Esdoornvergiftiging bij paarden (atypische myopathie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Esdoornvergiftiging bij paarden (atypische myopathie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-23 08:38

Persbericht Paardenpunt Vlaanderen/Paardenpunt Vlaanderen
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Zowel in de lente als in de herfst (tot de eerste - grondige - vorst) is het gevaarlijk om paarden te plaatsen op weides waar esdoorns, meer specifiek de gewone esdoorn en de vederesdoorn, in de omgeving staan. Gebruik deze risicoweides in de risicoperiodes enkel als er genoeg gras op staat en/of er voldoende bijvoedering aanwezig is.

Atypische myopathie is een zeer ernstige, vaak fatale, spierziekte bij paardachtigen. Meer dan 75% van de aangetaste dieren sterft aan deze aandoening en dit meestal binnen drie dagen na het begin van de symptomen. Er bestaat voorlopig geen remedie. De zeldzame paarden die de ziekte overleven, kunnen wel volledig herstellen. Eventueel houden ze er hartritmestoornissen aan over.

Het is ondertussen bekend dat het gif dat verantwoordelijk is voor het optreden van atypische myopathie, voorkomt in de zaden, de zaailingen en de bladeren van bepaalde esdoorns, waaronder de Acer pseudoplatanus (gewone esdoorn). Daarom wordt Atypische Myopathie tegenwoordig ook wel “esdoornvergiftiging” genoemd. Er bestaan honderden esdoornsoorten en variëteiten. Bovendien kruisen deze onderling. Er is nog te weinig onderzoek naar giftigheid gedaan. We roepen dan ook op tot de grootste voorzichtigheid. Er is onderzocht en bewezen dat veldesdoorn (Spaanse Aak) niet giftig is. Esdoornscheuten blijven ook in gedroogde vorm giftig, dus ook in hooi. Uit onderzoek op hooi van een jaar oud bleek dat de scheuten giftig blijven.

Esdoornvergiftiging komt vooral voor bij paarden en pony's, maar ook ezels en zebra's kunnen getroffen worden. Herkauwers en andere herbivoren lijken, voor zo ver onderzoekers momenteel kunnen vaststellen, niet gevoelig voor esdoornvergiftiging.

Indien uw paard op een weide staat waar mogelijks esdoornzaden in terecht kunnen komen, of waar zaailingen in groeien, raadt de UGent dan ook aan om maatregelen te nemen. U dient vooral waakzaam te zijn vanaf oktober (vallen van bladeren en zaden) tot aan de eerste grondige vorst en in de lente wanneer de zaailingen naar boven komen. Het is van het grootste belang dat u probeert te verhinderen dat paarden zaden of zaailingen opeten. Controleer daarom uw weiden op de aanwezigheid van deze zaden en zaailingen en verwijder ze indien u er terugvindt.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 09:40

Helaas meegemaakt, pony overleden.

Nu heb ik wel het idee dat gezonde paarden de zaailingen en de bladeren links laten liggen.

jildou1979

Re: Esdoornvergiftiging bij paarden (atypische myopathie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 10:17

Helaas niet. Ik ben een gezonde 9-jarige haflingermerrie hieraan verloren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 13:24

Blijft eng en naar. Ik zie hier in m'n straat nu zoveel esdoorn zaailingen opkomen. Overal en nergens, tussen tegels, tegen de huizen. En de esdoornen staan echt nog een eind weg. Gelukkig op stal nog niet tegen gekomen in de weide *fingers crossed

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 18:35

Doordat we zelf wisten wat het was een paard kunnen redden. De dierenarts wilde nog eea doen, uitzoeken, het paard vervoeren. Dan was het waarschijnlijk niet goed gekomen. Het heeft heel wat intensieve zorg en slapeloze nachten gekost, maar zo blij toen hij er door kwam.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-23 20:26

Kaatje_S schreef:
Doordat we zelf wisten wat het was een paard kunnen redden. De dierenarts wilde nog eea doen, uitzoeken, het paard vervoeren. Dan was het waarschijnlijk niet goed gekomen. Het heeft heel wat intensieve zorg en slapeloze nachten gekost, maar zo blij toen hij er door kwam.

Wat was jullie behandelplan? En wat vooral niet doen?

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 08:25

Direct naar de kliniek. Daar aan het infuus. Dat was in ons geval zo. We hadden niet later moeten komen zeiden ze. Na een week konden we hem ophalen. Is ook volledig hersteld. Wij konden de symptomen destijds niet. Hij liep alsof hij dronken was.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 15:26

Beemsterkaas schreef:

Nu heb ik wel het idee dat gezonde paarden de zaailingen en de bladeren links laten liggen.

Hier niet, mijn paarden aten de bladeren erg graag terwijl ze gezond waren en onbeperkt hooi hadden. (Dit was voordat bekend was dat het giftig was)
Ze zijn er niet ziek van geworden maar het gehalte van de giftigheid kan verschillen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:16

In ieder geval zo min mogelijk verplaatsen of vervoeren, door de toxines worden de spieren afgebroken en hoe meer inspanning, hoe harder dat gaat.

Wat we precies gaven zou ik na moeten zoeken, in ieder geval bepaalde infusen en nog eea. We hielpen hem elke keer met opstaan als hij dat wilde, om zo ook zijn inspanningen te beperken, want het lukte hem anders niet. Hebben zelfs met een lepel geweekte grasbrok en appelmoes gevoerd.

Dit is de link naar wat video's van toen:
https://youtube.com/playlist?list=PLekgI8RZ7C8ihJICRbtXAKAhubXQfPsfw

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 16:17

MirandaMalik schreef:
Beemsterkaas schreef:

Hier niet, mijn paarden aten de bladeren erg graag terwijl ze gezond waren en onbeperkt hooi hadden. (Dit was voordat bekend was dat het giftig was)
Ze zijn er niet ziek van geworden maar het gehalte van de giftigheid kan verschillen.

Hier eten ze het allemaal heel erg graag en ook gezond. Mijn pony is er waarschijnlijk in het najaar en voorjaar bevangen van geraakt, kennis had precies hetzelfde met haar pony.