegangsbord.

Link: https://www.staatsbosbeheer.nl/Contact/toegangsregels

In principe mag je dus in deze gebieden wandelen op alle paden. Op de openbare weg kennen we ook wel de blauw witte borden die ruiterpaden aanduiden, deze zijn wel uitsluitend voor ruiters geloof ik, maar deze maken ook onderdeel uit van het officiële borden netwerk. Dat zijn al die paaltjes in een natuurgebied niet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:12

Zoals enkelen al aangeven; ook ik heb wel eens op een ruiterroute gezeten, waarbij ineens het onduidelijk was waar je bij een splitsing/kruising heen moest. Zo idd ook per ongeluk een keer op een wandelpad terechtgekomen uiteindelijk, omdat paaltjes ineens ophielden en je er naar moest raden waar je langs kunt.

Ruiterpaden die midden in het bos beginnen ook al meegemaakt ja. Alle toegangen tot het bos verboden voor paarden, maar vervolgens mag je wel op alle paden in dat minibosje ( op een paar na dan) rijden met je paard....alleen moet je dus eerst een regel overtreden, want alle 3 de toegangen zijn verboden voor ruiters........ik zal te nuchter zijn om ooit die situatie te kunnen begrijpen.

Ook heb ik wel eens bewust naast het ruiterpad gereden en op het brede pad voor oa auto's/trekkers gereden in stap, dus niet een pad specifiek voor alleen wandelaars of fietsers. Gewoon omdat het ruiterpad zo slecht onderhouden ( helemaal niet onderhouden) was dat paard zelfs in stap amper fatsoenlijk kon lopen. Ik houd m'n paard graag heel, dus toen de keuze gemaakt om het brede pad ernaast op te gaan. Was gelukkig maar een klein stuk wat ontzettend slecht was en daarna ook gewoon het ruiterpad weer gevolgd overigens.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:38

Als er in een gebied op een deel van de paden gefietst of paardgereden mag worden, staat er als hoofdregel 'Vrij wandelen op wegen en paden' met als toevoeging 'Geen toegang: - met fietsen en/of paarden buiten de daarvoor aangegeven route'.

Vind dit altijd ook een beetje een gekke zin. Geen idee hoe die route dan loopt. Sommige paden staat dan ineens een hoefijzertje, de volgende weer niet, die er na weer wel. Hoe moet ik daar dan komen? Stukje vliegen of wat?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:51

paard op de rug nemen denk ik :P

Afbeelding

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:14

xxCYNNxx schreef:
paard op de rug nemen denk ik :P

[ [url=m/VdrTrJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O-

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:28

Het wordt hier in Nederland steeds leuker om een paard te hebben.. :')