Activisten wilden Grand National bestormen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Activisten wilden Grand National bestormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 16:27

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
En entree van de renbaan van Aintree, waar de Grand National wordt gehouden.
Foto: Rodhullandemu/Wikimedia Commons

De Britse krant ‘Mail on Sunday’ heeft afgelopen week een complot blootgelegd van meer dan 100 activisten, om de Grand National, de grote steeplechase op de renbaan van Aintree, te saboteren. Dit gebeurde tijdens een undercover-onderzoek van een verslaggever die zich voordeed als lid van Animal Rebellion. Deze journalist filmde in het geheim de activisten die oefenden op het aanvallen van de beveiliging en opschepten dat zij het evenement zouden ruineren. Militante veganisten en dierenrechtenactivisten hadden het plan om de hekken rondom het terrein van de Aintree Racing Course te bestormen met ladders en slijptollen. Vervolgens wilden zij zich aan elkaar vastplakken en als een soort van menselijke barricade aan de overkant van het parcours opstellen. Het dossier van de krant is intussen overhandigd aan de politie van Merseyside.

De Grand National is dit jaar op zaterdag 15 april. Deze race wordt jaarlijks via de televisie gevolgd door meer dan 600 miljoen mensen in meer dan 140 verschillende landen. In het stadion volgen meer dan 10.000 mensen de race live. Het nu ontmaskerde complot doet denken aan de zogenaamde "Race that Never Was", van 1993. Vijftien dierenrechtendemonstranten bestormden de renbaan bij het eerste hek, de start werd hierdoor acht minuten vertraagd. Vervolgens waren er twee valse starts, waarna de race ongeldig verklaard. Vier jaar later, in 1997, werd de race twee dagen uitgesteld, toen omdat er bommelding kwam vanuit de IRA. Dit leidde tot een volledige ontruiming van het parcours.

Een woordvoerder van de politie van Merseyside, waar Aintree onder valt, vertelt aan de Britse krant ‘The Guardian’ dat ze een ijzersterk politieplan hebben. Dit om de veiligheid en het welzijn van iedereen die bij de Grand National is betrokken, te waarborgen.
"De politie van Merseyside heeft voor Aintree, zoals voor elk groot publieksevenement, een robuust politieplan om de veiligheid en het welzijn van alle betrokkenen te waarborgen. In de aanloop naar het festival Aintree van dit jaar werken we al een aantal maanden samen met onze partners, waaronder de Jockey Club, om ervoor te zorgen dat de nodige plannen en processen voorhanden zijn om eventuele incidenten aan te pakken en om te voorkomen dat racebezoekers en plaatselijke bewoners en bedrijven aanzienlijke of voortdurende hinder ondervinden. Wij respecteren het recht op vreedzaam protest en het uiten van meningen, maar overtredingen van de openbare orde of strafbare feiten worden niet getolereerd en zullen streng worden aangepakt."

Gebruikte bronnen:

Loretta

Re: Activisten wilden Grand National bestormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 18:35

Ze moeten ze net zo aanpakken als dat ze dat in de UK met voetbalhooligans doen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 18:54

Op de baan laten en er met de paarden doorheen jakkeren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:12

pillow schreef:

"Doet effe normaal..."
Oud Brits gezegde: 'Het paard had een been kunnen breken.'
(Niet doen dus.)

De vrouw die eerder een race saboteerde, Emily Davison, protesteerde tegen het feit dat zij als volwassen vrouw niet mocht stemmen.

En op Aintree breken helaas relatief veel paarden een been. |(

Emily Davison stierf. |(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 19:27

pillow schreef:

Ja, ik denk wel dat dat enorm bij zal dragen tot een beter beeld van de paardensport :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 20:04

Laten we wel wezen, zie steeplechases zijn ook echt een vreselijk tak van "sport" en zouden verboden moeten worden. Protest lijkt me absoluut op zijn plek voor die ellende.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 20:11

Azmay schreef:
Laten we wel wezen, zie steeplechases zijn ook echt een vreselijk tak van "sport" en zouden verboden moeten worden. Protest lijkt me absoluut op zijn plek voor die ellende.

Helemaal mee eens. Afschuwelijk evenement.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 21:18

Janneke2 schreef:
pillow schreef:

"Doet effe normaal..."
Oud Brits gezegde: 'Het paard had een been kunnen breken.'
(Niet doen dus.)

De vrouw die eerder een race saboteerde, Emily Davison, protesteerde tegen het feit dat zij als volwassen vrouw niet mocht stemmen.

En op Aintree breken helaas relatief veel paarden een been. |(

Emily Davison stierf. |(

Die stak ook zo de baan op.. even opgezocht.. levens gevaarlijk

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 07:59

Hmja, een sportevenement waarbij paarden sterven kan ik ook geen sport meer noemen. In die zin heb ik dus begrip voor de activisten. Alleen niet met hoe ze het aan willen pakken. Zie liever dat ze de dialoog aan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:00

Elisa2 schreef:
Hmja, een sportevenement waarbij paarden sterven kan ik ook geen sport meer noemen. In die zin heb ik dus begrip voor de activisten. Alleen niet met hoe ze het aan willen pakken. Zie liever dat ze de dialoog aan gaan.

Want de paardensport staat open voor een dialoog waarin ze luisteren en zonder dat ze vooraf oordelen of hun mening klaar hebben bedoel je? :')

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:33

Ach, er wordt al ongeveer net zo lang tegen de Grand National geprotesteerd als de Grand National verreden wordt. Er gaat, ook daar, teveel geld om.

Daarbij wordt ik %) :r van al die actiegroepen en "rebellions" die opeens uit allerlei hoeken en gaten schijnen te komen en alles af willen breken wat enigszins traditie is. Gaan ze ook naar de endurance in de Emiraten waar altijd doden ( paarden) te betreuren zijn?

Let wel; de GN is een voor paarden gevaarlijk evenement, maar er zijn genoeg paarden die er meerdere keren rondkomen en die van een oude dag gaan genieten, maar de groeiende hetze tegen de paardensport begint wel erg zorgelijk te worden.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:41

Ik ben helemaal voor dialoog om zulke dingen te verbeteren maar als dat al jaren geen effect heeft kan ik me voorstellen dat mensen op een heftigere manier gaan demonstreren. (Waarmee ik niet wil zeggen dat dit een goed plan is, maar wel dat je na jaren zinloos praten iets anders gaat verzinnen)

Want zie de lijst hieronder, dat dit überhaupt nog bestaat….

Overleden paarden tussen 2000 en 2022
Citaat:
Key

Horses killed on the Aintree Grand National Course:

GN – Grand National (the race itself)

GNC – Grand National Course (horses killed not in the Grand National race itself, but in other races over the same course)

Horses killed on the Aintree Mildmay Racecourse in a specific type of race:

A Hurdle race

A Chase race

A Novice Hurdle race

A Novice Chase race

A National Hunt Flat race

Deaths

2022

Eclair Surf (FR) – GN – aged 8 – Fell – Died From Head Injuries
Discorama (FR) – GN – aged 9 – ​Pulled Up – Injured Pelvis – Destroyed
Elle Est Belle – Novice Hurdle – aged 6 – Collapsed During Race – Dead
Solwara One (IRE) – Hurdle – aged 8 – Pulled Up – Injured – Destroyed

2021

The Long Mile – GN – aged 7 – Broke Near Hind Leg – Destroyed
Houx Gris (FR) – Novice Hurdle – aged 4 – Fell – Injured – Destroyed

2020

Meeting cancelled due to Covid. No Deaths Recorded

2019

Up For Review – GN – aged 10 – Brought Down – Broke Neck – Dead
Forest des Aigles (FR) – GNC – aged 8 – Broke Foreleg – Destroyed
Crucial Role – Novice Chase – aged 7 – Fell – Injured – Destroyed

2018

Lilbitluso – GNC – aged 10 – Fell Injured Destroyed

2017

No Deaths Recorded

2016:

Kings Palace – Hurdle – aged 8 – Pulled Up Lame – Destroyed
Gullinbursti – GNC– aged 10 – Fell Broke Neck – Dead
Minella Reception – GNC – aged 10 – Fell – Dead
Marasonnien – GNC – aged 10 – Collapsed – Fatally Injured
Clonbanan Lad – GNC – aged 10 – Collapsed – Fatally Injured
Arzal – Novice Chase – aged 6 – Injured – Destroyed

2015

Balder Success – Chase – aged 7 – Fell – Injured Shoulder – Destroyed
Seedling – Novice Hurdle – aged 6 – Fell – Broke Neck – Dead

2014

No Deaths Recorded

2013

Little Josh –GNC – aged 11 – Fell Broke Shoulder – Destroyed
Battlefront – GNC – aged 11 – Collapsed and Fatally Injured

2012

According To Pete – GN – aged 11 – Brought Down – Broke Leg – Destroyed
Synchronised –GN – aged 9 – Fell – Broke Leg Running Loose – Destroyed
Gottony O’S – Hurdle – aged 4 – Fractured Right Foreleg – Destroyed

2011

Leo’s Lucky Star – Chase – aged 9 – Injured Destroyed
Inventor – Hurdle – aged 6 – Injured Destroyed
Dooneys Gate – GN – aged 10 – broke back
Ornais – GN – aged 9 – broke neck
Bible Lord – GNC – aged 10 – Injured Spine Destroyed Months Later

2010

Baba O’Curragh – National Hunt Flat – aged 4 – Knee Injury Destroyed
Pagan Starprincess – Hurdle – aged 6 – Head Injury Killed Instantly
Plaisir D’Estruval – GNC – aged 7 – Broke Neck
Prudent Honour – GNC – aged 8 – Broke Neck
Schindlers Hunt – Chase – aged 10 – Broke Foreleg Destroyed

2009

Hear The Echo – GN – aged 8 – Collapsed & Died
Mel In Blue – GNC – aged 11 – Broke Neck
Exotic Dancer – Chase – aged 9 – Collapsed & Died
Moscow Catch – Novice Hurdle – aged 6 – Broke Neck
Lilla Sophia – National Hunt Flat – aged 4 – Broke Leg Destroyed

2008

McKelvey – GN – aged 8 – Injured Destroyed
In The High Grass – GNC – aged 7 – Fatal Fall
Time To Sell – GNC – aged 9 – Fatal Fall

2007

Graphic Approach – GN – aged 9 – Injured / Later Complications PTS
Lord Rodney – GNC – aged 8 – Brought Down Injured Destroyed
Into The Shadows – Hurdle – aged 7 – Internal Haemorrhage During Race

2006

Tyneandthyneagain – GN – aged 11 – Injured Destroyed
Terivic – GNC – aged 6 – Fatal Fall

2005

Lilium De Cotte – Hurdle – aged 6 – Internal Haemorrhage During Race

2004

No Deaths Recorded

2003

Goguenard – GN – aged 9 – Injured Destroyed
Coolnagorna – Novice Hurdle – aged 6 – Broke Hind Leg – Destroyed

2002

The Last Fling – GN – aged 12 – Fatal Fall
Manx Magic – GN – aged 9 – Fatal Fall
Anubis Quercus – GNC – aged 9 – Fatal Fall
Desert Mountain – Chase – aged 9 – Fatal Fall

2001

The Outback Way – GNC – aged 11 – Brought Down – Spinal Injuries Destroyed

2000

Toni’s Tip – GNC – aged 8 – Fatal Fall
Rossell Island – GNC – aged 9 – Fatal Fall
Strong Promise – Chase –aged 9 – Fatal Fall
Lake Kariba – Chase – aged 9 – Collapsed & Died
Architect – Novice Hurdle – aged 4 – Fatal Fall
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 10-04-23 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:58

Voor zulke lijstjes heb je toch vooral behoefte aan de aantallen dieren die totaal die reaces lopen

Als er elk jaar 1000 races zijn waar 10.000 dieren in meelopen is dat anders dan dat er 5 races zijn met drie dieren.

En nee, ik vind niet dat als dialoog niet werkt je maar kunt doen en laten waar je zin in hebt.
Dat is zoiets als terrorisme goedkeuren want er luistert kennelijk niemand naar ze.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 09:04

Oké, enig perspectief dan. Het is een evenement van 3 dagen aan races. Ik tel in het programma van 2023 in totaal 21 races.

Elk jaar starten er 40 paarden in de grand national. Allen namen waar GN achter staat in de lijst hierboven zijn tijdens of als direct gevolg van die race overleden, in 2022 dus 2 van de 40. Het gaat daarbij alleen om doden in of als direct gevolg van de race, niet om paarden die er gewond uitkomen.

Ik zeg overigens nergens dat ik voor vernielen van andermans materiaal etc ben, of het in gevaar brengen van mensen en dieren bij zo’n protest (want in elk geval vernielingen lijken hier wel gepland te zijn, niet mee eens dus) maar wél dat mensen een andere manier van protesteren zoeken omdat praten geen effect heeft. Een vreedzaam protest zonder vernielingen maar wel hinderlijk lijkt me prima.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 10-04-23 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 09:44

Azmay schreef:

Eens. Dit had decennia geleden verboden moeten worden. Ik snap niet dat er mensen zijn die zichzelf paardenliefhebbers durven te noemen en vervolgens steeplechases prima vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:36

Lijsken schreef:
Oké, enig perspectief dan. Het is een evenement van 3 dagen aan races. Ik tel in het programma van 2023 in totaal 21 races.

Elk jaar starten er 40 paarden in de grand national. Allen namen waar GN achter staat in de lijst hierboven zijn tijdens of als direct gevolg van die race overleden, in 2022 dus 2 van de 40. Het gaat daarbij alleen om doden in of als direct gevolg van de race, niet om paarden die er gewond uitkomen.

Ik zeg overigens nergens dat ik voor vernielen van andermans materiaal etc ben, of het in gevaar brengen van mensen en dieren bij zo’n protest (want in elk geval vernielingen lijken hier wel gepland te zijn, niet mee eens dus) maar wél dat mensen een andere manier van protesteren zoeken omdat praten geen effect heeft. Een vreedzaam protest zonder vernielingen maar wel hinderlijk lijkt me prima.
Je hebt alleen niks aan alleen de hoeveelheid races, aangezien a. de declarations voor dit jaar nog niet binnen zijn en b. er nog geen races gelopen zijn.

Vorig jaar zijn er 313 paarden aan de start gekomen tijdens het Grand National Festival (donderdag t/m zaterdag). Elle Est Belle was imo echt gewoon domme pech, die is overleden aan een hartaanval, dus er zijn er drie die zijn overleden aan blessures opgelopen tijdens een van de races, waarvan twee in de National zelf.

Dit even om de aantallen op een rijtje te krijgen, want zeker chases zijn ook niet echt mijn ding, en al helemaal de National niet. :n Het charmeoffensief van de Jockey Club (filmpje over een paard dat meerdere ribben gebroken had en "o, kijk eens hoe goed ervoor gezorgd werd, hij is er nog") helpt voor mij ook niet mee. Leuk dat hij het heeft overleefd en ook weer gereden wordt, maar hij heeft wel meerdere ribben gebroken. Het probleem met de National zelf is imo ook dat er gewoon teveel paarden starten. Er wordt wel vaker op de Grand National Course geraced, ook buiten het festival om, en die statistieken zien er al heel anders uit dan die van de National zelf, maar 40 paarden is gewoon absurd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:40

Volgens mij is een steeplechase op zich ook het probleem niet. Het probleem is imo dat het veel te groot is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:54

Avalanche schreef:
Volgens mij is een steeplechase op zich ook het probleem niet. Het probleem is imo dat het veel te groot is.

Ik heb ook op kleinere, lokale, steeplechases met minder hoge hindernissen paarden zien vallen en ook daar vielen doden. Was al heel wat jaren terug in Engeland, overigens.
Gaat nl. om de combinatie van hele hoge snelheid met hindernissen waardoor paarden soms niet goed kunnen uitmeten wanneer te springen. Naarmate de hindernissen hoger worden, wordt het risico dat ook, maar dus steeples zijn in het algemeen vrij gevaarlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 10:56

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:

Want de paardensport staat open voor een dialoog waarin ze luisteren en zonder dat ze vooraf oordelen of hun mening klaar hebben bedoel je? :')

Nou een paardenliefhebber die kan goedpraten dat een paard sterft door de sport..nee die zal niet open staan voor een dialoog vrees ik. Maar dan hebben de activisten in mijn ogen gewoon gelijk. Misschien is een dialoog ook niet "de manier"..wat het dan wel is..geen idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:00

ElCid schreef:
Avalanche schreef:

Ik heb ook op kleinere, lokale, steeplechases met minder hoge hindernissen paarden zien vallen en ook daar vielen doden. Was al heel wat jaren terug in Engeland, overigens.
Gaat nl. om de combinatie van hele hoge snelheid met hindernissen waardoor paarden soms niet goed kunnen uitmeten wanneer te springen. Naarmate de hindernissen hoger worden, wordt het risico dat ook, maar dus steeples zijn in het algemeen vrij gevaarlijk.
Daarbij racen ze in een groep, waardoor niet ieder paard überhaupt de kans krijgt om een sprong goed te kunnen zien aankomen en zit je met het risico dat gevallen paarden andere paarden hinderen en neerbrengen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:36

Mkango schreef:
]Daarbij racen ze in een groep, waardoor niet ieder paard überhaupt de kans krijgt om een sprong goed te kunnen zien aankomen en zit je met het risico dat gevallen paarden andere paarden hinderen en neerbrengen.

Inderdaad. De hindernisjes op de lokale steeples zijn laag en doorspringbaar maar toch gaat er daar ook vaak van alles mis.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 11:53

Dank voor de correctie, dat wist ik niet :) Dan is het anders wat en idd niet verantwoord.